Ontzettende gedragsverandering, Gevaarlijk, ernstig?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
lovelygirly

Berichten: 3541
Geregistreerd: 20-03-04
Woonplaats: Uuut de achterhoeeek!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-17 23:28

alice0cullen schreef:
Ik ken zelf een haflinger die van een op de andere dag veranderde in een vreselijk gevaarlijk paard. Bokken, trappen, steigeren en dit gericht naar alles en iedereen. Dierenarts erbij allerlei testen gedaan, kwam niet direct iets uit. Weet niet precies wat ze allemaal gedaan hebben is niet mijn paard.

Bleek achteraf dat hij een tumor in het hoofd had te groote van een tennisbal, paard is ook onmiddellijk ingeslapen.



O Gatverdamme wat ontzettend naar ....
Daar ben ik zelf al een behoorlijk lange tijd bang voor

Want dit is niet het paardje wat ik nu al 14/15 jaar ken :-(


Veulen84

Berichten: 10866
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: Ontzettende gedragsverandering, Gevaarlijk, ernstig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 10:11

Als de veearts niets kan vinden kan je ook eens een osteopaat laten kijken. Sommige merrie's met problemen in het laatste deel van hun rug/heupen gaan afwijkend gedrag vertonen. Overdreven hengstigheid, boosheid en overgevoeligheid.

Zeg niet dat het dat hoeft te zijn, maar je kan eens laten checken.

Te koop traditioneel model dressuurzadel met kort draagvlak. 17/17,5 inch en boommaat 33. Pb voor foto's en info.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 10:16

lovelygirly schreef:
ellepel schreef:
Even aanvullen, ik heb een merrie gehsd met lymfklierkanker,maar die werd naar het einde juist steeds liever en knuffeliger :j


Klopt wij hebben ook even gedacht aan een cyste op haar eierstokken maar die waren toen helemaal schoon verklaard.

Hooi krijgen ze inderdaad onbeperkt
En geef nu inderdaad geen vitamines bij maar in het voer wat ik geef zit verschillende vitamines en mineralen toegevoegd !
Maar zal dit dinsdag dan toch eens even aankaarten bij de dierenarts .

Lymfeklierkanker ben ik niet bekend mee , zal ik eens gaan opzoeken...
Wil hier nu toch ook wel even reageren.
Hier een paard gehad met lymfeklierkanker en die vertoonde onder andere al het gedrag dat in de openingspost beschreven staat. :o

Echter is dit bij het opvoelen wel naar boven gekomen.

Hoe zijn de bloedwaardes verder?

Ianrowan2009

Berichten: 1487
Geregistreerd: 26-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 10:58

Bij het lezen van het topic dacht ik halverwege al aan (darm) kanker. Vooral omdat je zegt dat ze “vreemd” dik is.
Bij ons op stal hebben we er ook 1 staan met zo’n buik.
Die buik is ook harder dan een ‘normale’ dikke buik.
Maar die is nog wel lekker vrolijk en gezellig :)
Die van jou heeft denk ik deze periode al gehad en is nu bij het punt dat het echt heel veel pijn doet maar voor haar niet meer aan te geven is.
Als jij zegt dat haar gedrag echt heviger wordt en je dat niet van haar gewend bent, denk ik dat het pure pijn is.
Ze wilt met rust gelaten worden, alleen staan. Afstand van haar kudde houden zeg maar :( is niet echt een goed teken ben ik bang :(

Monique1963

Berichten: 8567
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Ontzettende gedragsverandering, Gevaarlijk, ernstig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 11:36

Tjee wat heftig en rot voor het paard en ook voor jou. Verdrietig inderdaad. Ik heb geen suggesties toe te voegen wat het zou kunnen zijn behalve dat ik dacht aan schijnzwanger. Puur en alleen om de dikke buik en het veranderde gedrag.

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

lovelygirly

Berichten: 3541
Geregistreerd: 20-03-04
Woonplaats: Uuut de achterhoeeek!

Re: Ontzettende gedragsverandering, Gevaarlijk, ernstig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-17 11:44

Ostheopaat wil ik zowiezo laten komen
Alleen moeten we even wachten omdat mijn ostheopaat wat druk is .

Haar bloedwaardes waren de laatste keer eigenlijk allemaal goed , niks geks in te vinden .
Ben benieuwd wat er aankomende dinsdag uit het bloedprikken gaat komen ...

Ik vind haar inderdaad vreemd dik.
Ze is eigenlijk in haar goede periodes nooit zo stevig geweest en dat past dan ook helemaal niet bij haar bouw...
Ik ga haar voorlopig ook appart zetten ,
Zodat ze in iedergeval rust kan krijgen
Want ze wordt nu langzaam helemaal gek.
Gewoon heel sneu om aan te zien :-(
Maar een goed teken is dit inderdaad niet :-(

Optie om uit te vinden darmkanker was bij haar nog een staande operatie om een stuk biopt af te kunnen nemen ...
Hoeft ze niet volledig onder narcose .
Toch maar eens bespreken dinsdag met de dierenarts.

Schijnzwanger ben ik niet bekent mee
Zal dit eens even na gaan zoeken....

Vind het zo ontzettend verdrietig
Het is zn lief paardje
Ze is altijd blij je te zien
Staat altijd overdreven te hinniken dan ,
Maar ze loopt zich zelf zo gigantisch in de weg :-(

Bedankt voor al jullie reacties !

BigOne
Berichten: 38045
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Ontzettende gedragsverandering, Gevaarlijk, ernstig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 11:46

Haal vandaag gewoon nog een pijnstilling bij de dierenarts, indien ze zo is door heftige pijn dan merk je dat.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Anoniem

Re: Ontzettende gedragsverandering, Gevaarlijk, ernstig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 11:51

Ik zou zolang ook even een pijnstiller geven, maar aan de andere kant zou ik haar gewoon maandag opladen en naar de kliniek rijden. Niet gaan wachten tot de da langs komt, dat vind ik persoonlijk niet eerlijk naar je paard toe.
Ik ken ook een pony die gedragsverandering liet zien. Niet heel heftig, maar dat veranderde langzaam. Die bleek helemaal vol te zitten met artrose. Was dus ook een pijnreactie.

lovelygirly

Berichten: 3541
Geregistreerd: 20-03-04
Woonplaats: Uuut de achterhoeeek!

Re: Ontzettende gedragsverandering, Gevaarlijk, ernstig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-17 11:57

Ik heb nog metacam staan ,
Deze ga ik vanaf vandaag dan maar weer geven !

Hele goede
Nog even helemaal niet aan gedacht !
Bedankt voor die tip!

Nikass

Berichten: 16563
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 13:36

Misschien heel vreemd hoor, maar kun je niet gewoon vandaag paard opladen en naar de kliniek rijden?
Het idee dat ze misschien (al een tijdje) staat te vergaan van de pijn is niet te verdragen toch?

lovelygirly

Berichten: 3541
Geregistreerd: 20-03-04
Woonplaats: Uuut de achterhoeeek!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-17 14:28

Nikass schreef:
Misschien heel vreemd hoor, maar kun je niet gewoon vandaag paard opladen en naar de kliniek rijden?
Het idee dat ze misschien (al een tijdje) staat te vergaan van de pijn is niet te verdragen toch?


Geloof mij, ik zal niets liever willen ...
Maar ben nog aan het werk .
En kwa vervoer regelen wordt het zo helaas lastig ...

Des te min als ik echt denk dat het spoed wordt ga ik alsnog vanavond
Maar als het enigszins vol te houden is met metacam wacht ik liever even zodat ik alles
Goed kan regelen !
En daarbij is ze in de bui die ze nu heeft echt niet trailer te laden of überhaupt mee rond te rijden
Dat wordt te gevaarlijk ...

soesita

Berichten: 5157
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 10:50

Weet je al wat meer, TS? Ben je met haar naar de kliniek geweest?

smileydees
Berichten: 1683
Geregistreerd: 03-03-11
Woonplaats: in het westen v/h land

Re: Ontzettende gedragsverandering, Gevaarlijk, ernstig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 10:56

tjeetje, dit klinkt niet echt fijn om het maar zacht uit te drukken. Overleg wel even met DA of het handig is de metacam te geven daar het ook verkeerde indrukken/uitslagen zou kunnen geven. Heel veel sterkte in ieder geval!

Those we love don’t go away, maar wat mis ik haar ons Kwinneke. 24.05.2007 - 13.07.2023

Tinker Kwiny
Sindy
Now I am a warrior!
- demi lovato-

Elisa2

Berichten: 36697
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 10:57

Heftig zeg..

Schijnzwanger worden ze niet zomaar, dan zijn ze meestal toch eerst drachtig/ geinsemineerd geweest en hebben ze het vruchtje vaak verworpen/ verloren maar blijven de hormonen uit balans.

Is haar ontlasting en mest goed? en is ze getest op blaasontsteking/ nierstenen?

De harde buik is ook vreemd, evenals de PPID waardes vind ik..ik weet niet hoe oud je paard is? klinkt alsof ze vreselijke pijn heeft in ieder geval.
Ik zou haar ook naar de kliniek brengen en helemaal laten doorlichten denk ik, mits je daar de financieen voor hebt.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Giolli
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!
Zeg maar Ber!

Berichten: 19220
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 12:46

Sharon, nu ik zo alle symptomen nog eens van je lees onder elkaar lijkt het toch wat serieuzer te zijn dan Ramona in haar chagrijnige bui.
Wat goed dat je toch bloed laat prikken. Ik gok dat hier wel wat uit gaat komen. Misschien wel hoge ontstekingswaardes?

Zoals ik al eerder zei; Als je toch nog metacam hebt staan.. Geven! Laat haar eens 7/14 dagen op een behoorlijke dosis staan en kijk wat er gebeurd. Ik gok dat je dan een ander paard hebt, en als dat zo is..D Dan weet je ook dat er serieus wat aan de hand is.
Ik weet dat je qua kosten hoog zit en dat al je paarden je het behoorlijk zwaar hebben gemaakt de afgelopen jaren. Daarom zou ik zeggen, koop een busje metacam en ga zelf op onderzoek uit ipv direct naar de kliniek te rijden. Je weet zelf, voordat je paard ingeladen is ben je al de eerste €100,- kwijt.

Na al die jaren haar gedrag zien te verslechteren, gok ik ook op een tumor. En god laten we hopen dat ik ongelijk heb, want dit drama heb je al eens gehad.

Ik wens je sterkte en bel me als er wat is. :(:) <3

Onderschrift

lovelygirly

Berichten: 3541
Geregistreerd: 20-03-04
Woonplaats: Uuut de achterhoeeek!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-17 05:11

soesita schreef:
Weet je al wat meer, TS? Ben je met haar naar de kliniek geweest?


Nee ben nog niet met haar naar de kliniek geweest.
Omdat ze wat redelijk goede dagen er tussen had zitten.
Heb eerst besloten te wachten op de veearts die vandaag komt.

lovelygirly

Berichten: 3541
Geregistreerd: 20-03-04
Woonplaats: Uuut de achterhoeeek!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-17 05:15

smileydees schreef:
tjeetje, dit klinkt niet echt fijn om het maar zacht uit te drukken. Overleg wel even met DA of het handig is de metacam te geven daar het ook verkeerde indrukken/uitslagen zou kunnen geven. Heel veel sterkte in ieder geval!


Ik heb de metacam 1 dag gegeven en ben toen toch maar gestopt omdat ik inderdaad bang was dat het uiteindelijk iets zou veranderen aan de bloeduitslag. En dat de veearts dan inderdaad niet meer kan zien wat het probleem is. ( ook al kent hij haar natuurlijk door en door na 4/5 jaar )

Dankjewel !

lovelygirly

Berichten: 3541
Geregistreerd: 20-03-04
Woonplaats: Uuut de achterhoeeek!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-17 05:21

Elisa2 schreef:
Heftig zeg..

Schijnzwanger worden ze niet zomaar, dan zijn ze meestal toch eerst drachtig/ geinsemineerd geweest en hebben ze het vruchtje vaak verworpen/ verloren maar blijven de hormonen uit balans.

Is haar ontlasting en mest goed? en is ze getest op blaasontsteking/ nierstenen?

De harde buik is ook vreemd, evenals de PPID waardes vind ik..ik weet niet hoe oud je paard is? klinkt alsof ze vreselijke pijn heeft in ieder geval.
Ik zou haar ook naar de kliniek brengen en helemaal laten doorlichten denk ik, mits je daar de financieen voor hebt.


En ze is niet drachtig of iets dergelijks geweest dus dan kan ik dat iig van het lijstje af strepen !

Haar ontlasting is keurig !
Zal vandaag aan de veearts eens vragen over de nierstenen/blaasontsteking

Ik heb toch niet gezegd volgens mij dat ze een harde buik heeft ? Ze heeft voor haar lichaamsbouw alleen een hele vreemde ronde buik ( al zeg ik het zelf ) gevalletje lijkt op gaskoliek alleen heeft ze geen gaskoliek
Op het moment .

Ze hebben haar bloedgeprikt voor ppid op het moment dat ze ernstig speelde met terug kerende koliek , hierdoor worden bepaalde waardes verhoogt ... en bleek achteraf dat de waardes bij een volgende bloedprikking gewoon normaal was.
Ramona is 19 jaar, bijna 20.

Vandaag komt de dierenarts die haar al een heel aantal jaar kent en behandeld
Die komt bloedprikken. Zal met hem
Stappen gaan overleggen en anders idd naar de kliniek laten brengen.

lovelygirly

Berichten: 3541
Geregistreerd: 20-03-04
Woonplaats: Uuut de achterhoeeek!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-17 05:28

Giolli schreef:
Sharon, nu ik zo alle symptomen nog eens van je lees onder elkaar lijkt het toch wat serieuzer te zijn dan Ramona in haar chagrijnige bui.
Wat goed dat je toch bloed laat prikken. Ik gok dat hier wel wat uit gaat komen. Misschien wel hoge ontstekingswaardes?

Zoals ik al eerder zei; Als je toch nog metacam hebt staan.. Geven! Laat haar eens 7/14 dagen op een behoorlijke dosis staan en kijk wat er gebeurd. Ik gok dat je dan een ander paard hebt, en als dat zo is..D Dan weet je ook dat er serieus wat aan de hand is.
Ik weet dat je qua kosten hoog zit en dat al je paarden je het behoorlijk zwaar hebben gemaakt de afgelopen jaren. Daarom zou ik zeggen, koop een busje metacam en ga zelf op onderzoek uit ipv direct naar de kliniek te rijden. Je weet zelf, voordat je paard ingeladen is ben je al de eerste €100,- kwijt.

Na al die jaren haar gedrag zien te verslechteren, gok ik ook op een tumor. En god laten we hopen dat ik ongelijk heb, want dit drama heb je al eens gehad.

Ik wens je sterkte en bel me als er wat is. :(:) <3


Normaal was ze “normaal” chagerijnig. Merrie chagerijnig haha, maar nu is haar alles zowat te veel en is ze echt boos op alles en iedereen om haar heen.
Ja ik hoop nu eigenlijk wel dat er iets uit de waardes gaat komen zodat je kan gaan handelen op de problemen. Want dat ze pijn heeft merk je echt wel :-(

Ben inderdaad nooit vergeten wat je over de metacam zei en dat ga ik dan inderdaad zeker weten doen! Na het bloedprikken start ik meteen weer met de metacam en ben heel benieuwd
Of ik dan een andere ramona terug ga zien.
Want dit is ramona gewoon echt niet.
Jaah. Klopt . De eerste 100 euro is weg voordat ze in de trailer staat en als ze terug komt ben ik een maandloon kwijt.


Ik hoop inderdaad ook dat je het zo vreselijk mis hebt ... :-(
Maar het laatste “jaar” misschien wel 2 jaar spookt het woordje kanker al heel veel door mijn hoofd...
En god dat wil ik niet nog eens meemaken....

Wil nu eens rust met mijn paarden inplaats van constante zieke paardjes
Je doet zo je best ze gezond te houden .


Dankjewel meisje <3

briitje

Berichten: 3712
Geregistreerd: 22-10-07

Re: Ontzettende gedragsverandering, Gevaarlijk, ernstig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 01:00

Wat zei je da ts?

Lijkt jou het lekker om HELLO FRESH voor 15 euro uit te proberen zonder verplichtingen ? Klik op deze link voor de korting : https://www.hellofresh.nl/?utm_source=r ... d-whatsapp

Vealosz

Berichten: 4556
Geregistreerd: 16-07-07
Woonplaats: ‘s-Heerenberg

Re: Ontzettende gedragsverandering, Gevaarlijk, ernstig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 01:25

Ben ik ook heel benieuwd naar. :j

:¨·.·¨:
`·.
Kaya

lailapri

Berichten: 22098
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Ontzettende gedragsverandering, Gevaarlijk, ernstig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 05:25


3 veulens voor 2022? Volgtopic♧
dekkingen 2022 volgtopic◇
Laila
Djuhna

Lynn_Nikita

Berichten: 25425
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 05:56

Zeer benieuwd. De meest voor de hand liggende dingen zijn genoemd. Ik ben er helaas nooit achtergekomen bij mijn paard, vel dezelfde symthomen op de dikke buik na. Neem aan dat ze ook gewoon ontwormd en zandweg krijgt ivm haar darmen?

eenitraM
Berichten: 10947
Geregistreerd: 24-08-06

Re: Ontzettende gedragsverandering, Gevaarlijk, ernstig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 07:02


karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37155
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 08:40

Ik lees dit topic al even mee maar ben toch benieuwd wat de dierenarts gezegd heeft. Ik herken het gedrag helaas wel. -O- en ook het topic van hierboven dat neergezet wordt.

Ik hoop,voor jou dat het niet hetzelfde is. :(:)

Het ging hier om een kleine appaloosa merrie. Gekocht als weimaatje voor oude tinker en omlater mee te gaan mennen, alleen we zijn niet verder gekomen dan drie weken samenzijn. Mijn meer dan sociale lieve tinkerruin eas vanaf dag een panisch bang voor haar. Ze deed heel erg vuil naar alles dat mannelijk was en had ook de benen en tanden erg los zitten.

In drie weken tijd het gedrag omgeslagen naar gericht willen trappen maar nog wel net hanteerbaar. Omdat ze als weimaatje niet geschikt was omdat oude tinker echt niet in de buurt kon komen. De oude eigenaar niet thuis gaf met haar terugnemen. De moeilijke keuze gehad handel of inslapen. Een handelaar zag het wel zitten, hele verhaal verteld gedrag laten zien maar die wilde haar hebben als twee span pony. Maand later gebeld dat ze naar de slacht was gegaan. Niet meer benaderbaar ook niet meer veilig op stal kunnen uitmesten. Alles en iedereen werd gesloopt op een nare manier. Dierenarts kon er niets mee, medicatie hielp niks. Advies van dierenarts inslapen of slacht maar liever slacht omdat hij niet meer veilig in de buurt kon komen voor injecties.

Zelfs na toen bijna 40 jaar paardenervaring was dit mijn eerste keer met dergelijk extreem gedrag. karuna was een pismerrie maar hanteerbaar :j dit meisje gewoon levensgevaarlijk.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot, juniper, scoebje en 3 bezoekers