Stalbeen door voer, schiefel of beweging?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mary_X

Berichten: 531
Geregistreerd: 06-11-10
Woonplaats: provincie Antwerpen

Stalbeen door voer, schiefel of beweging?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-17 09:33

Hey Bokkers,

Ik heb sinds kort een paardje aangekocht.

Ik begin bij het begin om zo juist verder geholpen te kunnen worden.

Een dag nadat ik mijn paardje ben gaan bezichtigen hebben er nog andere mensen haar komen testen.
Doordat deze niet bekwaam genoeg op gras reden is ze in de bocht uitgegleden door een te hoge snelheid en een te korte bocht te combineren. Hierbij heeft ze zich met haar achterbenen tegen elkaar aangeraakt en is er een dik been van verder gekomen.

Paar dagen later was dit been nog dik en warm maar ze had geen pijn (niet manken en als je er aan kwam ook niet wegtrekken).
DA is gekomen en heeft haar antibiotica gegeven.
Ik wou haar niet met een dik been laten keuren.

Antibiotica was aangeslagen en het been was weer koud en dun (op 1 plekje na).
Ze heeft hierbij gewoon dag en nacht buiten gestaan op de weide.

Tijdens keuring was er niets te zien qua lopen en op RX-foto ook niets geraakt.

Nu heb ik paar dagen later het werk lichtjes aangenomen, veel stap en een beetje draf en voornamelijk gaan wandelen aangezien ik zelf niet 100% durf doorrijden op gras.

Begin deze week heb ik ze s'nachts ook binnen staan om de weide zo langer goed te houden.
Met al die regen wordt het snel een slijkboel en dan kan ze s'nachts droog binnen staan.
Sinds ze binnen staat heeft ze achteraan last van stalbenen. Voornamelijk op het been met de schiefel, hierbij is kogel en pijbeen enorm dik en gezwollen en misschien lichtjes warmer. Andere heeft het enkel op de kogel en niet heel erg.

Is dit nu doordat de schiefel niet goed genezen is en hier nog een kleine ontsteking op zit of door een niet goed eetpatroon voor haar of doordat ze het gewoon is om heel de tijd te kunnen rondwandelen en nu s'nachts op stal staat?

Naar mijn denken vind ze op stal staan niet erg aangezien ze me s'avonds altijd staat op te wachten.

Ze is een drachtige merrie dus krijgt ze nu merriebrok en veel hooi en wortelen.


Wie kan mij helpen?


Alvast bedankt!
Rébecca

Elisa2

Berichten: 37145
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 09:49

Heeft ze die schiefel opgelopen tijdens dat uitglijden?

Meestal als een schiefel ontstaat dan volgt er een ontstekingsreactie wat getriggerd kan worden door beweging/ training. Afhankelijk van de plek van de schiefel, maar daar had de dierenarts dan wat van moeten zeggen/ zien bij de keuring lijkt me.

Warm duid op ontsteking en als ze het aan 1 been heeft dan zijn het geen stalbenen.

Mary_X

Berichten: 531
Geregistreerd: 06-11-10
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-17 10:05

Elisa2 schreef:
Heeft ze die schiefel opgelopen tijdens dat uitglijden?

Meestal als een schiefel ontstaat dan volgt er een ontstekingsreactie wat getriggerd kan worden door beweging/ training. Afhankelijk van de plek van de schiefel, maar daar had de dierenarts dan wat van moeten zeggen/ zien bij de keuring lijkt me.

Warm duid op ontsteking en als ze het aan 1 been heeft dan zijn het geen stalbenen.



Schiefel is opgelopen tijdens het uitglijden want kort erna is het dikke been ontstaan.
Het andere been is aan kogel licht gezwollen vandaag dat ik dacht dat ze stalbenen heeft.

Tijdens keuring is er extra foto genomen en DA zei dat dit in orde was en dat heir zo goed als nooit problemen van zouden verder komen.

Dus nu vraag ik mij af, DA weer opbellen of niet?

Elisa2

Berichten: 37145
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 10:14

Hmja, stalbenen zou kunnen natuurlijk maar het ene been hoort niet zo extreem dik en warm te worden. Als ze even vrij rondgelopen heeft, neemt de zwelling dan weer af?

En is de zwelling rond de schiefel? klinkt ook wel een beetje alsof de lymfen erg opgezet zijn.

Voor de zekerheid kun je natuurlijk altijd het beste de DA laten kijken.

Marije_jiplover

Berichten: 25318
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Stalbeen door voer, schiefel of beweging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 20:08

Je hebt het enerzijds over een schiefel en anderzijds over dat er tijdens de röntgenfoto's niets te zien is.
Dat klinkt tegenstrijdig, want een schiefel is een benige afwijking en dus juist wel zichtbaar op röntgenfoto's.

Stalbenen zijn vochtophopingen in de benen en hoeven helemaal niets met een benige afwijking te maken te hebben en zijn ook niet per definitie gerelateerd aan een eventuele schiefel.

Ik begrijp dus je vraag eigenlijk niet zo goed?

Mary_X

Berichten: 531
Geregistreerd: 06-11-10
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-17 00:32

Elisa2 schreef:
Hmja, stalbenen zou kunnen natuurlijk maar het ene been hoort niet zo extreem dik en warm te worden. Als ze even vrij rondgelopen heeft, neemt de zwelling dan weer af?

En is de zwelling rond de schiefel? klinkt ook wel een beetje alsof de lymfen erg opgezet zijn.

Voor de zekerheid kun je natuurlijk altijd het beste de DA laten kijken.



Als ze op de weide heeft gestaan is haar been weer dun behalve op dat ene plaatsje.

Mary_X

Berichten: 531
Geregistreerd: 06-11-10
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-17 00:34

Marije_jiplover schreef:
Je hebt het enerzijds over een schiefel en anderzijds over dat er tijdens de röntgenfoto's niets te zien is.
Dat klinkt tegenstrijdig, want een schiefel is een benige afwijking en dus juist wel zichtbaar op röntgenfoto's.

Stalbenen zijn vochtophopingen in de benen en hoeven helemaal niets met een benige afwijking te maken te hebben en zijn ook niet per definitie gerelateerd aan een eventuele schiefel.

Ik begrijp dus je vraag eigenlijk niet zo goed?




Als een paard met zijn benen tegen elkaar tikt en zo het beenvlies beschadigt kan er tog ook een blijvende verdikking zijn?
RX foto is ook maar 2 weken nadat dit voorval gebeurde genomen. weet niet of er dan al iets te zien kan zijn. Beentjes waren in ieder geval niet geraakt.

En ik dacht aan stalbenen aangezien paard altijd op weide loopt en nu s'avonds binnen gezet wordt en deze enkel dikke achterbenen heeft s'morgens nadat ze op stal gestaan heeft.
Het been met het bultje als ik het zo mag noemen is steeds wat dikker en warmer s'ochtens.