Oedeëm buik en koker?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Suzanne_18

Berichten: 821
Geregistreerd: 28-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-17 11:41

gohya schreef:
Lijkt het op dit wat mijn Hafje had op zijn buik? ook vlak achter de singel.
[ Afbeelding ]

Hij had het aan beide kanten.


Het is idd zo'n soort vochtplaat, maar dan kleiner en aan de onderkant van zn buik ter hoogte van het borstbeen.

Marije_jiplover

Berichten: 25320
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Oedeëm buik en koker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 12:33

Het kan idd jaren na de castratie pas naar buiten komen, aldus mijn dierenarts.
In mijn geval was het iets van 4 jaar na de castratie, mijn dierenarts had ze nog wel later gezien zei hij.

Suzanne_18

Berichten: 821
Geregistreerd: 28-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-17 23:07

Even kleine update.

Uit het bloedonderzoek kwam niets naar voren. Vochtafdrijvers reageerde hij niet op. Op advies van de dierenarts voorzichtig aan wat beweging geven om te zien of meer beweging zou helpen en bij onveranderde situatie weer contact opnemen na een week.

Ik heb het een week langer aan gekeken. Na beweging zijn z'n koker en benen wel weer normaal, buik onveranderd (volgende dag zit ik weer vocht op). Is tijdens het longeren erg neurotisch. Schrikt overal van... verder is hij een beetje struikelig en heeft moeite met zn buiging, maar dat zal ook wel kunnen zijn omdat hij zo'n stressballetje is momenteel.

Vreemden mogen niet kijken naar z'n intieme zone. Da's alleen mijn privilege. Met 'm wandelen in het bos is ook geen lolletje. Schrikkerig en vreselijk loperig. In de stapmolen gaat gelukkig goed. Ik heb wel het idee dat z'n batterijtje snel leeg is bij inspanning.

Met z'n vriendjes op de paddock heeft hij het fijn en speelt lief op z'n tijd. Hij eet en drinkt nog steeds goed. Alles wat eruit komt ziet er normaal uit. Koorts heeft hij ook niet.

Vanmiddag had ik het idee dat de plek op z'n buik uitbreid. Of, uitbreid is het verkeerde woord. Het ei met oedeem veranderd niet, maar daar vlak langs zit een rand met buikspieren links en rechts die ik wat gezwollen vond vanmiddag. Kon niet plaatsen of het nou maar zo leek of dat het echt zo was.

Ik heb ook het gevoel dat hij een klein beetje afgevallen is, al weet ik dat niet helemaal zeker. Hij lijkt op z'n rug en hals wat in te teren op z'n bespiering.

In ieder geval heb ik besloten om hem voorlopig op rust te zetten. Ik heb vanmiddag opnieuw de dierenarts gebeld over wat nu. Die was op dat moment niet aanwezig. Ik wordt morgen of maandag terug gebeld.

Voor nu voorlopig maar in de tutter-modes. Hij geniet van z'n uitgebreide groom-beurten en ik ook. Lekker kroelen.

Dus al met al ben ik nog niets wijzer. Iig iedereen die gereageerd heeft, bedankt voor het meedenken. Ik zal af en toe een update plaatsen . Ervaringen van anderen zijn natuurlijk meer dan welkom!! Samen weten we meer dan alleen.

Sorry, het is een beetje grote, kleine update geworden...

lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Oedeëm buik en koker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 02:23

Ook bloed op mineralen gecheckt? Is er echt niets met het hart?
Draagt hij deken, allergie? Iets in voeding wat niet klopt?

Suzanne_18

Berichten: 821
Geregistreerd: 28-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-17 13:35

Hij heeft onbeperkt hooi tot z'n beschikking. Nette kwaliteit en niet te rijk. Brok krijgt hij alleen na werk. Er is een uitgebreid bloedonderzoek gedaan. Hij heeft een nieuwe Bucas regendeken met 150 grams liner op. Oedeem is geruime tijd na het beginnen met dragen van deken begonnen. Onder het zadel/aan de longe is hij al 3 kwart jaar niet te genieten. Dacht eerst dat het aan het zadel lag, overstap gemaakt van boomzadel naar goed passend boomloos (Freeform). Loopt ie als een trein onder. Geen gevoelige rug. Tanden zijn in orde, hoofdstel past goed en draagt ie al 6 jaar.

Dierenarts heeft inmiddels gebeld. Volgende stap wordt naar de kliniek voor biopsie van de huid (allergie onderzoeken) en rectaal onderzoek en scan van de buik om eventuele tumor(en) uit te sluiten. Omdat z'n gedrag al langere tijd niet normaal is (3/4 jaar) tijdens het werken en steeds erger lijkt te worden ben ik bang voor dat laatste (hij is 9 jaar en net zo lang in mijn bezit dus weet hoe hij normaal is).

Het gedrag begon kort nadat we verhuisd waren van stalling (in februari dit jaar ivm dat ik zelf naar een andere stad verhuisd was en de afstand naar de oude stal te ver was). Eind september zijn we opnieuw verhuisd van stal omdat ik het gevoel had dat hij niet op z'n plek was op de vorige stal.

30 oktober gedeeltelijk geschoren en 150 grams liner erbij op gekregen bij de tegendelen die hij al droeg. Daarna nog 2 weken gereden, toen ben ik een week ziek geweest. Zondag 19 november wilde ik weer gaan rijden en vond hem toen met de oedeem.

Allergie lijkt me al met al niet het probleem

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 13:46

Suzanne_18 schreef:
Zondag stond mijn 9 jarige ruin ineens met een plaat vocht op zn buik van zo'n 30cm in doorsnee net achter de singelplaats. Ook zijn koker is gezwollen.

Ook zijn zijn benen al weken een beetje opgelopen (alleen rond de kogels) maar geen pas kreupel geweest. Ik wijde het aan de verhuizing van 7 weken geleden en het vinden van zijn plek in de groep. Zn benen zaten onder de kleine wondjes steeds. Gewoon gereden en na beweging was het weg. Goed op mn paard gelet en gereden naar wat hij zelf aangaf te kunnen (ontzettend veel looplust)

Het afgelopen half jaar is hij ook enorm heet gebakken onder het zadel en in de omgang (Ik heb hem zelf gefokt, dus weet dat het altijd al een zeer temperamentvol paard geweest). Eerst dacht ik dat het aan het zadel lag (behoorlijk afgevallen na verhuizing van stal omdat ik zelf naar een andere stad verhuisd was). Inmiddels al enige tijd een goed passend boomloos zadel.
Met het nieuwe zadel ging het al beter, maar hij was nog steeds enorm sensibel en ging om het minste aan de kleuter. Ook in de omgang was hi j zeer temperament vol.

Ik kreeg steeds meer het gevoel dat hij niet op zn plek was. Ik zag hem nooit meer spelen en kriebelen (ontzettend sociaal en speels paard). Daarom besloten om hem naar een andere stal te verhuizen.

Inmiddels staat hij op zn nieuwe stek en leek direct thuis te zijn. (Ik hou mijn paard als jaren in groepsverband en 24/7 buiten met schuilstal en ruwvoer naar behoefte tot zn beschikking.) Inmiddels heeft hij zijn plek in de groep en is deze stabiel.

Hij krijgt alleen krachtvoer naar inspanning na training.

Ik ben vorige week ziek geweest, dus paard heeft een weekje vakantie gehad. Normaal rij ik hem 3 keer per week (1×bakwerk van uurtje 2×buitenrit van 2 uur). Daarnaast een dag stapwerk in de molen en een dag aan de longe.

Zondag haal ik dus de deken af en zag tot mn schrik de oedeemvorming. Dierenarts is erbij geweest (en daar is ie geen fan van, maar nu vrat hij de dierenarts zowat op... hij had bijna een klap te pakken nadat hij hem alleen nog maar over zijn hals geaait had. De dierenarts vond hem extreem gevoelig), vochtafdrijvers gehad tot en met woensdag en gelijk bloed getrokken. Hart is beluisterd. Dierenarts zei daar niets over, dus ga er vanuit dat dat goed is. Morgen krijg ik de uitslag van het bloedonderzoek.

Vandaag was de oedeem eigenlijk onveranderd. Alleen zijn benen waren weer droog. Buik en koker onveranderd. Ook vond ik hem heel tam vandaag ten opzichte van het afgelopen half jaar.

Verder heeft hij sinds een paar weken singeldwang. Ander singel ik op de poetsplaats in kleine stukjes en zachtjes aan. Nu kan ik de singel net aan vast doen en kan ik pas aansingelen als ik in de bak/buiten ben. Dat gaat goed en reageerd hij nauwelijks, of iig niet meer dan voorheen.

Al met al waren het allemaal geen heel zorgwekkende dingen, maar als ik nu terug ga denken begin ik me toch zorgen te maken, zeker na zondag... Ik heb inmiddels het vermoede dat er mogelijk al langer "iets" sluimert. De verandering in gedrag van temperamentvol naar ronduit baldadig. Van sensibel naar hyper gevoelig (voor omgevingsprikkels en fysiek). En dan nu de oedeem.

Iemand die een soort gelijk iets mee heeft gemaakt?


Ik herken het oedeem, je kan mijn verhaal terug vinden in mijn topic "paard op de sukkel"
Mijne is stabiel nu, heb enkel nog een kleine zwelling aan de koker.

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Oedeëm buik en koker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 22:42

Ik ben wel heel benieuwd wat er uit gaat komen eigenlijk, zeker in combinatie met de gedragsverandering.

Ik wens jullie in ieder geval heel veel beterschap!