Ruin urineert veel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 09:15

Is hij van 24/7 buiten naar overdag paddock en nacht op stal gegaan? Hoeveel hooi krijgt hij? Tanden in orde?

De mijne dronk op een bepaald moment tot 70L/dag. Heel lang verhaal kort: na observatie en onderzoeken in de kliniek kwam uit dat hij waarschijnlijk algemeen meer drinkt als "stalondeugd" en kleine haken op de tanden. Hij sopte zijn hooi en als dat op was ging hij tussendoor met regelmaat kleine slokjes drinken. De ene gaat weven, de ander luchtzuigen, een ander kribbebijten of rondjes draaien... de mijne ging aan de zuip :+

Hij drinkt veel minder als hij overdag op de paddock staat en hooi/gras heeft dan wanneer hij op stal staat. Ik werk met emmers, dus kan het opvolgen. Om verveling en maaglast tegen te gaan krijgt hij nu tot 20kg hooi/dag verdeeld over 2 voerbeurten in een groot net. Hij staat op gehakseld stro. Werkt als vlas, mogen ze opeten.
Op deze manier kan ik de winter prima overbruggen zonder dat hij dus zijn nieren gaat overbelasten met overmatig drinken.

Het is niet meer en niet minder als een stalondeugd. Maar wel een lastige :)

MVasbo

Berichten: 262
Geregistreerd: 16-09-15
Woonplaats: Zandaam

Re: Ruin urineert veel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 09:21

Met PPID begint ze ook heel veel te plassen.

Peelie

Berichten: 13415
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-17 09:27

Bijna 2 maanden terug inmiddels van 9 tot 5 op de wei en snachts op stal naar op stal en mininaal 4 tot 6 uur per dag uit de box buiten wat ik met hem doe om.

Hij krijgt 13 tot 15 kilo kuil per dag (wat echt veel is voor een haflinger). Tanden zijn begin oktober nog gedaan. Electrische behandeling en een wolfstandje verwijderd. Tanden zien er verder top uit. Hij heeft nog nooit problemen met zijn gebit gehad. Gewoon regulier onderhoud. Thats all.

Soppen met zijn hooi doet hij niet. Hoeveel hij precies drinkt per dag weet ik niet. Ze hebben automatische drinkbakken en op de paddock altijd toegang tot automatisch vers drinkwater.

Hij staat op stro, daar kabbelt hij op, maar hij vreet zijn box zeker niet leeg tov mijn merrie :') hooi in een net is geen optie en daar heb ik ook geen goede ervaring mee.

PPID verdenk ik hem echt niet van. Daar heeft hij geen 0 kenmerken van. Ook daar. Mijn merrie daar in tegen.

pol013

Berichten: 8994
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 09:29

Ik heb ook zo'n plas-paard. Zie hem heel vaak plassen. Soms voor en na het rijden. Hij kreunt er ook bij maar het is ook een 'kreuner' als hij opstaat. Plast gewoon een flinke hoeveelheid en de kleur is niet afwijkend.

Het is echt een top gezond paard met flink veel energie en levenslust. Goed in zijn vacht en spieren. Drinkt niet opvallend veel.

Ik vermoed dat het bij hem gewoon gedrag is. Hij plast erg graag in (lang) gras en doet dat dus ook zodra hij er de kans voor krijgt (lees: ik haal hem uit de wei om te gaan rijden. Een uurtje later krijgt hij weer gras onder zijn hoefjes en wil dan weer plassen)

IR of PPID is zeer onwaarschijnlijk bij dit paard.

Soms is het wel redelijk extreem maar ik vermoed dat stress hier ook wel een rol speelt. Zodra hij ook maar iets opgewonden is mest hij een hele kruiwagen vol en lijkt hij ook vaker te moeten plassen. (maar zoiets doe ik ook bij spanning dus waarom zou een paard dat niet kunnen hebben?)

_Reneee

Berichten: 5788
Geregistreerd: 24-09-07

Re: Ruin urineert veel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 09:37

Die van mij plast heel veel en heeft PPID. Hij had verder ook geen kenmerken trouwens. Die hebben ze niet altijd. Ik zou gewoon even bloedonderzoek doen.

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 09:39

Hier zie ik dat ze meer drinken en dus plassen als ze van het gras op ruwvoer komen :j

Is er een nieuw paard bij gekomen?
Mijn ruin had vroeger ook dat hij ineens meer ging plassen toen er een nieuwe ruin bij kwam.
testjes gedaan, alles was in orde.
en volgens de veearts zou het kunnen dat hij het plassen deed om meer territorium af te bakenen.
Net als bij honden zeg maar.

Peelie

Berichten: 13415
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-17 09:43

Er staat wel sinds kort een weidegenootje (ook ruin) in de paddock naast hem. Hij staat samen met zijn moeder op de paddock en hij is zeer beschermend over haar.

Maar zou hij dan niet alleen meer op de paddock plassen ipv ook op de poetsplaat, trailer, ohz.
Laatst bijgewerkt door Peelie op 14-11-17 09:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 09:44

ellepel schreef:
Hier zie ik dat ze meer drinken en dus plassen als ze van het gras op ruwvoer komen :j

Meer drinken als ze hooi krijgen ipv gras is perfect normaal. Met het gras krijgen ze al heel veel vocht binnen zonder te drinken. Daarvan zouden ze niet meer moeten plassen.

pol013

Berichten: 8994
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 09:46

PPID of IR is met een 5 jarige warmbloed wel heel onwaarschijnlijk. Maar wie weet test ik hem er nog eens op.

Ik krijg er mijn vinger niet helemaal achter maar het lijkt hier wel gedrag. Mijn andere paard plast slecht als we onderweg zijn. En dat is voor een paard wat vaak mee gaat op lange wedstrijd dagen heel onhandig. Toen mijn jonge paard dus een de hand plaste op weg naar de wei heb ik dat ik het begin flink beloond. Nu lijkt hij er een sport van te maken om te plassen zodra ik in de buurt kom.
Zodra ik wil gaan voeren (ze staan 24/7 buiten) plast hij vaak voordat hij zijn stal in loopt. Dan vaak als ik ze naar de wei breng. Of als ik ga rijden en ergens wat gras tegen kom. Gewoon in zijn eentje in de wei zie ik hem niet overdreven vaak plassen. Hij heeft alleen van die piekmomenten.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 10:06

Zijn het steeds kleine plasjes?

Die van mij ( haflinger) stond daar begin dit jaar mee.
Hij was er wel duidelijk niet helemaal lekker van maar geen koorts. Hij at ook gewoon ('stopt pas met eten als hij dood is' exemplaar )en dronk ook.
Verder was er geen verandering in voer.

Ik heb toen de DA laten komen omdat het mij niet lekker zat. Beest heeft nooit wat en is 26 jaar...dus 1+1 was bij mij al 2.
In eerste instantie niks kunnen vinden en ik kreeg metacam en hij moest op het bruine bier. (vond hij wel erg lekker). Bier om goed te drinken en de boel door te spoelen. Ik heb een extra bak water neer gezet zodat ik zeker wist dat hij kon drinken. Misschien dat mijn fjord iets te vaak met zijn dikke kont voor de waterbak stond en hij er niet bij mocht.
Echter verdwenen de problemen niet en een kleine week later stond ik bij de DA op de stoep. Met in mijn achterhoofd dat we een tumor of een (grote) steen zouden vinden die niet verwijderbaar was. Ik had al gezegd dat als dat eruit zou komen we afscheid gingen nemen.
Daar is een scan van de blaas gemaakt en met een catheter is de blaas gespoeld maar er is niks gevonden.

Een paar dagen later was het weg en sinds dien plast hij weer gewoon en zijn er geen klachten meer geweest. Dus wat het nou geweest is? Wellicht toch een kleine ontsteking of een inimieni steentje die in de plasbuis zat en er met spoelen uitgekomen is.
Hij heeft geen ppid.

Peelie

Berichten: 13415
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: Ruin urineert veel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-17 10:10

Nee. Hij plast iedere keer normale hoeveelheden. Echt niet te zuinig dus.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 12:49

Zolang hij de stal niet uit zwemt en je dagelijks een gigantische soppende plek hebt zou ik me geen zorgen maken. Ze krijgen meer ruwvoer, kunnen stro knabbelen, misschien tussendoor eens een slokje drinken. Kan allemaal perfect. De mijne plast nu dus ook veel meer dan tijdens het weideseizoen, omdat hij het meer opzoekt. Het is echter niet dermate zorgwekkend dat er alarm geslagen moet worden.

Zou het gewoon aankijken.

kaatjemuts

Berichten: 2327
Geregistreerd: 15-07-07
Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 13:07

ik weet niet of het overeenkomt met jouw paard, maar ene ruin van mij heeft het ook gehad. die had waarschijnlijk een hoge zuurgraad in de blaas, waardoor een residu achterbleef en hij vaker de aandrang had om te plassen.

hij heeft er een tijdje medicijnen voor gebruikt, maar buiten dat hij gifgroen ging plassen :D was er geen verbetering.
volgens de da was het niet de moeite om er verder nog iets aan te doen en hij leek er niet veel last van te hebben, dus heb ik er verder niets mee gedaan...

Peelie

Berichten: 13415
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: Ruin urineert veel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-17 13:21

De vorige keer heb ik het ook aangekeken en is het vanzelf weer over gegaan. De hele zomer heeft hij nergens last van gehad.

Hij lijkt er verder uberhaubt ook geen last van te hebben.

Gwenvd

Berichten: 1728
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Re: Ruin urineert veel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 13:28

DAn zou ik me niet teveel zorgen maken. Die van mij heeft soms ook een wittige waas er overheen. Als zijn stal niet natter lijkt...je zou dat nog eens kunnen checken met het personeel.

Cheminee
Berichten: 1476
Geregistreerd: 22-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 13:29

Ik ben hiervoor naar de dierenarts gegaan. De dierenarts adviseerde om te kijken hoeveel water je paard drinkt door de waterbak af te sluiten en met emmers water te geven.
Als je kan zien hoeveel je paard drinkt kan je pas zien hoeveel hij teveel plast.

Bij mijn paard was het dus gewoon normaal tegen over hoeveel hij drinkt!

Bij iedere inspanning die je paard levert moet hij meer drinken en daar tegen over dus vaker plassen.

hoefijzer

Berichten: 686
Geregistreerd: 31-10-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 15:30

Peelie schreef:
De vorige keer heb ik het ook aangekeken en is het vanzelf weer over gegaan. De hele zomer heeft hij nergens last van gehad.

Hij lijkt er verder uberhaubt ook geen last van te hebben.


Ik heb exact het zelfde gehad met mijn paard meerdere jaren geleden. Ook dat het op een bepaald moment opviel dat hij zo vaak plaste wat na een tijdje weer beter werd. Tevens had hij hier in de zomerperiode nooit last van. Mijn dierenarts zag ook niet direct aanleiding tot actie want het paard was verder gezond en het ging ook weer over.

Uiteindelijk toch een keer een plasje opgevangen en naar de DA gebracht. Daaruit bleek dat hij blaasontsteking had en een grote hoeveelheid gruis. De blaasontsteking ging wel steeds weer over uit zich zelf, maar door de grote hoeveelheid gruis was er een goed ontstekingsklimaat en kwam de ontsteking steeds weer terug. Met antibiotica was het direct afgelopen met het vele plassen. Ik had nooit het idee dat er iets mis met hem was. Maar met de antibiotica ging hij ging van fris naar mega fris. :') Dus blijkbaar hielp het wel. Ontsteking kwam na een tijdje wel weer terug.
Op de kliniek hebben ze nog een echo van de blaas gemaakt en een endoscopie maar daaruit bleken geen afwijkingen of gruisstenen. (Dit kan namelijk ook dit ziektebeeld geven.) De oplossing bleek heel simpel, hij krijgt sinds die tijd extra vitamine C wat er voor zorgt dat de zuurgraad in de blaas hoger is en er minder gruis is, en dus geen ontsteking.

Dus misschien is het wel aan te raden een keer een plasje op te vangen en naar de DA te brengen. Kost niet zo veel maar geeft je wel een beter beeld van wat er eventueel aan de hand is.
Laatst bijgewerkt door hoefijzer op 14-11-17 15:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Peelie

Berichten: 13415
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: Ruin urineert veel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-17 15:36

bedankt voor je bericht.

Newallure

Berichten: 568
Geregistreerd: 07-01-14
Woonplaats: Brabant

Re: Ruin urineert veel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 12:58

Is het over of nog steeds gaande? Ben nieuwsgierig :D

Peelie

Berichten: 13415
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: Ruin urineert veel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-17 13:48

Het is mij de laatste tijd niet meer opgevallen.

Newallure

Berichten: 568
Geregistreerd: 07-01-14
Woonplaats: Brabant

Re: Ruin urineert veel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 16:37

Mooi :)

Peelie

Berichten: 13415
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: Ruin urineert veel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-17 19:13

Het lijkt weer helemaal goed te gaan. Niks meer gemerkt. En ik ben gisteren bijv echt wel heel erg lang op stal geweest en hem toen ook niet veel zien urineren.