Wanhopig, wie kan mij uit helpen? Koliek verschijnselen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: Wanhopig, wie kan mij uit helpen? Koliek verschijnselen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 02:03

Zie veel nuttige tips maar de nr 1 voor mij ontbreekt, hoe is het met het gebit gesteld? Niet goed kunnen kauwen kan ook zeker een oorzaak zijn. Bekijk zelf alvast zijn mond is en controleer zijn tong en wangen op wondjes.


VeroniqueV

Berichten: 65
Geregistreerd: 08-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-17 13:28

jobamara schreef:
Zie veel nuttige tips maar de nr 1 voor mij ontbreekt, hoe is het met het gebit gesteld? Niet goed kunnen kauwen kan ook zeker een oorzaak zijn. Bekijk zelf alvast zijn mond is en controleer zijn tong en wangen op wondjes.


Dank! Ik heb van de week globaal gekeken. Zal dit nog iets uitgebreider doen. Vanmiddag da op de hoogte brengen van de situatie nu. Gister een rondje gestapt rond de 15 min. Gelukkig bleef hij hierna goed. Omazeprol lijkt hier invloed op te hebben aangezien hij een week gelden van 5 tot 0 min inspanning al lag.

Xritt
Berichten: 603
Geregistreerd: 21-06-15
Woonplaats: Epe

Re: Wanhopig, wie kan mij uit helpen? Koliek verschijnselen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 22:15

Ik lees dat je gelukkig al veel goede tips hebt gehad. Mijn paard heeft (ik denk) door een operatie en verandering van stal. Een gevoelige maag en darmen gekregen. Ik kon niet eens poetsen over haar buik. Met rijden wilde ze niet inbuigen om mijn been. Da is ook meerdere keren geweest. Ze is op de kliniek nagekeken op maagzweren. Gelukkig had ze die niet, maar wel een geïrriteerde maagwand. En waarschijnlijk gevoelige darmen. Ik heb altijd Colosan in mijn kast staan. Dit helpt super goed bij beginnende koliek.
Ik voer haar nu Gastro + en na het rijden slibber met lijnzaadolie. Het gaat nu langer tijd erg goed. Ook met poetsen en rijden. De Gastro+ werkte na twee weken. Toen merkte ik tenminste verschil.
Ik ben een tijdje gestopt met Gastro om te kijken hoe dit ging. De Gastro zit niet in het stalgeld. Dacht miss gaat het na maanden weer goed en kan ze op "normaal" voer. Na een paar weken ging het weer mis. Ik kan Gastro echt aanraden bij maag en darm problemen. Een zak is niet duur en miss het proberen waard.

Succes met je paardje.

VeroniqueV

Berichten: 65
Geregistreerd: 08-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-17 21:11

Kleine update voor wie het volgt en benieuwd naar is.

Nu een week in behandeling met omeprazol. Me paard is niet meer gaan liggen na inspanning of vanuit het niks. Mest is ook niet meer slap. Eergister zeker 15-20 min gestapt wat ook goed ging. Hij krijgt nog een zandkuurtje momenteel. Echt zand zie ik zoals vele soms melden er niet echt tussen zitten.

Het enige wat me nog wel opvalt is dat hij natte 'winden' laat. Hierbij loopt er een beetje vocht uit. Kan dit door het zandkuurtje komen?
Ook maakt zijn maag/darmen wanneer hij eet en in rust staat enorm viel geluid. Ik weet niet of dit normaal is maar het valt me wel op.

Ik heb via Amerika op aanraden van veel van jullie de gastrocard bulk gekocht en overbrug die tijd ertussen met de spuiten van de da.

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: Wanhopig, wie kan mij uit helpen? Koliek verschijnselen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 22:27

Lees nog mee, fijn dat het beter lijkt te gaan, maar geef toch nogmaals de tip voor een goede tandarts. Slecht kunnen kauwen door pijn zorgt voor moeilijk verteerbare delen in de darmen, ook komt er door onvoldoende kauwen minder speeksel bij de voeding wat weer maagproblemen kan geven. Heb zelf jaren terug toen een tandarts nog niet gebruijkelijk was al die ervaring gehad, veearts lachtte me toen uit maar ik ben blijven volhouden dat hij de kiezen moest doen, en gelukkig hielp het. Kreeg later ook wel gelijk van hem.

VeroniqueV

Berichten: 65
Geregistreerd: 08-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-17 22:36

jobamara schreef:
Lees nog mee, fijn dat het beter lijkt te gaan, maar geef toch nogmaals de tip voor een goede tandarts. Slecht kunnen kauwen door pijn zorgt voor moeilijk verteerbare delen in de darmen, ook komt er door onvoldoende kauwen minder speeksel bij de voeding wat weer maagproblemen kan geven. Heb zelf jaren terug toen een tandarts nog niet gebruijkelijk was al die ervaring gehad, veearts lachtte me toen uit maar ik ben blijven volhouden dat hij de kiezen moest doen, en gelukkig hielp het. Kreeg later ook wel gelijk van hem.



Dank voor je reactie! Je tip ga ik zeker opvolgen. Ik laat hem nog iets verder aansterken en zal dan een afspraak maken.

Pumpkins

Berichten: 3145
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: Wanhopig, wie kan mij uit helpen? Koliek verschijnselen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 22:12

Ik volg ook zeker nog! Fijn te horen dat hij op lijkt te knappen. Goed dat je meer omeprazole besteld hebt nu je ziet dat hij daar toch goed van opknapt. Zou ook zeker minimaal een maand volle dosis geven en dan langzaam afbouwen. Beetje nat bij winden kan er op duiden dat de darmen nog niet helemaal hersteld zijn.

Veel succes!

Monique1963

Berichten: 8623
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Wanhopig, wie kan mij uit helpen? Koliek verschijnselen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 21:35

Ik volg ook nog steeds en fijn dat het beter gaat

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

VeroniqueV

Berichten: 65
Geregistreerd: 08-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-17 20:05

Afgelopen paar dagen gingen goed, donderdag voor het eerst kwartiertje gelongeerd met vooral veel stap en stukjes draf. Gister wat langer gelongeerd met stukje gelop erbij. Ik heb hem zelf los laten lopen en zonder zweep. Gewoon eens kijken wat hij zelf wilt. Hij ging even funk uit zijn dak. Ik neem aan dat hij zich dan al wat beter voelt?!

Gister overgestapt op de abler. Hij had eerst de spuiten omeprazol van golden... en nu sinds gister de korrels over zijn eten. Dit had hij gister op.

Nu kom ik alleen net aan bij stal en zie dat ze hele boks rommelig is. Het lijkt erop dat hij gerold heeft. Ook ze vacht is vies. Verder merk ik niks aan hem. Hij is zichzelf en rommelt lekker in ze stal en eet ze eten goed.

Zou dit de overstap van medicijn kunnen zijn? Is toch wat minder nu ik weet dat hij in ze stal 'gerold' heeft.

Mist

Berichten: 9481
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 20:35

Ik had je een pb gestuurd een dikke week geleden omdat mijn paard destijds door maagzweren ook gewoon in de wei ging liggen etc.
Wat ik niet verteld had was dat mijn paard dus ook niet ging liggen in haar stal om te slapen (vanwege de maagzweren) en dat ze dus om de 2 wkn uiteindelijk wel ging wankelen en gewoon neer viel in de stal (al dan niet klem tegen de muur)

Na een week abler begon ze weer zelf te gaan liggen om te slapen, paarden hebben remslaap nodig, de meeste kunnen 1.5 tot 2 wkn zonder remslaap en dan donderen ze gewoon omver.

Mijn paard ging dus weer liggen om te slapen. Maar....omdat ze (waarschijnlijk) zo uitgeput was lag ze veel langer dan een paard normaal ligt de eerste paar weken (ik had inmiddels camera's in de stal dus ik wist hoe lang mijn 4 paarden elke nacht "sliepen" meestal niet meer als 1 uur of zo waarvan 10-15 minuten remslaap)

Nu is een paard niet gebouwd om eigenlijk meer dan een uur te liggen, wat dus bij mijn paard wel het geval was ze lag in het begin soms 3-4 uur, als ze dus wilde opstaan was haar onderste (achter)been bijna verdoofd, en kon ze dus niet goed opstaan. Meestal draaide ze dan naar haar andere kant en na een minuut of 10 kon ze dan wel opstaan. Wellicht dat dat nu bij jou ook aan de hand is en dat kan zeker de omgeploegde stalbodem verklaren. Ik herken het voor 100% iig.

VeroniqueV

Berichten: 65
Geregistreerd: 08-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-17 18:47

Mist schreef:
Ik had je een pb gestuurd een dikke week geleden omdat mijn paard destijds door maagzweren ook gewoon in de wei ging liggen etc.
Wat ik niet verteld had was dat mijn paard dus ook niet ging liggen in haar stal om te slapen (vanwege de maagzweren) en dat ze dus om de 2 wkn uiteindelijk wel ging wankelen en gewoon neer viel in de stal (al dan niet klem tegen de muur)

Na een week abler begon ze weer zelf te gaan liggen om te slapen, paarden hebben remslaap nodig, de meeste kunnen 1.5 tot 2 wkn zonder remslaap en dan donderen ze gewoon omver.

Mijn paard ging dus weer liggen om te slapen. Maar....omdat ze (waarschijnlijk) zo uitgeput was lag ze veel langer dan een paard normaal ligt de eerste paar weken (ik had inmiddels camera's in de stal dus ik wist hoe lang mijn 4 paarden elke nacht "sliepen" meestal niet meer als 1 uur of zo waarvan 10-15 minuten remslaap)

Nu is een paard niet gebouwd om eigenlijk meer dan een uur te liggen, wat dus bij mijn paard wel het geval was ze lag in het begin soms 3-4 uur, als ze dus wilde opstaan was haar onderste (achter)been bijna verdoofd, en kon ze dus niet goed opstaan. Meestal draaide ze dan naar haar andere kant en na een minuut of 10 kon ze dan wel opstaan. Wellicht dat dat nu bij jou ook aan de hand is en dat kan zeker de omgeploegde stalbodem verklaren. Ik herken het voor 100% iig.




Dank!
Stalgenoot scheen er toevallig bij te zijn. Stelde niks voor zei ze. Hij ging heel even liggen en en stond daarna op. Ik houd het nog wel in de gaten.


En enige is nu nog dat ik regelmatig de maag hoor 'knorren' en hij natte scheten laat. Ze billen zijn elke dag nog een klein beetje nat geweest. Ze mest is oke.
Moet ik me hier nog zorgen over maken denken jullie?

Wijslander

Berichten: 5776
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Wanhopig, wie kan mij uit helpen? Koliek verschijnselen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 08:01

Helemaal goed/normaal klinkt het nog niet. De omeprazole zou ik ruim doseren. Weet je zeker dat alle korreltjes naar binnen gaan?

Is er al een afspraak met een goede tandarts? En hoeveel en hoe vaak krijgt hij nu hooi?

Martinedd

Berichten: 1309
Geregistreerd: 04-08-04
Woonplaats: In de rimboe in Friesland

Re: Wanhopig, wie kan mij uit helpen? Koliek verschijnselen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 22:07

is hij recent ontwormd tegen lintworm?

{ Hondenschool Martine }
puppy, gedrag en gehoorzaamheidscursussen
http://www.hondenschoolmartine.nl

Versace2011

Berichten: 94
Geregistreerd: 10-04-13
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 01:02

VeroniqueV schreef:
Kleine update voor wie het volgt en benieuwd naar is.

Nu een week in behandeling met omeprazol. Me paard is niet meer gaan liggen na inspanning of vanuit het niks. Mest is ook niet meer slap. Eergister zeker 15-20 min gestapt wat ook goed ging. Hij krijgt nog een zandkuurtje momenteel. Echt zand zie ik zoals vele soms melden er niet echt tussen zitten.

Het enige wat me nog wel opvalt is dat hij natte 'winden' laat. Hierbij loopt er een beetje vocht uit. Kan dit door het zandkuurtje komen?
Ook maakt zijn maag/darmen wanneer hij eet en in rust staat enorm viel geluid. Ik weet niet of dit normaal is maar het valt me wel op.

Ik heb via Amerika op aanraden van veel van jullie de gastrocard bulk gekocht en overbrug die tijd ertussen met de spuiten van de da.



Mijn paard heeft dit najaar hetzelfde gehad: veel geluid in de darmen. Nee, dit is niet normaal. Dit is een teken van onbalans in de darmen. Ik heb ook een kuur Abler (met probiotica). Wat je ziet is dat het met 3 dgn verlichting geeft. Vermoedelijk heeft het darmprobleem buikpijn en sdus stress opgeleverd. En zo weer maagzweren. Echter door toevoeging van probiotoca in Abler weet ik het niet zeker.
Darmen zijn nu rustig....en paard ook. Hij heeft lange tijd niet gelegen in zijn stal maar doet dat nu weer. Ik zie het als een teken van rust (in het lichaam/organen).

Met een DA heb ik bepaald dat er 10 dgn volledige dosis gegeven werd, daarna 5 dgn halve dosering en 9 dgn 1 zakje. Afbouwen is echt nodig omdat de maag ineens een overdosis aan maagzuur produceert, hetgeen niet goed is. Met afbouwen doseer je de aanmaak van zuur. Mijn DA zegt dat langdurige gebruik van omeprazol niet goed is, max 28 dgn.
Mijn paard krijgt geen krachtvoer meer. Heb niet eerder zo relaxed dier gehad *\o/*


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Antonius, cariena1, Folani, Miran, Noukie123 en 100 bezoekers