Langdurige verkoudheid paard, wat te doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kim

Berichten: 1210
Geregistreerd: 08-01-12

Langdurige verkoudheid paard, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-17 20:41

Hallo bokkers,

De pony die ik verzorg heeft al een aantal weken een loopneus en ademt met een roggel(als slijm dat vast zit). Bij navraag blijkt de pony dit ieder jaar te hebben maar volgens een DA er geen last van te hebben. Is er iets wat nu nog gedaan kan worden om dit te verminderen?

Alvast bedankt!

Kidde
Berichten: 3447
Geregistreerd: 24-10-09

Re: Langdurige verkoudheid paard, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 20:54

Ik zou er persoonlijk een andere dierenarts bijhalen... Echt normaal klinkt dit niet. Maar ik snap dat het als verzorgster lastig is om hier wat aan te doen

Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 20:57

Ik zou om te beginnen er voor zorgen dat de pony uit de regen kan staan. Dekentje d'r op lijkt me ook geen overbodige luxe.

Kim

Berichten: 1210
Geregistreerd: 08-01-12

Re: Langdurige verkoudheid paard, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-17 22:52

Het is idd niet mijn pony maar ik ga wel even mijn eigen DA bellen voor advies. Hij heeft een schuilstal waar hij droog en uit de wind kan staan en heb hem al een deken opgedaan. Ook al een Vitaminespuit gegeven.

Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 22:53

Dat hij in de schuilstal kan staan is mooi. Doet hij het ook daadwerkelijk?

Wat goed dat je zo veel voor 'm doet. Hopelijk gaat het gauw beter met 'm.

Kim

Berichten: 1210
Geregistreerd: 08-01-12

Re: Langdurige verkoudheid paard, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-17 00:00

Ja, tegen de avond of met slecht weer zoekt hij dit zeker op. Ik heb het idee dat hij wel fit en gezond is en zich ook zo voelt. Hij werkt graag en heeft ook geen koorts. Ik kan er niet veel over vinden op internet.

Bedankt :) Ik hoop het ook.

Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 00:05

Mijn merrie heeft het ook gehad. Snotneusje en een rocheltje in de ademhaling. Vooral bij veel regen. Bij haar was het een gebrek aan weerstand. Nu krijgt ze er wat voor, en de verschijnselen zijn nu weg. Morgen komt er weer veel regen, dus ik ben benieuwd hoe ze er dan bij staat.

Kim

Berichten: 1210
Geregistreerd: 08-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-17 00:17

Koper schreef:
Nu krijgt ze er wat voor, en de verschijnselen zijn nu weg. Morgen komt er weer veel regen, dus ik ben benieuwd hoe ze er dan bijstaat.


Wat geef je haar? Ik ben net naar stal gereden om te voelen of hij het warm genoeg heeft met deze deken en dat is wel het geval. Ik kan hem natuurlijk ook niet helemaal inpakken. Ik heb inderdaad ook het idee dat hij niet veel weerstand heeft. Er werd ook niet veel mee gedaan tot ik hem in "bruikleen" heb genomen als tweespan maatje voor mijn eigen shet. Wellicht dat ik hem een paar keer per week wat kan bijvoeren voor wat extra vitaminen. Als het niet helpt laat ik wel een keer een DA komen, maar eerst even kijken wat ik zelf kan doen. Hij heeft het natuurlijk al jaren zo.

Hopelijk knapt jouw merrie ook snel op!

Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 00:32

Kim schreef:
Wat geef je haar?

Carbo-v en pulsatilla. Elke homeopaat heeft het, het zijn veelgebruikte middelen.

senna21

Berichten: 11844
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Langdurige verkoudheid paard, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 00:39

Komt het uit één of twee neusgaten? Het kan ook komen door een ontstoken kies.

troi
Berichten: 17004
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Langdurige verkoudheid paard, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 07:17

Een vitamine spuit doet maar heel kort wat. Het is beter regelmatig een vitaminebrokje te geven zodat de vit/min gehaltes mooi op peil blijven en het lichaam ze goed kan gebruiken.

mvdbijl

Berichten: 3675
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Re: Langdurige verkoudheid paard, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 07:38

Het is nu vrij warm voor een deken voor een pony met wintervacht? pas daar ook mee op..

Ik zou een andere da bellen. 1 van onze pony's heeft dit vaak maar heeft bij dit weer maar is gevoelig voor holte ontstekingen. Makkelijk te verhelpen en ze voelt zich dan weet een stuk prettiger.

marleen_usar

Berichten: 24653
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 23:30

Ijslands mos werkt weerstand verhogend en werkt goed bij hooesten