Huidontstekingen, wie herkent dit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pluisje88

Berichten: 8072
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 13:18

Wassen en groene leem samen is niet zon denderende combi. Gewoon groene leem erop smeren en afdekken met huishoudfolie (aanbregen als bandage, dan droogt het niet op). Een half uur tot een uur laten zitten en dan afspoelen. Dan zijn de korsten ook wel losgeweekt. Groene leem trekt zooi eruit dus het kan zijn dat de plekken eerst groter worden of zelfs open gaan. dat is helemaal prima want dan gaat de zooi eruit.

Tancreda4

Berichten: 24033
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Huidontstekingen, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-17 13:24

Bedankt, probeer ik dat.

Vaseline durf ik niet zo goed omdat ik bang ben dat dat juist afsluit en het straks weer naar binnen slaat...

Morgen komt er een da op stal maar kan helaas niet vrij krijgen. Weet dat het slecht klinkt zelf aan te modderen, maar voor nu het niet heftiger wordt durf ik dat wel even aan. Ze wordt iig 1x daags getemperatuurd en ik hou het nauwlettend in de gaten. Ik probeer ook te weerhouden, binnen grenzen natuurlij, zo min mogelijk zooi erin te gooien. Dit jaar maar zeker ook afgelopen jaar heeft ze enorm veel medicatie gehad, waaronder twee flinke antibiotica kuren redelijk dicht op elkaar. Dat doet een lichaam ook niet goed.... Maar wel uiteraard binnen grenzen. Zodra het weer pijnlijk wordt of duidelijk warm, komt er weer een DA lamgs. Of als het niet rustiger wordt deze week.

Vasculites zie ik vooral flinke ellende en dat lijkt nu nog bespaard *klopt af* maar is idd wel iets dat ik dan zal noemen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 17:21

Juist met een flinke mediatie historie zou ik het lichaam een keer met kruiden gaan ontgiften.

Popstra
Berichten: 13743
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 22:06

Ik herken dit probleem. Heb hetzelfde bij mijn paardje. Dacht eerst dat het mok was maar na verschillende behandelingen bleef het terug komen en daarbij ook de dikke benen. Ze had het achter.
Ik heb tenslotte van mijn Belgische dierenarts Dogexcema voor geschreven gekregen. Dat is het enige wat nochtans goed helpt maar let wel, het duurt erg lang voor ze er helemaal af zijn. Ik schoor het kaal, verwijderde de korsten en waste met Betadine shampoo en spoot daarna het middel er op wat ik vervolgens goed in de huid masseerde, dit 2 x daags. Als mijn paardje naar buiten ging smeerde ik er ook nog eens de crème Neocutigenol overheen. Er zijn overigens heel wat tubes doorheen gegaan.
Al leek het voorbij en goed, ik bleef behandelen. Duurde echt best lang.
De Dogexcema is een soort melkachtig goedje waar ook een antibioticum in zit en je moet het in de koelkast bewaren. Ik had een grote fles. Het is in Nederland volgens mij niet zo bekend, in belgie makkelijk verkrijgbaar.

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 22:24

het lijkt er wel erg op...
linkje
Die Dogeczema zal ook wel werken, daar zit prednisolon in, en moet op recept.

Popstra
Berichten: 13743
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 06:08

Ja het gekke is dat andere AB zalf op de plek aangebracht dus niet werkte bij mijn paard.

Tancreda4

Berichten: 24033
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-17 09:40

Gloa schreef:
Juist met een flinke mediatie historie zou ik het lichaam een keer met kruiden gaan ontgiften.


Ik wil idd ook kruiden bestellen. Vind het wel lastig, omdat ze straks rond oud en nieuw ook wat rustgevends moet hebben. Ik zal paardendrogist eens om advies vragen of dat überhaupt samen kan.

Een plekje beneden is weer wat meer gaan opspelen. Misschien juist door de groene leem? Daar zat een rustig korstje maar nu wat vieziger.

pluisje88

Berichten: 8072
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Huidontstekingen, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 09:43

Ja dat kan hoor. Wordt vaak eerst wat slechter voor het beter wordt. Groene leem trekt troep naar buiten dus als daar wat zit komt het inderdaad naar buiten. Wordt vanzelf minder als het eruit is is mijn ervaring

Popstra
Berichten: 13743
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Huidontstekingen, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 11:16

Als je de groene leem er na een uurtje af gespoeld hebt en er zit geen korst meer moet je de plek wel in smeren met zalf ofzo lijkt mij!?

panache

Berichten: 3596
Geregistreerd: 17-04-05
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 14:09


pluisje88

Berichten: 8072
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 16:54

Popstra schreef:
Als je de groene leem er na een uurtje af gespoeld hebt en er zit geen korst meer moet je de plek wel in smeren met zalf ofzo lijkt mij!?


Ligt eraan wat je doel van de zalf is

Popstra
Berichten: 13743
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 18:02

Nouja, als je het zo laat komt er weer korst vorming tenminste, dat is mijn ervaring. Dat is toch ook niet de bedoeling! Zalf houd dit wel tegen

Tancreda4

Berichten: 24033
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Huidontstekingen, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-17 21:27

Hoe kan vasculitis worden vastgesteld?

Hoop niet dat dat het is. Maar ik vond het been vandaag wel weer slechter. De plekjes zijn ook pijnlijker, en het been was nog steeds wat opgelopen na een half uur longeren, terwijl het als een stalbeen vrij snel leeg liep afgelopen tijd. Bij wijze van de paddock naar stal lopen zag je al verschil dat het dunner was, en nu blijft het toch wat dik. Ik ga weer 2x daags controleren, en morgen met de DA overleggen. Ik weet dat met groene leem het wel even erger wordt, maar ik wil verdere problemen uiteraard voorkomen.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 21:34

Snooty16 schreef:
Gloa; Je zou wel eens gelijk kunnen hebben met die Brandnetels. Ik gaf ze niet. Ze stonden in de wei en ze zocht ze dus zelf op, ondanks dat ze er dus op reageerde met netelroos .Misschien omdat het lichaam aangaf het nodig te hebben, maar ik durfde het niet laten gaan vanwege de toch wel heftige reactie. Daarom gaf ik haar later MSM Zwavel door het voer en dat leek een heel positief effect te hebben op haar huid.


:D vind ik wel grappig.... brandnetel is puur natuur MSN (mits onbespoten) Je laat je bedotten. Je paard weet precies wat ze nodig heeft en jij gaat af op een verkoopverhaal van een potjesverkoper.

Horseware
Berichten: 5425
Geregistreerd: 06-08-09

Re: Huidontstekingen, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 09:00

Dit ziet er echt uit als vasculitis

Tancreda4

Berichten: 24033
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-17 09:47


Tancreda4

Berichten: 24033
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-17 09:49

Horseware schreef:
Dit ziet er echt uit als vasculitis


Kan dat door mijn eigen DA met een huidswap of iets worden vastgesteld?

pluisje88

Berichten: 8072
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 09:52

Als je twijfwelt dan toch maar richting een kliniek waar ze dat vast kunnen stellen. Blijkbaar niet zo bekend ofzo. Een paard bij ons op stal heeft iets soortgelijks maar die vrouw moest behandelen met groene leem, imaverol, betadine enz en nu houden ze het gewoon bij. De dierenarts wist het ook niet zei ze.

panache

Berichten: 3596
Geregistreerd: 17-04-05
Woonplaats: apeldoorn

Re: Huidontstekingen, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 10:08

Als vasculitis wordt vastgesteld, dan adviseren artsen je paard aan de prednison/dexamethason te zetten.. Moet je ook maar willen...

panache

Berichten: 3596
Geregistreerd: 17-04-05
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 10:10

Tancreda4 schreef:
Horseware schreef:
Dit ziet er echt uit als vasculitis


Kan dat door mijn eigen DA met een huidswap of iets worden vastgesteld?

Als ze een biopt nemen, dan prikken ze in de huid. Dit betekent ook vaak dat het been daarna explodeert en dat je paard einschuss krijgt....
Ik zou er niet aan laten schrapen/prikken o.i.d.

Tancreda4

Berichten: 24033
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-17 11:11

Zojuist de DA gebeld voor overleg. Morgen komt de DA langs om de boel te bekijken en ook bloed te prikken voor een algeheel onderzoek. Hij opperde ook de mogelijkheid om (weer) een (lange) antibiotica kuur te geven. Maar voor verdere uitspraken moet het been wel even worden gezien, dus komen ze morgen langs. Verder het langdurig smeren van hydrocortiderm, als ik dat plaatselijk hou zag hij daar niet zo heel veel problemen mee.

Dit paard heeft al zoveel rotzooi in haar lijf gehad de afgelopen jaren... Het rotte is ook die weerstand. Die medicatie helpt daar ook niet altijd bij. Mede door haar slechte longen is ze vatbaarder, maar daarmee ben ik tegen een doodlopende muur gelopen. Ik probeer haar nu zo goed mogelijk te ondersteunen, maar ze blijft wat kwakkelen zeker nu met dit afgelopen rotweer. Ik weet ook niet meer zo goed wat ik beter kan doen. Vond haar luchtwegen al genoeg zorgen, altijd weer bang dat er een infectie optreedt, en eigenlijk wetend dat het een aflopende zaak is maar hoop dat het nog lang stabiel gehouden kan worden. Maar nu met het been erbij, vind ik het helemaal lastig worden.... Moeilijk het hoofd hoog te houden en positief in te zien. Ook omdat mijn pony ook rommelt met (andere) dingetjes.

Tancreda4

Berichten: 24033
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-17 11:12

panache schreef:
Kan dat door mijn eigen DA met een huidswap of iets worden vastgesteld?

Als ze een biopt nemen, dan prikken ze in de huid. Dit betekent ook vaak dat het been daarna explodeert en dat je paard einschuss krijgt....
Ik zou er niet aan laten schrapen/prikken o.i.d.[/quote]

Ook niet echt wat je wilt... maar hoe kun je het anders vaststellen? Ik sprak zojuist een andere DA van de kliniek dan degene die bij haar is geweest, en die houdt het nochtans op waarschijnlijk een bacteriele infectie.

panache

Berichten: 3596
Geregistreerd: 17-04-05
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 11:31

Wat je zou kunnen doen is vragen of je doorgestuurd mag worden naar de faculteit in Utrecht (dermatoloog). Waarschijnlijk wordt je dan doorverwezen naar Marianne Sloet. Zij kan een definitieve uitspraak doen wat de huidaandoening op het been van je paard is. Zij adviseerde destijds ook om niet een biopt te nemen. Helaas heb ik slechte ervaring met haar uitspraak. Als het vasculitis is, dan heeft antibiotica echt geen zin... Mijn paard heeft helaas ook te lang moeten lijden. Ook zal zij waarschijnlijk adviseren om je paard op prednison of dexamethason te zetten. Sommige paarden schijnen hier beter van te worden. Mocht het niet werken, dan komt er vaak een conclusie als: dit gaat nooit meer over en je paard moet levenslang aan prednison etc. of in laten slapen....

Er zijn nog andere opties, zoals het traject wat ik doorlopen heb. Veel paardvriendelijker en anders was mijn paard nooit beter geworden..

Dek je het been bijvoorbeeld nu al af van UV-straling?

Het lijkt onwijs op vasculitis en daar zijn allemaal chique namen voor, maar eigenlijk is het gewoon een verzamelnaam...

Ik zou je zeker niet adviseren om je paard weer antibiotica te geven!!

Tancreda4

Berichten: 24033
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Huidontstekingen, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-17 11:40

Bedankt voor je berichtje. Ik zal het morgen allemaal met mijn DA bespreken. Degene die komt staat ook wel open voor dat soort dingen en kent de volledige achtergrond van mijn merrie gelukkig ook.

UV straling bescherm ik het been nog niet tegen, omdat ik die mogelijkheid niet zag/ zie met dit weer. Ze moet buiten blijven ivm met haar luchtwegen en het is echt té nat steeds buiten. Bandageren 24/7 lijkt mij geen fijne optie. Ik las in jou topic wel wat opties voor bepaalde beschermers. En vraag mij af of het geen kwaad kan bij een been dat zo oploopt (druk etc)...

panache

Berichten: 3596
Geregistreerd: 17-04-05
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 11:41

Kijk, mijn paard had ook zo'n roze huid...

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding