Huid/Haarpijn bij paarden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

Huid/Haarpijn bij paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 12:02

Bestaat het? Iemand ervaring hiermee?
Kan het dat ze met een lange wintervacht hier wel last van hebben en met een zomervacht niet? Lange vacht en modder gaat "klitten" en trekken gok ik (zelfs met regelmatig borstelen, vuil is vuil), zomervacht is veel korter/gladder en blijft niet zoveel in hangen.

En als je ervaring hebt .. wat was dan je oplossing?
Dekens? Maar die kunnen ook schuren/trekken... Fleecevoering?
Of misschien wel scheren (= "zomervacht") en dan uiteraard dekens, maar waar ze dan geen last van hebben door gladdere/kortere vacht.
Of heb je iets anders gevonden?


ellepel

Berichten: 47317
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 14:03

Heb je het idee dan dat 1 van jouw pony's dat heeft?
Mijn tinkermerrie komt er lang in het haar, zij loopt zonder deken en houd van rollen in de modder :D
daar borstel ik alleen de erge modder weg met een haarborstel voor mensen.
Appie staat met deken,dus die blijft schoon :j

Anoniem

Re: Huid/Haarpijn bij paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 14:39

Nogal :j Sinds hij zijn uitgebreide wintervacht heeft is hij verre van gezellig met borstelen/aanraken, terwijl er verder geen probleem is en hij heel vrolijk rondloopt. Dus vandaar dat ik mij dat zat af te vragen, omdat ik geen andere reden meer kan bedenken. In de zomer is dat borstelen/aanraken geen probleem, in de winter wel. Dus dacht dat het misschien met zijn haarkleed te maken had.. modder die er in vast gaat zitten en dan trekt, of die je eruit trekt door te borstelen wat een naar gevoel geeft.

eilleen333

Berichten: 12841
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Huid/Haarpijn bij paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 14:41

Ik heb bij mijn Haflinger de afgelopen twee winters wat weggeschoren. Oa de oksels waar echt klitten kwamen in het lange haar wat zweterig was omdat het gewoon niet koud genoeg was. Dus ik heb haar oksels en liezen uitgeschoren. Zag er werkelijk niet uit, maar het hielp wel.

<3Mone-Mesia van 't Witteveen <3
https://www.vet-service.nl Paardentandarts/ paardendierenarts aan huis
https://www.willowranchsanctuary.com/

tengeltje11
Berichten: 7130
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Huid/Haarpijn bij paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 14:46

hier een tinkermerrie gehad die het vreselijk vond als ze in de winter aan haar buik/oksels geborsteld werd.
ook idd omdat er altijd wel wat vuil zit en het dus trekt.

ik liet het altijd zo,ze werd niet (meer) gereden,dus werd ze dan maar lekker vies,en het voorjaar verloor ze altijd enorm vlug en vlot haar winterhaar en eens de wintertrui uitwas,mocht je haar weer overal lekker borstelen.

dus ja,het kan.

Anoniem

Re: Huid/Haarpijn bij paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 15:34

Bedankt beiden, er zijn toch ervaringen mee dan. De (hopelijk) oplossing moet ik nog even bekijken wat ik ermee doe. Hier gaat het verder dan enkel een paar specifieke plaatsen.

NanGee
Berichten: 43
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 15:37

Ik volg even. Mijn merrie heeft hier ook last van. In de zomer is borstelen geen probleem maar in de winter liever niet. Ik heb haar deze winter onder een deken staan en het lijkt nu beter te gaan.

Live en online les in clickertraining met keuzevrijheid
Online cursussen over emotioneel welzijn en trainen met positieve bekrachtiging
http://www.clickertrainingvoorpaarden.nl
https://trainenmetkeuzevrijheid.nl/

tengeltje11
Berichten: 7130
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Huid/Haarpijn bij paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 15:41

ik denk,indien je het paard rijdt en hij dus proper moet zijn,scheren op die plekken ideaal is?

NanGee
Berichten: 43
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Huid/Haarpijn bij paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 15:45

Ik heb het vooral gekoppeld aan kou op de spieren waardoor die gevoeliger werden voor aanrakingen. Zou dat bij jouw paard ook niet het geval kunnen zijn?

Live en online les in clickertraining met keuzevrijheid
Online cursussen over emotioneel welzijn en trainen met positieve bekrachtiging
http://www.clickertrainingvoorpaarden.nl
https://trainenmetkeuzevrijheid.nl/

tengeltje11
Berichten: 7130
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Huid/Haarpijn bij paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 15:49

maar waarom dan bv enkel spieren in de oksels en onder de buik en nergens anders?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 15:50

tengeltje11 schreef:
ik denk,indien je het paard rijdt en hij dus proper moet zijn,scheren op die plekken ideaal is?


In mijn geval zou het dan om het volledige paard gaan.. best drastisch zonder 100% zeker te weten of dat de oplossing is.



@ NanGee : daar heb ik eerder al aan zitten denken :j Maar is volgens mij wel uitgesloten. Hij krijgt spiersupplementen en beweegt super goed momenteel, ook heeft hij het net zo hard na bv een wandeling of grondwerk en dan zou je verwachten dat die spieren wel warm zijn en het dus geen pijn meer zou doen.

Heb je een deken met fleecevoering of gewoon gladde voering? Met hals of zonder?

tengeltje11
Berichten: 7130
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Huid/Haarpijn bij paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 15:51

heeft hij het in de zomer,bij zomerhaar ook?
indien niet,ben je toch behoorlijk zeker dat het aan de lengte van het haar ligt lijkt me?

Anoniem

Re: Huid/Haarpijn bij paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 15:53

Neen, dan dus niet, zal hij ook wel eens een mindere dag hebben maar totaal niet zoals nu. Vandaar mijn idee dus, maarja, om dan meteen alles zomaar eraf te halen. Als het dat toch niet is sta je daar met je goede bedoelingen en het dekengedoe...

tengeltje11
Berichten: 7130
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Huid/Haarpijn bij paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 15:57

en kan je niet gedeeltelijk scheren?bv eerst de singelplaats en achter de oksels enzo?
als hij daarna niet meer gepikkeerd reageert op de borstel daar,sta je toch al een stuk dichter bij zekerheid dat het met scheren opgelost kan raken en indien niet,heeft hij nog steeds grotendeels zijn winterhaar en is het geen ramp dat hij daar wat geschoren is.

Anoniem

Re: Huid/Haarpijn bij paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 20:58

Kan het wel eens bekijken :j Een patroon waarbij hij het alsnog zonder deken kan redden moest het toch niks oplossen, maar wel genoeg zodat ik een eventueel verschil kan merken. Ik ga eens kijken wat mogelijk is :)

Marije_jiplover

Berichten: 25293
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Huid/Haarpijn bij paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 21:02

Met lange vacht nog nooit last van gehad.
Wel met een net geschoren vacht en vanwege regen met een nierdeken gereden. Daar had de net geschoren vacht in de fleecevoering van de deken 'ingehaakt' en tijden het rijden voor behoorlijke frictie gezorgd.
Die had een paar uur daarna achter het zadel allemaal vochtbulten zitten, veroorzaakt door die frictie.
En dat is minstens een week gevoelig geweest.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

kiki1976

Berichten: 16845
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Huid/Haarpijn bij paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 21:10

Mijn merrie had hier ook ieder jaar last van. Echt boos als je haar wilde borstelen, alleen met een zachte borstel ging het nog een beetje. Met of zonder deken maakte bij haar geen verschil.
Meestal begon het rond eind oktober zo'n beetje, en dan totdat ze weer in de rui kwam. Dan was de borstel weer haar grootste vriend.
Want mij opviel was dat ze rond die tijd ook altijd wat water bij de mest had.

Na veel ellende haar een kuur Algae Vitalis te hebben gegeven en daarna iedere winter op zeewier is dat eigenlijk altijd heel goed gegaan.
In september is de pensionstal verhuist, en hiervan heeft ze toch wel wat stress gehad. En ik te laat was met het bijvoeren van de AV of het zeewier zag je het toch weer langzaam aan terug komen.

Maar zodra ze in januari weer begint te ruien is het weer over en geniet dan echt van een borstel beurt.

Volg Bo en haar verwachte veulentje [KS-MK] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is

Anoniem

Re: Huid/Haarpijn bij paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 21:17

@ Marije_jiplover : weet jij of dat toeval was of dat dit soort dingen vaker voorkomen bij geschoren paarden? Zelf heb ik er totaal geen verstand van.

@ kiki1976 : Interessant, hier dus hetzelfde probleem, dekens maken ook geen verschil (hij doet alleen maar extra boos bij het aan/uitdoen van de deken).

Was het met de AV/zeewier volledig weg? Of gewoon minder? En waaraan zou dat kunnen liggen denk je?

senna21

Berichten: 11810
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 21:51

Ik ken een fjord die 's winters echt niet lekker in haar vel zit na scheren en met deken op. Dier heeft jeuk en is zichtbaar oncomfortabel. Met borstelen heeft ze dan een haat-liefde verhouding. Lekker tegen de jeuk, maar ook gevoelig. Zielig!
Helaas denkt de eigenaar daar anders over.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

Anoniem

Re: Huid/Haarpijn bij paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 23:13

En hoe komt dit dan denk je, door het scheren zelf? Pony heeft dat probleem niet met lange vacht?

senna21

Berichten: 11810
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Huid/Haarpijn bij paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 23:20

Ik vermoed dat vooral de deken haar parten speelt. Het haar groeit ook nauwelijks en de huid wordt her en der kaal (soort schuurplekken).
De huid voelt wat stug aan.
Gebrek aan licht? Allergisch tegen de stof? Zoiets...

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

kiki1976

Berichten: 16845
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Huid/Haarpijn bij paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 09:31

@[***], ik denk dat het bij haar toch voortkwam omdat het van binnen toch niet helemaal lekker zat. En dan vermoed ik zelf meer richting haar darmen.
Mede doordat ze regelmatig water bij de mest had, en je moest oppassen dat het later niet omsloeg naar koliek. Dat waren eigenlijk de dingen die overeen kwamen.
In de kliniek wisten ze ook niet wat verder.
Per ongeluk kreeg ik het vermoeden dat het aan elkaar gerelateerd was doordat ik haar een 5 daagse kuur van die Equi Parex gaf. Toen verbeterde het bij haar.
Na een gesprek met iemand erover kwam degene met een emmertje wat ik haar moest geven. En wonder boven wonder ging het daarna super met haar. Ik heb het als kuur gegeven (de Algea Vitalis) en later langzaam afgebouwd. Op advies in de winterperiode's dus het zeewier gaan geven. Soms stopte ik tussendoor ook als het goed ging, kwam het weer terug dan begon ik weer.
Zeewier heeft ook een licht probiotische werking.

Ik begin in januari 2013 met de AV en na de kuur was het geheel weg. Ik kreeg echt een hele andere merrie, en dat voorjaar zag ik haar voor het eerst hengstig.
Daarna op advies iedere winter dus de AV of zeewier gegeven en ging super.
De haarpijn heeft ze niet meer gehad (tot dit jaar) en de mest was een heel stuk beter.
Alleen dit jaar voor het mooie iets te laat begonnen ermee, en toen merkte ik toch wat haarpijn op, en wat water bij de mest.
Nu weer op de zeewier en het gaat gelukkig weer de goede kant op.

De AV is eventueel ook in een kleinere probeerverpakking te koop (800 gram voor € 15,95) en is genoeg om verschil te kunnen zien.
Zelf gebruik ik de AV als kuur en het zeewier als onderhoud.
Mocht je meer willen weten stuur maar een pb

Volg Bo en haar verwachte veulentje [KS-MK] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is

Anoniem

Re: Huid/Haarpijn bij paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 11:17

Dank je wel voor de uitleg.
Dan is/was het bij jou meer het "algemeen wat minder voelen" en dat ze daarom zo reageert met borstelen misschien? Hier is gelukkig het darmstelsel wel in orde (als enige denk ik, haha) in de zin van geen water bij de mest of slechte mest op een andere manier ofzo.

Wat ik wel gelezen had bij de AV is dat het zou zorgen voor betere opname van de voedingsstoffen uit de darm en dat is iets wat beiden hier wel zouden kunnen gebruiken ... Weet jij of je het enkel als kuur kan geven (en hoelang maximaal?) of dat je het ook gewoon dagelijks kan blijven geven ter ondersteuning van de darmen? Moet nog eens verder op onderzoek uit ;)

kiki1976

Berichten: 16845
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Huid/Haarpijn bij paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 19:54

Je kan het langer geven hoor zonder problemen.
Klopt dat de opname van voedingsstoffen verbeterd, meen dan er eentje van jouw met een tekort blijft kampen toch (of heb ik de verkeerde voor me)? Meen me ooit eens gelezen te hebben dat het tekort blijft ondanks extra toevoegen toch? Je hebt idd kans dat het dan beter opgenomen word idd.


Eerder gaf ik het zelf altijd naast een vitamine/mineralen brok. Maar nu ze een stuk zwaarder in het werk staat, krijgt ze het naast haar gewone muesli, en dat gaat gewoon goed.

Bij haar speelde er idd meer toen. Ik denk idd wel dat het met elkaar te maken had. Maar je zag haar wel overal in opknappen. Vacht, bespiering etc

Volg Bo en haar verwachte veulentje [KS-MK] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is


Anoniem

Re: Huid/Haarpijn bij paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 22:33

Klopt inderdaad :j
Beiden hebben wat tekorten trouwens maar heb al langer het idee dat het ook wel eens een opnameprobleem zou kunnen zijn (ze zijn ook al wat ouder), al zien ze er de laatste tijd goed uit en waren de bloedwaarden in stijgende lijn. Denk dat ik eerst even een nieuwe bloedname ga afwachten, is toch begin december. Als het dan toch niet verder gestegen is kan ik dan nog altijd aan een kuur beginnen en zien wat het doet...

Denk dat het misschien toch gewoon de vacht is, vandaag had hij een stuk minder problemen maar hij was ook bijna niet vuil, behalve 1 plek op de hals en dat vond hij nog steeds niet leuk.. Dus misschien toch gewoon heel simpel er niet tegen kunnen als er vuil in de lange vacht zit en dit trekt..


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Emm72, juliedo24, loowny, maaikemuis, Miekie74, Saaams, Tango1979 en 100 bezoekers