Hoefkatrolontsteking.

Moderators: Coby, Nicole288, Pistasche, Dyonne, Apple, C_arola

s_stroobant

Hoefkatrolontsteking.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-17 14:55

Hallo iedereen

Ik weet niet of hier al een forum over is, maar zit nog maar net op Bokt en vind nog niet alles even goed.. :( Nu.. Ik heb een merrie van 7 jaar die springgefokt is.
Afbeelding

Ik reed jumpings met haar!
Afbeelding

Sinds vorige zomer begon ze plots te manken.. Dierenarts dacht eerst dat het van dom te doen was, dus kreeg ze ontstekingsremmers en stal rust. Het bleek nog steeds niet beter te zijn. Voet verdoofd en dan niks gevonden. Uiteindelijk foto's genomen en bleek dat ze hoefkatrol had (beginstadium). Het springen was dus jammer genoeg gedaan.. :(

Maar ze is gelukkig nog bij me! Toen ik ze kocht, had ze een perfecte keuring (RX en klinisch). Heb dan wat research gedaan over HKO. Vind er heel uiteenlopende zaken over.. De ene zegt dat het totaal niet erfelijk is en aan training is gelegen, scheef paard enzovoort. De andere zegt dat het wel erfelijk is.

Nu was mijn grote droom om een veulen van Kato te hebben. Maar wat denken jullie hierover?

Hold onto what makes you happy. If it tries to buck you off, hold on ever thighter. :-)

Raisja18

Re: Hoefkatrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 15:25

Het lastige is dat er geen duidelijk onderzoek naar is. Wat je zelf ook al zegt. het ene onderzoek zegt erfelijkheid en de andere zegt verkeerde training.

Voor dat je beslist een veulen te nemen zou ik ook overleggen met je dierenarts, over wat het eventuele gewicht van het nog ongeboren veulen voor effect kan hebben en of het de blessure kan verergeren (dit hoeft niet het geval te zijn)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 09:58

Ik zou ten eerste eens een andere arts raad plegen want er is veel meer aan te doen dan stal rust en ontstekings remmers geven! en daarbij ook nog een bekwame hoefsmid die jou paard evt speciaal beslag kan geven.
Hoeft echt geen einde rij plezier voor jou en je paard te betekenen, zeker niet als het in een begin stadium is

s_stroobant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-17 13:22

Popstra schreef:
Ik zou ten eerste eens een andere arts raad plegen want er is veel meer aan te doen dan stal rust en ontstekings remmers geven! en daarbij ook nog een bekwame hoefsmid die jou paard evt speciaal beslag kan geven.
Hoeft echt geen einde rij plezier voor jou en je paard te betekenen, zeker niet als het in een begin stadium is

Maar ze krijgt geen stalrust of ontstekingsremmers meer hoor. Dit gaven we als we uitzochten waarom ze mankte. Nu mankt ze niet meer en rij ik ze. :)

Hold onto what makes you happy. If it tries to buck you off, hold on ever thighter. :-)

Popstra

Re: Hoefkatrolontsteking.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 18:50

top maar dan nog ik zou haar verder laten behandelen en onder behandeling houden zodat de schade beperkt blijft. Denk dus aan speciaal beslag en bijv lokaal inspuiten.

s_stroobant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-17 18:54

Popstra schreef:
top maar dan nog ik zou haar verder laten behandelen en onder behandeling houden zodat de schade beperkt blijft. Denk dus aan speciaal beslag en bijv lokaal inspuiten.

Dat inspuiten doet de pijn tijdelijk verdwijnen. En waarom zou ik inspuiten als ze niet mankt?

pol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 18:59

Wat was er op de foto's te zien?

s_stroobant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-17 19:01

pol1 schreef:
Wat was er op de foto's te zien?

Dit zijn de foto’s van de voet met hoefkatrol.. Wat denk je ervan?
Afbeelding
Afbeelding

pol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 19:14

Dat de foto's met ijzers zijn gemaakt wat zeer ongebruikelijk is!!
Welke bemerkingen heb je gekregen op het straalbeen?

s_stroobant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-17 19:24

pol1 schreef:

Het straalbeentje is al deels afgesleten doordat de diepe buigpees er tegen wrijft.

En ja, was ook niet de bedoeling dat dit eruit kwam. We dachten op een barstje ofzo. Was eigenlijk spoed om te weten wat het was omdat ze bleef manken, vandaar. Ikzers zijn er de dag nadien afgedaan.

pol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 19:34

Welk cijfer werd gegeven door de DA op t straalbeen?

s_stroobant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-17 20:25

pol1 schreef:
Welk cijfer werd gegeven door de DA op t straalbeen?

Ze is afgekeurd voor de sport nu. Een cijfer heb ik niet echt gevraagd aangezien ik in zak en as zat die moment.

Sizzle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 20:35

Met een HKO paard fokken zou ik nooit doen. Je weet immers nooit zeker of ze al aanleg had.
Er waren vroeger enkele hengsten binnen het KWPN die bekend waren om het vererven van HKO.

bigone

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 20:35

s_stroobant schreef:
pol1 schreef:

Het straalbeentje is al deels afgesleten doordat de diepe buigpees er tegen wrijft.

En ja, was ook niet de bedoeling dat dit eruit kwam. We dachten op een barstje ofzo. Was eigenlijk spoed om te weten wat het was omdat ze bleef manken, vandaar. Ikzers zijn er de dag nadien afgedaan.

Het straalbeentje sluit niet doordat de pees er langs glijd, de pees raakt geïrriteerd omdat het straalbeen niet meer mooi glad is. Dus net andersom. En compleet voor de sport afgekeurd, zou toch eens een echt goede smid om advies vragen. Springen is misschien idd passé maar dressuur zou zeker tot de mogelijkheden moeten behoren.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 20:46

Wij hebben hier een paard lopen die ook hoefkatrol heeft maar wel een stuk erger dan de jouwe. Paard heeft na behandeling aantal maanden revalidatie gehad en de training is omgegooid. Ze rijdt nu nog steeds dressuur met de merrie en heeft een paar weken terug zelfs een eerste prijs mee naar huis genomen. Zeker niet het einde van de wereld dus, en met speciaal beslag en goede rijkunst kom je al een heel eind! Denk dan vooral aan het rechtrichten en een goede opbouw van de training. Ik zou met het paard absoluut niet fokken, dat risico wil je toch gewoon niet lopen? Als iedereen met een merrie die erfelijke aandoeningen heeft (al dan niet zeker of het daadwerkelijk erfelijk is) gewoon niet zou fokken met het paard maar een leuk veulen zou kopen gaan we een hoop minder vervelende aandoeningen overhouden. Dus ik zou zeggen, niet doen!
Laatst bijgewerkt door Heleennn op 08-11-17 20:47, in het totaal 1 keer bewerkt

pol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 20:47

Aansluitend zou ik willen weten welk cijfer je arts geeft op t straalbeen! Een 3 of een 4 maakt nogal verschil.. en wat hierboven al aangegeven is: goeie smid kan vaak wel wat hoor!

s_stroobant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-17 10:02

Sizzle schreef:
Met een HKO paard fokken zou ik nooit doen. Je weet immers nooit zeker of ze al aanleg had.
Er waren vroeger enkele hengsten binnen het KWPN die bekend waren om het vererven van HKO.

Toen ik ze kocht had ze een perfecte RX keuring.

s_stroobant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-17 10:04

Heleennn schreef:
Wij hebben hier een paard lopen die ook hoefkatrol heeft maar wel een stuk erger dan de jouwe. Paard heeft na behandeling aantal maanden revalidatie gehad en de training is omgegooid. Ze rijdt nu nog steeds dressuur met de merrie en heeft een paar weken terug zelfs een eerste prijs mee naar huis genomen. Zeker niet het einde van de wereld dus, en met speciaal beslag en goede rijkunst kom je al een heel eind! Denk dan vooral aan het rechtrichten en een goede opbouw van de training. Ik zou met het paard absoluut niet fokken, dat risico wil je toch gewoon niet lopen? Als iedereen met een merrie die erfelijke aandoeningen heeft (al dan niet zeker of het daadwerkelijk erfelijk is) gewoon niet zou fokken met het paard maar een leuk veulen zou kopen gaan we een hoop minder vervelende aandoeningen overhouden. Dus ik zou zeggen, niet doen!

Mijn paard mankt niet he. Ze heeft maar heel eventjes gemankt, ijzers afgegooid en nooit meer gemankt.. In tegendeel! Zou het veulen wel niet verkopen he. Er is wel een heel groot verschil tussen een goed springveulen kopen, betaal je al snel 3, 4, 5 duizend euro voor, en een veulen kweken. Weet, er komen ook kosten aan te pas, heb al een veulen gehad, maar kosten zijn wel veel minder.

s_stroobant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-17 10:04

pol1 schreef:
Aansluitend zou ik willen weten welk cijfer je arts geeft op t straalbeen! Een 3 of een 4 maakt nogal verschil.. en wat hierboven al aangegeven is: goeie smid kan vaak wel wat hoor!

Heb het gevraagd aan de DA.

bigone

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 10:11

Je hebt het paard nog maar net, dus trek de keurende praktijk even aan de jas voor de foto's, deze zullen nog steeds aanwezig zijn en heb je ook bloed laten trekken tijdens de keuring?? Ik ben heel benieuwd wat er op de foto's van de keuring en op de huidige foto's te zien is.

s_stroobant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-17 10:16

bigone schreef:
Je hebt het paard nog maar net, dus trek de keurende praktijk even aan de jas voor de foto's, deze zullen nog steeds aanwezig zijn en heb je ook bloed laten trekken tijdens de keuring?? Ik ben heel benieuwd wat er op de foto's van de keuring en op de huidige foto's te zien is.

Ik heb het paard al 4 jaar.. Foto's keuring heb ik op een schijf staan. Huidige foto's staan een beetje hoger.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 10:22

Preventief laten infiltreren en corrigerend beslag en je bent weer vertrokken. (Jumping)
Contacteer Ruben Costers (DA) hier eens voor. Je vindt hem op google of pb mij voor tel nr.
Je zult dit paard wel regelmatig moeten laten behandelen, preventief, maar die houd je nog wel wat aan de gang.

Born to slide, forced to work

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 10:38

s_stroobant schreef:
Heleennn schreef:

Mijn paard mankt niet he. Ze heeft maar heel eventjes gemankt, ijzers afgegooid en nooit meer gemankt.. In tegendeel! Zou het veulen wel niet verkopen he. Er is wel een heel groot verschil tussen een goed springveulen kopen, betaal je al snel 3, 4, 5 duizend euro voor, en een veulen kweken. Weet, er komen ook kosten aan te pas, heb al een veulen gehad, maar kosten zijn wel veel minder.

Ik zeg ook nergens dat ze kreupel loopt. Wat betreft de kosten, ik weet niet welke hengst je in gedachten hebt. Een goede hengst kost ook al aardig wat, daar de opvolging van de merrie en later ook het veulen bij, registratiekosten, onderhoud, etc... zal toch niet veel verschillen van een veulen kopen. Maar goed dat zeg je allemaal te weten dus dat zal dan ook wel zo zijn. Als jij er echt een veulen mee wil fokken voor jezelf en ook niet van plan bent om het te verkopen is er geen bezwaar lijkt me. Zolang dat veulen dan later ook maar niet gaat dekken of dragen. Moest het dan wel erfelijk zijn gaat het gen gewoon weer door en dat lijkt me niet zo handig.

Vitalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 11:09

Ik heb zelf ook Kannan staan met HKO. Laten keuren op 3 jaar, op 7 jaar bij verkoopkeuring HKO diagnose gekregen.

Ik heb besloten het paard niet meer in de springsport uit te brengen. Sommigen zullen je inderdaad aanraden om te infiltreren en ijzers op te leggen en verder te doen. Ikzelf heb me eerst ingelezen in de oorzaken en behandelingsmogelijkheden en nadien besloten het paard enkel nog recreatief te rijden. In mijn opinie is het een combinatie van erfelijke aanleg maar sterk beïnvloed door omgevingsfactoren (training, beweging/stal...) De naam A de Bodt zal je ook al zijn tegen gekomen, ook heel interessant om te lezen.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 11:28

Antoine de Bodt is inderdaad heel goed. Zeker de moeite om je daar in te verdiepen, ook al heb je geen paard met hoefkatrol.