Huidontstekingen, wie herkent dit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 20:38

Ik denk zelf ook wel dat het langdurige vochtige weer er inderdaad geen goed aan doet, het is al zo lang nat...
Hier is het ook in het najaar weer op gekomen...

Tancreda4

Berichten: 24031
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-17 21:39

Verschrikkelijk weer dat echt niet helpt!

Maarrrr, ik heb wel het idee dat het been na zo'n regenachtige dag als afgelopen dagen savonds dunner is dan dat het droog is. Maar dat zal ook met de UV te maken hebben waarschijnlijk. En toch meer koeling door de regen/ sneeuw? Ze staat met zulk weer juist meer stil, dus zou je zeggen dat het juist meer oploopt.

Horseware
Berichten: 5425
Geregistreerd: 06-08-09

Re: Huidontstekingen, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 22:17

Pas op met vasculitis en sneeuw, vooral als het zonnig is. Sneeuw weerkaatst uv straling.

Tancreda4

Berichten: 24031
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Huidontstekingen, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-17 22:46

Ja, dat bedacht ik mij gisteren inderdaad ook. Toen was het sochtends nog best mooi. Stom dat je nu opeens in de rats moet zitten als het zonnetje weer eens gaat schijnen... Gelukkig is de sneeuw inmiddels weg (scheelt weer) en komen hopelijk de beschermers snel binnen. Tot die tijd mag het wel bewolkt en rotweer zijn ;)

Horseware
Berichten: 5425
Geregistreerd: 06-08-09

Re: Huidontstekingen, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 23:19

Haha ja niks is goed wat dat betreft: van regen krijg je blubber en van zon uv straling. Het blijft lastig

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Huidontstekingen, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 00:42

Ik heb hele mooi paddock boots... Ik krijg ze alleen niet meer dicht met dat opgelopen been. Ik weet het ook niet meer inmiddels.

Tancreda4

Berichten: 24031
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-17 11:12

Vervelend Tessebes dat het weer zo aan het opspelen is.... ziet er idd erg onrustig uit zo... Naar! Wordt het been ook niet dunner na beweging? Dat je de beschermer er daarna om kunt doen? Wat dat betreft vind ik beschermers ook wel lastig hoor, als het been dan alsnog gaat reageren en oplopen eronder, of te strak komt te zitten?

Vannacht hebben ze weer binnen gestaan en vanmorgen viel het been enorm mee. Licht opgelopen bij de kogel, maar daarboven niet, en gewoon een mooi gevormd pijpbeen. Vond de wondjes vandaag wel wat onrustig ogen. er zijn geen nieuwe, maar ze lijken wel ietsjes groter en wat vuriger. Ik ga vanavond weer even voorzichtig wassen. Qua dikte lijken de medicijnen dan ook te werken. Maar qua wondjes vraag ik mij dat nog af. De antibiotica kuur is verlengd met 4 dagen (oh joy) omdat ze nog niet voldoende was opgeknapt qua snot en pruttelen.

panache

Berichten: 3596
Geregistreerd: 17-04-05
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 13:21

Ik snap je dilemma met de beenbeschermers. Ik heb de Cashell nu opgedaan. Doordat er gaatjes inzitten drogen ze ook weer wat sneller als het regent. En het houdt 70% UV tegen. Ravèl heeft gelukkig een groot weiland. Ze moet wel een stukje door de modder, maar daarna heeft ze genoeg ruimte om droog te bewegen.
Ze stond overigens al wel weer 6 weken onbeschermd, maar ik blijf voorzichtig :)

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 14:11

Geen verstand van vascelitus Maar wel van mok en einschus benen! Is het niet mogelijk om de equicrown/Hidez sokken aan te doen En als het nat is buiten daar overheen de paddock boots?

Ik zie echt hele mooie resultaten met dunnere benen en het zal hoogstwaarschijnlijk ook een deel aan uv stralen tegen houden!

De sokken zijn iig ook ademend!

panache

Berichten: 3596
Geregistreerd: 17-04-05
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 14:18

dresjoepie schreef:
Geen verstand van vascelitus Maar wel van mok en einschus benen! Is het niet mogelijk om de equicrown/Hidez sokken aan te doen En als het nat is buiten daar overheen de paddock boots?

Ik zie echt hele mooie resultaten met dunnere benen en het zal hoogstwaarschijnlijk ook een deel aan uv stralen tegen houden!

De sokken zijn iig ook ademend!


Ik heb er ervaring mee, maar mijn paard laat ze met geen mogelijkheid zitten. Je bevestigd de sok om het spronggewricht. Ravèl had continu die kous om haar kootbeen hangen :7.... Op stal/trailer vind ik de kousen wel fijn!

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Re: Huidontstekingen, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 14:22

Oh echt wat vervelend Bij mij op stal heeft iemand ze van equi crown blijven echt perfect zitten! Vind ze ook heel makkelijk aandoen! Het was echt een olifantenpoot bij dat paard Ik geloof wel dat ze 2 maten sokken heeft gehad aangezien het been steeds dunner wordt Moet je dan ook weer een kleinere maat hebben! Dit paard heeft er iig heel veel baat bij! Maar nogmaals dit paard heeft geen vascelitus!!!!

Tancreda4

Berichten: 24031
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-17 21:17

Afbeelding
Afbeelding

Ik maak regelmatig foto's om het bij te houden. Vandaag korsten er voorzichtig afgehaald wat goed ging. Maar dan ziet het er helemaal pijnlijk uit. Been wel mooi dun. Vanmorgen na nacht stal ook amper opgelopen.

Bovenin en klein plekje onder zijn nog onrustig. Beneden valt mee. Tussenin geen korsten en lijkt mooi rustig.

Ik was het been op aanraden van iemand met badedas. Ik mijd de plekken maar rest van het been. Lijkt zeer goed te helpen tegen het oplopen van het been. Wordt ook aangeraden voor stalbenen. Soppen, intrekken en uitspoelen. Vandaag niet gedaan omdat hij zo mooi dun was.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 02:02

Tancreda4 schreef:
Vervelend Tessebes dat het weer zo aan het opspelen is.... ziet er idd erg onrustig uit zo... Naar! Wordt het been ook niet dunner na beweging? Dat je de beschermer er daarna om kunt doen? Wat dat betreft vind ik beschermers ook wel lastig hoor, als het been dan alsnog gaat reageren en oplopen eronder, of te strak komt te zitten.


Het gaat erom dat mijn stalhouder de beschermer om moet doen s ochtends en dan is het been natuurlijk opgelopen. Het wordt na flinke beweging wel dun, niet van een beetje heen en weer schuifelen in de paddock of wei.

Tancreda4

Berichten: 24031
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-17 15:10

De boots van equilibrium (of iig die blauwe hier eerder genoemd) kan ik helaas niet leverbaar vinden. De cashels zijn onderweg en heb deze van lemieux net binnen. Ben bang dat ze te log en warm zijn maar ga ze straks even passen. De onderkant zou waterafstotend moeten zijn dus trekt het hopelijk niet omhoog als ze even in een nat deel van dr paddock heeft gelopen.


Afbeelding

@ tessebes ik snap je probleem inderdaad... Dat maakt het niet makkelijk. Voor nu kom ik 2x daags maar onze stal heeft wat dat betreft geen openingstijden gelukkig...

panache

Berichten: 3596
Geregistreerd: 17-04-05
Woonplaats: apeldoorn

Re: Huidontstekingen, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 08:44


Tancreda4

Berichten: 24031
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Huidontstekingen, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-17 22:11

Ja, dat zijn ook echt heel mooie!

Ik ben blij dat het wat droger is nu, kan ik het been goed inpakken zonder dat het nat regent of door het liggen super nat wordt. Het been gaat ook goed *klopt af* De plekken zijn niet zo vurig, al zijn de randjes wel alweer wat gelige korstjes. Morgen wil ik weer wassen. Ze heeft t/m donderdag nog volle dosis prednisolon, daarna afbouwen... er is niet meer bijgekomen, maar plekken ook niet aanzienlijk verminderd. Wel blijft het been nagenoeg dus *klopt ook weer af*

Ik zag deze ook nog; https://www.agradi.nl/shires-vliegen-tu ... hite-l.htm
Maar Agradi kon geen informatie geven of deze ook UV werend zijn. Lijken mij mooie lichte beschermers, maar door de mazen waarschijnlijk niet echt UV werend.

Wil het liefst een paar zodat ik wat kan afwisselen (en eventueel kan laten drogen). De beschermer van vandaag was wel wat nattig (buitenkant vooral) en wil ik morgen bv liever niet aan doen. Maar heb niet echt de intentie een verzameling allemaal dure beschermers te hebben als het niet hoeft... Mede omdat ik weet dat de kosten voorlopig nog wel even door gaan (mijn pony heeft ook een hoest-virusje of iets te pakken)

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Huidontstekingen, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 23:40

Afbeelding
Ik heb de paddock boot toch maar weer in de kast getrokken, nu maar hopen, dat de stalhouder hem om krijgt. Ik heb voor de zomer castell crusader beschermers, ik ben alleen nog niet helemaal uit de pasvorm.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 23:58

Ik heb voor de zon de zonbeschermers van Rambo.

En ik heb ook die close contact equichaps maar die heb ik nog niet durven gebruiken, bang voor irriteren...

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Huidontstekingen, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 00:01

Alles irriteert of schuurt, maar ik durf het niet onbedekt te laten.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 08:18

Die van mij trekt alles wat irriteert van zijn benen af...

Tancreda4

Berichten: 24031
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Huidontstekingen, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-17 10:07

Ik hoop dat het werkt Tessebes en dat het lukt. Ik vind het toch spannend ook uit handen te geven. Vind het sowieso spannend ze de hele dag om te laten. Maar ze lijkt er niet last van te hebben. Vandaag dag 3 en ze gaat ook niet meer van die achterlijke passen maken als ik hem om heb gedaan.

Been was vanmorgen ook mooi dun! Hoop dat het werkt....

Idd wel bang voor irritatie of te warm. Ze hebben ze toch best een tijd aan. Ik heb alleen het aangetaste been ingepakt overigens... De haren zijn wel ietsjes rommelig s'avonds, maar niet enorm.

Nouvel, zo'n zelf uitkleder is helemaal lastig :o Denk ook wel een beetje meer ruin eigen?

Tancreda4

Berichten: 24031
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-17 11:47

Ben ook blij met dit drogere weer dat het ook gewoon makkelijker ingepakt kan worden! Hoop het wel uiteindelijk uit handen te kunnen en durven geven... Want voor werk lamgs stal gaan vergt behoorlijk wat van mijn eigen weerstand en gesteldheid. Ga voor 5:45 de deur uit elke dag :z en vaak pas na 20 uur thuis (uit werk ook weer naar stal). Rottige reistijd naar werk.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Huidontstekingen, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 12:00

Waarmee pak je het in dan? Ze heeft hem maar 3 uur om in de paddock, de stalhouder dat hem ook weer af. De stal gaat om 8.00 uur pas open, dus ik heb weinig keus.

Tancreda4

Berichten: 24031
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Huidontstekingen, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-17 14:08

Ook zoiets dat jij hebt. Turnout boot van lemieux hierboven in eerder bericht aangegeven

Babootje

Berichten: 26254
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Huidontstekingen, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 14:22