Ervaringen allergietest bij huidprobleem?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Ervaringen allergietest bij huidprobleem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-17 12:13

Yup, het zoveelste topic op zoek naar ervaringen van eigenaren.
Misschien hebben jullie mij en mijn paardje wel een keertje lang zien komen, maar mevrouw heeft dus eczeem waar ik echt geen kaas van kan maken. De deken helpt niet, de jeuk begon pas in juli, de jeuk is erger met gras, maar niet weg zonder gras. Ze zit onder de schilfers. We hebben al een hoop geprobeerd, behalve een allergietest. Dus dat wil ik misschien toch wel, ondanks dat de op schoool (faculteit Utrecht) zeggen dat het niet perse heel betrouwbaar is, en je je af kan vragen wat je met de uitslag kan. Stel dat ze allergisch is voor eiken, dan verplaats ik haar naar een gebied zonder eiken, maar misschien is ze ook wel allergisch voor boom X, maar boom X zat niet in de test, dus dan blijft ze klachten houden.
Zelf ben ik overigens qua testen ontzettend allergisch voor paarden, maar het gaat op stal prima (met een ceterizine in mijn mik, dat wel).

Maar goed, wat zijn jullie ervaringen met allergietesten voor (zomereczeem) paarden? Kon je wat met de uitslag, is je paard klachtenvrij nadat je aanpassingen hebt gedaan? Kosten zijn evt ook leuk om te weten, maar niet perse belangrijk, denk dat ik de test toch wel een keer ga laten doen, maar ik ben benieuwd hoe de ervaringen ermee zijn. Hoe ging het bij jullie in zijn werk? Waar heb je het laten doen?

_xManadisx_

Berichten: 3139
Geregistreerd: 22-11-06

Re: Ervaringen allergietest bij huidprobleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 15:32

Allergietesten zijn inderdaad niet betrouwbaar. Mijn pony heeft meegedaan in een onderzoek van de faculteit vorig jaar. Niets uit gekomen en de test onbetrouwbaar gebleken.

Ik heb ook een raar paard. Al jaren bulten op haar hele lichaam. Eerst gingen ze weg, nu blijven ze. Lijken wel harde noduli, je kunt ze ook vastpakken. Mogelijk is het littekenweefsel, maar eerst ging het weg met prednison.
Nundit jaar sinds mei/juni ZE klachten. Extreme jeuk in haar manen, haar buik open gehad. We hebben haar nu 2 maanden op de pred grhad en dat hielp heel licht. Nu nog steeds lichte jeuk en ook zeer veel schilfers. Ik weet ook niet goed meer wat ik er mee aan moet :(

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Ervaringen allergietest bij huidprobleem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-17 14:07

Verder helemaal niemand ervaring hiermee?

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Ervaringen allergietest bij huidprobleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 14:27

Hier geen zomereczeem, maar een headshaker. Ik heb jaren geleden een allergietest gedaan en hier kwam wel wat uit.
Ze hebben 2 testen gedaan. De eerste was een algemenere test om te kijken of hij ergens op reageerde en de 2e test was een specifiekere test. Hier kwam toen uit dat hij allergisch is voor voedermijten, hooitmijten, huisstofmijten, berk en penicilline. Vrij specifiek dus.

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-17 14:43

Amanda schreef:
Hier geen zomereczeem, maar een headshaker. Ik heb jaren geleden een allergietest gedaan en hier kwam wel wat uit.
Ze hebben 2 testen gedaan. De eerste was een algemenere test om te kijken of hij ergens op reageerde en de 2e test was een specifiekere test. Hier kwam toen uit dat hij allergisch is voor voedermijten, hooitmijten, huisstofmijten, berk en penicilline. Vrij specifiek dus.


Ah oke. En kon je daar ook nog wat mee qua therapie? Iets van immunotherapie oid? Of was het echt een kwestie van elimineren van de allergenen uit de omgeving?

Ik ga vandaag bloed inzenden voor een allergietest. Ben erg benieuwd en benauwd voor wat er uit komt, omdat verhuizen etc nooit geholpen heeft. Heb van alles geprobeerd, maar nooit gaf dat het gewenste resultaat.

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 14:54

Ik heb 2 jaar allergenen gespoten (desensibiliseren), maar dat had bij de mijne weinig effect. Ik geef nu humane anti-histamine tabletjes op advies van de dierenarts toen, dat lijkt het beste te helpen. En zijn vrij te verkrijgen, dus dat is wel fijn.
En verder inderdaad zoveel mogelijk elimineren. Dat is nog het lastigst, want die berken staan bij ons bij stal bijvoorbeeld. Wel staat hij nu 24/7 buiten en het liefst voer ik voordroog. Dat elimineert al de hooimijt en de huisstofmijt. Voedermijt is lastiger als je uit een ton of zak voert. Maar ik geef regelmatig slobber met gekookt water aangemaakt. Dat doodt de mijten weer. Het blijft lastig en het is een beetje roeien met de riemen die we hebben. Maar ik moet zeggen dat het de laatste 2 jaar eigenlijk wel goed gaat. Het is nooit 100% over, maar wel een stuk minder.

Ik hoop voor je dat er wat uitkomt. Niet leuk, maar dan weet je tenminste iets :j

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-17 14:36

Afbeelding
Hier de uitslag. Ze is ook allergisch voor de cullicoides.
We gaan zsm starten met immuuntherapie en ik ga haar 1-2x per week wassen (eerst scheren, want er is zo geen doorkomen aan).
Meer info moet ik nog krijgen van de DA, maar dit vast even snel tussendoor :)

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Ervaringen allergietest bij huidprobleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 14:37

Zo, dat is een pittige uitslag :oo
Ik hoop dat de therapie voor jullie werkt :j

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Ervaringen allergietest bij huidprobleem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-17 16:41

Het ellendige is dat ons paardengras mengsel precies uit deze grassoorten bestaat. Dus ik duik vanavond even het net op, om te kijken of er ruwvoer is voor paarden zonder deze grassoorten.

Waarschijnlijk laat ik haar ook nog testen in Hannover, omdat allergietesten niet perse heel betrouwbaar zijn, om te kijken of de uitslag dan hetzelfde is.
Stamgenoten kwam met die test, en daar zitten dan ook nog weer andere planten bij in.

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-17 21:03

Afgelopen woensdag heb ik het flesje voor de therapie opgehaald en vandaag voor het eerst gespoten.
Dit zijn de allergenen van de immuuntherapie:

Afbeelding

Ze had geen enkele reactie vandaag op de prik, hopen dat dat zo blijft, en bovenal: hopen dat haar klachten gaan verminderen!!!

funnypony11
Berichten: 857
Geregistreerd: 02-10-15

Re: Ervaringen allergietest bij huidprobleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 21:53

Ik reageerde in het zomereczeem topic, maar dit is misschien handiger :)
Wel fijn dat dat grasmengsel er bij zit! Ik ben echt heel erg benieuw wat het gaat doen.
Hou ons op de hoogte als je dingen merkt!
Wie weet ga ik het toch nog wel proberen!

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-17 22:19

Kayleigh327 schreef:
Ik reageerde in het zomereczeem topic, maar dit is misschien handiger :)
Wel fijn dat dat grasmengsel er bij zit! Ik ben echt heel erg benieuw wat het gaat doen.
Hou ons op de hoogte als je dingen merkt!
Wie weet ga ik het toch nog wel proberen!

Of het echt werkt weet ik pas over een jaar, maar ik zal iig regelmatig updaten als ik iets spannends merk.

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-18 01:04

Even een kleine update. Paard heeft inmiddels 4 shots van de therapie gehad en staat ruim een maand zonder deken nu. En zonder schuren!

Ze krijgt alleen hooi, vitalbix daily complete en chevital motility.

Uit de allergietest kwam dat ze allergisch zou zijn voor wilg en de stal dacht aardig te zijn door wilgentakken in de paddock te leggen, dus ik ben heeeeeeel benieuwd of ze van t weekend jeuk heeft.
(Ze heeft er al van gegeten, dus voorkomen kon niet meer, maar het is wel een goeie test denk ik. Moeten er maar het beste van maken en stal laten weten dat ze tijdens mijn experiment niet zomaar dingen moeten voeren :roll: )

wessjuhh

Berichten: 462
Geregistreerd: 23-06-07

Re: Ervaringen allergietest bij huidprobleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 17:24

Ik ben heel benieuwd naar je resultaten. Ik heb een week geleden de artuvetrin uitslagen van mijn Chihuahua gekregen en ik heb dus ook het serum besteld en ga ermee beginnen zodra het binnen is.
Okay, paard of hond(je) is een verschil maar ben heel nieuwsgierig naar de behandelmethode.
De chi is allergisch voor mijten.

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-18 15:49

wessjuhh schreef:
Ik ben heel benieuwd naar je resultaten. Ik heb een week geleden de artuvetrin uitslagen van mijn Chihuahua gekregen en ik heb dus ook het serum besteld en ga ermee beginnen zodra het binnen is.
Okay, paard of hond(je) is een verschil maar ben heel nieuwsgierig naar de behandelmethode.
De chi is allergisch voor mijten.

Ik kan nog weinig zeggen over of het werkt of niet. Vorige 2 jaren begon de jeuk in juni/juli, dus ik zal moeten wachten tot de zomer tot ik er iets over kan zeggen denk ik. De jeuk is misschien heel iets toegenomen sinds de wilgentakken in de paddock zijn gegooid, omdat ze daarna toevallig twee keer met de staart stond te schuren, maar op de manenkam en de buik kreeg ik geen kriebelreactie.
Qua behandeling heb ik volgens mij hetzelfde schema als voor de hond.

Afbeelding

wessjuhh

Berichten: 462
Geregistreerd: 23-06-07

Re: Ervaringen allergietest bij huidprobleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 16:10

Ik zit nu sinds een 3 a 4 maanden in het jeuk circus. De jeuk is uit het niets bij bo gekomen en hij had allemaal open wonden onder zijn buik, oksels en liezen en veel kale plekken. Hij is een langharige witte Chihuahua, dus wat dat betreft een wandelende sneeuwbal maar dat is nu wel flink uitgedunt.
Eerst is het behandeld als een bacteriele huisinfectie maar door de jeuk bleven de open plekken terug keren. Nu een maandje geleden de test gedaan en hij had reactie op Farinea mijt, meelmijt en cobramijt uit mijn hoofd.
Hier is nu dus het serum voor besteld en ik hoop dat het begin volgende week binnen is.

In de tussentijd staat hij wel op Apoquel tabletten, deze stoppen in ieder geval de jeuk prikkel voor nu en kan de huid nu in ieder geval tot rust komen en herstellen.

Het is moeilijk he om te zeggen of het beter of slechter gaat, op elk jeukje en kriebeltje let je extra op.

Heel erg bedankt voor het schema, in het begin is het dus vrij intensief spuiten en dat bouwt af maar wel met een hogere dosering.
Laten we hopen dat het voor de beestjes gaat werken.

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 07:22

Ik ben erg benieuwd naar een update. Is er iets veranderd?

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-19 11:06

ikenindi schreef:
Ik ben erg benieuwd naar een update. Is er iets veranderd?

Och, glad vergeten inderdaad!!

Helaas hadden de injecties niet het gewenste effect. Ze kreeg alsnog erge jeuk, en schuurde de oren, die buiten de deken vallen compleet kapot. Hoofdkapjes werken niet, ze trekt alles uit. Ik had een sleezy gekocht (zo’n aansluitend ding met gaten voor de ogen). Die heeft ze in de nacht af proberen te krijgen, waardoor ze geblinddoekt is geraakt. Dwars door alle omheiningen heen gevlogen en compleet in de stress. Gelukkig niet gewond geraakt.
Toen zijn we overgestapt op de oren zalven met steroïden-zalf, en dat ging een stuk beter!

Mijn paard haat de spuiten ook verschrikkelijk, dus we zijn ermee gestopt na een jaar. We blijven het nu aanpakken op management, waar we in het verleden meer voortgang mee boekten dan de injecties. Dus de eczemers gaan in het seizoen met de schemer op stal en daarna weer naar buiten met een deken. De oren smeren we in met vliegenspul en corticosteroïden-zalf.
Dat gaat behoorlijk goed gelukkig.

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: Ervaringen allergietest bij huidprobleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 21:32

Bedankt voor je reactie. Al had ik gehoopt op een ander antwoord (zowel voor jouw paard als hoopgevend voor die van mij ;))