Kleine kans op genezing.. wat doe je dan?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
OneAndOnlyx

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-06-14
Woonplaats: Naast de paarden

Kleine kans op genezing.. wat doe je dan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-17 12:02

Hee lieve Bokkers,

Helaas heb ik vrijdag erg slecht nieuws gehad over mijn paard. Winner kampt al 6 maanden met een flinke tussenpeesblessure, en afgelopen vrijdag ging de dierenarts kijken hoe hij er nu bij loopt. Het is helaas verslechterd, en de kans op genezing is heel erg klein. Ik heb de afgelopen 6 maanden 15 min per dag met hem gewandeld(aan het begin nog 2x per dag maar door mijn werk lukt dat niet meer).

Wij denken dat de situatie verslechterd is doordat hij altijd nog bij mijn 2 shets heeft gestaan. Zij spelen graag en wild en dat is iets wat je bij een blessure niet moet willen. Daarom heb ik ze nu apart staan, Winner heeft zijn eigen stal en eigen stuk paddock.

Omdat ik het spannend vind in het donker en Winner nogal onvoorspelbaar kan zijn als hij iets eng vind(qua schrikken) hebben de dierenarts en ik samen besloten dat we vanaf nu de komende 3 maanden grondwerk gaan doen iedere dag op het harde ipv wandelen. Over 3 maanden komt de dierenarts weer voor een peesscan en dan gaan we kijken of er verbetering in zit.


Voor de duidelijkheid: Winner kan de shets gewoon zien en ze kunnen samen snuffelen(de paddocks liggen aan elkaar), ze krijgen onbeperkt hooi bij en verder niks qua krachtvoer(ik heb hem een tijdje vloeibare magnesium gegeven voor zijn rust). Ik sta voor veel dingen open qua oplossing maar geen ice vibe boots. Daar heb ik over gesproken met verschillende mensen en daar is Win al te ver gevorderd voor + het heeft geen toegevoegde waarde bij hem.

De grootste reden dat zijn blessure verslechterd is, is dus het vechten met de shets, en zijn bouw werkt helaas ook niet mee. Hij zet veel druk op zijn pezen en banden door de manier waarop hij is gemaakt. Hierdoor zullen compressiekousen, speciale beslagen e.d. niet werken(dit heeft de dierenarts expliciet tegen me gezegd)

Wie o wie weet hoe ik hiermee moet omgaan.. De grond zakt langzaam onder mijn voeten weg..

DarkCupid
Berichten: 729
Geregistreerd: 22-06-17
Woonplaats: MAARSBERGEN

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 12:10

Mm ik ken ook een paard die een tussenpeesblessure had met kleine kans genezing. was op dat moment net drachtig, die hebben we gewoon 2 jaar op een wei gehad zonder er iets mee te doen en is daardoor toch genezen, al duurde het erg lang.

OneAndOnlyx

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-06-14
Woonplaats: Naast de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-17 12:12

DarkCupid schreef:
Mm ik ken ook een paard die een tussenpeesblessure had met kleine kans genezing. was op dat moment net drachtig, die hebben we gewoon 2 jaar op een wei gehad zonder er iets mee te doen en is daardoor toch genezen, al duurde het erg lang.


Dit doet me enorm goed. Ik houd nog altijd de hoop dat hij beter word, al duurt het nog 10 jaar!

brighteyes85

Berichten: 1208
Geregistreerd: 18-07-11
Woonplaats: waar ik wil

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 12:15

Je kunt overwegen te laseren. Ik heb dit gedaan bij een checkligamentblessure in combinatie met back on track stalbeschermers voor de nacht. Dit heeft voor mijn paard goed geholpen.
Verder kun je kijken of je Ekyflex tendon wil geven en peescompositum als zetje in de rug voor de blessure om te genezen.

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 12:17

idd,ik zou net hetzelfde zeggen.

zoek ergens een plek waar hij het jaar door 24/7 op een grote wei,in een stabiele kudde kan leven.

gewoon minstens een jaar helemaal niets mee doen,gewoon op de wei laten lopen.

door het grazen hebben ze constante beweging,tuurlijk gaan ze soms een lopen ed,maar zo schadelijk is dat dan ook weer niet omdat ze echt niet gaan flippen als gekken als ze constant buiten staan.

ik denk dat zoiets de beste kans naar boven brengt die hij heeft.

na een jaar de situatie opnieuw bekijken,als het beter is,idd nog steeds laten staan,zoiets heeft echt tijd nodig om te herstellen en terug aan te sterken.

sunny43
Berichten: 1063
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 12:25

Hoi hoi wat erg... hier ook een ervaringsdeskundige... van de ene peesblessure in de volgende... :( En dan adviseert de DA boxrust, ik eigenwijs, toch op een stukje gras, zie ik haar even later bokkend door de wei gaan ... Uiteindelijk heb ik Tendon/Ligament Formula van http://www.tcvmherbal.com gegeven op advies van mijn buurvrouw en het paddock kleiner gemaakt. En het advies van de DA - om stukjes te stappen op de weg goed opgevolgd. Later stukjes draven heb ik genegeerd. In februari zag de DA het heel negatief in (de peesbeschadiging was van oktober! Er was veel littekenweefsel gevormd) .... maar toen dus met chinese kruiden begonnen en met multimilk. In April was ze duidelijk aan de betere hand. En van de zomer... lijkt ze weer okay. Wel bijna weer een jaar verder (nu dus twee jaar aan het sukkelen met haar pezen)

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 12:30

tengeltje11 schreef:
idd,ik zou net hetzelfde zeggen.

zoek ergens een plek waar hij het jaar door 24/7 op een grote wei,in een stabiele kudde kan leven.

gewoon minstens een jaar helemaal niets mee doen,gewoon op de wei laten lopen.

door het grazen hebben ze constante beweging,tuurlijk gaan ze soms een lopen ed,maar zo schadelijk is dat dan ook weer niet omdat ze echt niet gaan flippen als gekken als ze constant buiten staan.

ik denk dat zoiets de beste kans naar boven brengt die hij heeft.

na een jaar de situatie opnieuw bekijken,als het beter is,idd nog steeds laten staan,zoiets heeft echt tijd nodig om te herstellen en terug aan te sterken.


Dit is ook mijn idee. :j
Laat het grondwerk voor wat het is. Zet 'm een jaar of desnoods 2 jaar in een groot land en ga daarna de zaken weer evalueren.

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 12:44

Je doet het goed, vind ik.

Zoiets heeft gewoon heel veel tijd nodig om te herstellen en soms hersteld het helemaal en soms niet.......ligt gewoon aan hoe erg het is en heeft niet altijd te maken met dat je het toch naar buiten laat........maar met hoe sterk het is en soms heb je pech en soms heb je geluk.

Want kwaliteit en vreugde in het leven van jouw paard is belangrijker, en maanden opsluiten voor de genezing is niet erg paardvriendelijk. Gewoon op het land laten, dan duurt de genezing wel langer, en als ie niet meer beter wordt dan was ie ook heus niet beter geworden met maandenlange opsluiting. Het zal dan steeds terugkomen bij belasting............... is mijn ervaring ook........ken maar al teveel mensen waarbij het dit aan de hand is bij hun paarden.....

De ene koos ervoor om gewoon lekker het land op te laten maar geen rijden en of longeren, wel het land op en of in paddock met een maatje of alleen, maar wel gewoon net als alle gezonde paarden op de stal gewoon het land op en of in de paddock in de winter.

En de andere koos ervoor om het in te laten slapen........gewoon omdat ie het niet maandenlang wilt opsluiten en de kans op de genezing al erg klein was en het dier was al vrij oud en een echte workholic..........dus hebben ze het in laten slapen.

Kijk gewoon naar je paard van hoe die het heeft, heeft ie veel plezier in het leven of heeft ie veel pijn en ongemak..........dit alles speelt ook mee.

Probeer alleen wel extreme belasting te voor te komen zoals het echte keihard gek doen en vechten/ stoeien etc. met andere paarden/ ponys..........maar dat hou je toch echt niet helemaal tegen......

Verschilt ook per dier en karakter en of ie in een stabiele kudde staat.......daar moet je ook naar kijken en er rekening mee houden. En dat doe je al door ze apart te zetten, maar hee jouw paard kan lekker buiten zijn en rondlopen en ze zien.

Meer kan je niet doen.........zoiets heeft gewoon heel veel tijd nodig en gaat met vallen en opstaan en een stap vooruit en weer 3 stappen achteruitgang en dit soort dingen.

Waarom grondwerken? dat kan hij zelf wel in doordat hij al buiten is. Iets gaan doen met hem en grondwerken is ook een extra belasting. Maar geef hem wel aandacht in de vorm van verzorging en controle etc. maar niet ermee gaan werken........hoe klein ook........want bewegen doet hij al zelf.

meggiemeg

Berichten: 12225
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Kleine kans op genezing.. wat doe je dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 12:56

Mijn oude merrie had een dusdanige blessure opgelopen met gek doen op de weide dat de dierenarts adviseerde om haar in te laten slapen, de kans op genezing was zeer klein, plus daarbij haar leeftijd en haar temperament was dat zijn advies. Dat heb ik dan ook opgevolgd.
Wat zegt je dierenarts? Er mee door gaan of inslapen?

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 13:00

meggiemeg schreef:
Mijn oude merrie had een dusdanige blessure opgelopen met gek doen op de weide dat de dierenarts adviseerde om haar in te laten slapen, de kans op genezing was zeer klein, plus daarbij haar leeftijd en haar temperament was dat zijn advies. Dat heb ik dan ook opgevolgd.
Wat zegt je dierenarts? Er mee door gaan of inslapen?



Precies........kijk ook naar het dier zelf van hoe die is, een temperamentvolle dier zou helemaal gek worden van maandenlange opsluiting. En als de genezing toch al zeer klein was + de leeftijd, dan had ik ook het advies van dierenarts opgevolgd, dit in het belang van het dier zelf.

Het blijft wel rot en moeilijk maar wel eerlijk van de dierenarts naar jou toe en naar het dier toe.

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Kleine kans op genezing.. wat doe je dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 13:08

Maar ik blijf bv niet snappen waarom je een paard met een peesblessure maanden moet opsluiten?
Het enige wat je daarmee krijgt is een verzwakking van de spieren rond de pees door de geringe beweging,waardoor de pees,ook al geneest ze,daarna extra kwetsbaar is.....

Zo'n adviezen worden vaak gegeven omdat mensen de tijd en het geduld niet hebben om hun paard 1-2-3 jaar op een wei te gooien en het tijd te geven.
Een paard is nog steeds voor de meeste mensen een gebruiksdier en daar willen ze altijd zo vlug mogelijk weer gebruik van maken.

Zelf bv lang last gehad van een pees in mijn pols.
Advies van de dokter was ook een steunverband,tot de pees beter werd.
Maar om de 5-tellen was het terug.
Daarna een andere arts die heel kundig was en die adviseerde me net de pols correct en stabiel te gaan gebruiken zodat de spieren rond de pees juis sterker worden ipv zwakker door niets te doen.
Zo ontlast je juist die pees.
Ondertussen door kine ed al jaren pijnvrij,terwijl ik echt bijna 10 jaar gesukkeld heb met die pees en mijn pols.

Dus hier geloof ik meer dan ooit dat boxrust niet de beste remedie is bij peesblessures.
(want los van alles,bekijk die paarden eens op een termijn van 5-10 jaar,hoeveel blijven er goed?bitter weinig,heel veel vallen terug,krijgen opnieuw last of gaan na enkele jaren alsnog op vervroegd pensioen.)

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 13:12

Ik heb over het algemeen goede ervaringen met de genezing van tussenpeesblessures, het is de gunstigste pees om geblesseerd te hebben zeg maar.

Ik ga mee met degene die zeggen dat je geen grondwerk moet doen, ik zou ook zeggen gewoon een half jaar/ jaar de wei op en verder niks. Vooral geduld hebben is belangrijk met dit soort blessures.
Dat zijn bouw niet mee zit is iets wat je niet kunt veranderen..ik zou bovenstaande doen en dan scannen en als het dan nog niks verbeterd is dan weet je genoeg.

OneAndOnlyx

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-06-14
Woonplaats: Naast de paarden

Re: Kleine kans op genezing.. wat doe je dan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-17 14:54

Brighteyes85: Ik ga me eens inlezen in het laseren want Winners osteopaat gaf dit aan te doen. Het is niet goedkoop maar zeker wel nuttig denk ik.
Tengeltje11: Ik denk dat wat hij nu heeft qua ruimte & vrijheid te vergelijken is met een groot weiland. Hij kan in het weiland sowieso niet rustig blijven, dat helaas wel. Hij vind het weiland te verleidelijk om toch te gaan rennen en springen en dan voornamelijk als je hem met de twee shets zet.. Ze hebben tot september in het land gestaan en daar zit waarschijnlijk ook de grootste oorzaak van zijn verergerde blessure. Hij rende en sprong en deed gek en ja.. dat gaat niet samen met een blessure..
Sunny43: Jeetje wat heftig! Stukjes draven met een peesblessure 8)7 ?? En boxrust.. mijn dierenarts was gelukkig makkelijk, boxrust niet nodig zolang hij maar stilstaat(ze noemde de situatie waarin hij nu staat perfect, betonnen stal met paddock met zandgrond)
Pandora2: lees even het stukje van Tengeltje11. De grondwerk is meer zodat hij nog iets van beweging krijgt en geen rare gebreken gaat ontwikkelen + onze band en rang versterken.
Ragdollcat: lees even het stukje van pandora2(het laatste over de grondwerk) en je snapt mij waarschijnlijk al iets beter. Winner heeft echt nog plezier, de dierenarts zegt ook hij heeft geen pijn dat is te zien. Hij is gelukkig, geniet nog van het leven en gaat ervoor. Het is een echte vechter. Ik ben zo blij dat ik vanaf voor af aan heb gezorgd dat hij niet opgesloten wordt! Is nergens goed voor naar mijn mening.
Meggiemeg: Mijn dierenarts zegt dat hij nog veel plezier in het leven heeft en geen pijn heeft. Daarbij is hij pas 14..
Elisa2: Dankjewel!


Iedereen bedankt voor jullie tips en goede bedoelingen. Ik vind het zo fijn, een beetje steun van buitenaf :D

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Kleine kans op genezing.. wat doe je dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 14:56

wat is 'het groot weiland'?

ik spreek echt over +5 ha,dag en nacht.

zelf ken ik geen enkel paard die echt 24/7,winter,zomer,op zo'n weide staat,die nog als een halve gekke door het weiland raast om de 5 voeten(die dus ook geen krachtvoer ed bijkrijgen,gewoon puur gras of max wat hooi bij in de winter)

OneAndOnlyx

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-06-14
Woonplaats: Naast de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-17 15:14

tengeltje11 schreef:
wat is 'het groot weiland'?

ik spreek echt over +5 ha,dag en nacht.

zelf ken ik geen enkel paard die echt 24/7,winter,zomer,op zo'n weide staat,die nog als een halve gekke door het weiland raast om de 5 voeten(die dus ook geen krachtvoer ed bijkrijgen,gewoon puur gras of max wat hooi bij in de winter)


Ja dat dag en nacht gaat dus al niet door helaas. Ze staan aan een weg waar letterlijk geen hond komt en om ze daar 's nachts te laten is gewoon te gevaarlijk. Ik wil niet weten wat voor mensen daar 's nachts durven te lopen. En 5 ha, mijn vader is bloembollenteler geweest maar het land waar ze 's zomers op staan is 1,5 ha groot en niet meer :)) (vind het al aardig wat)

Wat je zegt dat je geen paard kent die dan door het weiland raast. Als er één paard langs draaft/tölt(er komen nogal wat IJsjes daar) gaat die van mij mee :+ . En soms rijdt er wel eens een trekker en dat vind ie toch wel spannend(vooral als het zo'n ding is met aan de achterkant van die tentakels). En als ie rustig in de stal staat te eten en meneer hoort wat moet hij altijd even kijken met zijn hoofd het liefst over de 2 hoog kuubskisten heen wat oh wat is dat <<) . Maar dat maakt hem leuk, moet ik eerlijk zeggen. Ik typ dit ook echt met een glimlach op mijn gezicht want het doet me zo goed, dat gekke beest <3

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Kleine kans op genezing.. wat doe je dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 15:17

ja,maar hij staat telkens binnen 's nachts.
logisch dat hij dan gek doet als hij terug buiten gezet wordt.

daarom net dat het belangrijk is dat zo'n paarden stabiliteit krijgen,dus niet binnen-buiten-binnen-buiten,maar echt een plek waar ze in een stabiele kudde constant buiten staan met voldoende ruimte.

OneAndOnlyx

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-06-14
Woonplaats: Naast de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-17 15:19

tengeltje11 schreef:
ja,maar hij staat telkens binnen 's nachts.
logisch dat hij dan gek doet als hij terug buiten gezet wordt.

daarom net dat het belangrijk is dat zo'n paarden stabiliteit krijgen,dus niet binnen-buiten-binnen-buiten,maar echt een plek waar ze in een stabiele kudde constant buiten staan met voldoende ruimte.


Ik begrijp niet waar je dat vandaan haalt. Hij staat in een paddock met schuilstal. Kan z'n gang gaan, lopen, eten, drinken, rollen, liggen, slapen. Hij staat niet in een kleine schuilstal en kan prima z'n kont keren(veelal mensen die bij mij komen zeggen wat hebben jouw paarden toch een rijkdom)

Vleddertje1
Berichten: 984
Geregistreerd: 10-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 15:23

OneAndOnlyx schreef:
tengeltje11 schreef:
ja,maar hij staat telkens binnen 's nachts.
logisch dat hij dan gek doet als hij terug buiten gezet wordt.

daarom net dat het belangrijk is dat zo'n paarden stabiliteit krijgen,dus niet binnen-buiten-binnen-buiten,maar echt een plek waar ze in een stabiele kudde constant buiten staan met voldoende ruimte.


Ik begrijp niet waar je dat vandaan haalt. Hij staat in een paddock met schuilstal. Kan z'n gang gaan, lopen, eten, drinken, rollen, liggen, slapen. Hij staat niet in een kleine schuilstal en kan prima z'n kont keren(veelal mensen die bij mij komen zeggen wat hebben jouw paarden toch een rijkdom)



Ik denk dat tengeltje bedoelt te zeggen dat er met een jaar rust geven bedoeld wordt dat je je paard gewoon een jaar ergens in de (stabiele) kudde zet ( pensioenstal??) Zonder dat hij dagelijks in de hand komt. Daarmee creeer je veel rust in de kudde en vaak zijn paarden dan ook veel rustiger in gedrag...wat niet wil zeggen dat ze nooit een sprintje trekken...

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 15:25

ok,maar het resultaat blijft hetzelfde.
ik veronderstel dat hij in die paddock geen sprintjes kan trekken meters ver kan rennen?

net door de overgang van beperktere ruimte naar een ruim weiland gaan ze gek doen.
zelfs verandering van weiland brengt zo'n gedrag teweeg.

als ik hier kijk naar de paarden(stabiele kudde,staan 24/7 het hele jaar door samen),zijn altijd liever lui dan moe,de enige momenten dat ze gek doen en sprintjes trekken zijn de momenten dat ze van weide verwisselen.
een nieuwe weide staat garant aan gek doen.de oudere paarden enkele minuten,de jonge paarden kunnen echt uren als halve mallen door de nieuwe weide rennen(die even groot is als de weide waar ze vandaan komen trouwens)
zolang ze in dezelfde weide blijven,zijn ze amper aan te sporen om een drafje te presteren,laat staan dat een zijn kont gek in de lucht gooit.

daarom net dat die stabiliteit nodig is,niet overdag hier en 's nachts daar,maar echt een grote plek met voldoende ruimte waar hij winter,zomer,dag en nacht op exact dezelfde plek,met exact dezelfde vriendjes kan staan,voor een jaar lang.

OneAndOnlyx

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-06-14
Woonplaats: Naast de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-17 15:26

Vleddertje1 schreef:
Ik denk dat tengeltje bedoelt te zeggen dat er met een jaar rust geven bedoeld wordt dat je je paard gewoon een jaar ergens in de (stabiele) kudde zet ( pensioenstal??) Zonder dat hij dagelijks in de hand komt. Daarmee creeer je veel rust in de kudde en vaak zijn paarden dan ook veel rustiger in gedrag...wat niet wil zeggen dat ze nooit een sprintje trekken...


Heel fijn en leuk idee maar mijn paarden staan momenteel aan huis(dus geen kosten aan pensionstal/pensioenstalling) en dat wil ik graag zo houden. Mijn dierenarts zei dat de combi beton met zandgrond perfect was voor zijn genezing. Met mijn vraag wat doe je dan(zie titel) bedoelde ik meer iets veranderen qua supplementen of zoals iemand aangaf back on track bescherming en dat soort dingen. Niet de manier waarop ik hem en de shets hou.

OneAndOnlyx

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-06-14
Woonplaats: Naast de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-17 15:28

tengeltje11 schreef:
ok,maar het resultaat blijft hetzelfde.
ik veronderstel dat hij in die paddock geen sprintjes kan trekken meters ver kan rennen?

net door de overgang van beperktere ruimte naar een ruim weiland gaan ze gek doen.
zelfs verandering van weiland brengt zo'n gedrag teweeg.

als ik hier kijk naar de paarden(stabiele kudde,staan 24/7 het hele jaar door samen),zijn altijd liever lui dan moe,de enige momenten dat ze gek doen en sprintjes trekken zijn de momenten dat ze van weide verwisselen.
een nieuwe weide staat garant aan gek doen.de oudere paarden enkele minuten,de jonge paarden kunnen echt uren als halve mallen door de nieuwe weide rennen(die even groot is als de weide waar ze vandaan komen trouwens)
zolang ze in dezelfde weide blijven,zijn ze amper aan te sporen om een drafje te presteren,laat staan dat een zijn kont gek in de lucht gooit.

daarom net dat die stabiliteit nodig is,niet overdag hier en 's nachts daar,maar echt een grote plek met voldoende ruimte waar hij winter,zomer,dag en nacht op exact dezelfde plek,met exact dezelfde vriendjes kan staan,voor een jaar lang.


Ze hebben 2 maanden in hetzelfde land dezelfde grootte gestaan (en ja wel 's nachts terug de paddock in maar dat moet helaas) en elke dag nam meneer wel weer een loopje. Dat hou je niet tegen. En dat hou ik nu liever wel, want hij word er overduidelijk dus niet beter van, op het land staan.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 15:29

Plotselinge bewegingen / schijngevechten zijn een grote belasting voor een pees... |(

En wat je ook zou kunnen overwegen (naast 'smeren en slikken') is een goede osteopaat. En vragen om een massageadvies.
Met name de tussenpees is kwetsbaar omdat het 'ding' niet aan de spieren vastzit.
Stel: een paard maakt een misstap, de spier rekt wel en de pees aan het einde van de spier raakt niet of nauwelijks beschadigd - de tussenpees krijgt de volle lading.
Naarmate een paard soepeler in zijn vel zit, (= geen overbelasting van de spieren) staat er minder druk (of: minder overdruk) op de pezen.

Sterkte met je dier!!

OneAndOnlyx

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-06-14
Woonplaats: Naast de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-17 15:33

Janneke2 schreef:
Plotselinge bewegingen / schijngevechten zijn een grote belasting voor een pees... |(

En wat je ook zou kunnen overwegen (naast 'smeren en slikken') is een goede osteopaat. En vragen om een massageadvies.
Met name de tussenpees is kwetsbaar omdat het 'ding' niet aan de spieren vastzit.
Stel: een paard maakt een misstap, de spier rekt wel en de pees aan het einde van de spier raakt niet of nauwelijks beschadigd - de tussenpees krijgt de volle lading.
Naarmate een paard soepeler in zijn vel zit, (= geen overbelasting van de spieren) staat er minder druk (of: minder overdruk) op de pezen.

Sterkte met je dier!!


Precies. En dat is de reden dat ik hem liever in de paddock heb waardoor hij ietsje bewegingsbeperking heeft, dan dat hij zijn blessure alleen maar erger maakt.

Ik heb er een aantal maanden geleden een osteopaat bij gehad en zij kon mij helaas niet helpen met zijn blessure. Zij is tevens fysiotherapeute. Waar zij mij wel mee van dienst kon zijn is laseren. Wat zijn jouw ervaringen daarmee?

Dankjewel :D

Spenk
Berichten: 21769
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Kleine kans op genezing.. wat doe je dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 15:39

Breng je paard naar een goede revalidatiestal :) bijvoorbeeld Seawalker in Hollandscheveld. Dan gaat het waarschijnlijk wel verbetering brengen.

Mijn paard met een tussenpeesblessure seawalkt ook. Hij staat daar niet omdat wij dichtbij wonen en ik hem op de pensionstal heel goed kan managen en revalideren. Maar mijn paard is nu al bijna genezen na 3 maanden! Juist gecontroleerd bewegen zoals seawalken doet een dier echt enorm goed.

Jaar wegzetten heb ik niet voor gekozen omdat er ook andere manieren waren :j . Op de vorige echo was er al vrijwel niets meer te zien en over 2 weken gaan we weer dan verwachten we dat het volledig weg is.

OneAndOnlyx

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-06-14
Woonplaats: Naast de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-17 15:45

Yvank_ schreef:
Breng je paard naar een goede revalidatiestal :) bijvoorbeeld Seawalker in Hollandscheveld. Dan gaat het waarschijnlijk wel verbetering brengen.

Mijn paard met een tussenpeesblessure seawalkt ook. Hij staat daar niet omdat wij dichtbij wonen en ik hem op de pensionstal heel goed kan managen en revalideren. Maar mijn paard is nu al bijna genezen na 3 maanden! Juist gecontroleerd bewegen zoals seawalken doet een dier echt enorm goed.

Jaar wegzetten heb ik niet voor gekozen omdat er ook andere manieren waren :j . Op de vorige echo was er al vrijwel niets meer te zien en over 2 weken gaan we weer dan verwachten we dat het volledig weg is.



Super fijn dat het voor jou werkt! Hollandsche Veld is voor mij alleen aan de andere kant van NL.. En de kosten niet te vergeten. Zoals de dierenarts de vorige keer zo mooi zei, we kunnen er heel veel aan doen maar dan moet je een unstoppable way van geld hebben.. En helaas... heb geen geldboompje