Dilemma paard...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ruitje

Berichten: 12315
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Dilemma paard...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 19:39

Als het Astrid is heb je een goede Maar belangrijker nog: Eerlijke arts :)

CB09
Berichten: 19
Geregistreerd: 15-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-17 20:24

SparklingApp schreef:
Mijn ervaring met Emmeloord is dat het een goede kliniek is, maar vooral om de diagnose te stellen, voor revalidatie heb ik er nog nooit zinnig advies gekregen, maar tegenwoordig ga ik ergens anders heen dus misschien is dat nu wel veranderd.



Het gaat me er nu inderdaad om dat ik een duidelijke diagnose heb! Vanuit daar kunnen zij min vast verder adviseren

SparklingApp

Berichten: 1946
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 20:32

En dat lijkt mij nu inderdaad ook heel belangrijk hoor! +:)+
Alleen denk ik dat de meeste kreupelheden en problemen veroorzaakt worden door verkeerde training en mismanagement en het achterhalen van de oorzaak is weer heel belangrijk als er nog wat aan te doen lijkt, maar dat is inderdaad weer een volgende stap.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 13:22

Dit is een harde leerschool ts: niet gaan zitten aanrommelen met osteo's fysio's en dierenartsen die niet direct weten waar het probleem zit. Nu heb je 3000 euro weggegooid terwijl je daarvan hele fatsoenlijke onderzoeken op de kliniek had kunnen doen waarbij je misschien allang duidelijkheid had gekregen.
Een fysio en osteo zijn leuk voor wat kleine probleempjes waar je paard niet direct erge last van heeft, niet voor de problemen die jij aangeeft.

Voor de kliniek geldt straks hetzelfde verhaal: wees duidelijk. Niet de artsen alles maar laten doen terwijl jij er bij staat en denkt: wat gebeurt er? Vraag wat ze doen, waarom en wat het gaat kosten.

Hopelijk gaat het je snel duidelijkheid brengen, succes! :)

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70520
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 14:47

Ik verplaats dit topic naar Medisch.

Tancreda4

Berichten: 24029
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Dilemma paard...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 12:08

Vervelende situatie... Wel heel goed dat je een second opinion wilt laten doen, dat had ik in jou geval ook gedaan voordat ik een (of dé) keuze had moeten maken. Hopelijk kom je daar erachter wat er mis is en wie weet is het op te lossen? Ik duim iig voor je.

CB09
Berichten: 19
Geregistreerd: 15-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-17 18:43

ruitje schreef:
Als het Astrid is heb je een goede Maar belangrijker nog: Eerlijke arts :)


Het is inderdaad Astrid Bos!

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 21:30

Ik heb een idee maar voor hetzelfde geld bazel ik maar wat hoor.
Wat ik herken is door de achterhand zakken, benen die een beetje raar onder het lichaam staan, knikkende knieën, "Zwakke achterhand", painface (TS noemt dat doffe blik) Dan weer eens prima dan weer sukkelen, Niet symetrisch lopen. Pijn in de rugspieren. Alleen maar heel hard willen galopperen en moeite hebben met terugkomen.

Mijn paard had dit allemaal. En ik dacht dat dat rare loopje gewoon bij hem hoorde dus ik besteede daar niet al te veel aandacht aan. Ook had hij altijd een gevoelige plek op de coupe, daar wilde hij liever niet gepoetst worden.
Hij werd kreupel aan een voorbeen, dacht ik, Maar toen de veearts kwam bleek hij een dubbele tussenpeesblesure achter te hebben. Twee kreupele achterbenen. Wat voelde ik me een slecht moeder.
We hebben vervolgens een scan gemaakt van het SI gewricht en toen kwam er een aap uit de mouw.
Mijn paard bleek een scheef staand heiligbeen te hebben.

Het heeft veel gevolgen. Zijn tussenpezen zijn stuk gegaan door dat hij in galop rug en bekkenkracht heeft lopen compenseren. Zijn rechter rugspier is super gevoelig en meestal keihard. Zijn linker achterbeen zwaaide hij buitenom naar voren, met die spier dus en daar is ie niet voor.
Zijn achterhand was altijd smallig, niet goed bespierd.

Ik ben bijna twee jaar verder, hij is er nog en het gaat goed met ons. Ocho mag nooit stil gezet worden vanwege artrose op het SI gewricht, dus hij staat dagelijks in de wei, daar heeft hij helemaal zelf zijn tussenpezen gerepareerd. Na een jaar had hij eindelijk helemaal geen painface meer.
Het allerbelangrijkst van de aanpak was het aan de hand rechtrichten. Let wel, die versie waarbij het paard leert zich anders te dragen, niet die waarbij de ruiter leert het paard anders te sturen. Ocho heeft nu een kont, hij zet zijn benen recht onder zich, zijn rug blijft gevoelig maar misschien komt dat nog. Hij draagt zijn hals keurig in een boogje ook als hij op de wei loopt. Hij zal het dus wel lekker vinden.
De osteopaat heeft hem een aantal keer aangepakt, vooral om te zien welke stappen we nog moesten zetten en wat we moesten laten.
Verder veel mineralen, veendrab, zeoliet, bokashi en nog meer dure biologische toestanden. Ik geloofde daar niet zo in maar ik ben helemaal om.

Mijn paard ken ik niet anders dan met een beetje een raar loopje en ik heb hem gekocht toen hij anderhalf was. Ik ben er daarom vanuit gegaan dat hij dit altijd al had dat dat bij hem hoorde. Ik wil er niet aan gaan prutsen want aan het bekken en heiligbeen zitten allerlei ligamenten banden en zenuwen en dan trek je het alleen maar verder kapot, (is mijn idee hoor de meningen zijn verdeelt.)

Ocho is nu geschikt om rustige en niet te lange buitenritten mee te maken. We stappen veel, soms bied hij draf en galop aan en als het pad goed genoeg is mag hij dat. Ik ben er blij mee want ik ben wat bang geweest dat ik alleen nog maar met hem zou kunnen wandelen. Ik ben nu bezig zijn conditie weer wat terug op te bouwen. In de bak heb ik nooit meer gereden, veel te veel bochten.

CB09
Berichten: 19
Geregistreerd: 15-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-17 23:27

mrie schreef:
Ik heb een idee maar voor hetzelfde geld bazel ik maar wat hoor.
Wat ik herken is door de achterhand zakken, benen die een beetje raar onder het lichaam staan, knikkende knieën, "Zwakke achterhand", painface (TS noemt dat doffe blik) Dan weer eens prima dan weer sukkelen, Niet symetrisch lopen. Pijn in de rugspieren. Alleen maar heel hard willen galopperen en moeite hebben met terugkomen.

Mijn paard had dit allemaal. En ik dacht dat dat rare loopje gewoon bij hem hoorde dus ik besteede daar niet al te veel aandacht aan.


Ja mijn paard heeft dus eigenlijk dezelfde symptomen.
Wij dachten ook dat het een loopje was wat bij hem hoorde, hij is ook niet stokkreupel, dus vind het ook een beetje krom van sommige mensen om te zeggen dat mijn veearts meteen slecht is. Ik heb nu contact met Astrid Bos uit Emmeloord en zij kent mijn veearts erg goed en zei direct dat ik aan hem een hele goeie had!

Voor de gene die het fijn vinden om te weten; aanstaande zaterdag kunnen we al terecht in Emmeloord!:)

Fijn dat jullie nog wel zo van elkaar kinnen genieten mrie!

Lukasje
Berichten: 11235
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Dilemma paard...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 23:38

Aanstaande zaterdag al! Dan hoef je niet te lang wachten. Ik hoop dat ze jullie kunnen verder helpen +:)+

sauffi

Berichten: 703
Geregistreerd: 08-05-15
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Dilemma paard...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 23:51

Hopelijk kunnen ze snel een diagnose stellen en gaan behandelen! Goed dat je door pakt ts!

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 23:51

Wat vervelend ts..

Ik heb ook zeer goede ervaringen met Emmeloord! Hopelijk krijg je toch een goed bericht..
sterkte!!

Jet

Berichten: 11992
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 05:42

Fijn dat je zaterdag al terecht kunt! Ik duim voor je dat het meevalt, maar het belangrijkste is toch wel dat ze er achter komen wat er aan de hand is, zodat jij weet waar jij en je paard aan toe zijn. :(:) , sterkte en succes hoor!

CB09
Berichten: 19
Geregistreerd: 15-11-17

Re: Dilemma paard...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-17 08:59

Jaa aanstaande zaterdag breng ik hem heen, hij blijft dan een weekje daar staan omdat ze pas in de loop vd week met hem aan de slag kunnen, maar omdat het ruim 2,5 uur rijden is en ik aanstaande week erg druk ben met mijn werk heb ik voor deze oplossing gekozen. Zo hebben zij ook tijd genoeg om met hem aan de slag te kunnen... en hopelijk kunnen we het weekend er op naar huis met een duidelijke diagnose!

Jet

Berichten: 11992
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 17:49

Dat is een mooie oplossing! Dan kunnen ze hem pakken als ze tijd hebben, dat is vast makkelijker dan op een vaste afspraak. Kunnen ze echt kijken wat er mis is!

SparklingApp

Berichten: 1946
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 20:01

Fijn! En inderdaad hopen dat het meevalt, maar vooral op een duidelijke diagnose.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: Dilemma paard...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 21:30

Goed dat je de stap hebt gezet! Ik hoop op nieuws dat mee gaat vallen!

CB09
Berichten: 19
Geregistreerd: 15-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-17 22:23

Ik heb een nieuw topic gemaakt met daarin de uitslag van de kliniek!

Lukasje
Berichten: 11235
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Dilemma paard...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 23:42

Welk topic is dat aub?
Ik hoop dat het voor jullie meegevallen is!

CB09
Berichten: 19
Geregistreerd: 15-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-17 04:16

Lukasje schreef:
Welk topic is dat aub?
Ik hoop dat het voor jullie meegevallen is!


Vervolg “dilemma” paard

Jet

Berichten: 11992
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 05:30