Mijten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MTinker
Berichten: 797
Geregistreerd: 07-12-05

Mijten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-17 10:55

Hoi Hoi,

welke producten/behandeling doen jullie tegen mijten? En is het raar dat mijn paard dat nu heeft? Ik dacht dat het altijd meer voorkwam in het voorjaar/eind van de winter.

Lau

Berichten: 16669
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Re: Mijten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 11:10

Mijt :brr:

Mijn paard heeft het het hele jaar door, en ik behandel hem dus ook preventief.
Je kan eerst bij de DA laten checken of hij het echt heeft. In sommige gevallen kan het ook een schimmel zijn. Heeft hij het kan je met je DA een behandelplan afspereken. Ik kreeg bijv van mijn DA bye mite. Hier mee moest ik hem bij aanwezigheid 2/3 keer behandelen. Dit was om de 8 dagen volgens mij. En nu doe ik het sws preventief eens in de 2,5/3 maanden. Aangezien we veel paarden op stal hebben staan die mijt hebben/makkelijk krijgen. Dus dan wil je het altijd voor zijn.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 13:05

Mijten komen in principe het hele jaar voor, maar in de winter zijn ze meestal minder actief door de kou.
Ik gebruikte vroeger altijd Sebacil (wat ook wel ByeMite heet), maar mijn dierenarts heeft me dat afgeraden omdat het zo enorm giftig is, en het is daarnaast lastig aan te brengen omdat je de benen eerst goed moet ontvetten om het spul goed tot op de huid te kunnen aanbrengen. Daarom ben ik een aantal jaren geleden overgegaan op Cydectin Pour-On, en dat is echt een fantastisch middel.. makkelijk aan te brengen, minder giftig en het werkt beter en langer. Sebacil moet direct op de goede plek worden aangebracht, maar Cydectin wordt via het bloed door het lichaam verspreid, het is eigenlijk een soort wormkuur en pakt de mijten daardoor beter aan.
Cydectin krijg je alleen op recept via de DA, officieel is het een ontwormingsmiddel voor rundvee, en het is vrij duur, maar je doet wel heel lang met een fles. Je gebruikt 10ml per 100kg paard, dus voor een paard van 500 kg gebruik je 50 ml. Als je een spuitje (zonder naald) neemt van 10 ml dan kun je het spul verdelen over de benen, elk been 10ml, gewoon tussen de sokken verdelen en even inmasseren met handschoenen aan.. en de laatste 10ml verdeel je over de staartaanzet en de manen bij de schoft.
Bij een flinke uitbraak van mijten is het een goed idee om de behandeling 10 dagen later nog eens te herhalen.
Mijn paarden zijn er dan meestal voor minstens een half jaar vanaf.

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Mijten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 13:07

hier is het altijd de benen wassen met sarnacuran.

MTinker
Berichten: 797
Geregistreerd: 07-12-05

Re: Mijten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-17 13:23

Bedankt voor de reacties. Ik ga even overleggen met mijn DA!