Spat nog niet tot uiting

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Jessica_R
Berichten: 739
Geregistreerd: 01-02-13

Re: Spat nog niet tot uiting

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 16:13

@Mloui de foto's zijn van mijn paard ;) niet van die van TS! Overigens zie je links achter ook duidelijk de schade (botwoekeringen aan de voorkant). Maargoed mijn paard heeft dan ook een behoorlijk heftige vorm.


Quir

Berichten: 17353
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 16:29

Spat terwijl het paard klinisch goed is, bestaat zeker wel. En dat is waarschijnlijk wat TS bedoeld met "nog niet tot uiting komen".

Daarnaast ook genoeg paarden die artrose elders hebben (spat is niets anders dan artrose in het spronggewricht), ook rug en hals, zonder dat het paard klinisch iets laat zien. Als dat niet zou kunnen, zijn er geen röntgenfoto's nodig...

Om te zien of er verandering is in het spronggewricht, kan je best nog een foto laten maken. Dan zie je of er verandering te zien is of niet.

Maar zolang het paard klinisch goed is, zou ik me er nu niet zoveel zorgen om maken.

Genoeg dieren die vanaf de foto gigantisch kreupel zouden moeten lopen en klinisch helemaal 100% zijn, maar ook paarden die enorm kreupel zijn en er nauwelijks iets te zien is op de foto.

Mloui

Berichten: 1644
Geregistreerd: 29-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 17:31

Jessica_R schreef:
@Mloui de foto's zijn van mijn paard ;) niet van die van TS! Overigens zie je links achter ook duidelijk de schade (botwoekeringen aan de voorkant). Maargoed mijn paard heeft dan ook een behoorlijk heftige vorm.


oeps! haastige spoed...

maar botwoekering op de foto linksachter zie ik ook bij beter bekijken niet, althans niet in deze opname richting. Indien het hier om spat gaat, is dit nog steeds niet de juiste richting om dit te beoordelen.Puntje mogen ze hebben hoor!

Chester (Special D x Houston) Z2+11, B+3

Sizzle

Berichten: 35658
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Spat nog niet tot uiting

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 17:57

Net zo goed is er niets meer te zien.
Mijn merrie had met 3 beginnende spat volgens de foto's. Met 5 nog een keer op de foto gezet en echt niets meer te zien.

Als je wil weten of er verergering is dan moet je nu foto's maken. Met foto's van 2 jaar geleden kun je niet echt een voorspelling doen.

Dorine92
Berichten: 5327
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 19:35

Jessica_R schreef:
BigBen schreef:
Ibbel heeft gelijk.
Spat "die nog tot uiting moet komen" bestaat niet.
Op rx zie je ofwel spat, ofwel niet.
Het is het één of het ander.
Je kunt aan de hand van een rx niet voorspellen of een paard eventueel later spat kan krijgen.
Dat is onzin.


Mee eens! Zelf heb ik ook een paard met spat. Spat is er of is er niet. Bij mijne was het duidelijk zichtbaar. Op beide spronggewrichten bijna geen lijntjes tussen de schijven en botwoekeringen bij zowel de sprongen als de sesambeentjes. Vrij heftig dus al.
Zodra er op de foto spat te zien is (in vorm van dunne/geen lijntjes tussen de schijven of botwoekeringen), heeft het paard ook spat.. Een paard met spat komt ook nooit door een klinische keuring heen. Die van mij zal dat ook nooit meer kunnen ondanks dat ik er nu wel gewoon (recreatief) op rij. Hij zal nooit meer 100% gaan lopen.

Jeetje wat weet iedereen op bokt het beter dan de dierenartsen van gerenommeerde klinieken. Zeker wel dat mijn paard spat heeft op de foto én glansrijk door de klinische keuring is gekomen. Hij is loepzuiver maar er is wel spat te zien op de foto, wat dus blijkbaar in het klinische beeld (en dus ook in de dagelijkse praktijk) niet tot uiting komt. De kliniek heeft ook uitgelegd dat het verder ook geen probleem is als de middelste lijn is dichtgegroeid. Dan heb je dus nog steeds een klinisch goed paard waarbij alleen op de foto te zien is dat ie spat heeft

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

Sizzle

Berichten: 35658
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Spat nog niet tot uiting

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 19:48

Spat gaat juist heel vaak zonder klinische problemen.

Quir

Berichten: 17353
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 20:14

Sizzle schreef:
Spat gaat juist heel vaak zonder klinische problemen.


Inderdaad. :)

En Dorine gelukkig weet je het zelf beter. Veel paarden met spat op de foto's zijn klinisch gewoon helemaal goed.

Sizzle

Berichten: 35658
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Spat nog niet tot uiting

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 21:27

Ik ken iemand die veel handel met Camarque paarden doet en gestopt zijn met foto's omdat ze vrij vaak spat zagen maar zelden een paard tegen kwamen die klinisch niet goed was.

Ik zou zeker niet bewust een paard met spat kopen omdat het ook echt erg mis kan gaan, maar als je het paard al hebt en het is niet kreupel dan heeft het niet echt zin om je erover op te winden.
Ik zou dan wel evt iedere 2-3 jaar een controle foto maken om te zien of het actief is. Zo ja, dan kun je nog Tildren overwegen.

Quir

Berichten: 17353
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 21:39

Sizzle schreef:
Ik ken iemand die veel handel met Camarque paarden doet en gestopt zijn met foto's omdat ze vrij vaak spat zagen maar zelden een paard tegen kwamen die klinisch niet goed was.

Ik zou zeker niet bewust een paard met spat kopen omdat het ook echt erg mis kan gaan, maar als je het paard al hebt en het is niet kreupel dan heeft het niet echt zin om je erover op te winden.
Ik zou dan wel evt iedere 2-3 jaar een controle foto maken om te zien of het actief is. Zo ja, dan kun je nog Tildren overwegen.


Prijsklasse, leeftijd en niveau zijn voor mij toch ook nog wel zwaarwegende criteria om het wel of niet te doen. En uiteraard met welk doel je het paard aanschaft. :)

Jessica_R
Berichten: 739
Geregistreerd: 01-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 09:36

De meningen zijn er over verdeeld! En dat kan natuurlijk ook ;)
Gelukkig ts heeft jouw paard geen klachten en zoals hierboven ook gezegd wordt zou ik me er dan vooral niet te druk om maken.

Zelf vond ik dit artikel wel fijn om precies te begrijpen hoe of wat. https://www.paardenarts.nl/kennisbank/s ... 20hoefslag

Daarin staat overigens wel het volgende over het stellen van de diagnose (en dat daar het klinische beeld zeker meeweegt)
Afbeelding


SuperSuup

Berichten: 1951
Geregistreerd: 29-12-04
Woonplaats: oud-beijerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 09:41

Heel lang geleden toen mijn pony werd verkocht kwam er bij de keuring ook spat naar voren op de fotos. Dierenarts was er zelf heel verbaasd over, klinisch was hij echt perfect en had hij met vlag en wimpel doorstaan. Op de fotos kwam toen spat naar voren wat zelfs al vergroeid was. Dierenarts had zelf nog nooit zoiets gezien. Een pony die klinisch zo goed was met vergroeide spat. Daar is hij toen uiteraard op afgekeurd, maar als er geen fotos waren gemaakt was hij goedgekeurd.

Edit: pony liep op z1 niveau

Roxdf
Berichten: 7
Geregistreerd: 25-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 00:07

Hoi,

Vandaag mijn paard op de foto laten zetten ivm de verzekering. Op de foto is spat gezien (3-4) maar paardje loopt niet kreupel en heeft geen pijn. Paard is nu ongeveer 2-3 maanden in mijn bezit en staat nu een week bij mij. Klinisch helemaal in orde bij aankoop en fotos waren ook goed (waren wel wat ouder maar er was geen aanleiding om ze opnieuw te maken).

Maar misschien fijn om te weten; Spencer is 6 en loopt Z niveau. Spat is dus niet per definitie “het einde van een sportcarriere” zolang ze goed beslagen worden (je kunt je smid vragen of hij de hoeven achter iets naar binnen kan vijlen zodat er minder druk op het gewricht staat) en zoveel mogelijk in beweging blijven. Blijf gewoon zo doortrainen; verandering van training kan ook risico’s meebrengen (teveel energie of andere belasting) wat kreupelheid in de hand kan werken. Eventueel MSM Of Glucosamine bijvoeren ter bevordering van de souplesse vh gewricht. Even wat langer inrijden als je merkt dat hij stijver wordt of wellicht ook stapmolen dagelijks de training toevoegen!

Succes!

Spencer (Swarovski x Rubinstein) M2


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: emilyslaluna, GoogleAdsense, Kirsha en 87 bezoekers