Paard gaat steeds erger hoofdschudden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dorothea

Berichten: 3000
Geregistreerd: 19-01-06

Paard gaat steeds erger hoofdschudden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-17 15:49

Het begon met het laten afhangen van één oor. Dit viel me op toen ik hem uit de wei haalde. Zal wel gestoken zijn door een vlieg/daas/mug etc. Niets om me zorgen over te maken, dacht ik. Maar dat oor bleef maar afhangen, en daarbij ging hij vreselijk met z’n oor langs het luik van z’n deur schuren. DA erbij, oor helemaal geïrriteerd van binnen. Oormijt uitgesloten dmv een behandeling, oor helemaal onderzocht, niets te zien. Oor ziet er nu weer keurig uit, maar nu is hij vreselijk aan het schudden met z’n hoofd. Niet als ik aan het poetsen ben, niet op stal, niets aan de hand. Het begon bij de overgang draf-galop en weer terug naar draf. Teugels uit m’n hand trekken en schudden (alsof er iets inzat wat er uit moest). Inmiddels schudt hij ook in stap en in draf. Geen idee wat er nou aan de hand kan zijn...iemand dit wel eens meegemaakt?

CoonArt

Berichten: 23292
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Re: Paard gaat steeds erger hoofdschudden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 15:52


Anoniem

Re: Paard gaat steeds erger hoofdschudden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 16:07

Misschien het hoofdstel, wanneer er druk op komt? Kan ook last van de atlas zijn.

MarliesV

Berichten: 15185
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Paard gaat steeds erger hoofdschudden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 16:15

Iig niet rijden en eerst de DA weer laten komen.

Paard reageert instinctief en heeft dus ergens last van in/aan het hoofd of nek.

Cranio kan ook verlichting geven maar eerst de oorzaak maar eens bovenwater voordat je aan behandelen denkt.

dorothea

Berichten: 3000
Geregistreerd: 19-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-17 16:28

Rug is op de foto geweest, osthepaat is langsgeweest, morgen hals op de foto en woensdag de chiropractor, tanden zijn 4 maanden geleden gedaan, ik heb Schokemohle Equitus Alpha (hoofdstel), een Vivary zadel,en het bit is aangemeten.... :?
Zeg het maar, dat is toch op zijn minst vreemd te noemen?
Laatst bijgewerkt door dorothea op 12-11-17 16:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Paard gaat steeds erger hoofdschudden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 16:31

Is je paard ook van gedrag veranderd? Andere dingen die anders zijn?

dorothea

Berichten: 3000
Geregistreerd: 19-01-06

Re: Paard gaat steeds erger hoofdschudden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-17 16:34

Hij is minder vrolijk, beetje downtjes als ik hem van stal haal. Als ik aankom op stal een en al vrolijkheid. Hij eet goed, drinkt goed, is attent en alert. Alleen met rijden gaat het mis.

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 20:05

Dat schudden,oor afhangen kan wel door problemen rond de atlas komen.
Heeft je paard wel eens gehangen aan het halster?, daar kan ook zo een blessure vandaan komen.
Ben heel benieuwd wat er uit de foto's komt :j

dorothea

Berichten: 3000
Geregistreerd: 19-01-06

Re: Paard gaat steeds erger hoofdschudden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-17 20:49

Taalbloopers toch? :D

Yep, hij is wel eens op z’n touw gaan staan, hing over z’n hals. Daar heeft hij toentertijd geen last van gehad (althans, niet zichtbaar en merkbaar), en eind oktober is de ostheopaat geweest, Michael Hamerslag, en ik neem aan dat hij dat standaard onderzocht moet hebben, toch?

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 20:54

Ja, ik ben niet zo van de osteopaten... sorry.
die hebben geen röntgenogen.
Echt alles op de foto laten zetten
En dan weet je het zeker.

dorothea

Berichten: 3000
Geregistreerd: 19-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-17 20:56

Morgen weet ik het :j
Vorige week is z’n rug al op de foto gezet.
Maar ik ben er van overtuigd dat het geïrriteerde oor, het jeuken in het begin en het schudden nu alles met elkaar te maken heeft.

Jet

Berichten: 11993
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 05:45

Aan de ene kant zou het toch iets kunnen zijn dat in het oor zit, maar dan diep ( zoals een grasaar bij een hond of kat), aan de andere kant zou het ook iets neurologisch kunnen zijn. Ik zou denk ik naar een goede paardenkliniek gaan en hem daar laten onderzoeken. Je bent wel goed op weg door foto's te laten maken van rug en hals, maar ik zou het oor zelf ook niet willen uitsluiten.
Is je paard gesedeerd toen de DA het oor bekeek? Het zou best kunnen dat er dieper dan je zo kan kijken toch iets in het oor zit.

dorothea

Berichten: 3000
Geregistreerd: 19-01-06

Re: Paard gaat steeds erger hoofdschudden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-17 13:19

Paard is gesedeerd bij het ooronderzoek, en er is zo diep als mogelijk is gekeken. De volgende stap is afhankelijk van de uitkomst van de foto’s.

Antonius

Berichten: 2319
Geregistreerd: 30-01-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 13:31

Mijn paard heeft ook een tijdje een beetje geschud met haar hoofd, niet zoveel en eigenlijk alleen tijdens het losrijden als ik ze net wat langer en lager instelde. Na het losrijden, pakte ik haar op in 'wedstrijdhouding' en toen was het steeds over.
2,5 week geleden is er een tand (kies) getrokken die al sinds een half jaar een héél klein beetje los zat, maar nu bij de laatste controle (paard gaat standaard om de 6 maand op controle omdat ze diastases en paradontitis heeft) bleek dat de tand toch een stukje losser zat dus hij moest er uit.
Ik heb ze intussen enkele keren met bit gereden en ze heeft nog geen enkele keer geschud... Ik denk niet dat het toeval is, maar ik ben er nu nog niet lang terug mee aan het rijden.

Jouw paard werd 4 maand geleden gecontroleerd schrijf je > werd je paard verdoofd? Want zonder verdoving kunnen de achterste kiezen nauwelijks tot niet grondig gecontroleerd worden.

dorothea

Berichten: 3000
Geregistreerd: 19-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-17 13:55

Hij was gesedeerd.

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 10:02

Hoe is het gegaan met de foto's?

grijzemuis
Berichten: 168
Geregistreerd: 12-08-09

Re: Paard gaat steeds erger hoofdschudden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 15:20

Hoe gaat het nu met je paard?

dorothea

Berichten: 3000
Geregistreerd: 19-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-17 20:14

Er zijn nog geen foto’s van de hals/nek gemaakt. Ik ben er door vooral te observeren achter dat hij hoofdpijn heeft (dit is bevestigd door de DA). Zaterdag komt de osteo weer, en vanaf vandaag staat hij op de Metacam om te kijken of dat wat verlichting geeft.

ilaan

Berichten: 2434
Geregistreerd: 23-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 20:26

dorothea schreef:
Er zijn nog geen foto’s van de hals/nek gemaakt. Ik ben er door vooral te observeren achter dat hij hoofdpijn heeft (dit is bevestigd door de DA). Zaterdag komt de osteo weer, en vanaf vandaag staat hij op de Metacam om te kijken of dat wat verlichting geeft.


Stomme vraag misschien maar wat voor water krijgt je paard? Een paard wat ik kende deed dit ook en bleek ook hoofdpijn te hebben veroorzaakt door grondwater. Hier zat teveel ijzer in (dacht ik) en daardoor kreeg het dier hoofdpijn.
Misschien een stomme gedachte hoor maar even vanuit een ander perspectief bekeken..

Corientjuh94

Berichten: 694
Geregistreerd: 03-03-08
Woonplaats: Utrecht

Re: Paard gaat steeds erger hoofdschudden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 20:43

Heeft je paard ook neusuitvloeiing?

Jet

Berichten: 11993
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 21:23

Ik ben wel benieuwd waar die hoofdpijn vandaan komt. Dat kan natuurlijk heel veel oorzaken hebben en pas als je de oorzaak te pakken hebt, zal je er misschien echt iets aan kunnen doen.

Ik snap wel dat je nu eerst met Metacam gaat kijken of je paard verbetert.

Heb je wel eens gehoord van Cranio-Sacraal therapie? Dat zou misschien ook veel verlichting kunnen geven voor je paard.

smit_ilse

Berichten: 2140
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: benningbroek

Re: Paard gaat steeds erger hoofdschudden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 21:33

Paard van kennis toonde dit ook. Bleek een ontsteking vlak achter het oor te zijn.

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Paard gaat steeds erger hoofdschudden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 21:53

Hoe oud is jouw paard eigenlijk?

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 22:47

Heb in het headshake topic wel meerdere mensen gehoord over hoofdpijn bij hun paarden.
Ben wel benieuwd waar dat dan uiteindelijk vandaan komt

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 06:58

dorothea schreef:
Er zijn nog geen foto’s van de hals/nek gemaakt. Ik ben er door vooral te observeren achter dat hij hoofdpijn heeft (dit is bevestigd door de DA). Zaterdag komt de osteo weer, en vanaf vandaag staat hij op de Metacam om te kijken of dat wat verlichting geeft.


Tip, vraag de osteo om ook aandacht te schenken aan het losmaken van de hyoid, kaken en os temporale, naast de behandeling van het lichaam. Dat geeft bij mijn paard heel veel verlichting en helpt om het shaken te verminderen.