Verhoogde leverwaardes paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
attie405

Berichten: 41
Geregistreerd: 13-06-13

Verhoogde leverwaardes paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-17 10:53

Hallo allemaal,

In augustus vond ik mijn 8 jarige haflinger wat anders dan normaal, hij was wat rustiger. Ik vertrouwde het niet en er werd bloedgeprikt, hieruit kwam dat hij verhoogde leverwaardes en verlaagde rode bloedcellen had. De dierenarts adviseerde om eventjes te wachten en over 4-6 weken weer bloed te laten prikken, hij kreeg wel redplex voor de rode bloedcellen. Helaas werd hij binnen 3 weken geel, hiermee bedoel ik de slijmvliezen en ogen. Meteen de dierenarts gebeld en weer bloed laten afnemen, hieruit kwam dat de leverwaardes weer wat hoger lagen, rode bloedcellen waren goed. Hij vermoedde leverbot (hij staat op land met koeien en schapen en omringend gebied, daarnaast ook erg vochtig). Meteen behandeld met fasinex. Nu 8 weken later, is er gister weer bloed en zijn de leverwaardes weer een stukje hoger. De gamma gt zit dan wel in de normaal waardes, maar de asd en de biopeptide wel stuk verhoogd. Gister via de sonde weer met fasinex behandeld.

De dierenarts zegt nu weer 4 weken wachten en dan bloedprikken. Maar ik zit in twijfel om toch naar de kliniek te gaan, maar zo'n leveronderzoek brengt natuurlijk veel risico's mee.

Hebben jullie hier ervaring mee, en wat zouden jullie doen? Of maak ik mij veelte druk?

Atlantis van Steenbergen B+10 L1+10 L2+12 M1+12 M2+11 Z1+3. Rust zacht vriendje
Kracker Jack C (v. Krack C) M2+10


Jazzie03

Berichten: 362
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Dicht bij de paarden

Re: Verhoogde leverwaardes paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 13:27

dit komt mij jammer genoeg heel erg bekend voor.
Ook met mijn haflinger aan de had gehad, ze was wel al 23. Het begon me op te vallen dat ze zo strak in het pak stond terwijl ik niet meer reed (alleen wandelen). En aangezien dat ze normaal dik werd van lucht maakte ik me toch wat zorgen.
Daarna merkte ik dat ze steeds meer en meer hooi liet liggen, toen heb ik haar tanden even laten controleren en is ze onderzocht (tandarts en DA is 1 persoon dus lekker handig), er was niks aan de hand. Toch werd ze steeds lomer en trager, dus ik dacht dat het misschien aan het weer lag (was in de herfst).
Weer de DA laten komen (1 week later) en deze vond toch dat ze er heel geel uitzag, maar nog niks alarmerend. Bloed laten trekken en ze mocht alleen op slobber en hooi + stalrust.
Ik weet niet meer wat hij haar gegeven heeft, maar is 2x een spuit komen zetten en haar kleur kwam terug. Ik dus super blij.
Ongeveer 2 dagen later was ik onderweg naar school en mijn mama belde om te zeggen dat ze er niet goed uit zag en niet meer wou eten.
DA er weer bijgehaald en deze had de uitslagen dat ze aan de laatste 10% van haar lever zat en we haar beter konden laten gaan.
We hebben haar toen diezelfde dag laten inslapen.
Dus in totaal is het op 2 weken aangekomen, het kan dus heel snel gaan...

Ik zou je paardje heel goed in de gaten houden en 1x te veel bellen is beter dan een keer te weinig. Als je je zorgen maakt meer onderzoeken laten doen.

Veel sterkte met je paard en ik hoop dat hij er snel bovenop komt Y;(

My happy place is at the barn :D

horsiegek

Berichten: 2353
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Re: Verhoogde leverwaardes paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 13:49

Een leverbiopt nemen is vrij ingrijpend. Zolang het paard nu niet doodziek is zou ik meegaan met je dierenarts en de behandeling nu doorzetten en geduld hebben.

Instagram: Padier.art --> https://www.instagram.com/padier.art/
Je paard laten scheren? Stuur mij een pb!
https://www.facebook.com/paardenscheerservice/

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 06:53

Is er een mogelijkheid dat jouw paardje teveel ammoniak en of ijzer binnen krijgt via water?
Gezien hij in een wei staat met koeien zou dit kunnen als hij bv. slootwater of grondwater drinkt.
Daarnaast zijn Vertakte aminozuren zoals leucine, isoleucine, gunstig voor paarden met een leverziekte. Bietenpulp, maïs, sorghum en tarwezemelen hebben allemaal een gunstige vertakte aromatische aminozuur verhouding en worden aanbevolen als meerderheid van de voeding voor paarden met een leveraandoening.
Ook zou je wat curcuma kunnen bijvoeren, dit helpt de lever te ontgiften zonder deze te belasten.

attie405

Berichten: 41
Geregistreerd: 13-06-13

Re: Verhoogde leverwaardes paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-17 17:51

Bedankt voor jullie reacties!!

@Festeropre, hier kan ik zeker wat mee, bedankt!! Ik moet wel in de gaten blijven houden dat hij niet teveel suikers binnen krijgt ivm insuline resistentie

Atlantis van Steenbergen B+10 L1+10 L2+12 M1+12 M2+11 Z1+3. Rust zacht vriendje
Kracker Jack C (v. Krack C) M2+10

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Re: Verhoogde leverwaardes paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 18:32

Als je paard is insuline resistent is zijn verhoogde leverwaarden daar mogelijk ook een gevolg van?
Begrijp ik goed dat jouw paardje 24/7 buiten staat?
Het raaigras waar de koeien waarschijnlijk op zullen staan is voor een sober type als de jouwe al als vergif te beschouwen eigenlijk

attie405

Berichten: 41
Geregistreerd: 13-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-17 18:48

Festeropre schreef:
Als je paard is insuline resistent is zijn verhoogde leverwaarden daar mogelijk ook een gevolg van?
Begrijp ik goed dat jouw paardje 24/7 buiten staat?
Het raaigras waar de koeien waarschijnlijk op zullen staan is voor een sober type als de jouwe al als vergif te beschouwen eigenlijk


Hij staat nu sinds eind augustus weer op de paddock. Hij staat in de zomer maanden wel buiten (in de nacht op stal, door de ir) probeer het onder controle te houden maar dat is op dit land (en stal) erg moeilijk, dit wordt volgend jaar verder aangepakt. Ik ben bang dat het daarom niet in verband staat, omdat de waardes nu weer zijn verhoogd, of kan ik het mis hebben?

Atlantis van Steenbergen B+10 L1+10 L2+12 M1+12 M2+11 Z1+3. Rust zacht vriendje
Kracker Jack C (v. Krack C) M2+10

Eline91

Berichten: 3480
Geregistreerd: 21-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 18:51

Ik heb een aantal jaar terug leverbot gehad bij mijn paarden, en toen hadden ze voornamelijk heel hoge Gamma-GT waarden. Een leverbiopt geeft niet altijd duidelijkheid over leverbot, tenzij ze toevallig net een stukje lever hebben waar zo'n beest in zit.

Maar heel eerlijk, als mijn paard geel zou worden ging ik er wel meteen mee naar de kliniek, al is het maar omdat ze daar kunnen onderzoeken of het toch niet iets anders is dan leverbot. Beter een keertje te veel naar de kliniek dan een keertje te weinig :)

Great horses are not often easy horses. They have big egos and idiosyncrasies and quirks and foibles. Horses of a lifetime do exist, but only for riders so skillful, tactful, and courageous that they can unlock and then reveal the brilliance of their equine partners.

Semental Divino ♥ °01/06/2005 - †23/01/2017

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 18:59

In augustus waren de waardes hoog, dan zit je respectievelijk al aan het einde vd seizoen wat betreft suikers in het gras.
De lever “spaart op”.
Je zou kunnen zeggen dat het al een opeenstapeling is van het voorjaarsgras wat er dan aan t einde vh seizoen wanneer het gras juist sober is tot uiting komt in de verhoogde leverwaarde.
Vanaf dit moment is je paard op padock gegaan zeg je.
Geef je je paardje kuil en/of hooi?
Dit is natuurlijk weer een voerverandering en het kan zijn dat het kuil/hooi te rijk isvoor jouw paard.
Een hooianalyse kan uitsluitsel bieden.
(Ook kan je het hooi kwartiertje weken in water dat isvoldoende om er veel suikers uit te onttrekken)
Als je paard al enkele ( zeg 2 maanden of langer ) in deze overgang zit is het goed mogelijk dat er zich inmiddels nieuwe toxines hebben opgestapeld in de lever
Als je de mogelijkheid hebt is het overigens voor een paard met is raadzaam om hem snachts buiten te zetten en overdag binnen of op de padock

attie405

Berichten: 41
Geregistreerd: 13-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-17 19:09

Eline91 schreef:
Ik heb een aantal jaar terug leverbot gehad bij mijn paarden, en toen hadden ze voornamelijk heel hoge Gamma-GT waarden. Een leverbiopt geeft niet altijd duidelijkheid over leverbot, tenzij ze toevallig net een stukje lever hebben waar zo'n beest in zit.

Maar heel eerlijk, als mijn paard geel zou worden ging ik er wel meteen mee naar de kliniek, al is het maar omdat ze daar kunnen onderzoeken of het toch niet iets anders is dan leverbot. Beter een keertje te veel naar de kliniek dan een keertje te weinig :)


Bedankt voor je reactie! Mijn dierenarts zei idd dat een leverbiopt weinig zin had bij leverbot. Het rare is dat de Gamma-GT waarde nu in de normaal waarde zit (deze is van 26 naar 17 gegaan). Terwijl de andere waardes wel allemaal hoger zijn geworden dan de vorige keer. Daarom bevestigd jou verhaal mijn gevoel dat er dan toch wat anders aan de hand is.

Atlantis van Steenbergen B+10 L1+10 L2+12 M1+12 M2+11 Z1+3. Rust zacht vriendje
Kracker Jack C (v. Krack C) M2+10

attie405

Berichten: 41
Geregistreerd: 13-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-17 19:17

Festeropre schreef:
In augustus waren de waardes hoog, dan zit je respectievelijk al aan het einde vd seizoen wat betreft suikers in het gras.
De lever “spaart op”.
Je zou kunnen zeggen dat het al een opeenstapeling is van het voorjaarsgras wat er dan aan t einde vh seizoen wanneer het gras juist sober is tot uiting komt in de verhoogde leverwaarde.
Vanaf dit moment is je paard op padock gegaan zeg je.
Geef je je paardje kuil en/of hooi?
Dit is natuurlijk weer een voerverandering en het kan zijn dat het kuil/hooi te rijk isvoor jouw paard.
Een hooianalyse kan uitsluitsel bieden.
(Ook kan je het hooi kwartiertje weken in water dat isvoldoende om er veel suikers uit te onttrekken)
Als je paard al enkele ( zeg 2 maanden of langer ) in deze overgang zit is het goed mogelijk dat er zich inmiddels nieuwe toxines hebben opgestapeld in de lever
Als je de mogelijkheid hebt is het overigens voor een paard met is raadzaam om hem snachts buiten te zetten en overdag binnen of op de padock


Bedankt voor je duidelijke uitleg! In augustus is voor het eerst geprikt, hierbij hoge waardes, toen 3 weken aangekeken en verslechterde hij (advies was na 6-8 weken weer bloedprikken na eerste keer maar toen dusdanig verslechterd dat ik het niet meer vond gaan), daarna is hij op stal gegaan. Vond hem daarna wel verbeterd, dus ging er daarom vanuit dat de waardes ook beter zouden zijn deze keer. Hij krijgt kuil van dit zelfde land en vanuit de omgeving. Het is een vrij grootte stal en er is elke dag een nieuwe baal. Het kuil per dag verschillend. Dus uit jou verhaal kan ik opmaken dat hij een soort van 'vergiftigd' kan zijn door ook het kuil wat hij krijgt?

Atlantis van Steenbergen B+10 L1+10 L2+12 M1+12 M2+11 Z1+3. Rust zacht vriendje
Kracker Jack C (v. Krack C) M2+10

Lynn_Nikita

Berichten: 25424
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Verhoogde leverwaardes paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 19:19

mijn paard had het inderdaad door jjk in het hooi nadat ik tijdelijk een andere leverancier had

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 19:23

attie405 schreef:
Festeropre schreef:
In augustus waren de waardes hoog, dan zit je respectievelijk al aan het einde vd seizoen wat betreft suikers in het gras.
De lever “spaart op”.
Je zou kunnen zeggen dat het al een opeenstapeling is van het voorjaarsgras wat er dan aan t einde vh seizoen wanneer het gras juist sober is tot uiting komt in de verhoogde leverwaarde.
Vanaf dit moment is je paard op padock gegaan zeg je.
Geef je je paardje kuil en/of hooi?
Dit is natuurlijk weer een voerverandering en het kan zijn dat het kuil/hooi te rijk isvoor jouw paard.
Een hooianalyse kan uitsluitsel bieden.
(Ook kan je het hooi kwartiertje weken in water dat isvoldoende om er veel suikers uit te onttrekken)
Als je paard al enkele ( zeg 2 maanden of langer ) in deze overgang zit is het goed mogelijk dat er zich inmiddels nieuwe toxines hebben opgestapeld in de lever
Als je de mogelijkheid hebt is het overigens voor een paard met is raadzaam om hem snachts buiten te zetten en overdag binnen of op de padock




Bedankt voor je duidelijke uitleg! In augustus is voor het eerst geprikt, hierbij hoge waardes, toen 3 weken aangekeken en verslechterde hij (advies was na 6-8 weken weer bloedprikken na eerste keer maar toen dusdanig verslechterd dat ik het niet meer vond gaan), daarna is hij op stal gegaan. Vond hem daarna wel verbeterd, dus ging er daarom vanuit dat de waardes ook beter zouden zijn deze keer. Hij krijgt kuil van dit zelfde land en vanuit de omgeving. Het is een vrij grootte stal en er is elke dag een nieuwe baal. Het kuil per dag verschillend. Dus uit jou verhaal kan ik opmaken dat hij een soort van 'vergiftigd' kan zijn door ook het kuil wat hij krijgt?


Ja dat kan zeer zeker!
Heb meest ideale boor een paard met IS zou graszaadhooi zijn. ( meest arme hooi )
En minst ideale is kuil, ongeacht de kwaliteit.
Het is dan ook nog eens kuil van raaigras! ( geschikt voor koeien maar zeker niet voor paarden! )
Het feit dat je paardje IS is zegt eigenlijk al dat zijn rantsoen niet goed voor hem is.
Niet zozeer de hoeveelheid maar met name wat je voert.
Even los van het lever-verhaal zou ik dan ook adviseren om daar wat te veranderen

amyke

Berichten: 688
Geregistreerd: 04-11-05
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 19:28

In de zomer hebben mij beide paarden dit ook gehad. Bij de ene een leverbiopt gedaan, bij de andere waren we hiervoor helaas te laat.
Zij heeft op cortisonen gestaan, leverondersteuning en ook nog medicatie voor de doorbloeding beter te krijgen. Had nergens last van, enkel wondjes op de neus waarvan ik dacht dat het verbrand was door de zon. Was uiteindelijk fotosensibilsatie. We hebben nog een maand tussen kliniek en thuis op en neer gereden, heel veel communicatie, het ging beter, gestopt met antibiotica waarbij het erna terug iets slechter ging. Beide paarden hebben het helaas niet gehaald.
Blijkbaar hadden ze ook sint jacobs kruid gegeten van iemand die dit over de draad had gegooid.

Ik wil zeker niet zeggen dat het dit is, ik ben geen veearts, maar ik ben in dit ge al wel blij dat mijn veearts ons wel naar Merelbeke heeft verwezen en geen risico's heeft genomen.

Didn`t you feel me lock my arms around you
Why`d you turn away?

Eline91

Berichten: 3480
Geregistreerd: 21-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 19:30

attie405 schreef:
Bedankt voor je reactie! Mijn dierenarts zei idd dat een leverbiopt weinig zin had bij leverbot. Het rare is dat de Gamma-GT waarde nu in de normaal waarde zit (deze is van 26 naar 17 gegaan). Terwijl de andere waardes wel allemaal hoger zijn geworden dan de vorige keer. Daarom bevestigd jou verhaal mijn gevoel dat er dan toch wat anders aan de hand is.


Mijn pony's hadden echt Gamma-GT waarden van meer dan 250, bij één pony was hij zelfs 450. De andere leverwaarden waren ook wel licht verhoogd, maar niet extreem. En na de behandeling met Fasinex knapten ze allemaal vrij snel op. Ik zou er in jouw geval dus inderdaad rekening mee houden dat het wel eens iets anders zou kunnen zijn.

Veel sterkte in elk geval, ik hoop dat er gauw meer duidelijkheid komt!

Edit: wat zijn de andere leverwaarden?
Laatst bijgewerkt door Eline91 op 27-11-17 19:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Great horses are not often easy horses. They have big egos and idiosyncrasies and quirks and foibles. Horses of a lifetime do exist, but only for riders so skillful, tactful, and courageous that they can unlock and then reveal the brilliance of their equine partners.

Semental Divino ♥ °01/06/2005 - †23/01/2017

attie405

Berichten: 41
Geregistreerd: 13-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-17 19:38

amyke schreef:
In de zomer hebben mij beide paarden dit ook gehad. Bij de ene een leverbiopt gedaan, bij de andere waren we hiervoor helaas te laat.
Zij heeft op cortisonen gestaan, leverondersteuning en ook nog medicatie voor de doorbloeding beter te krijgen. Had nergens last van, enkel wondjes op de neus waarvan ik dacht dat het verbrand was door de zon. Was uiteindelijk fotosensibilsatie. We hebben nog een maand tussen kliniek en thuis op en neer gereden, heel veel communicatie, het ging beter, gestopt met antibiotica waarbij het erna terug iets slechter ging. Beide paarden hebben het helaas niet gehaald.
Blijkbaar hadden ze ook sint jacobs kruid gegeten van iemand die dit over de draad had gegooid.

Ik wil zeker niet zeggen dat het dit is, ik ben geen veearts, maar ik ben in dit ge al wel blij dat mijn veearts ons wel naar Merelbeke heeft verwezen en geen risico's heeft genomen.


Wat ontzettend heftig!! Vreselijk om twee van je maatjes op zo'n manier te moeten verliezen..

Atlantis van Steenbergen B+10 L1+10 L2+12 M1+12 M2+11 Z1+3. Rust zacht vriendje
Kracker Jack C (v. Krack C) M2+10

attie405

Berichten: 41
Geregistreerd: 13-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-17 19:41

Ja dat kan zeer zeker!
Heb meest ideale boor een paard met IS zou graszaadhooi zijn. ( meest arme hooi )
En minst ideale is kuil, ongeacht de kwaliteit.
Het is dan ook nog eens kuil van raaigras! ( geschikt voor koeien maar zeker niet voor paarden! )
Het feit dat je paardje IS is zegt eigenlijk al dat zijn rantsoen niet goed voor hem is.
Niet zozeer de hoeveelheid maar met name wat je voert.
Even los van het lever-verhaal zou ik dan ook adviseren om daar wat te veranderen[/quote]

Daar was ik stiekem al een beetje bang voor. Maar nooit gedacht dat het eventueel daaraan ook zou kunnen liggen. Ik ga het idergeval wel uitzoeken! Bedankt voor de tip!

Atlantis van Steenbergen B+10 L1+10 L2+12 M1+12 M2+11 Z1+3. Rust zacht vriendje
Kracker Jack C (v. Krack C) M2+10

attie405

Berichten: 41
Geregistreerd: 13-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-17 19:42

Eline91 schreef:
attie405 schreef:
Bedankt voor je reactie! Mijn dierenarts zei idd dat een leverbiopt weinig zin had bij leverbot. Het rare is dat de Gamma-GT waarde nu in de normaal waarde zit (deze is van 26 naar 17 gegaan). Terwijl de andere waardes wel allemaal hoger zijn geworden dan de vorige keer. Daarom bevestigd jou verhaal mijn gevoel dat er dan toch wat anders aan de hand is.


Mijn pony's hadden echt Gamma-GT waarden van meer dan 250, bij één pony was hij zelfs 450. De andere leverwaarden waren ook wel licht verhoogd, maar niet extreem. En na de behandeling met Fasinex knapten ze allemaal vrij snel op. Ik zou er in jouw geval dus inderdaad rekening mee houden dat het wel eens iets anders zou kunnen zijn.

Veel sterkte in elk geval, ik hoop dat er gauw meer duidelijkheid komt!


Dat zijn inderdaad hele andere waardes.. Gelukkig zijn ze goed opgeknapt. Bedankt, we gaan ons best doen!

Atlantis van Steenbergen B+10 L1+10 L2+12 M1+12 M2+11 Z1+3. Rust zacht vriendje
Kracker Jack C (v. Krack C) M2+10

Martine_Levi

Berichten: 2350
Geregistreerd: 23-02-10
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Re: Verhoogde leverwaardes paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 10:52

Hoi ik kwam je topic tegen en wil je verhaal graag volgen. ik ben met mijn haflingermerrie ook al jaren aan het tobben (sinds september 2012 om precies te zijn) en zij vertoont dezelfde klachten. Ook wij zijn al meerdere keren in klinieken en bij dierenartsen geweest. Er zijn echo's genomen, biopten gedaan en niemand weet wat het echt is. Het typische is dat ze het jaarlijks weer heeft na de zomerperiode.
Ze is eerder ook al met fasinex behandeld (ik dacht 2014..) en daar toen ook wel van opgeknapt. Helaas heeft ze het dit jaar erger dan anders waardoor we de hele mallemolen weer ingaan.

Ik loop nu (mijn laatste strohalm..) bij een holistische da en zij heeft mijn pony helemaal doorgemeten en heeft geconstateerd dat ze compleet uit balans is en de oorzaak dus leverbot is. We zijn nu aan het behandelen om eerst de organen weer een beetje op de rit te krijgen en als ze in januari sterk genoeg is de leverbot aan te pakken..

Ik hoop dat ze hier van herstelt en we weer lekker samen wat kunnen doen. Ik ben ook benieuwd hoe het met jouw pony gaat...

Linde-Levana van 't Witteveen v. Alfred van Braakzicht *Z1+6

attie405

Berichten: 41
Geregistreerd: 13-06-13

Re: Verhoogde leverwaardes paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-17 16:24

Wat vervelend dat je al zo lang hiermee bezig bent! Hopelijk kan de holistisch arts wat meer voor haar betekenen en knapt zij ook snel een beetje op!

Ik heb mijn pony net in de kliniek in Utrecht achter gelaten waar zij meerdere onderzoeken gaan doen. Zij verdenken naast de lever misschien ook nog een (voor haflinger bekende) spierziekte. Hopelijk snel meer duidelijkheid!

Atlantis van Steenbergen B+10 L1+10 L2+12 M1+12 M2+11 Z1+3. Rust zacht vriendje
Kracker Jack C (v. Krack C) M2+10

Eline91

Berichten: 3480
Geregistreerd: 21-05-11

Re: Verhoogde leverwaardes paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 17:50

Sterkte TS! Ik duim voor goed nieuws!

Hier helaas ook eentje in de kliniek voor het moment, het is nooit leuk om ze daar te moeten achterlaten natuurlijk :( Maar ze volgen het wel veel korter op en kunnen veel meer onderzoeken doen. Ik denk dat dat in jouw geval zeker het verstandigste was :)

Great horses are not often easy horses. They have big egos and idiosyncrasies and quirks and foibles. Horses of a lifetime do exist, but only for riders so skillful, tactful, and courageous that they can unlock and then reveal the brilliance of their equine partners.

Semental Divino ♥ °01/06/2005 - †23/01/2017

Martine_Levi

Berichten: 2350
Geregistreerd: 23-02-10
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Re: Verhoogde leverwaardes paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 20:42

Wat vervelend om hem achter te moeten laten! Maar hopelijk vinden ze op deze manier snel een oorzaak.
Weet je wat voor spierziekte dat is? Ik heb er volgens mij nog niet eerder van gehoord..

Wil je hier blijven updaten? Ik ben wel benieuwd wat er uit komt en het vervolg gaat zijn.. Wie weet hebben wij er ook iets aan

Linde-Levana van 't Witteveen v. Alfred van Braakzicht *Z1+6

attie405

Berichten: 41
Geregistreerd: 13-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-17 21:00

MartineC1711 schreef:
Wat vervelend om hem achter te moeten laten! Maar hopelijk vinden ze op deze manier snel een oorzaak.
Weet je wat voor spierziekte dat is? Ik heb er volgens mij nog niet eerder van gehoord..

Wil je hier blijven updaten? Ik ben wel benieuwd wat er uit komt en het vervolg gaat zijn.. Wie weet hebben wij er ook iets aan


Het is de spierziekte PSSM, ik had er ook nooit eerder van gehoord maar het schijnt vaak voor te komen bij haflingers. (heeft te maken met afbraak van suikers)

Net weer even langs geweest en hij stond er goed bij, de eerste bloeduitslagen waren goed, de bilirubine waarde was van 83 naar 60 gegaan dus dat is goed nieuws! De leverwaarde van de spieren (AST?) was nog wel verhoogd.. alleen de kliniek wilt zich niet volledig richten op de lever. Afgelopen middag hadden wij hem flink gelongeerd in de kliniek en vanuit daar kunnen zij de spierenzymen meten in een nieuwe bloedafname. Deze uitslag horen wij morgenochtend.. als deze veel hoger is gaan zij een spierbiopt uitvoeren.

Atlantis van Steenbergen B+10 L1+10 L2+12 M1+12 M2+11 Z1+3. Rust zacht vriendje
Kracker Jack C (v. Krack C) M2+10

Martine_Levi

Berichten: 2350
Geregistreerd: 23-02-10
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Re: Verhoogde leverwaardes paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 22:19

Oh PSSM ken ik inderdaad wel! Dat kan getest worden via het haar he? Type 1 althans.. een spierbiopt is best heftig naar wat ik begreep!

Ben benieuwdnaar de uitslag morgen..

Linde-Levana van 't Witteveen v. Alfred van Braakzicht *Z1+6

Zinzi_jewel

Berichten: 8695
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Verhoogde leverwaardes paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 22:39

Ik ga 't even volgen
Mijn paard had IR
Heb haar ook altijd gevoerd als een paard met IR
Alleen sinds dit jaar heeft ze echt alleen maar droog hooi gegeten en cavalot Fibre force
Wel op gras gehad ook
Maar bij 't laatste onderzoek waren de IR waardes laag dus geen IR meer.

Wel vorig jaar een hele mallemolen qua onderzoeken gedaan
Vanwege vele vage klachten.
Ook lever waardes erg hoog.
Zij bleek lyme te hebben
Daar is ze het winter seizoen voor behandeld eerst regulier en dan alternatief

Chasing Dreams ...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Angelo_J, Dartel, RobinSputnik, Trendiction en 27 bezoekers