Wanhopig, wie kan mij uit helpen? Koliek verschijnselen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
VeroniqueV

Berichten: 65
Geregistreerd: 08-11-08

Wanhopig, wie kan mij uit helpen? Koliek verschijnselen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-17 21:30

Beste bokkers,
Jaren geleden plaatste ik als 13 jarig meisje een wanhopig bericht ook om medische hulp van jullie. Toen der tijd goed geholpen en nooit meer iets gepost. Nu 10 jaar later vraag ik jullie hulp opnieuw.

Mijn paardje yllias is een 12 jarige draver ruin. Heeft in het verleden maandblindheid gehad en is hiervoor in Duitsland geopereerd waar zijn linker oog is verwijderd.

Een ruime 10 jaar verder heeft hij nooit een probleem gehad. Kerngezond paard. Staat overdags in een paddock met groepsgenoten en savonds binnen in de stal. In de zomer de hele dag ook savonds op het land.

Nu een kleine 2 weken geleden stond hij savonds op stal met koliek verschinnselen. Schrapen over de grond, onrustig, liggen en rollen. Gelijk gaan stappen en na 10 min mes te hij. Daarna waren de klachten niet verdwenen en besloten de DA te bellen. Tot die tijd met hem gelopen en bij aankomst heeft de Da me paard onderzocht. Da vond de darmen te stil en zei dat het vermoedelijk koliek was. Darmverslaper gekregen en pijnstiller die rond 23:30 zou moeten uitwerken. Om de 1,5 uur met hem gelopen en rond 00:00 de laatste check gedaan waarbij ik hem liggend in ze box aantrof. Da gelijk weer gebeld en bij aankomst weer opgevoed. Darmen nog iets te stil en paraffine via de neussonde gegeven met nog een ook pijnstiller. Die nacht om de 2uur gelopen en rond 6:00 was de pijnstiller uitgewerkt en was hij oke. Gemest en al. Die dag kleine beetjes gevoerd op aanraden da en met rust gelaten. Dinsdag ( 2dagen later) 15 min aan longe laten lopen. Hierbij beetje gestaafd. Na het uitlopen was hij onwijs aan het hijgen. Het leek alsof ik keihard getraind had. Ik heb hem toen uitgelopen en op stal gezet. Op stal aangekomen ging hij plat op ze zij liggen. Hierbij bleef hij alert maar had duidelijk pijn. Da weer gebeld en eenmaal aangekomen darmen weer opgevoeld. Het laatste stukje darm lag volgens hem net niet goed en dit kon de 'kramp' veroorzaken. Hij kreeg een pijnstiller en kwam de nacht goed door. Dagen erna met rust gelaten, kleine beetjes gevoerd. ( alleen hooi) en geborsteld. Donderdag (weer 2 dagen later) besloot ik een 5 minuten aan de hand te stappen. Na aankomst op stal weer hetzelfde verhaal en trok hij weer bij. Da gebeld en om een volledig bloed beeld gevraagd. Da had bloed afgenomen en uitslag was goed. Alles was goed behalve de ontstekings waarde. Deze waren iets verhoogd maar niet schokkend. Yl was weer comfortabel en hem zo felste. Eergister ( afgelopen maandag)gebeld door stalgenoot dat hij weer lag. Dit keer zonder enig inspanning. Na 5 min gelijk op stal te zijn stond hij al weer. Leek alsof er niks gebeurd was en zat aan ze hooi te eten. Nu vandaag opnieuw gebeld dat hij weer lag. DA opnieuw gebeld en een soort maagzuur remmer gekregen. De naam weet ik nu niet maar was prijzig rond de 30 euro stuk. Nu na het geven is hij onrustiger dan eerst. Loopt veel door stal, ligt en staat dan weer gelijk op. Trapte ook naar ze buik. Duidelijk pijn! Gelijk weer gaan lopen en hiervan is hij opgeknapt en in aankomst stal begint hij weer te eten.

-Hij is de do voor de eerste 'aanval geënt geweest
- is rond augustus verhuist van stal, was daardoor wel wat gestrest
- is een weer ( opgelopen in kliniek Duitsland nooit meer helemaal weg gekregen)
- krijgt meerdere malen per dag hooi en normaal 2x daags niks.
- recent ontwormd en is worm vrij (mest onderzoek gedaan)

Maagzweer heb ik besproken da denk dat dacht dat dit het niet was aangezien bij heel veel eet. Maar krijg nu wel iets voor ze maagzuur?

Wie o wie kan me helpen of heeft ook zoiets soortgelijks mee gemaakt?


Alvast bedankt!

Brigitte_D
Berichten: 684
Geregistreerd: 29-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 21:43

Heel herkenbaar verhaal, precies dit heeft een pony bij mij op stal(haflinger) ook gehad, de ene dag niks aan de hand en een dag later weer mis. En ook dezelfde symptomen als die van jou, ook het bloed was goed, onstekingswaarden iets verhoogt, ze heeft uit eindelijk toch een kuur gekregen tegen maagzweren, omdat het een raadsel bleef wat het was. Helaas omdat het al 3/4 weken aanmodderde was ze ook erg zwak en vermagerd.. na de maagzweer kuur ging alles bergopwaarts, ze heeft nog 1 of 2 keer een terugval gehad tijdens de kuur(die slaat ook pas na een dag of 5 a 6 aan), ze kreeg daarnaast ook nog een supplement weet niet zo 123 meer welke dat was..

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Re: Wanhopig, wie kan mij uit helpen? Koliek verschijnselen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 21:46

Klinkt toch echt als maagzweren. Een paard met maagzweren stopt pas echt met eten bij zeer ernstige maagzweren.

Verschijnselen
De verschijnselen van maagzweren zijn vaag en weinig specifiek. De paarden presteren minder goed, zitten minder goed in het haar en zijn kieskeuriger bij het eten. Regelmatige lichte koliek kan voorkomen. Dergelijke vage verschijnselen zijn vaak reden om een uitgebreid onderzoek naar de gezondheid te laten doen, bijvoorbeeld via de gezondheidscheck die de Gezondheidsdienst voor Dieren aanbiedt. Een maagzweer is aannemelijk als daarbij geen enkele afwijking wordt gevonden behalve een verhoging van het ontstekingseiwit haptoglobine.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 21:57

Jeetje zeg.. wat rot om je paard zo zoek te hebben en niets te weten. Is het geen zandkoliek? Eikels? Verkeerde plantjes in de wei/paddock?

Misschien zijn haverschilpellets iets voor je paard. Veel vezel, en een goede doorstroming in de darmen. Dit wordt tegenwoordig gebruikt bij koliek(gevoelige) paarden. Misschien is het iets voor je paard. Ik raad aan het wel met je dierenarts te overleggen. Ook zou ik het overwegen om met het paard naar een kliniek te gaan om een maagzweer oid uit te sluiten. dit duurt wel lang

VeroniqueV

Berichten: 65
Geregistreerd: 08-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-17 22:20

Bedankt voor jullie reacties, het betekend echt een hoop dat jullie even met me mee denken.

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Re: Wanhopig, wie kan mij uit helpen? Koliek verschijnselen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 23:21

Mijn paard was ook erg koliekgevoelig en krijgt nu havens gastro+ brok. Hier zit extra magnesium in om de maag te kalmeren . sindsdien geen klachten meer gehad.

Jet

Berichten: 11993
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 05:31

Hoe ziet de mest er de laatste maanden uit? Af en toe dunne mest of altijd nette, niet te harde bollen? Is de mest ook op zand getest? Aangezien hij toch delen van het jaar op zand staat ( paddock), is zandkoliek een goede mogelijkheid. Ik zou hoe dan ook de komende 3-4 dagen de mest testen op zand. Zandkoliek is best een sluipmoordenaar naar mijn idee.

Maagzweren kunnen ook, maar daar ben je nu tegen aan het behandelen, dus als het na de kuur over is, zal het dat geweest zijn.

Als het zo blijft, zou ik contact zoeken met een goede paardenkliniek in de buurt en je paard daarheen brengen voor verder onderzoek.

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Wanhopig, wie kan mij uit helpen? Koliek verschijnselen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 07:40

Is zijn mest al eens op zand gecontroleerd?
Het liefst een beetje mest van verschillende hopen, en een paar dagen achter elkaar testen.
Al kan het nooit geen kwaad om preventief een kuur tegen zand te geven.
Koliek door zand kan vagen koliekverschijnselen geven (ook gelijk heel heftig) maar vaak zit er dan al vrij veel zand in de darmen.

Chapeau2002

Berichten: 897
Geregistreerd: 18-03-15
Woonplaats: Heemskerk

Re: Wanhopig, wie kan mij uit helpen? Koliek verschijnselen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 07:49

Doet inderdaad heel erg aan koliek door zand denken. Mijn dochter haar paard gaf laatst beetje hetzelfde beeld. Na een goede zandweg kuur en maandelijks herhalen lijkt het opgelost. Beterschap met je paardje

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Wanhopig, wie kan mij uit helpen? Koliek verschijnselen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 08:06

Wanneer is het paard voor het laatst ontwormd en met welk middel?
Wanneer voor het laatst behandeld tegen zand in de darmen?
Wat voor hooi krijgt hij nu hij gewisseld is van stal? Als het kuil of voorddrooghooi is uit een pak, kan door de fermentatie ook ractie geven bij het paard. Liefst droog hooi voeren.
Havens gastro gaan voeren, daar zit natriumbicarbonaat in om het maagzuur te remmen.
Je hebt blijkbaar van de veearts omeprazol gehad maagzuurremmers. Na zo'n kuur heeft de maag de tijd om te genezen van zweren.

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: Wanhopig, wie kan mij uit helpen? Koliek verschijnselen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 10:03

Kan je nagaan wat je paardje voor medicijn heeft gehad voor de maagzweren? Het kan inderdaad een maagzuurremmer zijn zoals omeprazole, maar er zijn nog zoveel andere middelen die lang niet allemaal even effectief zijn. Met omeprazole moet je oppassen dat het niet een korte kuur van 6 dagen is en vervolgens ophoudt. In 6 dagen kan een flinke maagzweer niet herstellen.

Zand zou ik ook als eerste gaan controleren. Is makkelijk zelf te doen en kan ook zulke nare koliekverschijnselen geven.

Hoop dat je er snel achter komt. Veel beterschap voor je paardje!

VeroniqueV

Berichten: 65
Geregistreerd: 08-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-17 11:21

Bedankt voor jullie reacties. Zandkoliek heb ik vorige week 1 keer getest met een zakje en water. Ik vraag me nu dan af of ik het wel goed heb gedaan. Ik heb ulcer gold gekregen ( staat op de verpakking?). Hier heb ik er nu eerst maar 3 van gekregen. Weet iemand hoelang dat ongeveer gegeven moet worden?

Verder die ik veel mensen gastro voer aanraden en lucerne?


Kleine toevoeging: september voor het laatst grote wormen kuur gegeven en hij krijgt kwaliteits hooi. Ik sta zelf bij iemand die dit verkoopt en dit vond de da er ook prima uitzien. Hij is nu ook alleen op rantsoen van hooi. En dit nu meerdere malen per dag kleine beetjes. Ze mest wisseld. Overdags vaak goede mest ballen en soms savonds een paar dunne slappere ballen.

Monique1963

Berichten: 8636
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 11:29


Jet

Berichten: 11993
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 15:48

Op zich is zand testen door wat mestballen ( 3-4) op te lossen in water de eenvoudigste manier. maar dan wel een aantal dagen achter elkaar, van verschillende hopen is ook een goed idee. Zand komt er vaak met golven uit zeg maar, dan weer niet en dan weer wel. Dus als je net test op een keer dat het er niet mee uit komt, denk je dat je paard vrij van zand is, maar dat hoeft niet zo te zijn. Ik doe het zelf in een emmer. 3-4 ballen mest, oplossen in ruim water, voorzichtig afgieten en dan blijft er een randje zand achter. Is dat meer dan een theelepel bij elkaar is het teveel! In een zakje of in zo'n opvoelhandschoen kan ook, dan giet je het niet af, maar laat je het een tijd hangen ( volgens mij een paar uur). Dan zie je in de vingers van de handschoen zand zitten, of je voelt het als je zo'n vinger tussen je vingers neemt en je vingers over elkaar heen beweegt.

Overigens geeft slappe mest af en toe wel aan dat het zand zou kunnen zijn.

Ulcergold is inderdaad Omeprazol. 3 spuiten lijkt me wel heel erg weinig! https://www.zoetis.nl/products/paarden/ulcergold.aspx . Hier zie je wat de fabrikant er zelf over schrijft.

Het kan natuurlijk ook nog een combinatie zijn van zand en maagzweren om het nog ingewikkelder te maken.

VeroniqueV

Berichten: 65
Geregistreerd: 08-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-17 16:13

Jet schreef:
Op zich is zand testen door wat mestballen ( 3-4) op te lossen in water de eenvoudigste manier. maar dan wel een aantal dagen achter elkaar, van verschillende hopen is ook een goed idee. Zand komt er vaak met golven uit zeg maar, dan weer niet en dan weer wel. Dus als je net test op een keer dat het er niet mee uit komt, denk je dat je paard vrij van zand is, maar dat hoeft niet zo te zijn. Ik doe het zelf in een emmer. 3-4 ballen mest, oplossen in ruim water, voorzichtig afgieten en dan blijft er een randje zand achter. Is dat meer dan een theelepel bij elkaar is het teveel! In een zakje of in zo'n opvoelhandschoen kan ook, dan giet je het niet af, maar laat je het een tijd hangen ( volgens mij een paar uur). Dan zie je in de vingers van de handschoen zand zitten, of je voelt het als je zo'n vinger tussen je vingers neemt en je vingers over elkaar heen beweegt.

Overigens geeft slappe mest af en toe wel aan dat het zand zou kunnen zijn.

Ulcergold is inderdaad Omeprazol. 3 spuiten lijkt me wel heel erg weinig! https://www.zoetis.nl/products/paarden/ulcergold.aspx . Hier zie je wat de fabrikant er zelf over schrijft.

Het kan natuurlijk ook nog een combinatie zijn van zand en maagzweren om het nog ingewikkelder te maken.




Dankjewel voor je reactie! Zand test van vandaag was ook nauwelijks. Ik zal het een paar dagen achter elkaar doen.

Da komt zo voor een ander paard en zou dan even vragen wat de bedoeling is van de spuiten omeprazol. Heb net ook havens gastro gehaald en lucerne. Hier alleen een kwartje van gegeven na de spuit. Verder eet hij altijd gulzig dus nu maar in een hooi net gedaan.


En dan nu maar even afwachten. Hoop zo dat het hij hier van opknapt

Corientjuh94

Berichten: 694
Geregistreerd: 03-03-08
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 16:20

Ik zou toch verder onderzoek laten doen, dat hij zo koliekerig blijft is niet normaal. Zelf denk ik ook aan maagzweren en dit is relatief makkelijk te onderzoeken door een maagscopie te laten uitvoeren op een kliniek.
Bij een echte verstopping/darmverplaatsing zijn je bloedwaarden anders en zou hij acuut veel slechter zijn geworden. Maagzweren geeft koliek waarbij het bij inspanning kan verergeren doordat het zuur door de maag 'klotst'. 3 van die tubes omeprazol gaat geen maagzweren oplossen, daarvoor is langere medicatie nodig (weken). Fijn dat hij wel goed eet, maar zou niet pas gaan handelen als hij niet meer eet. Zand zou inderdaad ook kunnen, maar wat al gezegd is dat moet je meerdere dagen testen. Succes ! Hopelijk knapt hij snel op :)

upendo

Berichten: 22277
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 16:46

Ik lees even mee. Nog niet zozeer sprake van veelvuldige koliek bij mijn merrie, maar ze voldoet wel aan een paar symptomen van maagzweren dus ik twijfel over een kuur.
Ze krijgt al luzerne en ik heb vandaag ook een zak gastro+ in huis gehaald. Als dat verbetert ga ik er een Abler kuur tegenaan gooien, de goedkope versie van Ulcergold/Gastroguard.
Laatst bijgewerkt door upendo op 09-11-17 17:08, in het totaal 1 keer bewerkt

_Penny

Berichten: 77
Geregistreerd: 23-06-17

Re: Wanhopig, wie kan mij uit helpen? Koliek verschijnselen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 17:07


VeroniqueV

Berichten: 65
Geregistreerd: 08-11-08

Re: Wanhopig, wie kan mij uit helpen? Koliek verschijnselen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-17 18:44

Da net even gesproken. We gaan kijken wat de omazepole met hem doet. Knapt die hier van op dan weten we dat het aan de voorkant van het maag darm stelsel zit en dan kunnen we nog endoscopie doen om er echt eens even 'in' te kijken.

Ben benieuwd. Die tubes zijn inderdaad erg duur! Alles over voor me paard natuurlijk maar eist niet dat het zo veel kosten en de kuur dan zo lang zou worden mochten het maagzweren zijn. Maargoed ik ben een groenje op het gebied van maagzweren of darm problemen.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 18:52

Ik zou 'm gelijk ook psyllium vezels geven tegen zand, geen risico lopen.
Symptomen komen aardig overeen.
Het is niet omdat er in het zakje geen of heel weinig zand zit, dat er in de darmen ook niks zit.
Het grootste probleem is dan dat het zand gewoon niet afgevoerd wordt.

VeroniqueV

Berichten: 65
Geregistreerd: 08-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-17 19:20

Pandora2 schreef:
Ik zou 'm gelijk ook psyllium vezels geven tegen zand, geen risico lopen.
Symptomen komen aardig overeen.
Het is niet omdat er in het zakje geen of heel weinig zand zit, dat er in de darmen ook niks zit.
Het grootste probleem is dan dat het zand gewoon niet afgevoerd wordt.



Dankje, zal er gelijk naar kijken. Is dat iets wat bij de diervoeder te halen Is?

Corientjuh94

Berichten: 694
Geregistreerd: 03-03-08
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 19:22

VeroniqueV schreef:
Pandora2 schreef:
Ik zou 'm gelijk ook psyllium vezels geven tegen zand, geen risico lopen.
Symptomen komen aardig overeen.
Het is niet omdat er in het zakje geen of heel weinig zand zit, dat er in de darmen ook niks zit.
Het grootste probleem is dan dat het zand gewoon niet afgevoerd wordt.



Dankje, zal er gelijk naar kijken. Is dat iets wat bij de diervoeder te halen Is?


Ja hoor en anders kun je ook een zandwegkuur kopen bij de ruitersportzaak.

VeroniqueV

Berichten: 65
Geregistreerd: 08-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-17 19:39

Dank! Ik ga eens Google welke er aanbevolen wordt.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 19:47

De fries van de stalbaas krijgt preventief haverschilpellets om zand af te voeren. Psylium werk niet voldoende.

Ts verander niet te veel met voer, dat is juist niet goed voor paarden met een gevoelig maag/darm systeem. Overleg met je dierenarts.

Heeft je paard horzeleitjes in de vacht gehad?

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 20:18

No_No schreef:
De fries van de stalbaas krijgt preventief haverschilpellets om zand af te voeren. Psylium werk niet voldoende.

Ts verander niet te veel met voer, dat is juist niet goed voor paarden met een gevoelig maag/darm systeem. Overleg met je dierenarts.

Heeft je paard horzeleitjes in de vacht gehad?


Bedankt voor de tip over die haverschilpellets ! Wist ik niet. Alleen in belgie blijkbaar niet te verkrijgen als ik goed gezocht heb...jammer :\

Ik bestel de psylliumvezels altijd op http://www.makana.de