Willen jullie vannacht even meeduimen...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bravie
Berichten: 85
Geregistreerd: 05-03-13
Woonplaats: vlimmeren (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-17 14:58

Ze hebben haar spijtig genoeg moeten opereren. De koliekaanvallen werden terug erger en de hoeveelheid gas in haar darmen bleef toenemen. Ze staat ondertussen al terug recht en de operatie is goed verlopen. Ze hebben de gas van haar darmen afgelaten en de verstopping proberen op te lossen met een injectie in de darm. Op zich hebben ze binnenin dus niet moeten snijden wat al positief is. Als de verstopping er vandaag uitkomt zou dit in orde moeten komen. Nu hopen dat ze herstelt zonder complicaties.

Bravie
Berichten: 85
Geregistreerd: 05-03-13
Woonplaats: vlimmeren (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-17 15:17

sakvis schreef:
Ik duim met je mee. Ik heb ook een pony op de kliniek staan en vannacht niet fijn gedroomd.... die onzekerheid maakt je soms echt gek. Ik hoop dat jouw paard geen operatie hoeft te krijgen!



Is jouw pony ook geopereerd? Hoe is het ondertussen met hem/haar?

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Willen jullie vannacht even meeduimen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 15:38

Jeetje dus ook een verstopping?

Arm paard en arme jij :(:)

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Willen jullie vannacht even meeduimen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 15:55

Ah getsie! Ik heb twee weken geleden hetzelfde meegemaakt met mijn jaarling. Acute verstoppingskoliek, zij is toen om half 4 's nachts geopereerd -O-

Gelukkig is ze inmiddels een week thuis en ze doet het uitstekend!

Heel veel sterkte de komende 72 uur en beterschap voor je merrie! Ik ga zeker duimen dat ze er doorheen komt! :(:)

Bravie
Berichten: 85
Geregistreerd: 05-03-13
Woonplaats: vlimmeren (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-17 16:09

Gimme_Spurs schreef:
Ah getsie! Ik heb twee weken geleden hetzelfde meegemaakt met mijn jaarling. Acute verstoppingskoliek, zij is toen om half 4 's nachts geopereerd -O-

Gelukkig is ze inmiddels een week thuis en ze doet het uitstekend!

Heel veel sterkte de komende 72 uur en beterschap voor je merrie! Ik ga zeker duimen dat ze er doorheen komt! :(:)


Fijn om te horen dat het bij jou goed is gegaan! Ik zal mee duimen dat ze het goed blijft doen! Hoe ziet de revalidatie eruit bij jouw jaarling?

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 16:19

Dankje Bravie!

Gelukkig is er bij Joy ook geen darm weggehaald oid. Daardoor knapte ze snel op. Uiteindelijk heeft ze 10 dagen in de kliniek gestaan en is in de 10 dagen het rantsoen langzaam opgebouwd naar 100%.

Helaas kreeg ze een dag of 3 na de operatie last van maagzweren. Dat is ook niet zo gek als je bedenkt dat ze 24 uur moest vasten en daarna maar een kilo kuil kreeg. Ze heeft daarom ook castrogard gehad. Uiteindelijk met het ophogen van het rantsoen verdwenen de zweren vanzelf.

Ze krijgt nu onbeperkt kuil en 2 kwartjes brok per dag. In eerste instantie kreeg ze twee halfjes, maar omdat ze bruist van de energie hebben we dit tijdelijk verlaagd. Ze staat tot 10 december op box. Ze mag er nu twee keer per dag 10 minuten uit om aan de hand te stappen. Vanaf 10 december mag ze op een kleine paddock en vanaf 10 januari mag ze weer de kudde in. Ze staat tenslotte nog in de opfok.

In principe zou er bij maand 3 nog een echo gemaakt kunnen worden van de buik om te controleren of alles goed is. Dit is niet verplicht en ik denk ook niet dat ik dit ga doen. De wond ziet er nu prima uit en ze werkt toch nog niet, dus is zo'n echo eigenlijk onnodig.

In principe heeft ze geen extra risico op koliek nu. Alleen als ik voer weer veranderen moet ik dat langzaam doen. Dat geldt ook voor verandering van stal- naar weideseizoen, maar dat geldt voor alle paarden.

annibel

Berichten: 1193
Geregistreerd: 20-07-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Willen jullie vannacht even meeduimen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 16:33

Ah wat vervelend zeg! Ik duim dat het goed komt!

Mijn mini paardje is op 25 september geopereerd aan koliek, verstopping en veel gas.
Ze heeft een week in de kliniek gestaan. Ze mocht 2 dagen niks eten en heeft ook nog 2 dagen aan het infuus gestaan omdat de bloedwaarden niet goed waren na de operatie. Na een paar dagen kreeg ze erge diarree, daarvoor heeft ze ook nog iets gekregen. Na 6 dagen mocht ze weer een beetje gras eten, en na een week hebben we haar opgehaald.
Ze heeft 6 weken boxrust gehad, wel mocht ze 2x per dag 10 minuten gras eten aan de hand. Na 6 weken zijn we terug gegaan voor een controle echo, alles was gelukkig goed en we zijn het in de wei gaan weer aan het opbouwen, begonnen met 2x per dag 20 minuten wei en elke week 10 minuten langer. Ook moest ze elke 2 uur een klein beetje hooi eten, en 10 minuten per dag wandelen. Ze mag ook nooit meer voordroog hooi of kuil hebben, maar alleen nog maar heel droog hooi.

Ik wens je heel veel sterkte en ik hoop dat je paard snel weer hersteld!

sakvis
Berichten: 947
Geregistreerd: 14-08-08
Woonplaats: In de stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 18:29

Bravie schreef:
sakvis schreef:
Ik duim met je mee. Ik heb ook een pony op de kliniek staan en vannacht niet fijn gedroomd.... die onzekerheid maakt je soms echt gek. Ik hoop dat jouw paard geen operatie hoeft te krijgen!



Is jouw pony ook geopereerd? Hoe is het ondertussen met hem/haar?


Mijn pony heeft geen koliek en dus ook niet geopereerd. Ze staat er nu sinds dinsdag (en heeft er eind oktober ook 5 dagen gestaan ). Dinsdag is ze opgenomen in de isolatie (vanwege koorts en hoesten). Ze zijn er nog steeds niet helemaal achter wat er aan de hand is.

Wat naar dat die van jou toch geopereerd moest worden. Ik hoop dat het herstel van de operatie spoedig verloopt. Weten ze wat de oorzaak was? Heel veel sterkte!

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Willen jullie vannacht even meeduimen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 00:08

Hoe gaat het Bravie?

Bravie
Berichten: 85
Geregistreerd: 05-03-13
Woonplaats: vlimmeren (Belgie)

Re: Willen jullie vannacht even meeduimen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-17 09:35

Ik ben haar gisteren gaan bezoeken en tot nu toe doet ze het heel goed! Ze heeft geen koorts en de chirurg was voorzichtig optimistisch.
Aangezien ze de darm niet hebben opengemaakt weten ze niet juist wat er inzat. Aan de mest te zien die er tot nu toe afkwam denken ze waarschijnlijk zand en wat vlas.
Het stomme is dat ik begin vorige week een zandweg kuur gaan halen ben maar deze nog niet gegeven had natuurlijk. Als ze terug naar huis komt ga ik ook zeker haar stalbedding aanpassen. Ik zorgde er altijd al voor dat de vuile vlas met de nieuwe vlas gemengd werd, wat goed werkte voor mijn twee oudjes maar blijkbaar niet voldoende was voor haar.

Bravie
Berichten: 85
Geregistreerd: 05-03-13
Woonplaats: vlimmeren (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-17 09:38

annibel schreef:
Ah wat vervelend zeg! Ik duim dat het goed komt!

Mijn mini paardje is op 25 september geopereerd aan koliek, verstopping en veel gas.
Ze heeft een week in de kliniek gestaan. Ze mocht 2 dagen niks eten en heeft ook nog 2 dagen aan het infuus gestaan omdat de bloedwaarden niet goed waren na de operatie. Na een paar dagen kreeg ze erge diarree, daarvoor heeft ze ook nog iets gekregen. Na 6 dagen mocht ze weer een beetje gras eten, en na een week hebben we haar opgehaald.
Ze heeft 6 weken boxrust gehad, wel mocht ze 2x per dag 10 minuten gras eten aan de hand. Na 6 weken zijn we terug gegaan voor een controle echo, alles was gelukkig goed en we zijn het in de wei gaan weer aan het opbouwen, begonnen met 2x per dag 20 minuten wei en elke week 10 minuten langer. Ook moest ze elke 2 uur een klein beetje hooi eten, en 10 minuten per dag wandelen. Ze mag ook nooit meer voordroog hooi of kuil hebben, maar alleen nog maar heel droog hooi.

Ik wens je heel veel sterkte en ik hoop dat je paard snel weer hersteld!


Dankjewel! Fijn dat het bij jou tot nu toe allemaal redelijk goed verlopen is.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 09:51

Positief bericht ! Hopelijk zet de stijgende lijn zich voort en staat ze snel weer thuis !

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Willen jullie vannacht even meeduimen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 10:27

Fijn!

Stomme paarden ook.. waarom nu zand en vlas eten? Ik weet niet hoe je hooi voert maar misschien kun je dat in een net hangen zodat ze het niet van de grond eet?

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 11:26

Bravie schreef:
Ik ben haar gisteren gaan bezoeken en tot nu toe doet ze het heel goed! Ze heeft geen koorts en de chirurg was voorzichtig optimistisch.
Aangezien ze de darm niet hebben opengemaakt weten ze niet juist wat er inzat. Aan de mest te zien die er tot nu toe afkwam denken ze waarschijnlijk zand en wat vlas.
Het stomme is dat ik begin vorige week een zandweg kuur gaan halen ben maar deze nog niet gegeven had natuurlijk. Als ze terug naar huis komt ga ik ook zeker haar stalbedding aanpassen. Ik zorgde er altijd al voor dat de vuile vlas met de nieuwe vlas gemengd werd, wat goed werkte voor mijn twee oudjes maar blijkbaar niet voldoende was voor haar.


Vervelend is het al ze niet precies kunnen zien wat de oorzaak is. Dat was bij Joy ook. Zelfs geen zand en vlas. Waarschijnlijk was het toch haar gebit, die was al best scherp voor haar leeftijd...

Bravie
Berichten: 85
Geregistreerd: 05-03-13
Woonplaats: vlimmeren (Belgie)

Re: Willen jullie vannacht even meeduimen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-17 12:35

Afbeelding

Ons pechvolgeltje doet het tot nu toe nog altijd goed!

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 16:26

*\o/*

Bravie
Berichten: 85
Geregistreerd: 05-03-13
Woonplaats: vlimmeren (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-17 22:43

Selka schreef:
Fijn!

Stomme paarden ook.. waarom nu zand en vlas eten? Ik weet niet hoe je hooi voert maar misschien kun je dat in een net hangen zodat ze het niet van de grond eet?


Ze heeft een tijdje haar hooi vanop de grond in de paddock gekregen aangezien ze nog niet voldoende overeen kwam met mij twee oudjes om een hooiruif te delen. Ondertussen had ze sinds een week of drie haar eigen ruif.
In de stal krijgt ze haar hooi op de grond. Ik zorgde er wel altijd voor dat ik de vlas wegkeerde in de hoek waar het hooi ligt. Ze heeft met het natte weer ook regelmatig op een korte weide gestaan aangezien deze droger was dan de paddock. Wss heeft ze op die manier ook wel wat zand binnengekregen vrees ik. Ik ga in ieder geval haar bodembedekking aanpassen en eventueel met azijn ofzo besproeien en ze regelmatig een zandkuur geven. Op stal een hooinet gebruiken is ook een goede tip!

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Willen jullie vannacht even meeduimen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 09:15

Rot is dat hoor. Soms weet je niet hoe ze het doen en is het lastig te voorkomen.

Die van mij hadden vorig jaar zomer opeens zand bij de mest. Ze stonden op een volle wei. Hoe dan? Geen idee..

Net op stal is ideaal vind ik. :)

Bravie
Berichten: 85
Geregistreerd: 05-03-13
Woonplaats: vlimmeren (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-17 20:30

Ik ben juist terug van mijn dagelijkse bezoekje. Normaal mocht ze maandag al naar huis indien ze het weekend goed doorkwam maar spijtig genoeg is de wonde gaan ontsteken.
Bijgevolg heeft ze momenteel een "korset" aan om de peesplaat te ondersteunen, en moet de wonde alle dagen goed verzorgd worden. De veearts sprak van deze ondersteuning toch een 6 tal weken te blijven gebruiken. Vrijdag mag ze mee naar huis. Op zich ben ik superblij maar ik maak me toch ook wel wat zorgen over de ontsteking en mogelijke gevolgen. Heeft iemand hier misschien ervaring mee?

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Willen jullie vannacht even meeduimen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 21:55

Poeh Bravie dat is wat! Helaas kan ik je daar niet bij helpen, maar ik wil je wel heel veel sterkte wensen@! :(:)

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Willen jullie vannacht even meeduimen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 06:37

Oh wat balen :( helaas ook geen ervaring mee.

Bravie
Berichten: 85
Geregistreerd: 05-03-13
Woonplaats: vlimmeren (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-17 10:12

Ze staat terug thuis! Na bijna 4 weken kliniek zijn we ze vrijdag gaan halen. Ze doet het super goed. De wonde draineert nog een heel klein beetje maar ziet er best mooi uit. Ze moet nog wel een 4 weken een onhandige korset aan en mag de eerste 6 weken nog niet uit haar stal tenzij om even te stappen. Daarna nog 6 weken op een postzegeltje. Een heel gedoe met nog twee oudjes die wel alle dagen hun benen willen strekken :).
Desondanks ze nog maar een 4 tal maanden in mijn bezit is heeft ze toch al een plaatsje in mijn hart veroverd. Zo flink en braaf dat ze is!

Getup

Berichten: 8276
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Willen jullie vannacht even meeduimen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 10:40

Fijn om te lezen! Al met al ben je nog een tijdje zoet met haat beter laten worden,maar het is zo te lezen een brave. Succes en fijne feestdagen!

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Willen jullie vannacht even meeduimen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 13:39

Top dat ze thuis is. Beterschap

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Willen jullie vannacht even meeduimen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 14:58

Wat fijn! Nu op naar snel beter worden en weer kunnen aanklooien met de rest.