Merrie gaat verwerpen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
xSanneE_98

Berichten: 971
Geregistreerd: 26-06-09
Woonplaats: Echt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-17 12:42

Boras schreef:
Ik heb na mijn bevalling een flinke borstontsteking gehad. Het meest pijnlijke ooit in mijn leven.

Ik zou speciale aandacht voor het uier vragen. Helaas had mijn huisarts dat onvoldoende voor mij, hij deelde alleen een paar soorten a.b. uit terwijl dat zichtbaar niets deed. Dat resulteerde in het leegtrekken met een grote spuit van de borst in het ziekenhuis (er kwam een frisdrankblikje aan troep uit) en toen het een week later daarmee niet gedaan bleek, volgde een operatie en een week ziekenhuisopname en 6 weken wondverzorging door de thuiszorg. Een nare periode, zeker met een baby van 6 weken oud.

Meestal reageert de ontsteking in de borst/het uier na een paar dagen op de a.b. en wordt de melk/het vuil in de borst door het lichaam afgevoerd. Het is daarbij heel erg belangrijk dat de blokkade van melk, of wat dan ook, verdwijnt. Want samen met de hitte in de borst tijdens de ontsteking is het de ideale leefomgeving voor de bacteriën die je juist probeert te elimineren. Vochtig en warm, de ideale omstandigheid. Bij mij lukte het niet om de borst leeg te krijgen, waardoor de a.b.kuur dweilen met de krvaan open bleek.

Bij vrouwen moeten het geven van borstvoeding en het masseren van de borst ervoor zorgen dat de blokkade verdwijnt, of niet ontstaat als je er tijdig bij bent. Bij mij was borstvoeding geven geen optie meer (ondraaglijk zoveel pijn) en heeft een lactatiedeskundige urenlang geprobeerd mijn borst leeg te melken. Daarvoor was het te laat, dus moest men in het ziekenhuis ingrijpen. Je kunt hier absoluut niet mee blijven lopen, dan loopt het fout af.

Ik ben benieuwd of de kliniek een diagnose heeft gegeven voor de opgezette uier en zo ja er een afzonderlijke behandeling voor is gestart.

Ts, beterschap met de placentaontsteking en het uierprobleem. Ik duim hard voor je merrie en veulen.


Dat klinkt niet erg prettig!

Bij onze merrie hebben ze geen afzonderlijke behandeling gestart: op dag 4 waren ze wel van plan de uier leeg te melken. Echter is de uier vanzelf dun geworden (wellicht door de ab).

We zijn nu gestopt met de koortsverlagers. Ben benieuwd wat haar temperatuur is straks. Ze heeft wel nog metacam. met de regumate moeten we door gaat tot het eind van de dracht. Vandaag laatste infuus ab en dan wellicht over op poeder. Enige probleem is dat ze nog steeds niks wil eten.....


IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re: Merrie gaat verwerpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 12:47

Arme merrie.. Hopelijk komt de eetlust snel weer terug.

I could stay awake just to hear you breathing. Watch you smile while you are sleeping. While you're far away and dreaming

Holypope, goodbye my friend..

CharazJarig

Berichten: 24282
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Merrie gaat verwerpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 14:24

Kan de metacam geen kwaad voor het veulen?

Mr. Rock N Roll 27-05-2010 / 05-06-2010, I wish I knew you, I wish I knew you before

kiki1976

Berichten: 16847
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 16:11

Charaz schreef:
Kan de metacam geen kwaad voor het veulen?

Mijn da geeft het liever niet aan drachtige merrie's maar soms kan het niet anders.
Mijn merrie had tijdens de dracht een virus opgelopen (heerste op stal, en ze was al besmet ermee voordat het eerste paard symptomen kreeg) en ondanks koortsverlagers, ab ging het niet beter en uiteindelijk ook de metacam erbij.
Was sws ook spannend of het veulen zou blijven zitten.
Gelukkig blijven zitten en een gezond veulen gekregen.

Volg Bo en haar verwachte veulentje [KS-MK] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is

xSanneE_98

Berichten: 971
Geregistreerd: 26-06-09
Woonplaats: Echt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-17 01:06

Charaz schreef:
Kan de metacam geen kwaad voor het veulen?


Het kan altijd minder kwaad dan 39,6 en een dikke ontsteking, zei mijn DA. Ze krijgt regumate ter bescherming.

Vanaf morgen thuis verder met ab poeder. Wel in een spuit aangezien ze nog steeds niet eet. Metacam zijn we gestopt, omdat dit mogelijk te zwaar is op haar maag. Nu goed temperaturen en regumate blijven geven tot het eind van de drachr!

Mloui

Berichten: 1644
Geregistreerd: 29-06-04

Re: Merrie gaat verwerpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 01:10

Krijgt ze wel iets van energie/voedingsstoffen binnen? Anders heb je straks ook nog een merrie met hyperlipaemie... fijn dat het beter gaat!

Chester (Special D x Houston) Z2+11, B+3

xSanneE_98

Berichten: 971
Geregistreerd: 26-06-09
Woonplaats: Echt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-17 01:13

Mloui schreef:
Krijgt ze wel iets van energie/voedingsstoffen binnen? Anders heb je straks ook nog een merrie met hyperlipaemie... fijn dat het beter gaat!


Op dit moment krijgen we er niks van voer in...

sassefras
Berichten: 2351
Geregistreerd: 08-06-02
Woonplaats: nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 01:59

ik heb een merrie gehad met placentitus, met drie maanden was het al helemaal mis, veulen is gezond geboren 2 weken voor uitgerekende datum, ze heeft vanaf drie maanden volgas metacam en regumate gehad. het kan dus ook goed aflopen.

succes ermee

Stral

Berichten: 2545
Geregistreerd: 18-12-08
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: Merrie gaat verwerpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 09:14

Veel sterkte TS! Ik volg, mag er niet aan denken zoiets mee te maken. Hopelijk komt het goed!

Mloui

Berichten: 1644
Geregistreerd: 29-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 09:18

xSanneE_98 schreef:
Mloui schreef:
Krijgt ze wel iets van energie/voedingsstoffen binnen? Anders heb je straks ook nog een merrie met hyperlipaemie... fijn dat het beter gaat!


Op dit moment krijgen we er niks van voer in...


Krijgt ze ook geen infuus met glucose oid meer? Hoe lang eet ze al niet? Probleem is, als ze eenmaal in een negatieve energie balans komen, krijgen ze leververvetting (hyperlipaemie) en dan worden ze misselijk, waardoor ze nog minder graag willen eten en dan begint het cirkeltje weer bij stap 1.

Chester (Special D x Houston) Z2+11, B+3

Boras
Berichten: 9946
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 12:20

xSanneE_98 schreef:
Bij onze merrie hebben ze geen afzonderlijke behandeling gestart: op dag 4 waren ze wel van plan de uier leeg te melken. Echter is de uier vanzelf dun geworden (wellicht door de ab).


Goed om te lezen!

Ik blijf duimen voor een gezonde merrie en een gezond veulen :)

xSanneE_98

Berichten: 971
Geregistreerd: 26-06-09
Woonplaats: Echt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-17 17:17

Mloui schreef:
Krijgt ze wel iets van energie/voedingsstoffen binnen? Anders heb je straks ook nog een merrie met hyperlipaemie... fijn dat het beter gaat!


Op dit moment krijgen we er niks van voer in...

Krijgt ze ook geen infuus met glucose oid meer? Hoe lang eet ze al niet? Probleem is, als ze eenmaal in een negatieve energie balans komen, krijgen ze leververvetting (hyperlipaemie) en dan worden ze misselijk, waardoor ze nog minder graag willen eten en dan begint het cirkeltje weer bij stap 1.


Nee, ze krijgt verder niks.

Wel hebben we besloten de metacam te stoppen en aan te kijken wat er gebeurt met de koorts. Ze krijgt nu thuis 2x per dag antibioticapoeder en 1x per dag regumate.
Ze eet verder niks, alleen wortels.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Merrie gaat verwerpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 17:20

Ik neem aan dat je slobber al geprobeerd hebt?

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

xSanneE_98

Berichten: 971
Geregistreerd: 26-06-09
Woonplaats: Echt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-17 00:50

NatasjavE schreef:
Ik neem aan dat je slobber al geprobeerd hebt?


Ja, zowel kant en klare slobber als zemelen met muesli

nine1987

Berichten: 8321
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 01:20

xSanneE_98 schreef:
NatasjavE schreef:
Ik neem aan dat je slobber al geprobeerd hebt?


Ja, zowel kant en klare slobber als zemelen met muesli



En met appelmoes/appelsap oid? Ik roep maar wat, maar ik neem aan dat ze zo snel mogelijk weer moet eten..

Heel veel succes, ik kruip weer onder mn meeleessteen..

<3 Sneakers <3

xSanneE_98

Berichten: 971
Geregistreerd: 26-06-09
Woonplaats: Echt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-17 07:50

NatasjavE schreef:
Ik neem aan dat je slobber al geprobeerd hebt?


Ja, zowel kant en klare slobber als zemelen met muesli

En met appelmoes/appelsap oid? Ik roep maar wat, maar ik neem aan dat ze zo snel mogelijk weer moet eten..

Heel veel succes, ik kruip weer onder mn meeleessteen..


Allemaal geprobeerd...
Maar kan een bijwerking van de medicatie zijn. We zijn gestopt met metacam dus ze zou nu langzaam weer moeten gaan eten!

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 08:07

Zou ze wel gras eten als je haar op het land zet?

Mijn paard was eens ziek. Het enige dat hij wilde waren wortels en gras..

I could stay awake just to hear you breathing. Watch you smile while you are sleeping. While you're far away and dreaming

Holypope, goodbye my friend..

xSanneE_98

Berichten: 971
Geregistreerd: 26-06-09
Woonplaats: Echt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-17 09:49

IMJ schreef:
Zou ze wel gras eten als je haar op het land zet?

Mijn paard was eens ziek. Het enige dat hij wilde waren wortels en gras..


Ze staat dagelijks buiten, maar is niet echt actief aan het eten dan.

Ik ben ook spontaan in hongerstaking gegaan, toen ik net de rekening van de DA kreeg... :’)

Barvrouwke
Berichten: 3706
Geregistreerd: 24-08-03

Re: Merrie gaat verwerpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 09:53

Probeer eens 1:1 haver en zemelen. Daar heb ik al diverse niet etende/doodzieke paarden weer mee aan de gang gekregen.

xSanneE_98

Berichten: 971
Geregistreerd: 26-06-09
Woonplaats: Echt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-17 13:42

Barvrouwke schreef:
Probeer eens 1:1 haver en zemelen. Daar heb ik al diverse niet etende/doodzieke paarden weer mee aan de gang gekregen.


Ze lust sowieso geen haver, maar kan het wel proberen!

Barvrouwke
Berichten: 3706
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 13:50

xSanneE_98 schreef:
Barvrouwke schreef:
Probeer eens 1:1 haver en zemelen. Daar heb ik al diverse niet etende/doodzieke paarden weer mee aan de gang gekregen.


Ze lust sowieso geen haver, maar kan het wel proberen!


Oh, dat is jammer. De paarden die ik het gevoerd heb zaten er ook tussen die het nog nooit op hadden,
dus wie weet. Hopelijk kun je ergens een schepje "lenen" dan hoef je geen hele zak aan te schaffen. Succes!

tengeltje11
Berichten: 7131
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Merrie gaat verwerpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 14:12

Pas ook zeker op met het niet willen eten.
Wij zijn 2 jaar terug zo een ezeltje verloren,ook drachtig.
Ze voelde haar ook niet goed en wou amper tot niet meer eten.
Doordat ze daarom haar vetreserve massaal begon aan te spreken,is ze uiteindelijk gestorven.
(de naam ontglipt me,maar iets met 'lipi' en nog iets,eigenlijk omdat organen 'vervetten' door de massale afbraak van eigen lichaamsvet)
Ze bleef hier wel wat knabbelen,maar echt 2 keer niets,en gras,hooi,kuil,krachtvoer,slobber,....niets hielp,ze wou amper iets eten.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 16:21

Leververvetting heet dat. Is domweg dodelijk. Ben er twee keer oude tinker bijna door kwijtgeraakt omdat hij opeens in soort van hongerstaking ging.

Heb je beschikking tot lang gras desnoods aan de hand grazen of zelf plukken? Probeer eens of ze dat wil eten

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

noekiee18
Berichten: 115
Geregistreerd: 26-03-14

Re: Merrie gaat verwerpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 17:09

Is er al beter nieuws?

charysaS
Berichten: 104
Geregistreerd: 20-09-17

Re: Merrie gaat verwerpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 17:21

Heftig TS!

Hopelijk gaat het nu wat beter met je merrie en je eigen hongerstaking ;)

Romeo♥


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Cjuan, kiki1976, Maliboe, SharonIndezz en 139 bezoekers