Huidontstekingen, wie herkent dit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
EvelienKiss

Berichten: 937
Geregistreerd: 20-11-09
Woonplaats: Midden-Nederland

Re: Huidontstekingen, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 22:18

Weet je al wat het is Renee? Want als het sarcoidose is, moet je er zo weinig mogelijk aan doen. Niet wassen, geen crème opdoen. Het been van mijn paard (die sarcoidose heeft) is toendetijd (helaas) ontploft door een bepaalde crème.



renee16

Berichten: 4897
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 12:11

EvelienKiss schreef:
Weet je al wat het is Renee? Want als het sarcoidose is, moet je er zo weinig mogelijk aan doen. Niet wassen, geen crème opdoen. Het been van mijn paard (die sarcoidose heeft) is toendetijd (helaas) ontploft door een bepaalde crème.


Nee ik wacht nog op de uitslag. In de tussentijd is het een beetje behelpen.. En nu met de kou en geen/weinig beweging valt het allemaal niet mee om de beentjes 'dun' te houden.

~ <3 CADIZ <3 ~ Eindstand: Z1 + 6 ~
18.11.14:https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=53&t=1816678

renee16

Berichten: 4897
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 12:54

renee16 schreef:
Het zit bij mijn paard wel alleen in de kootholte, afgelopen zomer en nu weer op het andere been.


Deels open, deels korsten
[ [url=m/s5MGow.jpg]Afbeelding[/url] ]

Met korsten erop
[ [url=m/q8Nqml.jpg]Afbeelding[/url] ]

De plekken zijn inmiddels stukken kleiner, maar dit rozige (lijkt op littekenweefsel) is gebleven.
[ [url=m/07fRPc.jpg]Afbeelding[/url] ]




Het is GEEEN vasculitis of sarcoidose *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*
Wel een flinke huidontsteking veroorzaakt door een bacterie of schimmel, dit wordt nog verder uitgezocht. Het lijkt in ieder geval van tijdelijke aard en op te lossen met een korte periode medicatie.

Ik heb de Whinny's besteld, maar helaas werken ze niet goed bij mijn paard om haar been dun te houden en voor het UV heb ik ze ook niet (meer) nodig. Dus mocht iemand nog interesse hebben, ik heb 3 nieuwe en 1 gebruikte maat warmbloed liggen.

~ <3 CADIZ <3 ~ Eindstand: Z1 + 6 ~
18.11.14:https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=53&t=1816678

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Huidontstekingen, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 14:20

Dat is mooi! Ik hoop dat je het snel onder controle krijgt!

Tancreda4

Berichten: 24022
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Huidontstekingen, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-02-19 11:44

Oh gelukkig, hopelijk geneest het snel! Jammer dat de Whinny's niet werken!

EvaaxGucci

Berichten: 328
Geregistreerd: 28-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 11:54

Met mijn paardje lijkt het gelukkig steeds beter te gaan! Dit was afgelopen donderdag, al een stuk rustiger na mijn idee!


Afbeelding

Victoria Verida <3

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Re: Huidontstekingen, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 12:06

Wat een verschil al Eva, top!

Horseware
Berichten: 5425
Geregistreerd: 06-08-09

Re: Huidontstekingen, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 15:34

Dat is precies hoe het eruit ziet als de behandeling aanslaat :) Niet bang worden als je een terugval krijgt, ook dat kan er bij horen.

Timo Z1+19 RIP ❤️
Jonito RIP ❤️
Ovacionado de Indalo

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Re: Huidontstekingen, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 15:45

Klopt, hier helaas een terugval. Laatste behandeling was ergens in november en ga komende donderdag naar de kliniek voor een nieuwe. Jammer maar niets aan te doen.

Tancreda4

Berichten: 24022
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Huidontstekingen, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-02-19 20:45

Ziet er wel mooi rustiger uit idd!

Iemand nog interesse in cashel beschermers (2), rambo beschermers (4) of equilibrium close contact chaps? Ik doe ze weg.

EvelienKiss

Berichten: 937
Geregistreerd: 20-11-09
Woonplaats: Midden-Nederland

Re: Huidontstekingen, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 21:40

Ik heb interesse in de Whinnys. Mijn paard staat dag en nacht buiten (inclusief schuilstal en inloopstal), in deze tijden met best wel veel modder. Kan een paard met deze beenbeschermers wel buiten zijn? Wat gebeurt er met de modder? Gaat het niet schuren? En hoe lang mogen ze met deze beenbeschermers staan?

Sabine_vd_H
Berichten: 3
Geregistreerd: 05-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 22:01

Hoi allemaal! Na het doorspitten van dit topic denk ik dat mijn pony ook vasculitis heeft. Hij heeft al tijden last van een van zijn achterbenen. Al prednison van de dierenarts gehad en een behandeling tegen mijt gedaan maar beide heeft niets geholpen. Mijn DA weet het niet meer en zou foto's opsturen naar Utrecht. Het been is nu erger dan ooit tevoren. Normaal was alleen het haar weg en zaten er wat korstjes en schilfers aan het been, nu is het zodanig beschadigd dat het ook bloed. Eerder was het ook soms wat dik maar liep hij niet kreupel en mocht ik er ook aankomen. Sinds een paar dagen is het erger en trekt hij af en toe met zijn been. Ik zal wat foto's meesturen (als dit lukt, ben niet zo bekend met Bokt), ik heb geen foto's van de 'rustige toestand' wel van de laatste weken waar het dus erger is. Wat denken jullie; is dit vasculitis of iets anders? Alle tips over behandeling of wat het kan zijn,
zijn welkom. Ik heb een aantal van de mensen van dit topic ook al een privé bericht gestuurd.
Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Sabine_vd_H
Berichten: 3
Geregistreerd: 05-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 01:14

Sabine_vd_H schreef:
Hoi allemaal! Na het doorspitten van dit topic denk ik dat mijn pony ook vasculitis heeft. Hij heeft al tijden last van een van zijn achterbenen. Al prednison van de dierenarts gehad en een behandeling tegen mijt gedaan maar beide heeft niets geholpen. Mijn DA weet het niet meer en zou foto's opsturen naar Utrecht. Het been is nu erger dan ooit tevoren. Normaal was alleen het haar weg en zaten er wat korstjes en schilfers aan het been, nu is het zodanig beschadigd dat het ook bloed. Eerder was het ook soms wat dik maar liep hij niet kreupel en mocht ik er ook aankomen. Sinds een paar dagen is het erger en trekt hij af en toe met zijn been. Ik zal wat foto's meesturen (als dit lukt, ben niet zo bekend met Bokt), ik heb geen foto's van de 'rustige toestand' wel van de laatste weken waar het dus erger is. Wat denken jullie; is dit vasculitis of iets anders? Alle tips over behandeling of wat het kan zijn,
zijn welkom. Ik heb een aantal van de mensen van dit topic ook al een privé bericht gestuurd.
[ [url=m/1Jh9TM.jpg]Afbeelding[/url] ]


[ [url=m/YyqYTm.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/naNkIf.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/mwYBTt.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik hoorde al van een aantal mensen dat zij denken dat het wat anders is dan vasculitis. Fijn op zich maar dan blijft de vraag; wat is het wel?

Ik heb wat klinieken (Wolvega, AA en Hunze en Wapenveld) gemaild over wat zij denken.

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Re: Huidontstekingen, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 01:30

Ik heb je een PB gestuurd. Hij is iets langer dan gepland..oeps :')

renee16

Berichten: 4897
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 09:05

Sabine_vd_H schreef:
Hoi allemaal! Na het doorspitten van dit topic denk ik dat mijn pony ook vasculitis heeft. Hij heeft al tijden last van een van zijn achterbenen. Al prednison van de dierenarts gehad en een behandeling tegen mijt gedaan maar beide heeft niets geholpen. Mijn DA weet het niet meer en zou foto's opsturen naar Utrecht. Het been is nu erger dan ooit tevoren. Normaal was alleen het haar weg en zaten er wat korstjes en schilfers aan het been, nu is het zodanig beschadigd dat het ook bloed. Eerder was het ook soms wat dik maar liep hij niet kreupel en mocht ik er ook aankomen. Sinds een paar dagen is het erger en trekt hij af en toe met zijn been. Ik zal wat foto's meesturen (als dit lukt, ben niet zo bekend met Bokt), ik heb geen foto's van de 'rustige toestand' wel van de laatste weken waar het dus erger is. Wat denken jullie; is dit vasculitis of iets anders? Alle tips over behandeling of wat het kan zijn,
zijn welkom. Ik heb een aantal van de mensen van dit topic ook al een privé bericht gestuurd.
[ [url=m/1Jh9TM.jpg]Afbeelding[/url] ]


[ [url=m/YyqYTm.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/naNkIf.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/mwYBTt.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ziet er erg pijnlijk uit. Ik zou een biopt laten maken, zodat je zeker weet wat het is en gericht kunt behandelen.

~ <3 CADIZ <3 ~ Eindstand: Z1 + 6 ~
18.11.14:https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=53&t=1816678

EvaaxGucci

Berichten: 328
Geregistreerd: 28-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 22:46

NinaCharlie schreef:
Wat een verschil al Eva, top!


Dankje! Ben heel blij dat het nu al een stuk rustiger lijkt.

Victoria Verida <3

EvaaxGucci

Berichten: 328
Geregistreerd: 28-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 22:48

Horseware schreef:
Dat is precies hoe het eruit ziet als de behandeling aanslaat :) Niet bang worden als je een terugval krijgt, ook dat kan er bij horen.


Fijn om ook van jou te horen als inmiddels toch wel ‘vasculitis expert’ dat de behandeling lijkt aan te slaan! :)
Een terugval klinkt toch wel vervelend, maar hoor inderdaad van meerdere dat het er soms bijhoort.
Enig idee waardoor zo’n terugval ontstaat?

Victoria Verida <3

EvelienKiss

Berichten: 937
Geregistreerd: 20-11-09
Woonplaats: Midden-Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 21:11

EvelienKiss schreef:
Ik heb interesse in de Whinnys. Mijn paard staat dag en nacht buiten (inclusief schuilstal en inloopstal), in deze tijden met best wel veel modder. Kan een paard met deze beenbeschermers wel buiten zijn? Wat gebeurt er met de modder? Gaat het niet schuren? En hoe lang mogen ze met deze beenbeschermers staan?


Mijn vragen zijn een beetje ondergesneeuwd. Heeft iemand antwoorden voor mij?

Tancreda4

Berichten: 24022
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Huidontstekingen, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-02-19 21:26

De Whinny's worden wel nat. Dat zijn echt sokken. Ik deed ze alleen met droog weer aan, nooit natte aan doen maar eerst laten drogen en deed ze zeer regelmatig in de was. Ik had voor het nattere weer anders beschermers (turnout van lemieux of de equilibrium close contacts). En ook altijd eerst weer laten drogen en schoonmaken.

Mijne stond ook 24/7 buiten. Ik liet met nat weer niets 24/7 aan maar kwam 2x daags

Horseware
Berichten: 5425
Geregistreerd: 06-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 21:29

Om heel eerlijk te zijn: een paard met vasculitis en in de modder staan gaat niet goed samen. Het is belangrijk dat de benen schoon en droog blijven. Een beetje regen kan geen kwaad maar dag en nacht in de blubber... dan wordt het erg lastig.
De whinny’s zijn fijn maar zijn niet 100% uv werend. Voor sommige paarden zijn ze voldoende, voor andere niet. Ik vrees dat ze in de modder wel kunnen gaan schuren.

Timo Z1+19 RIP ❤️
Jonito RIP ❤️
Ovacionado de Indalo

EvelienKiss

Berichten: 937
Geregistreerd: 20-11-09
Woonplaats: Midden-Nederland

Re: Huidontstekingen, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 23:22

Ach ja, dat vreesde ik al. Een risico dus om beenbeschermers om te doen met modder. En het is geen gigantische modderpoel hoor, ze hebben een mooi groot stuk zandpaddock waar ze heerlijk kunnen rennen en spelen, maar mijn paardje ligt veel en met de regen is het wel drassig en gaat ze lekker rollen. Hoe doen anderen dat dan? Want als je paard op stal staat, dan hoeven ze toch sowieso geen beschermers om?

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Huidontstekingen, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 02:02

Ik had voor op stal een beschermer van Equimed AG. Bij te natte paddock bleef ze binnen.

Horseware
Berichten: 5425
Geregistreerd: 06-08-09

Re: Huidontstekingen, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 19:55

Bij slecht weer binnen houden (en ja zeker dan ook beschermers om, geen stal is volledig uv vrij). Ik heb mijn paard er speciaal een half jaar voor verhuisd naar een andere stal

Timo Z1+19 RIP ❤️
Jonito RIP ❤️
Ovacionado de Indalo

Sabine_vd_H
Berichten: 3
Geregistreerd: 05-02-19

Re: Huidontstekingen, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 23:32

Bij mijn paard denkt Wolvega aan sarcoidose nu. Zijn been is kaal geschoren en gewassen om een beter beeld te krijgen (foto’s beschikbaar voor als iemand interesse heeft). Ze hebben nog geen biopt gedaan omdat er een flinke ontsteking bij zit die we eerst gaan behandelen. Volgende week ga ik terug en dan gaan we verder kijken. Voor nu staat hij schoon en droog op stal en moeten we de wonden zalven. Als ik sarcoidose Google komt het wel goed overeen met zijn klachten.

Mocht iemand extra informatie hebben of tips wat wel en niet te doen, dan hoor ik het graag! Ben het in dit topic wel eens tegen gekomen geloof ik maar weet niet ik welke van de 24 pagina`s iets stond.

EvelienKiss

Berichten: 937
Geregistreerd: 20-11-09
Woonplaats: Midden-Nederland

Re: Huidontstekingen, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 09:55

Mijn paard heeft een combinatie van vasculitis en sarcoidose. Ze heeft deze zomer op de universiteitskliniek in Utrecht gestaan. Voor vasculitis is er die bijzondere methode van Knottenbelt, die mijn paard overigens niet heeft gehad omdat de sarcoidose voorop staat. Voor sarcoidose geldt in het algemeen dat als het niet perse hoeft, je er niet veel mee moet klooien, met wassen en zalfjes enzo. Uiteindelijk is mijn paard enigszins hersteld door een speciale wasmethode en prednisolon. Nu zijn we aan het experimenteren met hooikoortstabletten. De ene week gaat het beter dan de andere week. Dit was ook de voorspelling.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: boyca, Lenexa, sannedeedee1, Trendiction en 66 bezoekers