Ervaring castratie op latere leeftijd (8).

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lori

Berichten: 3564
Geregistreerd: 11-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 18:51

Hier heb ik dit voorjaar een hengstje laten castreren die volgens de vorige eigenaar 5 was maar volgens de DA 7jaar, is liggend gecastreerd en de wond is volgens het boekje genezen.

Ik zeg wel als je de mogelijkheid hebt tot castreren in de kliniek is dat vast wel veiliger al kan je ook pech hebben. Zou ook wachten tot die wat is bijgekomen en beter is qua gezondheid, het is nu toch najaar de hormonen zijn nu wat minder actief dan in het voorjaar als de merries terug massaal hengstig worden.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 01:10

Caira schreef:
Mijn 8 jarige is ook in de kliniek gecastreerd, ik heb 5 DA opgebeld en ze zeiden zonder uitzondering breng hem naar de kliniek.

Best apart. Onze veearts heeft eerst gekeken en vond dat het nog zo kon. Hij is uiteindelijk op een trainingsstal gecastreerd en daar vond de veearts ook dat het nog zo kon. Hij was toen 7.
Ongezien advies door de telefoon is wel erg simpel.

Voordeel van op de kliniek is dat zij ook stukje nazorg kunnen doen.

Mijn hengst was 8, had serieuze mango’s hangen en is mijn dierbaarste bezit. Dus als de dierenartsen dat zeggen dan volg ik dat op. Ben blij dat ik het gedaan heb, hij was na 1 dag thuis, en is via de lies geopereerd wat veel minder risico’s met zich meebrengt. Ook met het oog op verklevingen en littekens.


Dat is voor iedereen zo neem ik aan. Ik heb ook heel veel mis zien gaan, maar dat lag doorgaans niet aan de ingreep, maar de behandeling daarna.

Het ging mij erom, dat de veeartsen telefonisch wat zeggen, zonder je paard gezien te hebben. Misschien kon het wel gewoon staande of liggend op de wei. Ze vergeten voor het gemak even de nadelen en risico's van een liggende operatie in een kliniek. Dat is echt niet 100% veilig, net als de andere manieren niet.

Bij ons zijn 2 veeartsen wezen kijken, dus hebben ons paard gezien en daarop gezegd wat kon en beste was.

tengeltje11
Berichten: 7136
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Ervaring castratie op latere leeftijd (8).

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 13:41

Hier eigenlijk achteraf nooit iets moeten doen.
Werden gecastreerd,en is zonder enige nazorg mooi genezen,bij alle drie de hengsten.
Ik denk dat de DA die de ingreep doet,idd enorm veelzeggend isams die ruime ervaring heeft hiermee en weet wat hij doet,dan sta je al een grote stap dichter bij een succesvolle ingreep zonder complicaties.

Een paard volledig onder narcose brengen is sowieso risicovoller dan een lichte sedatie die gebruikt wordt om op de wei/stal te castreren.
Dus zomaar roepen dat de kliniek beter is,is ook niet juist.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Ervaring castratie op latere leeftijd (8).

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 15:31

Het risico van complicaties bij een open castratie is vele malen groter dan het risico op complicaties bij een volledige narcose. Zeker in gecontroleerde omstandigheden zoals op een goede kliniek.

Ik zou voor die paar honderd euro verschil in kosten het risico niet gaan lopen. Goedkoop castreren is leuk voor jaarlingen, maar het is niet voor niets dat ze het liever niet doen bij volgroeide hengsten.

Riffiexrif
Berichten: 25
Geregistreerd: 16-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 22:37

m_vandalen schreef:
Hadden deze hengsten ook al gedekt?

De mijne wel meerdere nakomelingen

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 01:19

Dees schreef:
Het risico van complicaties bij een open castratie is vele malen groter dan het risico op complicaties bij een volledige narcose. Zeker in gecontroleerde omstandigheden zoals op een goede kliniek.

Ik zou voor die paar honderd euro verschil in kosten het risico niet gaan lopen. Goedkoop castreren is leuk voor jaarlingen, maar het is niet voor niets dat ze het liever niet doen bij volgroeide hengsten.


Ben ik het niet mee eens.

Heb al behoorlijk wat paarden het loodje zien liggen op de operatie tafel met een eenvoudige ingreep, dus dat is echt heel belastend voor een paard. Zeker een ouder paard.

Je moet gewoon echt een goede en ervaren veearts hebben en die je paard laten beoordelen. Buiten kan het heel netjes en snel gaan.

Dat veel veeartsen en klinieken meteen roepen va een bepaalde leeftijd op de kliniek moet, vind ik ongezien een slecht advies.
Daarbij is een veulen/jaarling bijv minstens zo kwetsbaar, zo niet nog kwetsbaarder. De ingreep is dan makkelijk, maar het blijft een ingreep buiten op een jong kwetsbaar dier.

De aanpak erna is echt erg belangrijk. Diverse klinieken laten ze op stal staan en koelen/spuiten af. Als het thuis/op stal gebeurt, raden sommigen dat ook aan. Maar juist in die nazorg heb ik het al vaak mis zien gaan.
Als je het in een periode doet zonder teveel insecten en je hebt een nette omgeving, is lekker rustig buiten lopen juist prima. Op stallen heersen enorm veel bacterien die niet bevorderlijk zijn.

Vroeger heb ik castreurs op heftige wijze te werk zien gaan aan de lopende band, maar er ging echt weinig mis. Een ervaren veearts doet het snel en netjes, maar zal eerlijk zijn wanneer het echt niet meer buiten kan. Maar dan nog, zou ik alleen luisteren naar een veearts die mn paard heeft gezien en allebei tegen elkaar afweegt.

Onze laatste hengst is 1,5jr geleden gedaan en was 7. Dat was een quarter die ons genoeg heeft gekost, dus daar ging het helemaal niet om. Maar ik sta nog steeds achter die keus toen en hij was er snel bovenop. Was zo veel fijner voor hem en dat was wat telde.

tengeltje11
Berichten: 7136
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Ervaring castratie op latere leeftijd (8).

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 09:00

Idd superpony,hier net dezelfde ervaring.
Na de castratie bleven ze hier gewoon mooi op dezelfde weide als anders,bleven in constante beweging en genazen zonder spoelen of complicaties.

Tegenwoordig roept iedereen bij het minste dat je naar de kliniek moet.
Maar een relaxt paard thuis heeft sowieso al een betere startpositie nr genezing toe dan een gestresst paard op verplaatsing(nog maar los van de totale narcose).

Caira
Berichten: 26061
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Ervaring castratie op latere leeftijd (8).

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 09:41

Sorry hier ga ik niet eens een antwoord tegen typen. TS S6 en als je meer van mijn ervaringen wilt weten dan kun je me bereiken via pb

ivy_power89

Berichten: 5853
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Re: Ervaring castratie op latere leeftijd (8).

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 09:43

Hier een 5 jarige die 2 seizoenen gedekt heeft laten castreren. Niet op de tafel, wel liggend bij de DA. Heeft een weekje nazorg op de kliniek gehad en is volledig genezen

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 19:00

Caira schreef:
Sorry hier ga ik niet eens een antwoord tegen typen. TS S6 en als je meer van mijn ervaringen wilt weten dan kun je me bereiken via pb


Waarom niet?

Daarbij is 1 ervaring, maar 1 ervaring. Er zijn natuurlijk honderden horror verhalen over castraties thuis, maar er zijn net zoveel horror verhalen over operaties in een kliniek.

Ik vind ook dat veel teveel veeartsen tegenwoordig maar wat roepen. Dan mogen ze wel gestudeerd hebben, maar het gaat ook om ervaring en kunde. Zelfde als voeding bijv, daar weten ze echt barweinig vanaf. Je moet iemand hebben die zich erin verdiept.

Bij castratie moet je gewoon een veearts hebben die het heel veel heeft gedaan. Maar door de telefoon of online adviseren is gewoon niet wat je wil. Elk paard is anders, dus laat een goede veearts komen kijken en oordelen. Liefst iemand van wie je weet dat hj er al veel heeft gedaan.

De risico's zijn er gewoon altijd en die neem je erbij, want je hebt geen keus.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 09:44

superpony schreef:
Ik vind ook dat veel teveel veeartsen tegenwoordig maar wat roepen. Dan mogen ze wel gestudeerd hebben, maar....


En wat heb jij zelf eigenlijk gestudeerd?

Puur omdat jij een 'onderbuik' hebt voor wat jij goed vindt, wil helemaal nog niet zeggen dat je daarin ook gelijk hebt. Ik ga liever af op iemand die er echt voor gestudeerd heeft. In die 6 tot 12 jaar hebben ze heus wel iets opgestoken, iets wat verder gaat dan wat 'bokt-wijsheden'. Beetje meer respect is op zijn plaats.

Rizette
Berichten: 4351
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 10:14

Ik vind ook dat veel teveel veeartsen tegenwoordig maar wat roepen


Kom op zeg. De ene veearts weet wat meer van voeding af dan de andere maar wil je echt een op jouw paard afgestemd voedingsadvies dan haal je er een onafhankellijke voedingsdeskundige bij die hebben daar weer voor gestudeerd.
Ik heb absoluut niet de ervaring dat dierenartsen maar wat roeptoeteren. Ik heb ook een lichte voorkeur voor een dierenarts met veel ervaring maar vergeet niet dat een jongere generatie weer beter op de hoogte is van de nieuwere technieken en vaak alleen voor paarden gestudeerd hebben terwijl de oudere artsen het hele pakket hadden van kleine huisdieren tot nijlpaard bij wijze van spreken.
Sowieso is castratie een risico Ik heb zo'n 30 jaar terug een erg goed en duur paard meegemaakt dat toendertijd bij een van de hoogst aangeschreven dierenartsen van Nederland werd gecastreerd. Het was een nieuwe techniek. Koste kapitalen. De beste zorg in de kliniek heeft het paard gekregen en toch buikvliesontsteking en dood. Er is altijd een risico vergis je daar niet in.Ook bij de beste arts. Het zijn ook maar mensen.
Laatst bijgewerkt door Rizette op 14-11-17 10:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Popstra
Berichten: 13733
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Ervaring castratie op latere leeftijd (8).

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 10:44

Mijn 6 jarige hengst is ook gewoon staand op de poetsplaatsen gecastreerd. Ging prima
Dat terwijl ook velen riepen van nee, moet je in een kliniek laten doen.
Je moet doen wat voor jou het beste voelt

tengeltje11
Berichten: 7136
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 12:13

Dees schreef:
superpony schreef:
Ik vind ook dat veel teveel veeartsen tegenwoordig maar wat roepen. Dan mogen ze wel gestudeerd hebben, maar....


En wat heb jij zelf eigenlijk gestudeerd?

Puur omdat jij een 'onderbuik' hebt voor wat jij goed vindt, wil helemaal nog niet zeggen dat je daarin ook gelijk hebt. Ik ga liever af op iemand die er echt voor gestudeerd heeft. In die 6 tot 12 jaar hebben ze heus wel iets opgestoken, iets wat verder gaat dan wat 'bokt-wijsheden'. Beetje meer respect is op zijn plaats.


ja,en hoeveel mensen die afgestudeerd zijn als DA,hebben al veel ervaring met staande of liggende castraties buiten de kliniek van de unief?
volgens mij amper tot gene.
dus logisch dat bitter weinig DA-en dat zien zitten,ze hebben er gewoon geen ervaring mee.....

om daarom alle DA over dezelfde kam te scheren is ook niet correct.
er zijn er met voldoende goeie ervaring die weten wat ze doen,wat verantwoord is en wat niet,en zo'n DA kan echt op een correcte manier thuis castreren als hij dat goed inschat en er positief tegenaan staat.

Luckystory
Berichten: 3466
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 12:32

Mijn 5 jarige Lusitano-kruising is dit voorjaar liggend in het land gecastreerd.
Advies was voor hem ook op tafel in de kliniek. Absoluut niet rechtstaand.
Dit paard was wel een "speciaal geval". Misschien dat men met een 'normale' 5 jarige een ander advies zou geven...
Maar ik zag in de kliniek niet zitten (teveel stress voor het paard) dus heb hem heel eigenwijs thuis, liggend op de wei laten castreren door een ervaren DA die het wel aandurfde.
Allemaal goed verlopen. Nadien is de wonde wel een beetje ontstoken geweest. (Misschien een beetje te laat in het seizoen en warm weer) Maar dat was met enkele weken ab te geven helemaal weg. Verder heeft mijn paard er niet van geweten.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 16:20

Dees schreef:
superpony schreef:
Ik vind ook dat veel teveel veeartsen tegenwoordig maar wat roepen. Dan mogen ze wel gestudeerd hebben, maar....


En wat heb jij zelf eigenlijk gestudeerd?

Puur omdat jij een 'onderbuik' hebt voor wat jij goed vindt, wil helemaal nog niet zeggen dat je daarin ook gelijk hebt. Ik ga liever af op iemand die er echt voor gestudeerd heeft. In die 6 tot 12 jaar hebben ze heus wel iets opgestoken, iets wat verder gaat dan wat 'bokt-wijsheden'. Beetje meer respect is op zijn plaats.


Dat weet jij toch niet? En je weet ook helemaal niet waar ik mijn ervaring of kennis vandaan heb.

En nee, ik heb geen hoge pet op van de opleiding in Utrecht en ben daar vaak genoeg om diverse redenen geweest.
Sowieso is theorie geleerd hebben in een paar jaar leuk, maar leren mensen daarnaast als ze echt interesse hebben en zich verdiepen, dingen vaak doen, veel meemaken etc.

In veeartsen en klinieken zit wel behoorlijk verschil. Maar Utrecht en Emmeloord bijvoorbeeld, ga ik nooit meer heen. Genoeg redenen voor. Dan zie en weet ik inderdaad zelf beter wat mijn paarden mankeren en waarom etc. Wat uiteraard daarna elders bevestigd is na de juiste testen/foto's, scans etc.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 17:27

Juist, Superpony, jij bent klant en géén dierenarts.
Verwar jouw mening dus niet met een standpunt dat wél gebaseerd is op een echte opleiding.

En daarom kan iedereen dus beter naar zijn eigen DA luisteren, dan denken dat de oplossing hier op Bokt te vinden is.