Bultjes alleen op rechter schouder

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Nant

Berichten: 1655
Geregistreerd: 04-06-10
Woonplaats: De Bollenstreek

Bultjes alleen op rechter schouder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-17 20:25

Mijn paard heeft sinds afgelopen zomer wat bultjes (denk max 10) op zijn rechter schouder. Ik dacht dat er misschien een steekbeest onder zijn vliegendeken was gekomen en het dus insecten beten waren.
Het werd weer iets minder en er bleven er 5 zitten.
Ik maakte me niet zo druk.

Het is een IJslander en al eind augustus begon hij vacht aan te maken, door de dikke vacht voelde en zag je bultjes niet meer.
September geschoren en toen had ik de bultjes open geschoren, hierna verdwenen ze wel.

Inmiddels had hij afgelopen week alweer een complete wintervacht.
Tijdens het poetsen voelde ik wat korstjes op de bultjes en toen heb ik toch de DA gebeld. Muggen beten konden het immers niet meer zijn omdat hij onder deken stond.

DA is afgelopen dinsdag langs geweest. Die adviseerde om de schouder goed droog en schoon te houden. Hierop besloot ik nogmaals te scheren en wat ik daar onder aantrof daar schrok ik wel van.

Afbeelding

De zwarte puntjes zijn korstjes door het scheren.

Volgens de DA is het een allergische reactie, waarschijnlijk op iets externs, omdat het bij een voer allergie meestal over het hele lijf zit.

De bultjes zijn hard, er komen soms gele korstjes op en zitten alleen op de rechter schouder.
Hij heeft er behoorlijk jeuk aan, als de deken af gaat begint hij direct te bijten.
Aan het voer heb ik afgelopen tijd niets veranderd. Wel minder weidegang en meer hooi, voornamelijk gedorst hooi met een plakje weidehooi.

Ik bel morgen de DA weer voor overleg, maar is er iemand die dit herkent?

Edit: foto gefixt
Laatst bijgewerkt door Nant op 16-11-17 20:35, in het totaal 1 keer bewerkt


ellepel

Berichten: 47325
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 20:33

Je foto doet het niet

Nant

Berichten: 1655
Geregistreerd: 04-06-10
Woonplaats: De Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-17 20:37

ellepel schreef:
Je foto doet het niet

Thanks! Ik heb hem elders geüpload nu, hij zou het nu moeten doen.

ellepel

Berichten: 47325
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 21:20

Ja nu wel, dit ziet er wel apart uit he,
dacht eerst uit je omschrijving misschien regenschurft,maar dat lijkt er dan niet erg op.
Al geeft dat ook erg veel jeuk
Al zou je het wel als zodanig kunne behandelen,dus met betadinescrub of shampo
Maar zou er wel verder naar laten kijken als dat niet snel verbetring geeft :j

Koper

Berichten: 30230
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 23:32

Mijn merrie heeft dit ook, onder andere op de schouders. Komt bij haar door een gebrek aan weerstand. Ze heeft het het hele jaar door met af en toe een piek, onder andere rond Kerstmis (ja kom maar met de piek-en-kerst woordgrappen :Y) ). Met wat ondersteuning verdwijnen de bulten en de jeuk goed. Magnesium, eventueel met vitamine E en seleen, werkt ook, maar minder goed en minder langdurig.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Nant

Berichten: 1655
Geregistreerd: 04-06-10
Woonplaats: De Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-17 02:42

Koper, dat van die piek lijkt mijn paard dus inderdaad ook te hebben.
Opzich krijgt hij wel al veel vitamines binnen (Vitalbix) maar ik zal kijken naar een kuurtje voor extra weerstand en ga mij ook verdiepen in Magnesium, vitamine E en seleen.

Ik begrijp dus goed dat het bij jou merrie nooit meer helemaal is weg gegaan?

@ellepel: Ik dacht eerst ook rainrot, maar DA zei dat dat t absoluut niet is.

De tinkers die naast mijn paard staan hebben ontzettend last van mijt, maar ik kan nergens iets vinden over mijt in combinatie met bultjes.
DA achtte dit ook onwaarschijnlijk, maar ik houd de optie over. Vooral omdat hij veel contact heeft met de tinkers en omdat ze get hek tussen hun paddock en mijn paards paddock als schuurpaal gebruiken.

nimbletje
Berichten: 783
Geregistreerd: 25-01-08

Re: Bultjes alleen op rechter schouder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 07:23

Ik volg even mij. Mijn paard heeft ook bultjes die hier op lijken maar dan in haar lies, maar wel maar aan 1 kant. Staat ook onder een deken en zodra die af gaat meteen er aan bijten.

Het leven is wat je gebeurt, terwijl je andere plannen maakt

Koper

Berichten: 30230
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 08:51

Nant schreef:
Koper, dat van die piek lijkt mijn paard dus inderdaad ook te hebben.
Opzich krijgt hij wel al veel vitamines binnen (Vitalbix) maar ik zal kijken naar een kuurtje voor extra weerstand en ga mij ook verdiepen in Magnesium, vitamine E en seleen.

Ik begrijp dus goed dat het bij jou merrie nooit meer helemaal is weg gegaan?

Nee dat begrijp je niet goed. Drie jaar geleden ben ik aan het zoeken gegaan en magnesium leek de oplossing. Eureka! In de winter ging het een paar maanden goed. In de zomer kwamen de bulten en de jeuk terug. Van alles geprobeerd, uiteindelijk uitgekomen op magnesium + vitamine E, en nog later seleen toegevoegd. Toen was ze weer een tijdje jeuk- en bultvrij. Maar het kwam weer terug. Vorig jaar december eindelijk de juiste middelen gevonden, aanvankelijk vanwege een koliek, maar met die middelen verdwenen wel de jeuk en de bulten weer. In het voorjaar gestopt met die middelen (want koliekseizoen voorbij) en prompt kwamen de bulten terug. Ik had toen de link nog niet gelegd en dacht dat in de zomer de jeuk een andere oorzaak had dan in de winter, omdat de jeuk op verschillende plekken zat. Pas kort geleden, toen ze weer koliekerig begon te worden -de winter is een lastige tijd voor mijn merrie- kwam de link met de middelen die ze vorig jaar winter kreeg. Dus die krijgt ze nu weer. Ze heeft ze hard nodig dus ze krijgt ze nu elke dag. Voorlopig blijft dat ook zo. Na een paar weken kun je dan gaan kijken of je ze om de dag kunt geven of bij voorbeeld om de 3 dagen. De interval is afhankelijk van de reactie van het paard en die kan per paard en per seizoen verschillen.

Bij mijn merrie zijn het bultjes met korsten. De korsten kun je soms vrij makkelijk los kriebelen maar soms zijn ze hardnekkiger. Ook heeft ze zonder die middelen veel schilfers en harde klonten huid. Stukjes huidcellen die heel hard samengeperst zijn lijkt wel. Bij haar is de jeuk op de schouders een herfst- en winterdingetje. Achterhand trouwens ook. In de zomer is het veel meer uier en buiknaad. Het verschuift dus in de loop van het jaar.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

_xManadisx_

Berichten: 3138
Geregistreerd: 22-11-06

Re: Bultjes alleen op rechter schouder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 09:07

Mijn ijslander heeft het ook, over haar hele lichaam. Ik heb nu geen tijd maar zal vanmiddag even reageren

schoentje ?

Roquen

Berichten: 1603
Geregistreerd: 18-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 09:40

Mijn paard heeft ook een paar keer dergelijke bultjes gehad, altijd in de zomer onder haar exceemdeken. De dierenarts dacht ook aan een allergie, zelf denk ik tegenwoordig dat ze die bultjes krijgt als het te broeierig/te warm wordt onder de deken. De laatste keer was bijvoorbeeld afgelopen zomer, met een warme temperatuur en een paar flinke stortbuien. De deken was dus doorweekt, maar dat ging daardoor extra broeien met de warmte.

Afbeelding

    20 years from now, you will be more disappointed by the things you didn't do than by the ones you did do.
    So throw off your bowlines, sale away from the safe harbour and catch the trade winds in your sails.

Nant

Berichten: 1655
Geregistreerd: 04-06-10
Woonplaats: De Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-17 09:40

Ah nu begrijp ik het.

Hoewel het bij mijn paard het echt alleen schouder is ongeacht seizoen vind ik het zeker wel het proberen waard.

Zojuist overleg gehad met mijn DA en ondanks dat het er uit ziet als een maanlandschap kunnen ze er niets mee. Een biopt nemen is het enige wat ze kunnen doen.

@xManadisx: ik wacht jouw antwoord ook even af, dankjewel.

Koper

Berichten: 30230
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 09:42

Het kan natuurlijk dat jouw paard op een andere manier reageert. Geen organisme is het zelfde.

Succes, hopelijk vind je wat het is. Bulten en jeuk is zo'n abstract iets doordat het veel verschillende oorzaken kan hebben.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Nant

Berichten: 1655
Geregistreerd: 04-06-10
Woonplaats: De Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-17 09:45

Roquen schreef:
Mijn paard heeft ook een paar keer dergelijke bultjes gehad, altijd in de zomer onder haar exceemdeken. De dierenarts dacht ook aan een allergie, zelf denk ik tegenwoordig dat ze die bultjes krijgt als het te broeierig/te warm wordt onder de deken. De laatste keer was bijvoorbeeld afgelopen zomer, met een warme temperatuur en een paar flinke stortbuien. De deken was dus doorweekt, maar dat ging daardoor extra broeien met de warmte.

[ [url=m/Gm1maZ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Thanks! Bij jouw paard lijken het wel iets meer korstjes. Maar kan ook door evt schuren komen.

Ging het weg nadat de deken af was?
Mijn paard heeft namelijk meer zonder als met deken gestaan en bulten bleven.

Koper

Berichten: 30230
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 09:48

In de OP schrijf je dat hij een vliegendeken draagt. Draagt hij die alleen vanwege de vliegen of draagt hij die omdat (je vermoedt dat) hij eczeem heeft?

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Nant

Berichten: 1655
Geregistreerd: 04-06-10
Woonplaats: De Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-17 09:51

Koper schreef:
In de OP schrijf je dat hij een vliegendeken draagt. Draagt hij die alleen vanwege de vliegen of draagt hij die omdat (je vermoedt dat) hij eczeem heeft?


Echt puur vanwege de steekbeesten. Hij staat vaker zonder dan dat hij met vliegendeken staat.
Hij heeft nog nooit tekenen laten zien van ZE en heeft de deken ook alleen overdag op.

Koper

Berichten: 30230
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 09:54

Okee :)

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Samy

Berichten: 11076
Geregistreerd: 16-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 09:59

Hier ook een paard ... en ook de rechterkant!
Toen ik haar vorig jaar kocht, was er niks aan de hand, toen kreeg ze bultjes niet specifiek jeuk of korsten erop. Het is toen op en af gegaan, dan werden ze minder dan weer meer. Dierenarts dacht eerst aan een schimmel, maar na het wassen was het toch niet. Andere DA dacht aan Haverbulten, dus toen contact opgenomen met mijn voerleverancier. Deze dacht daar toch niet aan en wou dat we over gingen op ander hooi. Dat had ik natuurlijk al geprobeerd, maar dat was het ook niet. Nu sinds deze week over op ander voer en ben erg benieuwd hoe het nu gaat.


Afbeelding

/3 Happy B+13 ' L1+10 ' L2+1

http://www.creatieffoto.nl

Koper

Berichten: 30230
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 10:01

Hier met verschillende soorten voeders (ruwvoer en krachtvoer/balancers) geprobeerd en maakte geen verschil. Ze had het al toen ze bij me kwam. Dat was in de zomer: afgeschuurde manen en hoefbevangen. Dus ik ben het eerst in het voer gaan zoeken.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Nant

Berichten: 1655
Geregistreerd: 04-06-10
Woonplaats: De Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-17 10:08

@Samy: Daar lijkt het inderdaad precies op! Jammer dat jij er ook nog niet achter bent waar het vandaan komt.
Die van mij krijgt alleen hooi en vitaminebrok. Ik zou hier eens mee kunnen gaan experimenteren.

Jij ook succes met je zoektocht. Mocht ik iets vinden dat werkt dan zal ik het je laten weten.

@koper: Jeuk is inderdaad heel abstract.
Wat mij wel weer nieuwe handvatten geeft is dat het ondanks dat de jeuk en bulten plaatselijk zijn het toch wel voer gerelateerd kan zijn.
Mijn DA sloot dit echt uit, omdat het alleen de schouder is, maar na meerdere reacties hier ga ik het toch ook in het voer zoeken.

Roquen

Berichten: 1603
Geregistreerd: 18-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 11:00

Nant schreef:
Thanks! Bij jouw paard lijken het wel iets meer korstjes. Maar kan ook door evt schuren komen.

Ging het weg nadat de deken af was?
Mijn paard heeft namelijk meer zonder als met deken gestaan en bulten bleven.


Ja, komt inderdaad door het schuren, het begint echt als bultjes, maar ze 'barsten' uiteindelijk open. Het gaat wel weg na een tijdje zonder deken.

    20 years from now, you will be more disappointed by the things you didn't do than by the ones you did do.
    So throw off your bowlines, sale away from the safe harbour and catch the trade winds in your sails.

_xManadisx_

Berichten: 3138
Geregistreerd: 22-11-06

Re: Bultjes alleen op rechter schouder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 11:24

Mijn merrie heeft het al jaren. Ik denk nu sinds 2012. In eerste instantie dachten we dat het allergie voor dazenbeten was. Ik heb haar toen onder een vliegendekenngezet, maar ditngaf weinig verbetering. Omdat we niet zeker waren van een allergische reactie hebben we haar een injectie met prednison gegeven. Daar gingen de bulten van weg. Die winter zijn de bulten weggegaan, of hebben we ze gewoon niet opgemerkt.
Jaar erna kwamen ze weer terug en hebben we haar onder een exzeem deken gezet. Gaf geen verbetering. We hebben toen tijden aangerommeld, voer gewisseld, holistich dierenarts gevraagd. Niets werkte. Die laatste zei dat het aan de lever lag. Ik heb toen bloednlaten prikken, maar alle leverwaarden waren normaal.
De bulten gingen onderhand niet meer weg met prednison, waarschijnlijk is het deels littekenweefsel. Ze heeft altijd wel jeuk gehad maar niet extreem. Vorig jaar zijn we in utrecht geweest voor een onderzoek, ook daar is niets uit gekomen. Optie is nog om een biopt te nemen, maar dan moeten we een verse bult nemen, en ik zou niet weten welke er al zaten en welke nieuw zijn.
Mogelijk kan het nog een voerprobleem zijn, daarvoor moeten we haar 6 weken lang van de brokken afhalen en dat zie ik niet zo zitten ivm met vitaminen en mineralen (ze krijgt ook vitalbix).

Sinds dit jaar heeft ze nu ook echt ZE, of het een verband met de bulten heeft weet ik verder niet. Maar ik ben van plan haar volgend jaar als de ellende blijft helemaal door de molen heen te halen en een oplossing te zoeken.

schoentje ?

Barvrouwke
Berichten: 3706
Geregistreerd: 24-08-03

Re: Bultjes alleen op rechter schouder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 11:39

Ik heb er ook 1 staan met vergelijkbare plekken. Bulten heel plaatselijk. Eerst een bult, daarna een korstje erop. Die overigens vrij diep zit vastgehecht, amper los te krijgen, geen pusvorming. Soms jeukerig. De plekken lijken vrij lang kaal te blijven daarna?
Mijn da zei dat het vaak vanzelf weer wegtrok, en anders een kuur prednison en punctie nemen.
Nou is ze vorig jaar een keer echt goed ziek geweest (koorts boven de 40graden) en heb ik 5 dagen procapen(=ab) gespoten en het werd wel minder maar ging niet weg. De hele zomer zonder dekens gelopen, lekker de zon in. Hielp niets. Dagen gewassen met imaverol, sebacil, betadine. Het helpt helemaal niets. Gister geschoren en het ziet er echt niet fraai uit wat er onder dat pak haar uit kwam.
Ze heeft het nu een jaar rond en ben inmiddels zo ver dat ik een punctie wil laten nemen.

Koper

Berichten: 30230
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 13:52

Hier juist helemaal geen last van dat het kaal blijft. Meestal is het een klontje troep (harde huidcelklompjes en soms wat gele prut), en als ze eraan geschuurd heeft zitten er ook bloedklontjes bij. Sommige plekjes zijn 2 a 3 mm in doorsnee, sommige zijn groter, ongeveer een centiimeter in doorsnee. Die laatste zitten vooral in de manen. In de staart zijn de plekken nog groter. Die blijven inderdaad wel een tijdje kaal. Maar de kleinere plekjes niet, in de manen ook niet eigenlijk. En nee het is echt geen zomereczeem. De eerste winter dat ik haar had was het ergste, toen had ze met Kerstmis de rode strepen in haar manen staan van de wonden.

Overigens was bij mijn ruin jeuk en bultjes wel een gevolg van een verstoring in de lever. Dat is toen heel goed opgelost, ik weet niet meer precies met welke middelen toen. Dat werkte op fysiek vlak. In zijn gedrag zijn de leververstoringen (boosheid, frustratie enz) vrij gauw verdwenen met acupressuur.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Nant

Berichten: 1655
Geregistreerd: 04-06-10
Woonplaats: De Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-17 14:33

Jeetje zo te lezen zijn er dus meer mensen met een vergelijkbaar probleem.

Ik heb zojuist Eva Keeman gesproken. Die had echt wel een in mijn ogen hele goede optie. Het hooi wat hij krijgt ruikt wat muffig, staat in een grote loods opgeslagen.
Het zou kunnen dat daar een schimmel of gifstof inzit waar hij op reageert.
In de zomer krijgt hij minder hooi en dus minder bulten.

Zij stelde voor om hem te detoxen. Kan sowieso geen kwaad.

Ik ga ook een andere DA bellen voor een second opinion en evt punctie of schraapsel.

Koper

Berichten: 30230
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 14:35

Tuurlijk, dat kan. Let er wel op dat een detox erg heftig kan zijn, de klachten kunnen eerst verergeren.

Een fijne detox is Prime Humic. Om structureel mycotoxines in bij voorbeeld het hooi te ondervangen kun je ook koolstofklei gaan voeren (of natuurlijk een andere mycotoxinebinder). Die zit niet in Vitalbix. Daarom geef ik het sinds een paar maanden los bij. Ik geef FIR (merknaam), dat kun je gewoon per emmer bestellen.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 109 bezoekers