Elke keer weer last bij de lendenen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Perryx
Berichten: 2503
Geregistreerd: 11-02-13

Elke keer weer last bij de lendenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-17 19:32

Hoi allemaal ,
Mijn paard heeft telkens als het weer kouder word dat hij last van de rug heeft, altijd bij de lendenen..
In de zomer heeft hij hier nooit last van maar nu het kouder is zit hij weer vast.
Hij vind het niet leuk als je er met je vingers over heen gaat dan krimpt hij in elkaar, ook houd hij de staart véél meer hoog gedragen dan normaal en een klein beetje scheef.
Uiteraard word hij wel behandeld met dry needling, (helaas kan dit pas maandag ivm haar vakantie) Maar nu vroeg ik mij af wat kan ik doen om dit te voor komen dat hij telkens last heeft bij de lendenen?
En moet ik hem nou stil zetten tot maandag of wat kan ik het beste doen?

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Elke keer weer last bij de lendenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 19:36

Deken op doen?

mala26

Berichten: 4992
Geregistreerd: 05-02-13

Re: Elke keer weer last bij de lendenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 19:53

stil zetten sowieso niet, gewoon wandelen, longeren of aan de hand werken.
En wat Sizzle zegt, een deken op doen. Zorgen dat je een goede warming up en cooling down doet. En degene die de dry needling doet, kan zij nog meer? osteopatie ofzo? Want misschien moet ie wel gewoon een keer recht gezet worden.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Elke keer weer last bij de lendenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 19:59

Er zijn wel meer paarden die in de winter in de onderrug verstijven, dat is niet echt een bijzonderheid.
Goede deken, goed ruwvoer, genoeg vrije beweging en een aangepast opwarm schema.

Perryx
Berichten: 2503
Geregistreerd: 11-02-13

Re: Elke keer weer last bij de lendenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-17 20:06

Hij staat sowiso onder genoeg dekens, daar twijfel ik niet aan.. :)

Ineke2

Berichten: 33105
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 20:13

Misschien werkt zo’n back on track deken wel voor jou paard.
Ik gebruik zelf een broek en shirt naar stal als het koud is en vind het fantastisch. Mijn klachten zijn echt minder als ik dat aan heb ( gehad)

Renee_S

Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Re: Elke keer weer last bij de lendenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 20:13

Gebruik je een uitrijdeken bij het losrijden en uitstappen? Dit scheelt bij de mijne enorm veel qua stijfheid

ninne1

Berichten: 1233
Geregistreerd: 26-09-10
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Elke keer weer last bij de lendenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 13:00

Bij mijn paard, die zich ook in de lendenen vastzet, helpt de Bucas Recuptex super goed!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Elke keer weer last bij de lendenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 13:18

Staat hij niet domweg meer op stal?

Perryx
Berichten: 2503
Geregistreerd: 11-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-17 17:57

Gypsy schreef:
Staat hij niet domweg meer op stal?



Ja hij gaat inderdaad nu niet meer naar de wei en kort daarna kreeg hij last, maar dit gaat nooit vanzelf over, alleen als hij behandeld word

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Elke keer weer last bij de lendenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 18:19

Krijgt hij Onbeperkt hooi?
Meerdere uren per dag vrije beweging?
Wordt hij lang en laag over de rug gereden?

Perryx
Berichten: 2503
Geregistreerd: 11-02-13

Re: Elke keer weer last bij de lendenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-17 23:25

Hij krijgt voldoende hooi, hij gaat niet meer naar de wei maar komt wel buiten in de stapmolen of paddock.
Lang en laag word hij niet echt gereden, aangezien hij dat heel moeilijk vind

Mizora

Berichten: 18094
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Elke keer weer last bij de lendenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 23:31

Is zijn bodembedekking dik genoeg? Vlas of ander gehakseld spul 20cm, 15+cm na indrukken. Lang stro zo'n 50cm hoog, ook 15+cm na indrukken.

Krijgt hij wel flink meer ruwvoer nu hij van het gras is (of krijgt hij sowieso onbeperkt)?

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 23:44

Perryx schreef:
Hij krijgt voldoende hooi, hij gaat niet meer naar de wei maar komt wel buiten in de stapmolen of paddock.
Lang en laag word hij niet echt gereden, aangezien hij dat heel moeilijk vind


Ik denk dat je met de tweede zin je antwoord al hebt. Rijtechnisch gaat er waarschijnlijk wat mis.

Xritt
Berichten: 605
Geregistreerd: 21-06-15
Woonplaats: Epe

Re: Elke keer weer last bij de lendenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 23:54

Bucas recuptex :j

smit_ilse

Berichten: 2140
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: benningbroek

Re: Elke keer weer last bij de lendenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 00:04

Zoals sizzle idd al zegt denk ik ook dat je rijtechnisch moet zoeken. Dry needling zal dan ook weinig doen behalve je porto legen als je rijtechnisch niet lang en laag kan rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 00:10

Ik zou ook serieus gaan kijken naar de Bucas Recuptex of Rambo Ionic. Die twee dekens zijn echte therapiedekens en doen dus meer dan alleen warmhouden. Als het wel om warmte gaat dan zou je ook kunnen kijken naar Back on Track of (goedkoper) Fedimax dekens, die doen puur aan warmtereflectie terug naar het lichaam.

Je schrijft dat je paard al onder een deken staat, maar wat voor deken is dat? Bij ons op stal staat 90% van de paarden die een deken op hebben onder een ongevoerde, 0grams regendeken. Die liggen plat en strak over de lendenen en achterhand heen. Daardoor kan een paard het met 0grams deken op de lendenen nog kouder hebben dan wanneer hij bloot staat, want als hij bloot staat kan hij zijn vacht tenminste nog opzetten, iets wat onder een strakgetrokken deken niet kan.
[***] is ook een lendenen-patient, bij hem is dat gebied niet pijnlijk maar zijn spieren vormen een bult links en rechts van zijn lendenwervels (die staat ook omhoog in een bocheltje daar). Zodra het onder de 10 graden komt plak ik daarom dus een zelfgemaakt Ionic rugkussen onder zijn 0grams deken met klittenband. Een 100grams deken is dan namelijk nog veel te warm, maar zo blijven zijn lendenen en achterhand wel extra beschermd tegen de kou. Zodra zijn Ionic rugkussen weer onder de deken zit worden zijn spierbulten bij de lendenen ook meteen kleiner en zachter. Dat scheelt echt enorm.

Verder ben ik het qua rijden met de rest eens: als je paard liever in een verkrampte houding onder het zadel loopt dan durft te ontspannen in een ontspannen werkhouding dan zou ik eens serieus kijken naar je begeleiding. Aan de andere kant rij je waarschijnlijk zo het hele jaar rond, dus dat kan niet de verklaring zijn voor acute spierbulten in de herfst. Dat is waarschijnlijk dan toch een combinatie van door het rijden vreselijk strakke en verkrampte spieren die het in de zomer misschien nog net trekken, maar met kou erop echt compleet in een stuip schieten. Dan kunnen therapiedekens echt helpen, maar de oorzaak moet ook aangepakt worden.

horsiegek

Berichten: 2357
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 00:12

Hmm, moeilijk over de rug rijden, vastzetten, pijn... Ik zou je paard toch eens laten onderzoek op SI-gewricht en LS-gewricht. In mijn ogen ga je met dry-needling niet tot een permanente oplossing komen.

Perryx
Berichten: 2503
Geregistreerd: 11-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-17 16:47

Xritt schreef:
Bucas recuptex :j


Deze heb ik al

Perryx
Berichten: 2503
Geregistreerd: 11-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-17 16:47

horsiegek schreef:
Hmm, moeilijk over de rug rijden, vastzetten, pijn... Ik zou je paard toch eens laten onderzoek op SI-gewricht en LS-gewricht. In mijn ogen ga je met dry-needling niet tot een permanente oplossing komen.


En wat houd dat precies in?

horsiegek

Berichten: 2357
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Re: Elke keer weer last bij de lendenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 20:41

Het SI-gewricht is het sacro-iliacaal gewricht en de plaats waar de rug verbinding maakt met het bekken. Eigenlijk is dit gewricht altijd in beweging als het paard beweegt. Een beschadiging, irritatie en/of woekering in dit gebied kan deze klachten veroorzaken.
Het LS-gewricht is het lumbosacrale gewricht tussen de laatste lendenwervel en het heiligbeen, ook problemen met dit gewricht kan deze klachten geven.
Dry-needling zonder te weten wat de onderliggende oorzaak is, is in mijn ogen echt je geld weggooien. Niet zeggende dat het niet zal helpen, want wellicht is het een goede therapie voor het onderliggende probleem.

Anoniem

Re: Elke keer weer last bij de lendenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 21:51

Ik heb ook 'slechte' ervaringen met dry needling rond de lendenen: een welwillende osteo besloot hier wat naaldjes in de spieren te zetten omdat dit gebied bij [***] wat bol staat, maar helaas waren die spieren dus ook te gespannen en als je een naaldje in een strakke spier zet dan zorgt dat juist voor verkramping (en heel veel pijn door de naalden zelf). Onze normale osteo gebruikt een laserapparaat ipv naaldjes en dan zie je hem wel meteen ontspannen (achterbeen in de slaapstand) als ze die op dit gebied gebruikt. Maar als er dus echt iets mechanisch mis is in dit gebied en dat dus de oorzaak is van de verkrampte, pijnlijke spieren dan zie ik ook niet hoe naaldjes deze klachten gaan oplossen, vooral omdat de spieren dan waarschijnlijk te verkrampt zijn voor een correcte inwerking van die naaldjes.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Elke keer weer last bij de lendenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 22:02

Krijgt je paard hooi of voordroog (uit plastic)? Is de mest normaal, of wat dun, of met mestvocht (plasje voor of na het mesten)?

Mijn ruin kan niet tegen voordroog (onder andere); door de irritatie in/van zijn darmen zet hij zijn rug vast en krijgt hij ook zo'n heuveltje voor de lendenen (z'n "dakje" noemen wij het). Ander voer in combinatie met behandeling bij Den Hoek (microcomp, acupunctuur en osteopathie) helpen hem goed.

Amy77
Berichten: 11262
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Op de mooiste plek in Drenthe :)

Re: Elke keer weer last bij de lendenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 10:48

Wat sneu en voor jou lastig die zorgen.

Heeft jouw dry needler therapeut een osteopathie achtergrond? Zoja, heeft ze verteld wat het probleem exact is? Rust roest natuurlijk en zwakke plekken komen dan als eerste naar voren. Heeft ze geen achtergrond als osteo of fysio (mag je volgens de wet nl niet eens prikken) dan iemand laten komen die dit wel is...
Ik kan spieren (met triggerpoints) blijven behandelen wat ik wil, maar als het probleem in de wervelkolom ligt, kan ik het omliggende gebied alleen losmaken en met gegeven oefeningen verbetering geven op langer termijn. De osteopaath zal de rest moeten doen in dat geval.

Google tevens eens op intrinzen. Leuke grondwerk oefeningen geheel ten goede van de spieren.

En bestaat er de mogelijkheid je paard langer buiten te hebben overdag? Zodat die meer kan bewegen?

Je geeft aan dat hij zomers geen last heeft = meer beweging op weide = warmere temperaturen. Zadel kan het probleem dan niet persé zijn, dan had hij zomers ook last.. wellicht toch ook eens de moeite om daarnaar te kijken?
Artrose uitgesloten?

Den Hoek is mooie tip.