Huidontstekingen, wie herkent dit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tancreda4

Berichten: 24029
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-18 20:46

Horseware was het artikel al uit?

Mijn vos dr been. Nog steeds zonder sokken en gaat goed *klopt af* controleer altijd wel voor rozere huid of beginnende schilfers. De haar groei trekt niet echt snel bij. Ze heeft nog steeds permanent na maanden sokken en bescherming :')

Afbeelding
Afbeelding

Horseware
Berichten: 5425
Geregistreerd: 06-08-09

Re: Huidontstekingen, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 21:41

Nog niet helaas, het duurt lang :(

Ja herkenbaar, dat kan echt een paar x verharen kosten voordat dat wegtrekt

JoyceLa

Berichten: 2123
Geregistreerd: 05-02-09
Woonplaats: Alphen aan de Rijn

Re: Huidontstekingen, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 09:23

Wauw Tranceda wat fijn! Ziet er super goed uit!

Mijn paard heeft ook standaard permanentje met de Whinny socks haha. Ik heb een UV meter app en laat haar wel eens een of twee dagen “naakt” maar moet dan wel weer inpakken. Voor alsnog is het in ieder geval onder controle waar ik al heel blij mee ben!

Nouvel

Berichten: 28562
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 09:29

Hier is het de hele zomer goed gegaan, geen enkel plekje, helemaal niks.
En nu ineens bij de omslag van het weer lijkt het wel, overal weer open plekken, overgevoelig op vliegen reageren, ontstekingen op zijn hoofd, gevoelig op zijn voeten... -O-

Tancreda4

Berichten: 24029
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-18 09:38

Knuff.... vervelend zeg! Ik hou het nu ook extra in de gaten met dit weer. Ik hoor dr luchtwegen weer mee de afgelopen paar dagen dus ik hou mijn hart ook vast... Flinke impact op de weerstand het weer en de rui er bij!

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 10:02

mijn paard heeft nog geen plekjes ,maar heeft een keel ontsteking..
staat nu sinds woe op koortsverlager en ontstekingsremmer had 39.5 nu AB erbij om de koorts laag te houden
gras eet hij maar verder geen voer .luzerne of hooi
had dat gister wel gedaan en stond toen te knarsen van de pijn...
zijn maatje had 38.2 dus die houden we in de gaten
een ander had 37.9
ze staan met 6 paarden op de wei
het schijnt hier te heersen.....

mijn DA zei wel dat ik nu zijn benen goed in de gaten moet houden zijn weerstand is dus laag.

Nouvel

Berichten: 28562
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 10:16

Oh dat is ook balen zeg!
En inderdaad, lage weerstand is gevaarlijk...
Sterkte!

Tancreda4

Berichten: 24029
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Huidontstekingen, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-18 11:33

Afbeelding

Vos heeft mok aan dr (inmiddels al even 'genezen' vasculitus) been. Nu twijfel ik over de behandeling. Iemand tips? Heb het nu paar dagen met sudocreme gedaan maar vandaag was hij wat viezer. De foto is na schoonmaken. Wat zouden jullie doen? Ala vasculitis behandelen? Ik heb nog hydrocortiderm en cortavance staan. De sokken zit ik over te twijfelen maar ze staat wel nog 24/7 in land en wordt het Door de dauw wel nat....

Nouvel

Berichten: 28562
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 16:58

Mijn paard had ineens op verschillende plaatsen op zijn benen weer plekjes, ik ben met bepanthen gaan smeren omdat dat eind vorig jaar ook leek te werken.
En ik moet zeggen, de plekjes zijn al kleiner geworden zowaar en er zijn op de benen op dit moment geen nieuwe bijgekomen.

Ik ben ook wel gelijk livercomp en detox comp gaan geven en meee vitamines.

Tancreda4

Berichten: 24029
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Huidontstekingen, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-18 13:48

Vervelend Nouvel.... bepahnthen gebruik je dus? Ook op wat opere plekjes?
De plekjes bij vos worden niet minder helaas. De sudocreme zorgt wel dat de korsten heel zacht zijn.
Ik zit te denken toch de hydrocortiderm te gebruiken.

Nouvel

Berichten: 28562
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 13:51

Het zijn geen diepe open wondjes, maar kale open plekjes en daar smeer ik het gewoon op inderdaad.
Of het ligt er aan dat ik heel snel ingegrepen heb of door het weer drogere weer, maar de plekjes zijn allemaal langzaam aan het weg gaan en er zijn nog geen nieuwe bij gekomen!

Kijken of het nu het weer slecht wordt weer erger wordt.
Ik geef nog wel steeds de liver en detox comp en extra vitamines.

liesen

Berichten: 686
Geregistreerd: 28-03-09
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 20:33

Hoi, ik wil ook graag mij melden als je vasculitis slachtoffer.

Mijn paard had ook der hele achterbenen vol helaas.

Ik heb goede resultaten met een natuurlijke zalf. Die smeer ik er dik op en dan bandageer ik de benen met verband en daarover doe ik uv beschermers. Dit verband laat ik 3 dagen zitten. Daarna was ik het er af met een milde zeep en warm water. Goed droog maken en weer inpakken.

Ik ben nu een week aan het behandelen en het is nu al zeker 75% minder.

Maar de uitdaging is zoals ik het lees: het weghouden ervan.

Zo begon het;

Afbeelding

Afbeelding


Zo is het nu na 3 keer verband wisselen om de 3 dagen.

Afbeelding

Afbeelding

JoyceLa

Berichten: 2123
Geregistreerd: 05-02-09
Woonplaats: Alphen aan de Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 11:50

liesen schreef:
Hoi, ik wil ook graag mij melden als je vasculitis slachtoffer.

Mijn paard had ook der hele achterbenen vol helaas.

Ik heb goede resultaten met een natuurlijke zalf. Die smeer ik er dik op en dan bandageer ik de benen met verband en daarover doe ik uv beschermers. Dit verband laat ik 3 dagen zitten. Daarna was ik het er af met een milde zeep en warm water. Goed droog maken en weer inpakken.

Ik ben nu een week aan het behandelen en het is nu al zeker 75% minder.

Maar de uitdaging is zoals ik het lees: het weghouden ervan.

Zo begon het;

[ [url=m/Qa7Fhy.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/OQ4PFw.jpg]Afbeelding[/url] ]


Zo is het nu na 3 keer verband wisselen om de 3 dagen.

[ [url=m/rs0rUL.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/EZeA5C.jpg]Afbeelding[/url] ]


Zo wat een verschil!
Welke zalf gebruik je?

Mijn paard doet het nu al een aantal weken super goed sokloos! *\o/* Ik houd nog elke dag UV app bij dat zit zo in mijn systeem :')

Ik hoop sokloos de winter door te gaan en wanneer de zon feller wordt, zal het weer oppassen zijn denk ik..

Hoe doen jullie paarden het nu de zomer voorbij is?

Tancreda4

Berichten: 24029
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Huidontstekingen, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-18 17:21

Hele zomer sok loos!! Heel blij mee!
Helaas blijft de mok en is die 3cht hardnekkig. Wil de sokken weer aan doen maar gras is zo lang zo nat met die dauw en lijkt mij ook niet handig....

Ziet er pijnlijk uit die foto's maar fijn dat ze zalf lijkt te helpen!!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Huidontstekingen, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 17:44

Is de vasculitis dmv een biopt vastgesteld liesen?

Horseware
Berichten: 5425
Geregistreerd: 06-08-09

Re: Huidontstekingen, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 18:21

Liesen: niet om je hoop weg te nemen, maar weet je zeker dat de vasculitis zelf afgenomen is? Want met iedere vettige zalf en een bandage om krijg je de korsten vrij makkelijk weg en dan ziet het er al snel heel veel beter uit terwijl de huid zelf niet rustiger is maar je enkel de huidige korsten losgeweekt hebt. Ik hoop echt voor je dat de zalf werkt maar ben nog iets sceptisch. Ik ga je vorderingen volgen want als het werkt is het erg interessant om te weten welke zalf het is natuurlijk.

Horseware
Berichten: 5425
Geregistreerd: 06-08-09

Re: Huidontstekingen, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 10:26

Het artikel staat eindelijk in de hoefslag :)

Tancreda4

Berichten: 24029
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Huidontstekingen, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-18 13:25

Oh dan ga ik even kijken!!

Hier nog geen plekken op de pijpbenen maar de mok in de kootholte bleef echt naar en groeien. Ben nu een weekje met hydrocortiderm aan het smeren toch weer, en de sok aan. Dat lijkt ietsjes te verbeteren nu. Maar zijn er nog lang niet.

liesen

Berichten: 686
Geregistreerd: 28-03-09
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 11:16

Hier even weer een update van mijn kant. Mijn paard is zo goed als korst vrij. De zalf heeft daarbij echt geholpen de huid te herstellen en ook idd de korsten er af te weken. Heb er voor gezorgd dat tijdens het weken de huid intact bleef. De nieuwe huid smeerde ik in met sudo crème voor bescherming. Ik zal de naam van de crème vanmiddag even nakijken. Het is een Franse zalf.

Verder loopt mijn paard elke dag met uv beschermers buiten en heeft ze een nu lang haar op haar benen.

Ik heb geen biopt genomen van de huid. Dus ik weet het niet zeker of het vasculitis is. Wil ik liever ook niet zeker weten denk ik. Na verschillende mok behandelingen die niet aansloeg ben ik verder gaan kijken.

Maar nu is het winter en heeft ze dus langer haar. Eigenlijk wil ik haar scheren. Maar ik twijfel ivm met de huid op de achterbenen.

Scheren jullie de paarden wel?

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Re: Huidontstekingen, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 11:18

Waarom zou je dat niet willen weten? Dan kan je toch gericht behandelen? Uit een biopt zie je niet alleen vasculitis ja of nee maar ook hoe erg de huid vanbinnen is aangetast. Misschien werkt de zalf die je gebruikt genoeg voor een oppervlakkige ontsteking maar wie weet is de huid vanbinnen er minder goed aan toe.

liesen

Berichten: 686
Geregistreerd: 28-03-09
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 11:36

NinaCharlie schreef:
Waarom zou je dat niet willen weten? Dan kan je toch gericht behandelen? Uit een biopt zie je niet alleen vasculitis ja of nee maar ook hoe erg de huid vanbinnen is aangetast. Misschien werkt de zalf die je gebruikt genoeg voor een oppervlakkige ontsteking maar wie weet is de huid vanbinnen er minder goed aan toe.


Ik wil liever geen prednison in mijn paard. Zo werk het nu heel goed voor de huid.
Waarschijnlijk is prednison het eerste waar de dierenarts naar grijpt.

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Re: Huidontstekingen, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 11:38

Dan denk je er hetzelfde over als ik. Mijn paard staat onder behandeling voor vasculitis, zonder prednison.

Tancreda4

Berichten: 24029
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Huidontstekingen, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-18 18:17

Ik scheer de benen niet meer. Toen ze vorig jaar het eerste plekje had hem ik ivm het behandelen rondom geschoren en hele been maar eraan. Volgende dag was het ontploft en daarbij ook geen natuurlijke bescherming meer van het haar tegen zonlicht of vuil. Ik heb in de lente wel de sokken voor geschoren maar de achterbenen durf ik niet meer aan te raken....

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 20:22

Mijn paard had heel veel last van vochtophoping in de vasculitis voet. Hiertegen hebben we prednison gegeven. Zorgen dat de huid zo min mogelijk getriggerd wordt, is het belangrijkste, zowel van binnenuit als buitenaf. Op het laatst was ik ook erg huiverig voor entingen, wormenkuren, enz.

Bij liesen twijfel ik over vasculitis, het zou kunnen, maar het zou ook wat anders kunnen zijn. Scheren zou ik zeker niet doen.

liesen

Berichten: 686
Geregistreerd: 28-03-09
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 18:14

Nouja, ze heeft behanding tegen mijten gehad, tegen mok en tegen een allergische reactie.

Toen ik mijn paard vorig jaar groen uit de wei kocht was er niks aan de hand met haar achterbenen. Pas een jaar later in dit voorjaar ging ik op wedstrijd en heb ik de benen voor het eerst geschoren. Toen begon de ellende. We hadden een warm voorjaar en ik kon niet begrijpen hoe ze aan mok kwam.
Misschien is het wel zomer mok of is ze overgevoelig voor zonlicht. Dat kan natuurlijk ook.

Het is en blijft een moeilijke huid op de achterbenen. Ik ga er nu zo voorzichtig mogelijk om.

Zal binnenkort eens een foto maken hoe het er nu uit ziet.

Ze heeft nog een paar mini plekjes maar ik merk dat de huid aan het helen is. De korstjes die ik er af trek die zitten al los en er komen geen nieuwe meer bij.