Oedeëm buik en koker?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Suzanne_18

Berichten: 821
Geregistreerd: 28-06-02

Oedeëm buik en koker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-17 19:47

Zondag stond mijn 9 jarige ruin ineens met een plaat vocht op zn buik van zo'n 30cm in doorsnee net achter de singelplaats. Ook zijn koker is gezwollen.

Ook zijn zijn benen al weken een beetje opgelopen (alleen rond de kogels) maar geen pas kreupel geweest. Ik wijde het aan de verhuizing van 7 weken geleden en het vinden van zijn plek in de groep. Zn benen zaten onder de kleine wondjes steeds. Gewoon gereden en na beweging was het weg. Goed op mn paard gelet en gereden naar wat hij zelf aangaf te kunnen (ontzettend veel looplust)

Het afgelopen half jaar is hij ook enorm heet gebakken onder het zadel en in de omgang (Ik heb hem zelf gefokt, dus weet dat het altijd al een zeer temperamentvol paard geweest). Eerst dacht ik dat het aan het zadel lag (behoorlijk afgevallen na verhuizing van stal omdat ik zelf naar een andere stad verhuisd was). Inmiddels al enige tijd een goed passend boomloos zadel.
Met het nieuwe zadel ging het al beter, maar hij was nog steeds enorm sensibel en ging om het minste aan de kleuter. Ook in de omgang was hi j zeer temperament vol.

Ik kreeg steeds meer het gevoel dat hij niet op zn plek was. Ik zag hem nooit meer spelen en kriebelen (ontzettend sociaal en speels paard). Daarom besloten om hem naar een andere stal te verhuizen.

Inmiddels staat hij op zn nieuwe stek en leek direct thuis te zijn. (Ik hou mijn paard als jaren in groepsverband en 24/7 buiten met schuilstal en ruwvoer naar behoefte tot zn beschikking.) Inmiddels heeft hij zijn plek in de groep en is deze stabiel.

Hij krijgt alleen krachtvoer naar inspanning na training.

Ik ben vorige week ziek geweest, dus paard heeft een weekje vakantie gehad. Normaal rij ik hem 3 keer per week (1×bakwerk van uurtje 2×buitenrit van 2 uur). Daarnaast een dag stapwerk in de molen en een dag aan de longe.

Zondag haal ik dus de deken af en zag tot mn schrik de oedeemvorming. Dierenarts is erbij geweest (en daar is ie geen fan van, maar nu vrat hij de dierenarts zowat op... hij had bijna een klap te pakken nadat hij hem alleen nog maar over zijn hals geaait had. De dierenarts vond hem extreem gevoelig), vochtafdrijvers gehad tot en met woensdag en gelijk bloed getrokken. Hart is beluisterd. Dierenarts zei daar niets over, dus ga er vanuit dat dat goed is. Morgen krijg ik de uitslag van het bloedonderzoek.

Vandaag was de oedeem eigenlijk onveranderd. Alleen zijn benen waren weer droog. Buik en koker onveranderd. Ook vond ik hem heel tam vandaag ten opzichte van het afgelopen half jaar.

Verder heeft hij sinds een paar weken singeldwang. Ander singel ik op de poetsplaats in kleine stukjes en zachtjes aan. Nu kan ik de singel net aan vast doen en kan ik pas aansingelen als ik in de bak/buiten ben. Dat gaat goed en reageerd hij nauwelijks, of iig niet meer dan voorheen.

Al met al waren het allemaal geen heel zorgwekkende dingen, maar als ik nu terug ga denken begin ik me toch zorgen te maken, zeker na zondag... Ik heb inmiddels het vermoede dat er mogelijk al langer "iets" sluimert. De verandering in gedrag van temperamentvol naar ronduit baldadig. Van sensibel naar hyper gevoelig (voor omgevingsprikkels en fysiek). En dan nu de oedeem.

Iemand die een soort gelijk iets mee heeft gemaakt?


Anoniem

Re: Oedeëm buik en koker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 20:09

Is het een schimmel?

Suzanne_18

Berichten: 821
Geregistreerd: 28-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-17 20:20

Hahaha, nee in de verste verte niet. Hij is zo zwart als de nacht;) .

Anoniem

Re: Oedeëm buik en koker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 20:28

Ok. Anders was mijn eerste idee zijn koker en anus controleren op melanomen. Dat veroorzaakte bij mijn pre kruising zwellingen op de buik en de koker. Is een allergische reactie misschien een optie? Of zit er een ontstoken plek in de koker/op de penis?

Annemeik

Berichten: 4242
Geregistreerd: 29-08-03
Woonplaats: Lunteren

Re: Oedeëm buik en koker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 20:33

Geen koorts? Die van ons staat met een virus wat op het moment rond gaat. Dikke benen en koorts. En algeheel niet lekker.

Suzanne_18

Berichten: 821
Geregistreerd: 28-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-17 20:40

:)* ga ik morgen checken.

Aria_zz

Berichten: 5515
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Re: Oedeëm buik en koker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 20:44

Ik hoop dat het een virus is dat je kan behandelen.
Ik wil je geen angst aan jagen, maar mijn vorig paard had dit ook, begon in de benen, daarna buik, koker, lenden.
Hij had een hartaandoening/virus is naar het hart gegaan (niet geheel duidelijk) en is daaraan gestorven. Hij was wel een jaar of 20.
Hart controleren kan geen kwaad.

--- Oh leave me to be Wild, so I can hunt the forest and chase your heart ---

# Yes I change, but my heart is still on the same place # أحب حصاني جدا. ***Hildar***

Suzanne_18

Berichten: 821
Geregistreerd: 28-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-17 20:49

DeMolenhoek schreef:
Ok. Anders was mijn eerste idee zijn koker en anus controleren op melanomen. Dat veroorzaakte bij mijn pre kruising zwellingen op de buik en de koker. Is een allergische reactie misschien een optie? Of zit er een ontstoken plek in de koker/op de penis?


Allergische reactie lijkt niet waarschijnlijk volgend va na overleg daarover. Ik heb buiten de oedeemvorming op zn koker niets vreemds kunnen vinden. Melanomen heb ik in het zicht niet kunnen ontdekken en lijkt me gezien zijn kleur ook niet heel waarschijnlijk. Zn mest is overigens normaal.
Laatst bijgewerkt door Suzanne_18 op 20-11-17 20:55, in het totaal 1 keer bewerkt

eilleen333

Berichten: 12841
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 20:50

Aria_zz schreef:
Ik hoop dat het een virus is dat je kan behandelen.
Ik wil je geen angst aan jagen, maar mijn vorig paard had dit ook, begon in de benen, daarna buik, koker, lenden.
Hij had een hartaandoening/virus is naar het hart gegaan (niet geheel duidelijk) en is daaraan gestorven. Hij was wel een jaar of 20.
Hart controleren kan geen kwaad.

Hartfalen an sich kan ook ventraal (buik) oedeem veroorzaken.

<3Mone-Mesia van 't Witteveen <3
https://www.vet-service.nl Paardentandarts/ paardendierenarts aan huis
https://www.willowranchsanctuary.com/

Suzanne_18

Berichten: 821
Geregistreerd: 28-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-17 20:52

Aria_zz schreef:
Ik hoop dat het een virus is dat je kan behandelen.
Ik wil je geen angst aan jagen, maar mijn vorig paard had dit ook, begon in de benen, daarna buik, koker, lenden.
Hij had een hartaandoening/virus is naar het hart gegaan (niet geheel duidelijk) en is daaraan gestorven. Hij was wel een jaar of 20.
Hart controleren kan geen kwaad.


Dat is ook waarom ik direct de dierenarts ingeschakeld heb. Hij heeft zijn hart beluisterd, maar maakte hier geen verdere opmerkingen over. Ik ga er dus vanuit dat hij geen vreemde dingen heeft opgemerkt tijdens het luisteren. Natuurlijk is het een momentopname en zal een hartfilmpje uitsluitsel geven.

Morgen krijg ik de uitslag van het bloedonderzoek. Mocht daar niets uit komen gaan we bespreken welke stappen we dan gaan ondernemen.

0Lunerancea0

Berichten: 200
Geregistreerd: 03-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 20:59

Oedeem kan ook door een verlaagd eiwitgehalte in het bloed komen ... Is er door de verhuizingen ook iets aan het voer veranderd, naast het feit dat hij minder at/afviel?
Oedeem begint vaak in de benen en koker (plaatsen lager dan het hart).
Ben benieuwd naar de uitslag van het bloedonderzoek, hopelijk is het niks ernstig!

Tymone

Berichten: 900
Geregistreerd: 05-03-15
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 21:07

Als het alleen oedeëm is zou ik naar een pak van hidez kijken. Dit drijft het vocht vrij snel af. Maar dan nog is het wel handig om te zoeken waar het vandaan is gekomen.

Mijn paard had al een paar mnd een dik been, toen ik met een pak van hidez ging werken was het in 2 weken 8cm dunner geworden

Afbeelding

Rizette
Berichten: 4324
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Oedeëm buik en koker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 21:11

Je paard is niet pas ook verkouden/snotterig geweest?

koetjeboe

Berichten: 4411
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 21:14

Je zegt wondjes op de benen, zijn dat met name witte benen of op de witte delen van de benen.
mijn haflinger heeft ooit zo iets gehad.
die had ook zo'n plakkaat oedeem onder de buik.
Volgende de DA was het een allergische reactie op iets.
Paar dagen er voor had hij allemaal korstjes op zijn benen gehad maar enkel op de benen die wit waren en ook enkel alleen op de witte huid.

Na een paar dagen trokt het oedeem weg en kwam al het vocht er bij de wondjes op de benen uit.
De huid op de benen ging helemaal kapot en uiteindelijk waren alle witte haren van de benen afgevallen.

Paardje was niet van mij zelf en er mocht toen enkel een telefoontje met de vee arts worden gepleegd voor advies maar ik denk zelf dat ze toen last had van fotosensibilisatie in een hele erge vorm.

[OV] [PG] Gez. Haflinger Daantje/Alie 11 jaar. Wie kent haflinger Alie van de lohofte of wel Daantje

Aria_zz

Berichten: 5515
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Re: Oedeëm buik en koker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 21:30

Dat is dan toch een geruststelling. Veel succes en beterschap.

--- Oh leave me to be Wild, so I can hunt the forest and chase your heart ---

# Yes I change, but my heart is still on the same place # أحب حصاني جدا. ***Hildar***

Suzanne_18

Berichten: 821
Geregistreerd: 28-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-17 21:46

0Lunerancea0 schreef:
Oedeem kan ook door een verlaagd eiwitgehalte in het bloed komen ... Is er door de verhuizingen ook iets aan het voer veranderd, naast het feit dat hij minder at/afviel?
Oedeem begint vaak in de benen en koker (plaatsen lager dan het hart).
Ben benieuwd naar de uitslag van het bloedonderzoek, hopelijk is het niks ernstig!


Even een misverstand. Hij is bij de vorige stalling zo afgevallen (nu 9 maanden geleden) huidige stalling is hij keurig op gewicht gebleven en er alleen maar beter uit gaan zien (zit super in zn jasje en glimt mooi). In zn dieet is niets veranderd.

Dankjewel voor het meedenken iig.

Suzanne_18

Berichten: 821
Geregistreerd: 28-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-17 21:50

Tymone schreef:
Als het alleen oedeëm is zou ik naar een pak van hidez kijken. Dit drijft het vocht vrij snel af. Maar dan nog is het wel handig om te zoeken waar het vandaan is gekomen.

Mijn paard had al een paar mnd een dik been, toen ik met een pak van hidez ging werken was het in 2 weken 8cm dunner geworden

[ [url=m/o86Iyj.jpg]Afbeelding[/url] ]


Dankje voor de tip (mooie pyjama ;) ). Denk alleen dat dat niet ideaal is aangezien hij 24/7 buiten staat.

Ik wil eerst weten wat de oorzaak is voordat ik symptomen ga bestrijden.

Suzanne_18

Berichten: 821
Geregistreerd: 28-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-17 21:53

koetjeboe schreef:
Je zegt wondjes op de benen, zijn dat met name witte benen of op de witte delen van de benen.
mijn haflinger heeft ooit zo iets gehad.
die had ook zo'n plakkaat oedeem onder de buik.
Volgende de DA was het een allergische reactie op iets.
Paar dagen er voor had hij allemaal korstjes op zijn benen gehad maar enkel op de benen die wit waren en ook enkel alleen op de witte huid.

Na een paar dagen trokt het oedeem weg en kwam al het vocht er bij de wondjes op de benen uit.
De huid op de benen ging helemaal kapot en uiteindelijk waren alle witte haren van de benen afgevallen.

Paardje was niet van mij zelf en er mocht toen enkel een telefoontje met de vee arts worden gepleegd voor advies maar ik denk zelf dat ze toen last had van fotosensibilisatie in een hele erge vorm.



Dankje voor het meedenken. De wondjes op zn benen zijn inmiddels allemaal zo goed als genezen eigenlijk, dus dat sluit een allergische reactie daarvandaan we uit denk ik. Ik heb het met de dierenarts ook over allergische reactie gehad, maar dat was niet waar hij direct aan dacht.

Gea99

Berichten: 1170
Geregistreerd: 26-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 22:10

Ontstoken koker misschien? Kunnen ze ook een vochtplaat van krijgen.

Als het niet gaat zoals het moet. Dan moet het maar zoals het gaat.

Suzanne_18

Berichten: 821
Geregistreerd: 28-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-17 22:28

Gea99 schreef:
Ontstoken koker misschien? Kunnen ze ook een vochtplaat van krijgen.


Ik denk dat als de va een ontsteking van de koker vermoed had, dat wel gezegd zou hebben :) . Maar dankje voor het meedenken.

Marije_jiplover

Berichten: 25294
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Oedeëm buik en koker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 22:40

Mijn ruin had een zwelling vanuit de lies, afzakkend naar de koker en ook een hele plaat vocht onder de buik.

Hart was goed en konden eerst niet veel andere symptomen vinden, dus werd gedacht aan allergische reactie op insectenbeet.
Symptomatisch behandeld.
Week later had hij ineens pus op z'n achterbenen, een open fistel vanuit de lies.
Die bleek uiteindelijk met een chronische zaadstrengontsteking te kampen, ondanks dat hij al jaren ervoor gecastreerd was, openbaarde zich dat pas toen ik hem net een maand in m'n bezit had (ook na een verhuizing dus).
Hij was toen 5.
Hij is hieraan geopereerd en met nog een fikse nabehandeling met antibiotica is hij weer helemaal 100% gezond geworden.

Maar dat begon dus ook met aanvankelijk een lichte zwelling van de koker, en een plaat vocht onder zijn buik.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Suzanne_18

Berichten: 821
Geregistreerd: 28-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-17 23:57

Marije_jiplover schreef:
Mijn ruin had een zwelling vanuit de lies, afzakkend naar de koker en ook een hele plaat vocht onder de buik.

Hart was goed en konden eerst niet veel andere symptomen vinden, dus werd gedacht aan allergische reactie op insectenbeet.
Symptomatisch behandeld.
Week later had hij ineens pus op z'n achterbenen, een open fistel vanuit de lies.
Die bleek uiteindelijk met een chronische zaadstrengontsteking te kampen, ondanks dat hij al jaren ervoor gecastreerd was, openbaarde zich dat pas toen ik hem net een maand in m'n bezit had (ook na een verhuizing dus).
Hij was toen 5.
Hij is hieraan geopereerd en met nog een fikse nabehandeling met antibiotica is hij weer helemaal 100% gezond geworden.

Maar dat begon dus ook met aanvankelijk een lichte zwelling van de koker, en een plaat vocht onder zijn buik.


Dankje voor je verhaal :) . Als er een ontsteking zit zal de bloedtest dat wel uit gaan wijzen. Hij heeft geen zwelling in zn liezen zitten zover ik heb kunnen zien. Hij is 7,5 jaar geleden gecastreerd. Zou zoiets zich na zoveel jaar nog uiten?

Tymone

Berichten: 900
Geregistreerd: 05-03-15
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 10:16

Suzanne_18 schreef:
Tymone schreef:
Als het alleen oedeëm is zou ik naar een pak van hidez kijken. Dit drijft het vocht vrij snel af. Maar dan nog is het wel handig om te zoeken waar het vandaan is gekomen.

Mijn paard had al een paar mnd een dik been, toen ik met een pak van hidez ging werken was het in 2 weken 8cm dunner geworden

[ [url=m/o86Iyj.jpg]Afbeelding[/url] ]


Dankje voor de tip (mooie pyjama ;) ). Denk alleen dat dat niet ideaal is aangezien hij 24/7 buiten staat.

Ik wil eerst weten wat de oorzaak is voordat ik symptomen ga bestrijden.



In de wei zou ik het zeker niet op doen. In zijn eentje misschien nog wel over na willen denken.

Maar gaf idd ook aan dat ik wel zou uitzoeken waar het vandaan is gekomen.

Heel veel sterkte

Suzanne_18

Berichten: 821
Geregistreerd: 28-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-17 10:39

Tymone schreef:
In de wei zou ik het zeker niet op doen. In zijn eentje misschien nog wel over na willen denken.


Hij staat met vriendjes op een grote paddock met schuilstal en een goede jas aan tegen weer en wind. Hij scharrelt nu lekker een beetje rond en kan het wat weg lopen. Ben bang dat als ik m binnen zet het door het stil staan alleen maar erger wordt.

Net de va gebeld. De uitslag is pas om 4 uur vanmiddag binnen... nog even geduld hebben dus. Ik ga straks even naar hem toe om zn medicijnen te geven en te checken hoe het met hem is.

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: Oedeëm buik en koker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 11:00

Lijkt het op dit wat mijn Hafje had op zijn buik? ook vlak achter de singel.
Afbeelding

Hij had het aan beide kanten.

FB Groep Second Chance.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Eve_16, Little_Gift, maitestar23, SentiBot, SunnyHorse en 71 bezoekers