Overvuld kootgewricht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
LexLover
Berichten: 17
Geregistreerd: 30-10-15

Overvuld kootgewricht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-17 18:15

Hallo iedereen

Mijn pony wordt verkocht binnen een paar dagen. Ik heb vandaag aan alle 4 de benen kleine knobbeltjes aan de binnen en buitenkant gemerkt waar de kogel overgaat op het been. Ik heb er over opgezocht maar ik vind er weinig over. Op de ene site stond er dat het een onschuldig schoonheidsfoutje was, op de andere artritis of artrose. Hij heeft ook op zijn 2 voorbenen (op elk been een) een schiefel, dus in combinatie daarmee denk ik dat het artrose door gevolg van overbelasting. Hij heeft nog geen seconde mank gelopen en de dierenarts had de knobbeltjes niet eens opgemerkt toen hij langskwam voor de schiefel. Ik zit nu even in een heel lastige situatie, dus zou graag willen horen of hier iemand al ervaring mee heeft. Hij wordt nu rx gekeurd door de kopers, maar ik weet niet of ik het moet toestaan want als hij afgekeurd wordt zijn die mensen veel te veel geld kwijt.


Ibbel

Berichten: 49073
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Overvuld kootgewricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 18:23

Meestal wordt dan ook afgesproken dat bij afkeuring de kosten voor de verkoper zijn. :+

Spenk
Berichten: 21741
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Overvuld kootgewricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 18:28

Over het algemeen is het zo dat bij goedkeuring de kosten voor de koper zijn en bij afkeuring voor verkoper.

cobiie

Berichten: 7302
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 18:30

Neem contact op met de potentiële koper en bespreekt de zaak. Er kan per röntgenologische foto worden besloten door te gaan of te stoppen na eerst een klinische keuring (wanneer die daar goed door heen kwam), dus overleg met hun of zij met deze info nog tot keuren willen overgaan.

Je kan idd met hun afspreken wanneer er een negatief advies komt van de da om de keuringskosten geheel op je te nemen of voor bijv 50%.

[o]

LexLover
Berichten: 17
Geregistreerd: 30-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-17 18:33

Bij ons is het afgesproken dat de kosten geheel voor de koper zijn. Door de klinische keuring komt hij sowieso, want hij is al klinisch gekeurd. Dat is niet mijn grootste zorg, het belangrijkste is dat ik echt weet wat de knobbeltjes zijn.
Laatst bijgewerkt door LexLover op 12-11-17 18:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Spenk
Berichten: 21741
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Overvuld kootgewricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 18:34

Nou dan zou het dus niet meer dan netjes zijn dat wanneer die afgekeurd wordt op dit probleem jij de kosten voor minimaal 50% op je neemt :)

LexLover
Berichten: 17
Geregistreerd: 30-10-15

Re: Overvuld kootgewricht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-17 18:35

Nogmaals, dat is niet de grootste zorg. Ik ga het sowieso bespreken met de kopers

cobiie

Berichten: 7302
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 18:39

Yvank_ schreef:
Nou dan zou het dus niet meer dan netjes zijn dat wanneer die afgekeurd wordt op dit probleem jij de kosten voor minimaal 50% op je neemt :)

Waarom? Wanneer ts het gewoon voorafgaand aan de keuringsdag voorlegt aan de kopers kunnen ze onderling bepalen wat te doen.

Als de knobbels maar op 1 been zitten kan deze als eerste op de foto gezet worden en zijn zo de kosten het laagst wanneer in jou ogen dit het grootste risico plek is bij het dier.

[o]

Rizette
Berichten: 4333
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 18:40

De kopers hebben je pony ook bekeken en er niets van gezegd. De klinische keuringsdierenarts heeft er ook niets van genoemd begrijp ik. Ik zie dan het probleem niet zo W.s is het niets en maak jij je voor niets zorgen. Je doet jezelf misschien tekort als je het aangeeft dat je de keuring wel voor de helft wil betalen. Ik zou rustig afwachten wat er uit de rontgen komt en de afspraken zo houden zoals ze zijn. Je hebt wat afgesproken en je gaat je er gewoon aan houden dat is voor iedereen het prettigst w.s..

Ibbel

Berichten: 49073
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Overvuld kootgewricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 18:42

Je hebt als verkoper informatieplicht. Maw, je hoort te melden dat je die overvulde koot hebt opgemerkt. Je weet niet wat het is. Wil je dan zelf niet eerst weten wat het is voordat je verder gaat met deze (of andere) kopers? :?

suikermeisje

Berichten: 8344
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Re: Overvuld kootgewricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 18:46

Ik ken best veel paarden die kleine bobbeltjes boven alle koten hebben. Zie je nu niet opeens dingen die je eerder niet opgevallen zijn en je daarom dus zorgen gaat maken?

Dakar Utopia (v. Cartano) Intermediair I +1

Brainless

Berichten: 29720
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 18:46

Rizette schreef:
De kopers hebben je pony ook bekeken en er niets van gezegd. De klinische keuringsdierenarts heeft er ook niets van genoemd begrijp ik. Ik zie dan het probleem niet zo W.s is het niets en maak jij je voor niets zorgen. Je doet jezelf misschien tekort als je het aangeeft dat je de keuring wel voor de helft wil betalen. Ik zou rustig afwachten wat er uit de rontgen komt en de afspraken zo houden zoals ze zijn. Je hebt wat afgesproken en je gaat je er gewoon aan houden dat is voor iedereen het prettigst w.s..

Logisch dat de kopers niet gezegd hebben en de arts ook niet; want TS zegt:
Citaat:
Ik heb vandaag aan alle 4 de benen kleine knobbeltjes aan de binnen en buitenkant gemerkt waar de kogel overgaat op het been.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

suikermeisje

Berichten: 8344
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 18:50

Heb je er eventueel een foto van?

Brainless; dat ze het vandaag pas ziet betekent toch niet direct dat het ook pas sinds vandaag er zit? Kan best er al langer zijn. Maar als je een pony of paard verkoopt ga je toch overal wat meer op letten. In ieder geval, dat deed ik wel. En ik maakte me totdat de pony weg was behoorlijk druk erom.

Dakar Utopia (v. Cartano) Intermediair I +1

LexLover
Berichten: 17
Geregistreerd: 30-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-17 18:53

Ibbel: zichtbare lakken zijn niet verplicht om te melden. Ik had deze topic in eerste instantie opgestart om meer info te vergaren voordat de dierenarts een 2de maal komt. Dus ik snap het punt van je comment niet helemaal.

Suikermeisje: de knobbeltjes zijn te klein om op de foto te zetten.

cobiie

Berichten: 7302
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 19:00

Ts, wanneer er wat veranderd is tussen het bezoek van kijkers en de keuringsdag zou ik dat zeker wel melden. :o

[o]

Rizette
Berichten: 4333
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Overvuld kootgewricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 19:09

Melden zou je kunnen doen. Maar maak dan ook meteen foto's en stuur ze die ,want anders hebben de mensen geen idee wat je bedoelt en maak je ze misschien onnodig bezorgd. Dan kunnen ze de foto's nog aan hun dierenarts laten zien ter beoordeling.

LexLover
Berichten: 17
Geregistreerd: 30-10-15

Re: Overvuld kootgewricht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-17 19:12

Ok bedankt voor alle antwoorden, maar ik zie dat niemand mij kan helpen met mijn probleem.

Ibbel

Berichten: 49073
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 19:15

LexLover schreef:
Dus ik snap het punt van je comment niet helemaal.


Je maakt je zorgen, en tegelijkertijd wil je het kennelijk niet laten onderzoeken en de potentiele kopers weigeren om een Rö-keuring te laten doen. Want dat gaat ze geld kosten. Loffelijk dat je de kopers geld wilt besparen, maar dat geld wil je zelf dus ook niet uitgeven om te weten wat het dier mankeert.
Dat snap ik niet.
Want als jij nu tegen je potentiele kopers zegt: doe geen Rö, dan haken ze af (en kopen ze toch, en is er iets mis, krijg je gezeik achteraf, dat geef ik je op een briefje). Hoe denk je dan eventuele nieuwe kopers te vinden? Zeg je daar ook tegen: geen Rö, garantie tot de poort, en hoop je dat ze het niet zien?

Ibbel

Berichten: 49073
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 19:16

LexLover schreef:
Ok bedankt voor alle antwoorden, maar ik zie dat niemand mij kan helpen met mijn probleem.


Er is er maar één die je kan helpen: een DA die je paard onderzoekt en vaststelt wat er mis is met 'm. Al dan niet met Rö-foto's.

loriene
Berichten: 2581
Geregistreerd: 08-12-09
Woonplaats: vlak bij de zee

Re: Overvuld kootgewricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 19:19

Zijn de knobbeltjes hard of zacht?

LexLover
Berichten: 17
Geregistreerd: 30-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-17 19:21

De knobbeltjes zijn hard en niet gevoelig

LexLover
Berichten: 17
Geregistreerd: 30-10-15

Re: Overvuld kootgewricht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-17 19:21

Ibbel, zie mijn reactie boven. Er staat duidelijk dat de dierenarts komt

loriene
Berichten: 2581
Geregistreerd: 08-12-09
Woonplaats: vlak bij de zee

Re: Overvuld kootgewricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 19:25

Daan zou ik me geen zorgen maken.
Wanneer ze gevoelig worden is het anders maar is hier niet van toepassing.

suikermeisje

Berichten: 8344
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Re: Overvuld kootgewricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 19:34

Ik zou me niet zo’n zorgen erom maken. De keuring laten doen. Aangezien je ze niet eens zichtbaar zou kunnen krijgen op de foto zou ik de röntgen laten doen.

Dakar Utopia (v. Cartano) Intermediair I +1

LexLover
Berichten: 17
Geregistreerd: 30-10-15

Re: Overvuld kootgewricht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-17 20:56

Dankjewel voor de reacties, we zullen zien wat er van komt


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GiGi_90, Mette, Tamara1991 en 92 bezoekers