Al de hele dag erge zandkoliek..tips? Dierenarts is geweest

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
x_Heidi

Berichten: 1763
Geregistreerd: 18-04-10
Woonplaats: Brabant

Al de hele dag erge zandkoliek..tips? Dierenarts is geweest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-17 01:42

Hoi,

Misschien is er nog iemand wakker, misschien ook niet. Maar dan kan ik het verhaal in ieder geval even van me afschrijven.

Vanochtend om 09:00 kwam ik onverwachts even langs bij mijn pony's, ze staan bij mij in het dorp maar worden altijd voor mij gevoerd. Ik ga normaal 's middags/'s avonds, vandaag was ik vrij. Ik kon mijn grote pony Otje (haflinger kruising) niet direct zien staan, en tot mijn schrik lag ze achterin de wei. Even geroepen en gelukkig stond ze op, helemaal doorweekt (zelfs haar waterdichte deken, ze had dus al even gelegen). Voor mij direct alarmsignalen van koliek, wat mijn andere pony (shetlander) een aantal keer heeft gehad. Ben even gaan wandelen met Otje en ze was vrij alert. Had haar op stal gezet met enkel water en een handje hooi om te kijken of ze wat zou gaan eten. Ben weer naar huis gegaan.

Om 10:00 even terug kijken, situatie onveranderd.. Niet ernstig maar ook niet goed. Twijfel of ik de dierenarts zou bellen, want ik weet dat een visite voor koliek 120 euro kost. Otje gaat me natuurlijk boven alles maar ze heeft nooit koliek gehad en had recent een zand-weg kuur gehad van pharmahorse. Verder krijgt ze elke dag een scheut olie door haar voer dus ik zag geen direct risico. Ik besloot even wat klusjes op stal te gaan doen om haar zo goed in de gaten te houden.

Rond half 11-11 uur mestte ze wat waterdunne diarree en begon ze te rollen. Niet oké! Maar wel goed dat er wat uit kwam. Ben weer even gaan lopen en even overlegd met mijn ouders over het inschakelen van de dierenarts. Meteen de dierenarts gebeld, deze kwam eraan.

11 uur, rollen werd opeens erg heftig. Otje kreeg erge krampaanvallen waarbij ze niet wist waar ze het moest zoeken, ze liep echt met haar hoofd tegen de staltralies aan en bleef pogingen doen om te gaan rollen. Ik kon haar niet houden dus probeerde haar vanaf de stalopening rechtop te houden. De dierenarts kwam gelukkig en heeft haar een zware pijnstiller gegeven. Hij vermoedde toch zandkoliek.

12 uur, Otje staat rustig op stal, is alerter. Bij mijn shetlander heeft de injectie alle keren een positief resultaat gegeven dus ik had er vertrouwen in. Even in de wei gezet om te kijken of ze wat wilde eten, niet echt. Maar ook niet rollen. Een snoepje wilde ze graag hebben en ook wandelde ze braaf mee. Otje leek weer op te knappen.

15 uur, Otje is extreem rustig. Staat te slapen, al kom ik binnenlopen. Voelt voor mij niet helemaal goed maar het is te verklaren. Ze heeft misschien wel een hele zware nacht gehad en rust uit. Wel wil ze niets meer van eten van mij aannemen en heeft ze nogsteeds niks gemest. Wel geplast, erg geel. Ik loop een rondje met haar en dit gaat redelijk. Even aankijken.

17 uur, Het bevalt me toch niet hoe suf Otje erbij staat. Dit is echt niks voor haar.. ik heb haar al 8 jaar en ze heeft nooit iets gehad. Al ligt het zadel niet goed, ze geeft geen krimp. Al zit haar rug vast (osteo zei dat een keer, is nu opgelost), ze loopt braaf door. Nu stond ze er erg zielig bij terwijl ze een zware pijnstiller in haar lichaam had.. Even overlegd met een vriendin en gegoogled (heb de nodige topics al doorgelezen over zandkoliek, haha) en toen toch maar weer de dierenarts gebeld.

18 uur, even gegeten en de dierenarts is er. 1,5x de hoeveelheid van vanmiddag aan pijnstiller + een zware dosis darmverslapper erin. De dierenarts is wat onzeker over haar ziektebeeld, inderdaad raar dat ze zo snel over de sterke pijnstiller heen was + slecht dat ze niet mest. Pols was nog wel redelijk goed. Als ze om half 11 niet had gemest terugbellen om te gaan spoelen met paraffine. Dit wilde hij om 18 uur nog niet doen omdat er groot risico was op een bloedneus (Otje vond een injectie krijgen al een hell), en het zou op korte termijn toch geen verschil uitmaken. Zoiets werkt pas na 12-24 uur.

20 uur, Otje blijft erg suf. De opleving die ze had na de pijnstillers duurde helaas maar 10-20 minuten. Ze staat weer suf op stal en wil niks... draait van mij weg met haar hoofd in de hoek en staat op rust. Geen scheet, geen drol, niks.. darmverslappers lijken dus ook nog niet echt te helpen -O-

21 uur, ik vertrouw het niet.. Maak me zorgen. Maar wacht nog eventjes een uurtje af, geef de medicatie de tijd om zijn werk te gaan doen.

22:30 uur, de dierenarts is er. Ik heb hem gebeld en gezegd dat er geen vooruitgang was, hierop kwam hij dus voor de neussonde. Aan de telefoon zei hij dat ik moest nadenken over de kliniek maar dat dit een aardig kostenplaatje ging worden van minimaal 2500-3000 euro.. en dat voor mijn pony van 18. Nouja, alles voor Otje natuurlijk zolang het ook waardig blijft voor haar. De maanden revalidatie van zo'n operatie wil ik haar niet aandoen in de winter denk ik. Ze staat 24/7 buiten en houdt niet van op stal staan, laat staan zo'n lange tijd. Maar eerst maar eens de dierenarts afwachten.

22:45, ik sta redelijk hopeloos te wachten tot Otje begint te draaien en MEST! *\o/* 4 mooie keutels vallen op de grond, en vallen uit een... het is puur zand. Nog nooit gezien... Hoe kan het. ;(
Afbeelding

22:50, De dierenarts is er. Hij schrikt van het zand.. zegt dat hij dit nog nooit in deze mate heeft gezien. Er is een kans dat ze helemaal vol zit. Door mijn hoofd gaat de vraag HOE. Ik ben hier juist preventief en bewust mee bezig! Maar nu eerst Otje. Dat ze beter moet worden.. We gaan de paraffine toedienen maar de neussonde vind Otje geen goed plan. Met praam lukt het uiteindelijk maar een bloeding is niet te voorkomen. 2 liter paraffine in de maag en misschien ook wel 2 liter bloed op de grond later staat ze weer op stal.. zielig en suf. Hopen dat het werkt, want deze nacht kan de dierenarts niks meer voor haar doen. Ze zit al boven de maximale dosis pijnstiller + darmverslapper en in de kliniek zouden ze nu ook niks meer kunnen doen op opereren na. Morgenochtend verder kijken tenzij er een grote verandering is vannacht..

De dierenarts was wat tegenstrijdig. Aan de ene kant zei hij dat het wel goed kon komen omdat dat meestal zo is bij zandkoliek, aan de andere kant zei hij dat hij nog nooit zoveel zand in mest heeft gezien + het erg vreemd vind dat een paard nog zoveel pijnklachten blijft geven bij deze dosering aan pijnstillers.

Ik ben een beetje ten einde raad. Hou mijn lieve Otje goed in de gaten vannacht, lees 1000 verhalen over wat te doen bij zandkoliek en stress m echt. Otje is echt mijn soulmate en ik heb haar al sinds mijn 12e als verzorgpony en sinds mijn 14e als eigen pony. Ik kan echt niet zonder haar dus ze MOET er overheen komen ;( ;( ;(

Iemand tips, ervaringen, hoop?
Afbeelding

heba
Berichten: 9
Geregistreerd: 16-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 02:39

Hi,

Wat enorm vervelend. Kun je wellicht ook nog een andere dierenarts bellen?

Ik heb goede ervaringen met het geven van Colosan. Ook bij zandkoliek en al is de dierenarts geweest. Weet niet of je dat hebt staan.

Sterkte!

moonfish13
Berichten: 18228
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 02:42

Ik heb geen tips voor je, maar sterkte. :(:)
Recent mijn beest ziek gehad, welliswaar prima behandelbaar maar het zien dat je beest zoveel pijn heeft en zo beroerd is voelt vreselijk machteloos.
Gewoon drama, je grote vriend ziek. :\
Hopelijk komt er morgen een berg zand uit en is het leed geleden, maar nu doe je volgens echt mij geen oog dicht van de stress.
ik duim voor je. :(:)

EliseXJoelle

Berichten: 2340
Geregistreerd: 13-11-07
Woonplaats: Sliedrecht

Re: Al de hele dag erge zandkoliek..tips? Dierenarts is geweest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 04:23

Ik kan je alleen maar heel veel sterkte wensen! Heb (gelukkig) nog niet zo'n ervaring maar hoop zo dat Otje opknapt en opereren niet nodig is.
Ik volg jullie al sinds ze nog je verzorgpony is... Wat een leuke combi zijn jullie. Hoop dat het jou en otje gegund is. Ik blijf igg aan jullie denken vannacht :(:)

Ryder
Berichten: 1491
Geregistreerd: 30-01-13

Re: Al de hele dag erge zandkoliek..tips? Dierenarts is geweest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 05:12

Ik wens je ook heel veel sterkte! Hopelijk knapt ze op, ik duim voor jullie!

Nicje87

Berichten: 9849
Geregistreerd: 26-06-06

Re: Al de hele dag erge zandkoliek..tips? Dierenarts is geweest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 05:50

Ook ik heb geen tips, maar ik wil je wel veel sterkte wensen en mijn duimen draaien!

Misschien kan je de kliniek bellen en vragen wat hun adviseren? Of een 2e dierenarts?

Kan het zijn dat hij mineralen tekort heeft waardoor hij aangeklikt heeft?

Zus

Berichten: 600
Geregistreerd: 31-08-14
Woonplaats: Noord Drenthe

Re: Al de hele dag erge zandkoliek..tips? Dierenarts is geweest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 06:56

Wat vervelend.
Ik wens je veel sterkte en duim voor een goede afloop

paddraigh
Berichten: 3694
Geregistreerd: 10-08-07

Re: Al de hele dag erge zandkoliek..tips? Dierenarts is geweest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 06:59

Sterkte..

Ik heb er geen ervaring mee..
Hopelijk gaat het goed met haar

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 07:06

Pfff wat een verhaal..hopelijk komt ze er bovenop!

Hoe kan het dat ze zoveel zand eet?

x_Heidi

Berichten: 1763
Geregistreerd: 18-04-10
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-17 07:24

Bedankt voor jullie reacties! Na een paar controles vannacht waar ze hetzelfde beeld bleef houden (erg suf en niet mesten of eten) ben ik even 2/3 uurtjes gaan slapen.. kon haar moeilijk achterlaten maar het moest toch eventjes ;( nu er snel weer heen. Zo stond ze er bij.. (in de emmer zit wat psyllium husk gemengd door een handje appel. Hooi is nu weer weg.. leg ik neer om te kijken of ze wat wil eten.
Afbeelding

Afbeelding

Nu weer kijken en aan de hand daarvan beslissen wat verder.. kliniek kan ik idd nog bellen voor overleg mocht de dierenarts niet meer weten wat te doen op stal (wat nu zo is, op nieuwe pijnstillers na). Op de kliniek kunnen ze naar zijn zeggen meer onderzoeken maar niet meer als nu behandelen, op operatie na. Kan nog even bellen of operatie echt de enige behandeling is die de kliniek kan bieden..

Hoe dat zand in haar komt.. is een goede vraag. Ik behandel haar dus preventief + ik zie haar nooit zand eten.. ze krijgt vitamine brokjes met normale brok en heeft een Himalaya steen hangen. Haar rantsoen zou dus compleet moeten zijn maar ze heeft hem toch zelf aangevuld met zand. Als ze er bovenop is ga ik zeker onderzoeken hoe dit komt en er alles aan doen om het te voorkomen!

Heel erg bedankt voor jullie berichtjes

nikysa90

Berichten: 786
Geregistreerd: 08-09-13

Re: Al de hele dag erge zandkoliek..tips? Dierenarts is geweest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 07:40

Ik lees ook mee ts, je bent het 2e koliekpaardje vanacht op bokt, waar ik voor mee duim. Wat een onzekere situatie zeg. Heel veel sterkte voor jou en Otje!! Dikke knuffels

joey2010

Berichten: 4348
Geregistreerd: 08-09-11
Woonplaats: limburg

Re: Al de hele dag erge zandkoliek..tips? Dierenarts is geweest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 07:53

Jij ook heel veel sterkte en dat otje weer helemaal mag opknappen.
Vreselijk om je paardje zo te zien.

Inney

Berichten: 6168
Geregistreerd: 07-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 08:01

Wat moet dit naar zijn! Hoe gaat het nu TS?
Ik duim voor jullie mee.

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 08:02

Beterschap duim duim duim

Zammie

Berichten: 6000
Geregistreerd: 13-06-07
Woonplaats: Kom uut Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 08:11

Hoeveel psylium gaf je? En hoe vaak? Als kuur of dagelijks?
op een foto kunnen ze wel zien hoeveel zand erin zit. Als er heeel veel inzit is opereren het enigste wat ze kunnen doen..

Manadeluca

Berichten: 1123
Geregistreerd: 15-07-05

Re: Al de hele dag erge zandkoliek..tips? Dierenarts is geweest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 08:14

Vreselijke nacht en dag voor je, ik hoop van harte dat Otje snel van de koliek verlost zal zijn en dat ze zich snel beter voelt.

Tancreda4

Berichten: 24035
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Al de hele dag erge zandkoliek..tips? Dierenarts is geweest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 08:28

Wat verschrikkelijk... Hoop dat ze de nacht goed is doorgekomen! Sterkte!

Yaralisa

Berichten: 2180
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Zeeland

Re: Al de hele dag erge zandkoliek..tips? Dierenarts is geweest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 08:34

Verschrikkelijk...
Ik ben benieuwd hoe het nu met Otje gaat!

Mijn merrie heeft twee jaar geleden ook zandkoliek gehad. Haar verhaal lijkt erg op het jouwe, behalve dat ze bij mij helemaal niet mestte. Het heeft 4 dagen geduurd voordat ze na het toedienen van de paraffine begon te mesten. Vanaf toen ging het beter met haar.
Maar zij is dus 4 dagen suf geweest en heeft al die tijd ook niet gegeten of gemest.

Ik begrijp je zorgen dus heel goed, dat waren echt de langste dagen van mijn leven.
Maar met mijn merrie is het helemaal goed gekomen en ik hoop van harte dat dat met Otje ook zo is!
Heel erg veel succes en sterkte :(:)

x_Heidi

Berichten: 1763
Geregistreerd: 18-04-10
Woonplaats: Brabant

Re: Al de hele dag erge zandkoliek..tips? Dierenarts is geweest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-17 08:49

Otje is de nacht goed doorgekomen, ze hinnikte toen ik binnenkwam en heeft de psyllium opgegeten! Wel nog geen mest helaas :( even een rondje gewandeld en ze had wat interesse voor grasjes in de berm, wel een goed teken want veel beter als vannacht en gisterenavond.

Nu is het even afwachten tot een uurtje of 10, dan zou ze weer nieuwe pijnstillers mogen. Mocht ze weer verslechteren ga ik een kliniek bellen voor overleg..

Ik gaf de psyllium als kuur, zo eens in de maand 5 dagen. Al 2 keer gedaan sinds september omdat het najaar altijd lastig is met al die blaadjes en kort gras. Vorige jaren ook regelmatig gedaan.. en een scheutje olie door het dagelijkse voer.

Yaralisa, dat klinkt inderdaad een beetje hetzelfde als Otje op het zand mesten na. Gelukkig is jou paardje er bovenop gekomen.. hopelijk loopt het hier ook zo af. 4 dagen is erg lang zeg!

Myrth97

Berichten: 1587
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Breda

Re: Al de hele dag erge zandkoliek..tips? Dierenarts is geweest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 09:06

Heel veel beterschap, sterkte en succes! Hopelijk knapt ze snel op!

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 09:12

Ik heb helaas ook ervaring met zand. In het najaar eten van een kale wei was de boosdoener. Je verhaal klinkt hetzelfde als dat van mijn paard. Helaas heeft die de nacht niet gehaald, die is wel geopereerd maar dat mocht al niet meer baten. Houd haar goed in de gaten, rollen met darmen vol zand was bij ons de boosdoener. Darmen over elkaar en met geen mogelijkheid meer terug te krijgen. Echt verschrikkelijk om mee te maken.
Ik duim voor jullie! Zorg dat ze ook niet teveel verstoppende dingen gaat eten. Wat heeft de dierenarts je nu aangeraden?

knollentuin
Berichten: 10392
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 09:15

Nog een keer de paraffine erdoor is dat misschien een idee?het heeft nu al een hele berg meegenomen en de paraffine loopt in 24door als het goed is Heel vervelend allemaal en Ik hoop dat je paard weer beter wordt.

peer2005
Berichten: 392
Geregistreerd: 06-09-09

Re: Al de hele dag erge zandkoliek..tips? Dierenarts is geweest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 09:25

Bij mij hielp alleen toch echt blijven spoelen met paraffine! Paard was bijna dood maar na meerdere keren spoelen kwam toch stap voor stap al het zand los. Het was volgens de da al te erg 'bezonken' in de darmen en zou met psyllium alleen echt niet losgekomen zijn... Succes.

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Re: Al de hele dag erge zandkoliek..tips? Dierenarts is geweest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 09:30

Heel veel sterkte! Ik zou ook even advies vragen bij een kliniek. Ik heb daar regelmatig paarden zien staan die ze in de kliniek aan het "ontzanden" waren. Volgens mij gebruikte ze in Emmeloord daar Sandoil voor. Maar volgens mij doen ze dat wel intensive dan gewoon een kuurtje.

Siesjuh
Berichten: 1684
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 09:36

heba schreef:
Ik heb goede ervaringen met het geven van Colosan.

Dit is zeker het proberen waard.

Verder niet zoveel tips, behalve dat ik de zandkuur een langere periode geef van minimaal 30 dagen, maar bij veel wordt ook geadviseerd het elke dag mee te voeren.
En even de kliniek bellen. Als er zoveel zand uitkomt, lijkt het me dat er echt heel veel in zit en dat dat er ook zo snel mogelijk weer uit moet en misschien hebben/weten zij daar wat voor.

Ik hoop dat het snel weer goed komt met Otje!