paardje op proef - luchtzuiger

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
charysaS
Berichten: 104
Geregistreerd: 20-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 15:58

Hier ook een echte luchtzuiger. Pakt dus niks vast maar doet het uit de lucht.
Nooit koliek gehad in de 12 jaar dat ik hem ken.
Onbeperkt hooi doet een hoop. Verveling gaan ze ook vaak van zuigen. Veel buiten zetten!

Als je je er niet aan stoort is het gunstig dan kan je nog wat met de prijs doen.

Tieme
Berichten: 4957
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 15:59

Noisy schreef:
. Nu hebben ze een stuk rubberband om de rand gedaan zodat zijn tanden in ieder geval niet meer zo hard slijten want afleren gaat echt niet lukken, bij geen één zuiger trouwens.


Dit is echt onzin. Je kan het ze wel afleren. De mijne was echt een diehard zuiger. Hing continu aan de bak of aan de buitenrand van zn luik. Pakte alle paaltjes in de wei en hij was soms echt zo stoned als een garnaal. Hij was vaak meer aan het zuigen dan aan het grazen.
Gekeken wat de oorzaak was, uit laten zoeken of het iets medisch was. Hij had maagzweren. Dit behandeld en was op ene gegeven moment ook genezen. Zuigen deed hij nog uit gewenning/verslaving. Gezorgt voor genoeg hooi, veel buiten en weinig/geen krachtvoer meer. Hij heeft een paa jaar gezogen en nu totaal NIET meer

Tieme
Berichten: 4957
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 16:08

_Bianca schreef:
Mijn ervaring is: eens een luchtzuiger, altijd een luchtzuiger...

Ik heb een (behoorlijk extreme) luchtzuiger gehad. Met een band om hadden we het redelijk onder controle. Moet ik wel erbij zeggen, 24/7 op de wei deed ze het niet. Ik denk dat de oorzaak bij die van mij lag in maag-/darmproblemen, maar uiteindelijk is het gewoontegedrag en gaat het niet meer over.

Moeten jullie dit paard om het luchtzuigen laten staan? Tsja, dat kun je alleen zelf bepalen. De mijne had voordat ik haar kreeg elk jaar één of meerdere gaskoliekaanvallen. Wij hebben haar een band omgedaan en zijn dagelijks beweging gaan bieden. Tijdens het rijden deed ik veel overgangen, ook aan de longe (door overgangen gingen darmen werken), en daarmee hebben we de dierenarts 1,5 jaar weg kunnen houden. Lang niet alle luchtzuigers doen dat zo erg dat ze er gaskoliek van krijgen (niet iedereen is ook overtuigd van het verband tussen luchtzuigen en gaskoliek!!).

Als het paard niet bekend is met gaskoliek, of hij reageert goed op een band, zie ik niet in waarom je hem zou laten staan. Het is echter wel een 'stalgebrek', dus dan moet de vraagprijs er ook naar zijn. Het gebit wordt natuurlijk ook niet beter van al dat luchtzuigen, dus als ze ouder worden, kun je meer kosten aan tandarts en/of aangepast voer krijgen.

Maar luchtzuigers kunnen gewoon net zo oud worden als andere paarden! Als dit jullie droompaard is, zou ik er niet over in de war zitten! :j


Ook onzin, het is allang bewezen dat paarden van luchtzuigen GEEN gaskoliek krijgen
Het is juist anders: bijna alle luchtzuigers hebben maag/darmproblemen zoals maagzuur en maagzweren en DIE veroorzaken koliek. Ingezogen lucht gaat er meteen weer uit. Lucht komt niet eens in de maag.
Luchtzuigers zuigen lucht omdat dit pijnstillend werkt. Er komen ook endorfines vrij en hier kunnen ze verslaafd aan raken. Maar het is ze zeker wel af te leren. Maagproblemen behandelen, veel buiten, 24/7 hooi en geen of weinig krachtvoer.

_Bianca

Berichten: 709
Geregistreerd: 03-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 19:17

Tieme schreef:
Ook onzin, het is allang bewezen dat paarden van luchtzuigen GEEN gaskoliek krijgen
Het is juist anders: bijna alle luchtzuigers hebben maag/darmproblemen zoals maagzuur en maagzweren en DIE veroorzaken koliek. Ingezogen lucht gaat er meteen weer uit. Lucht komt niet eens in de maag.
Luchtzuigers zuigen lucht omdat dit pijnstillend werkt. Er komen ook endorfines vrij en hier kunnen ze verslaafd aan raken. Maar het is ze zeker wel af te leren. Maagproblemen behandelen, veel buiten, 24/7 hooi en geen of weinig krachtvoer.


Tsja.. Ik had al geschreven: niet iedereen is ook overtuigd van het verband. Mijn dierenarts is dat wel en in het geval van mijn paard was het verband er onmiskenbaar. 1 dag band vergeten en ze stond met dikke flanken te trappen naar haar buik. Band om en het was over. Dan waren de flanken niet dik en de nijd naar haar buik was weg.

Zoals ik ook al zei, ik denk dat bij mijn paard de oorzaak oorspronkelijk ook lag in maag-/darmproblemen, maar ook toen we dat hadden kunnen oplossen, bleef ze luchtzuigen.. Gewoonte, verslaving.. Hoe je het ook noemen wilt.

Uiteindelijk bleek voor haar de enige oplossing 24/7 op de wei. Maar helaas heeft niet iedereen de luxe van een omgeving waar je jaarrond 24/7 op de wei kan. Een paddock of een stal met uitloop was helaas ook niet de oplossing: zodra ze niet in een weide stond met onbeperkt gras, ging ze weer luchtzuigen. Krachtvoer kreeg ze overigens amper, hooi kreeg ze altijd onbeperkt..

@TS, zoals je ziet, iedereen heeft andere ervaringen en andere meningen. Ik weet niet of je er zo verkeerd aan doet een luchtzuiger te kopen. Je zult je alleen moeten realiseren dat het een paard is dat mogelijk medische problemen heeft, zoals maagzweren. En dat het een paard is, dat gebitsproblemen kan ontwikkelen of misschien zelfs al heeft. Daar moet je je heel goed van bewust zijn. En afwegen of je bereid bent eventuele medische oorzaken op te sporen en aan te pakken. Wees eerlijk: als jij ergens last van hebt, wil je ook dat de dokter je helpt. Dus dat is iets dat je je paard minimaal 'verschuldigd' bent - hoewel dat uiteraard geldt voor elk paard.

sjanien

Berichten: 2211
Geregistreerd: 13-06-06
Woonplaats: 't oosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 23:22

CharmingS schreef:
sjanien schreef:
Luchtzuigen komt voort uit verveling of door maagzweren. Hoeveel uur stond het paard bij die man buiten? Hoe vaak kreeg hij ruwvoer aangeboden? Staat het paard bij jullie nu constant binnen?
Ik denk dat het puur uit verveling ontstaat wat begrijpelijk is als je het grootste gedeelte van de dag in een box moet sluiten dan gaan ze gedrag ontwikkelen tegen de verveling. Wat ik zou doen is paard dag en nacht buiten of in ieder geval overdag! Paard voldoende ruwvoer aanbieden dat hij wat te doen heeft. Dit in een net aanbieden zodat hij zolang mogelijk bezig is met eten. Mocht het paard te dik worden dan ruwvoer afwisselen met stro. Ik zou dit eerst eens proberen en dan kijken of het luchtzuigen minder wordt. Het is wel een gebrek waar ook de prijs naar zou moeten zijn.



Ik snap niet dat mensen hier blijven geloven dat stro eten goed is voor een paard. Een beetje stro maakt niet zo veel uit, maar ik heb paarden gezien die hun halve stal leeg aten en daardoor een geïrriteerde maagwand/darm kregen die omdat stro ook helemaal niet zo goed verteerd.

Je hebt tegenwoordig van die hooiruiven die je aan de voorkant van je stal kan bevestigen, als je die eens volpropt met hooi dan zijn ze ook wel even zoet hoor, en dan eten ze ook niet zo vlug wat ook nog eens beter is voor de spijsvertering. En ook zou ik kiezen voor gedroogd hooi en geen kuil of voordroog. Aangezien ze van gedroogd hooi meer speeksel aanmaken en dit beter is voor de maagwand om maagzweren te voorkomen ;) Maar dit is wat ik er zo via de PC van kan zeggen kan goed zijn dat het paard in werkelijkheid anders is.

Daarnaast gaat een paard niet luchtzuigen als hij een maagzweer heeft, maar een maagzweer kunnen ze krijgen door lucht te zuigen. En kun je luchtzuigen vergelijken met nagelbijten, veel mensen hebben niet eens in de gaten dat ze het doen omdat het een gewoonte is. Maar er zijn ook mensen die gaan nagelbijten als ze zenuwachtig of gestressd zijn. En dan inderdaad nog uit verveling.


Ik zeg ook niet dat je een baal stro moet voeren. Maar 1-2 plakken naast voldoende hooi is niks mis mee.

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Re: paardje op proef - luchtzuiger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 10:22

Als ze zoiets belangrijks ‘vergeten’ te melden, is er misschien nog meer aan de hand dat niet gemeld is?
De verkoper komt niet heel betrouwbaar over zo.

charysaS
Berichten: 104
Geregistreerd: 20-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 12:37

Amalarab schreef:
Als ze zoiets belangrijks ‘vergeten’ te melden, is er misschien nog meer aan de hand dat niet gemeld is?
De verkoper komt niet heel betrouwbaar over zo.



Heb je indd gelijk in!
Zoiets weet je van te voor wel te melden.

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: paardje op proef - luchtzuiger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 17:57

Zolang het voor jouw geen probleem is zou ik het paard gewoon kopen (de klik/het vertrouwen) zijn echt het aller belangrijkste.
Ik zou er niet de hoofdprijs voor betalen, maar als het voor een ‘leuk’ bedrag man waarom niet? In de lente/zomer kun je hem misschien 24/7 buiten zetten? Dat wil vaak wel eens helpen.
Voor mij is het geen reden om er een paard voor te laten staan.

Cowgirl

Berichten: 23740
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 18:28

Mizora schreef:
Ik zou het dier als je het koop minimaal 8 weken behandelen met omeprazol (ik zou gaan voor Abler, omdat dit veruit het meest betaalbaar is). Minimaal 4 weken volledige dosis en dan 4 weken rustig afbouwen. Zorgen dat het dier op onbeperkt ruwvoer (stro telt niet mee!) staat, weinig krachtvoer (bij voorkeur alleen een vitaminekorrel/mineralenbrok/balancer), weinig stress/veel routine.

En verder ook na laten kijken door tandarts, fysio/osteo en dierenarts (bij voorkeur met uitgebreid bloedonderzoek).


Moet je er ook bij zeggen wat dit gaat kosten.
Dan blijft er misschien 100 euro over voor de aankoop en vervolgens 500 euro aan medicijnen.

Dat moet je maar net willen.

n_i_c_a_evey

Berichten: 117
Geregistreerd: 08-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 18:31


Mizora

Berichten: 18094
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 18:40

Wat het gaat kosten hangt af van het gewicht van het paard. Tussen de 350-525kg kom je op 3 zakjes/3 krappe schepjes uit. Na 4 weken afbouwen met 2 weken 2 zakje en 2 weken 1 zakje. Kosten zijn 250$ (211€).

De tandarts die ik laat komen Huub Rietberg kost ons krap 100€ (90 of 95€, ik verdring het iedere keer weer. Hij komt vanwege een tandprobleem iedere 4 maanden). Ik weet niet of daar reiskosten bij zitten.

Fysio/osteo kost 60-100€.

Uitgebreid bloedonderzoek kost zo'n 200€.

Tandars en fysio zou ik bij ieder nieuw paard doen. Bij enige twijfel, een gevoelig op de singel is ook zo'n twijfelpunt, zou ik ook abler doen, bloedonderzoek is typisch iets als het paard niet lekker in zijn vel zit zonder duidelijk aanwijsbare reden.

Totale kosten zijn dus inderdaad zo'n 600€, waarvan 200€ specifiek vanwege het luchtzuigen. En 200€ bij voorkeur, maar niet per se nodig. 200€ hoort in mijn ogen gewoon standaard bij het aanschaffen van een nieuw paard.

Maar goed, luchtzuigen is ook een flink waardeverminderende eigenschap, daarmee is (afhankelijk van de prijsklasse van het dier) in ieder geval de abler te betalen en als je niet in de onderste klasse zit, waarschijnlijk ook het bloedonderzoek.

ruitje

Berichten: 12315
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 18:43

Amalarab schreef:
Als ze zoiets belangrijks ‘vergeten’ te melden, is er misschien nog meer aan de hand dat niet gemeld is?
De verkoper komt niet heel betrouwbaar over zo.



Een paard op proef krijgen is anders best een een luxe, die je bij de meeste verkopers echt niet krijgt ;)

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 18:54

Eerlijk gezegd vind ik dat niet zo heel netjes van de eigenaar om jullie zo voor het blok te zetten.

En ik heb ook luchtzuigers gekend, gelukkig namen de andere paarden het gedrag niet over.

En inderdaad doe de zuigerband eraf zoals wat de anderen hier ook hebben gezegd, het brengt schade toe en helaas heeft er vroeger een stalgenoot haar paard verloren door de zuigerband.
Paard is erin gestikt en eraan overleden s'nachts.

anjali
Berichten: 15071
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 20:33

ruitje schreef:
Amalarab schreef:
Als ze zoiets belangrijks ‘vergeten’ te melden, is er misschien nog meer aan de hand dat niet gemeld is?
De verkoper komt niet heel betrouwbaar over zo.



Een paard op proef krijgen is anders best een een luxe, die je bij de meeste verkopers echt niet krijgt ;)

Inderdaad. Een paard op proef krijg je haast nergens. En het had kunnen zijn dat het paard bij jullie niet was gaan luchtzuigen.Als hij verder goed is en niet te duur dan zou ik hem er niet voor laten staan.Volmaakte paarden bestaan niet,net zomin als volmaakte mensen.

Versace2011

Berichten: 94
Geregistreerd: 10-04-13
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 00:40

sorry mensen maar ik lees een hoop onzin over het waarom paarden luchtzuigen. Nog steeds is het niet 100% bewezen waarom paarden gaan luchtzuigen. De wetenschap doet nog steeds onderzoek naar dit fenomeen.
Vwb mijn paard, die luchtzuigt al vanaf 2,5 jarige leeftijd. Ik vermoed dat het voortkwam uit maag/darmproblemen. En ook betwijfel ik of het afspenen niet goed is verlopen.
Geen zetmeel en suikers geven (dmv krachtvoer) en het paard zo veel mogelijk buitenhouden in kuddeverband, het zal dan een stuk minder zal worden. Ik ben met een proef bezig om hem op hooi/luzerne/mineralen te houden. Geen krachtvoer meer.
Mijn paard geeft precies aan wanneer hij niet ok is. Dan wordt het luchtzuigen meer.

Door de keelband kunnen er problemen aan het strottehoofd ontstaan. Aan die van mij zie ik ook dat hij het doet om stress af te voeren. Dus svp geen band omdoen. Cribox? Potten versleten hoor. Helpt echt tijdelijk. Als de werking voorbij is, begint hij weer.

Mocht je medicatie van Abler nodig hebben, kijk uit met de levering. Mijn omeprazol is nu bijna 3 weken onderweg. En heb het nu niet meer nodig want de kuur is afgerond, handig.....

yotie
Berichten: 12
Geregistreerd: 20-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-17 12:06

[/video
Dit is een video. Is dit echt luchtzuigen?

Lynn_Nikita

Berichten: 25455
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 12:14

Tieme schreef:
Noisy schreef:
. Nu hebben ze een stuk rubberband om de rand gedaan zodat zijn tanden in ieder geval niet meer zo hard slijten want afleren gaat echt niet lukken, bij geen één zuiger trouwens.


Dit is echt onzin. Je kan het ze wel afleren. De mijne was echt een diehard zuiger. Hing continu aan de bak of aan de buitenrand van zn luik. Pakte alle paaltjes in de wei en hij was soms echt zo stoned als een garnaal. Hij was vaak meer aan het zuigen dan aan het grazen.
Gekeken wat de oorzaak was, uit laten zoeken of het iets medisch was. Hij had maagzweren. Dit behandeld en was op ene gegeven moment ook genezen. Zuigen deed hij nog uit gewenning/verslaving. Gezorgt voor genoeg hooi, veel buiten en weinig/geen krachtvoer meer. Hij heeft een paa jaar gezogen en nu totaal NIET meer



En zelfs dan is er geen garantie dat het stopt. Mijne staat 24-7 buitenpaddock van 600m2, rijbak800m3 met netten en bakken hooi en wei, heeft geen maagzweren, krijgt onbeperkt ruwvoer, halve schep mueslie en zuigt nog steeds af en toe. De arts zei ook waarschijijk gewenning. Eerst 3 mnd geen krachtvoer gegeven maar ik merkte geen verschil

Aan ts. Als het verder een goede leuke pony is gewoon doen

Ik zie geen film maar mijne pakt een stuk hout in de stal vast en knikt zijn hoofd en maakt een soort boer geluid dan

Lusitana

Berichten: 22434
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 12:30

Ik heb een bejaard paard die flink luchtzuigt (zet zich wel vast). Hij staat overdag buiten en ´snachts binnen met zoveel ruwvoer dat er ´smorgens nog een pak ligt. Paard heeft het niet fijn gehad voordat hij bij mij kwam en het was nog veel erger toen ik hem net had, het is zeker voor 75% verminderd.

Maar waar ik heen wil, het is een fijn rijpaard en hij heeft nog nooit problemen gehad door het luchtzuigen.
Ook nooit een band voor gekocht ofzo, volgens mij zit daar weinig tot geen nut aan.

Als het paard je bevalt en hij is verder in orde, zou ik er geen punt van maken. Wel rekening mee houden dat dergelijke paarden op zich slecht verkoopbaar zijn, dus A niet te veel voor betalen en B het is waarschijnlijk wel voor het leven. Maar dat is voor gewone particulieren meestal geen probleem.

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: paardje op proef - luchtzuiger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 13:37

Zoals je hier leest kan luchtzuigen alle kanten op gaan.

Het kan prima dat het bij jullie overgaat als het dier veel kan bewegen, goed en voldoende ruwvoer krijgt en zich niet hoeft te vervelen.
Maar het kan ook dat hij altijd die band om moet, tandproblemen en koliek kunnen (in)directe gevolgen zijn.

Ik denk dat je dan de 2 uiterste prognoses qua luchtzuigen hebt en daartussen zit nog veel meer.

Als je van het ergste scenario uit gaat, durf je dat aan voor de prijs die je moet betalen, denk je dat je een dergelijk braaf paard niet meer gaat vinden?

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 13:39

yotie schreef:
[ [url=[video]]Video[/url] ][/video
Dit is een video. Is dit echt luchtzuigen?


Hier staat geen video in :)

yotie
Berichten: 12
Geregistreerd: 20-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-17 14:41


Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 15:33

ruitje schreef:
Amalarab schreef:
Als ze zoiets belangrijks ‘vergeten’ te melden, is er misschien nog meer aan de hand dat niet gemeld is?
De verkoper komt niet heel betrouwbaar over zo.



Een paard op proef krijgen is anders best een een luxe, die je bij de meeste verkopers echt niet krijgt ;)



Eerlijk gezegd heb ik andere ervaringen.
Juist de paarden waar men graag vanaf wil gaan mee op proef en dan vaak heel royaal: jôh probeer hem gewoon lekker 1-2 maandjes. De ruiter wordt verliefd, soms zelfs nog wat metale druk erbij (als ik hem niet koop gaat hij naar de slager) en het gebrek wordt braaf meebetaald ;)

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 15:54

yotie schreef:
wat zou het percentage van waardevermindering zijn ongeveer?


Dat hangt ook van de andere factoren af zoals röntgenologisch perfect of aanmerkingen, fijn te rijden,fijne maat (hoogte) en mooie kleur.

Als het verder een topper is, dan is het percentage aanzienlijk minder, dan wanneer de pony meer negatieve dingen heeft.
1 gebrek kan te overzien zijn, maar bij meerdere zullen er meer potentiële kopers afhaken.

Over het algemeen kost een pony die lucht zuigt echt een stuk minder.
Maar naar brave pony's is veel vraag, dus dat zorgt voor een hogere prijs.

Volgens mij ben je niet op elke stal welkom met een Luchtzuiger, dus als hij in pension moet staan, moet je dat wel overleggen.

Lusitana

Berichten: 22434
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 16:26

Er zijn helemaal geen berekeningen voor waardevermindering. Uiteindelijk moet je overeenkomen met een prijs die jou billijk lijkt met alle nadelen die er aan een luchtzuiger kleven en die een verkoper nog accepteert. Ik zou bij zo´n (recreatie) paard beginnen met de slachtprijs. Dan kan verkoper een ander prijs noemen en dan probeer je ergens in het midden uit te komen als dat nodig is.
Wellicht gaat verkoper direct akkoord met slachtprijs.
Terecht is genoemd dat ook niet alle pensionstallen zo´n paard willen.
Het is echt niet zo dat er om zo´n paard gevochten wordt en mensen tegen elkaar opbieden om het te kunnen kopen.
Hoe liever de koper het paard heeft, hoe meer die er voor over heeft en daar kan een verkoper baat bij hebben, en als een verkoper een paard graag kwijt wil, kan de koper daar baat bij hebben, maar koop en verkoop blijft altijd een overeenkomst tussen twee partijen en er is geen waarde- of afschrijflijst bij paarden waar je je aan vast kunt houden.

MiCasa
Berichten: 96
Geregistreerd: 04-10-17

Re: paardje op proef - luchtzuiger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 19:41

Ik zou een paard persoonlijk niet laten staan omdat hij een luchtzuiger is.
De eigenaar had het zeker wel mogen melden, was wel zo netjes geweest. :)