Kreupel door nekklachten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pikachu2004
Berichten: 121
Geregistreerd: 15-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 12:11

Mijn paard heeft forse artrose in een halswervel. Op de kliniek bij de buigproeven was hij kreupel op beide voorbenen, ook heeft hij zonder zijn supplementen last van startkreupelheid, bleek allemaal vanuit de hals te komen..

Ik heb foto's van beide voorbenen, rug en hals laten maken en heb ook ongeveer 475 betaald.
Succes met je paardje!

Rizette
Berichten: 4359
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Kreupel door nekklachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 12:40

Heeft ze op het tweede filmpje hoefschoenen aan of zie ik dat verkeerd. Op het derde filmpje lijkt het of jij zelf ook heel erg op rechts zit maar het is moeilijk te zien. Kan dat kloppen?

pluisje88

Berichten: 8070
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 12:45

Dit verhaal komt me redelijk bekend voor. Heb je er al een goede osteopaat bij gehad. die kijken naar andere dingen dan fysio's. Bij mijn paard heeft dat heel goed geholpen. Kan net zo goed compensatie zijn vanaf een heel ander punt, wat bij mij het geval was. Zou dat eerst desnoods een keer proberen en dan kan fotós altijd nog. Is altijd een duur geintje namelijk :o

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-17 19:03

Rizette schreef:
Heeft ze op het tweede filmpje hoefschoenen aan of zie ik dat verkeerd. Op het derde filmpje lijkt het of jij zelf ook heel erg op rechts zit maar het is moeilijk te zien. Kan dat kloppen?

Ja daar heeft ze hoefschoenen aan, was op aanraden van de smid voor het geval er wel ijzers onder moeten zodat ze daar al even aan kon wennen voor in de weide. Op het laatste filmpje ehh, ik heb nooit opmerkingen gehad dat ik naar rechts zit of dergelijke dus niet zover ik weet. Ik zal er nog eens extra op letten


pluisje88 schreef:
Dit verhaal komt me redelijk bekend voor. Heb je er al een goede osteopaat bij gehad. die kijken naar andere dingen dan fysio's. Bij mijn paard heeft dat heel goed geholpen. Kan net zo goed compensatie zijn vanaf een heel ander punt, wat bij mij het geval was. Zou dat eerst desnoods een keer proberen en dan kan fotós altijd nog. Is altijd een duur geintje namelijk :o

Osteopaat is inderdaad wel een goed idee, jaa is inderdaad heel duur. Als het moet dan moet het begrijp me niet verkeerd ik wil het allerbeste voor haar maar ik vind het nou nog niet zo heftig dat ik foto's meteen noodzakelijk vind. Mijn fysiotherapeute is er dan ook heilig van overtuigd dat het uit de hals komt en ze is wel ontzettend goed. Een osteapaat ga ik er dan inderdaad even bijzoeken.

Ook wil ik morgen mijn eigen dierenarts even bellen, die heeft namelijk alle uitgebreiden verslagen van de fysio ook gekregen dus gewoon even navragen wat hun er van vinden en wat ze aanraden. Ik heb de keuringsarts al gebeld en hij zei dat als hij overdreven scheefheid had gezien hij dit had vermeld een dat ze op het moment van keuren dus echt goed liep zover hij kon zien. Ook wil ik morgen die Rolinde even bellen om te vragen of ze wel eens heeft gehoord van dit probleem!

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Kreupel door nekklachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 19:10

Zou eerst zeker willen weten wat er was, dus gedegen diagnose voor ik er allerlei peuten en paten bij zou halen of andere instructie, want dat kost dan uiteindelijk meer dan eerst weten wat je nou moet gaan behandelen.

Wel balen hoor dat ze niet goed loopt. Je hebt het erover dat bij vorige eigenaar alles bekend was, ken je het paard zelf al zo lang? Of is dit gehoord van? Bij koop wordt natuurlijk wel vaker iemand een oor aangenaaid en een paard dat tijdje stil heeft gestaan kan om die reden best door de keuring komen met al langer bestaande blessure, maar dan gaat die blessure allicht weer opspelen bij meer gebruik.

Zou benen zeker nog niet uitsluiten, want hals vastzetten als gevolg van zere benen kan, maar anders om ook. Zou zelf DA laten beginnen met uitverdoven, loopt paard super met verdoofde benen, weet je zeker dat je het in benen moet zoeken. Als je begint met halsfoto's en je ziet niets eindig je nog bij de benen en als je niets ziet zegt dat nog niet altijd alles en als je wel wat ziet hoeft dat ook niet altijd het probleem te zijn. (en ik zou naar DA toegaan, Eigen dan wel kliniek of laten komen die de mogelijkheid heeft tot het maken van echo en rofo's )

Anoniem

Re: Kreupel door nekklachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 19:24

Het kan juist heel goed dat het nu naar boven komt, ze is eerder nooit echt aan het werk gezet dus niet zo zwaar belast. Daarnaast Zou het ook kunnen dat ze er al wel langer last van heeft, maar dat het gewoonweg niet gezien is. Maar goed, dan zou je denken dat het bij de klinische keuring ook naar voren zou komen.
Ik zou zelf ook de da eens laten kijken. Desnoods eerst kreupelheidsonderzoek doen en wellicht uitverdoven. Dan kun je iets gerichter zoeken.

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-17 20:02

Sjolvir schreef:
Zou eerst zeker willen weten wat er was, dus gedegen diagnose voor ik er allerlei peuten en paten bij zou halen of andere instructie, want dat kost dan uiteindelijk meer dan eerst weten wat je nou moet gaan behandelen.

Wel balen hoor dat ze niet goed loopt. Je hebt het erover dat bij vorige eigenaar alles bekend was, ken je het paard zelf al zo lang? Of is dit gehoord van? Bij koop wordt natuurlijk wel vaker iemand een oor aangenaaid en een paard dat tijdje stil heeft gestaan kan om die reden best door de keuring komen met al langer bestaande blessure, maar dan gaat die blessure allicht weer opspelen bij meer gebruik.

Zou benen zeker nog niet uitsluiten, want hals vastzetten als gevolg van zere benen kan, maar anders om ook. Zou zelf DA laten beginnen met uitverdoven, loopt paard super met verdoofde benen, weet je zeker dat je het in benen moet zoeken. Als je begint met halsfoto's en je ziet niets eindig je nog bij de benen en als je niets ziet zegt dat nog niet altijd alles en als je wel wat ziet hoeft dat ook niet altijd het probleem te zijn. (en ik zou naar DA toegaan, Eigen dan wel kliniek of laten komen die de mogelijkheid heeft tot het maken van echo en rofo's )

ze is vanaf haar 1e tot 6e bij de vorige eigenaar geweest, hiervan weet ik dus alles. Kan natuurlijk altijd gelogen zijn maar ze leek ontzettend oprecht, tot huilens aan toe. Haar redenen klopte en alles viel wel op zn plek. Ook heb ik met hun dierenarts gebeld en ook die zij dat April nog nooit (iniedergeval bij hun) iets anders heeft nodig gehad dan een enting en de tandarts.

Ik zal nogmaals met mijn ouders overleggen, wat zij vinden. Als het iets in de benen is zou de chirco dit ook moeten kunnen zien toch?
Zoals ik volgens mij al had gezegd heeft de fysiotherapie de hals helemaal losgemaakt en als ze deze had vastgezet ter compensatie van een probleem in haar been zou ze de dag daarna dus slechter moeten lopen, dit was zeker niet het geval.

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Re: Kreupel door nekklachten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-17 20:04

iemand ervaring met Yaël Tijsma? Ik vind haar website ontzettend goed.

N4N4
Berichten: 1108
Geregistreerd: 15-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 20:42

zoals anderen ook al zeggen ..

Laat nou gewoon foto's maken ...


Een peut of paat heeft geen röntgen ogen , pas als je echt weet wat er aan de hand is dan kan je gericht gaan behandelen ...

En ja , dat kost geld ( maar dat weet je als je aan een paard begint ) ..en zoals je zelf zegt " als het moet , dan moet het"

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Re: Kreupel door nekklachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 21:13

Dat een paard na het losmaken slechter moet lopen als het uit de benen komt is onzin. Dat heeft daar totaal geen invloed op want hij kan gewoon compenseren met die spieren. Ik zou je echt aanraden om naar een goede kliniek te gaan en daar eerst een diagnose te laten stellen. Een goede fysio doet dergelijke uitspraken niet en kan met geen mogelijkheid vanaf de buitenkant zien of er ergens artrose zit of niet.

Supervixen

Berichten: 12834
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 21:26

Nou nadat ik bij de fysio ben geweest voor massage (hardloopblessure), loop ik echt wel slechter hoor. Dus kan me dit bij een dier ook goed voorstellen. Maar dat is slechts een dag of twee.

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Re: Kreupel door nekklachten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-17 21:42

ik bel morgen mijn dierenarts voor advies, zij foto's aanraden doen we dat niet, ook ben ik nog benieuwd naar Rolinde's mening. Als jullie nog tips hebben hoor ik ze graag. Nogmaals ik wil echt het beste voor haar, alleen om nou 100den euro's uit te geven en dat daar niks uitkomt vind ik wel zonde, daarom wilde ik eerst zoveel mogelijk onderzoek doen. En andere ervaringen horen

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 21:52

Supervixen schreef:
Nou nadat ik bij de fysio ben geweest voor massage (hardloopblessure), loop ik echt wel slechter hoor. Dus kan me dit bij een dier ook goed voorstellen. Maar dat is slechts een dag of twee.
En waar zit je blessure?

pluisje88

Berichten: 8070
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Kreupel door nekklachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 23:23

Nou ik heb dan blijkbaar het verhaal andersom meegemaakt. Ik had een paard met soortgelijke klachten. Tig keer dierenarts erbij, honderden euro’s verder en niks gevonden. Osteopaat erbij gehaald en die zei oh dit zit vast en dat hoort zo niet. 1x behandeld en het probleem waar ik al driekwart jaar mee aan het dokteren was was gewoon opgelost. Na drie maanden herhaligsbehandeling en klaar was het. Ik had een hoop geld kunnen besparen. Meerdere ervarigen gehad met dierenartsen in combi met bewegingsproblemen en tegenwoordig bel ik eerst de osteopaat en dan de dierenarts als het om dit soort vage dingen gaat

Rizette
Berichten: 4359
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Kreupel door nekklachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 01:12

Hoefschoenen aan doen om te wennen aan ijzers? Het zijn toch echt 2 heel verschillende dingen, ijzers en hoefschoenen. Was ze gevoelig op haar zolen of waren de hoeven te kort?

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-17 09:21

Rizette schreef:
Hoefschoenen aan doen om te wennen aan ijzers? Het zijn toch echt 2 heel verschillende dingen, ijzers en hoefschoenen. Was ze gevoelig op haar zolen of waren de hoeven te kort?


nee als ze ijzers zou krijgen moet ze springschoenen aan op de weide omdat ze regelmatig een sprintje trekt met de nodige bokjes inbegrepen. Ze had nog nooit iets van bescherming gehad dus de hoefsmid rade aan om alvast te laten wennen. Ze is en gevoelig en de hoeven slijten te snel. Ik wil het nog even kijken of ze zich niet herstellen en sneller aangroeien en anders geld hier ook, wat moet dat moet.

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 09:31

Faitherr schreef:
ik bel morgen mijn dierenarts voor advies, zij foto's aanraden doen we dat niet, ook ben ik nog benieuwd naar Rolinde's mening. Als jullie nog tips hebben hoor ik ze graag. Nogmaals ik wil echt het beste voor haar, alleen om nou 100den euro's uit te geven en dat daar niks uitkomt vind ik wel zonde, daarom wilde ik eerst zoveel mogelijk onderzoek doen. En andere ervaringen horen


Honderden euro's is niets bij een beetje blessure. Maar ik zou ook niet gelijk door de medische molen halen. Een goede osteo die ook opgeleid is tot DA zou je een eind op weg moeten kunnen helpen.

Wiske2
Berichten: 796
Geregistreerd: 08-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 20:34

Als de kreupelheid zichtbaar is en getoond kan worden aan de dierenarts weet je met verdoven van de voet en hoger eigenlijk al heel veel.

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Re: Kreupel door nekklachten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-17 21:25

nogmaals bedankt voor iedereens reacties, ik heb gister met mijn fysiotherapeut afgesproken dat ze even mee kijkt met het rijden en ze was positief verbaasd! Ze liep veel beter dan ze had gedacht. Ik mag al veel gaan oefenen met de oefeningen die zij heeft opgegeven en ik kan weer lekker aan de slag

berichtje uit ander topic:

Even een updatetje,
Ik had volgends mij in dit topic gezeg dat mijn haf of rechtsvoor viel, hiervoor was de fysio geweest en geconcludeerd dat haar hals erg vast zat en het dus daar vandaan kwam/komt. Meerdere behandelingen maar de linkerkant bleef wel erg vastzitten. Toen mocht ik het rijden in de bak rustig gaan opbouwen en ben ik beginnen met het rechtrichten omdat ik dacht wat nou als de fysio die hals elke keer goed los maakt maar ze hem zelf weer vastzet omdat ze zo scheef is (het gaat om een haffie van 6 jaar die enkel beleerd is (in een bak dus) en verder alleen maar af en toe mee buiten gereden is, dus ze heeft nog nooit een rechte lijn hoeven lopen :+ ) dit ging erg goed en vandaag is de fysio wezen kijken en een soort van les gegeven en ze was zeer positief verrast. Ik had namelijk een tijdje terug gezegd dat ik ook bezig was met de middendraf en daar had ze op gezegd dat ze dat niet verstandig vond (was ik dus ook mee gestopt) alleen ze zei vandaag dat ze niet wist dat ze al zo goed liep. Allemaal positief nieuws dus. Ze had ook nog even gevoeld en ze zei dat de hals al een heel stuk losser was en we (eindelijk) op de goede weg zaten *\%/* ik helemaal blij natuurlijk want nu kan ik eindelijk lekker aan de slag!!

Heeft iemand misschien nog goede oefeningen om lekker rustig aan spieren te gaan opbouwen?? De fysio heeft als tip gegeven om de volte te verkleinen en weer te vergroten rustig te introduceren dus daar ga ik mee aan de slag, verder ook de verzamelde stap en de uitgestrekte stap en ook het achterwaarts zodat ze haar rug bolt en echt haar achterhand eronder zet. Zelf was ik bezig met veel binnenhoefslagen rijden en stelling vragen op de lange zijde voor het rechtrichten.
Als iemand leuke oefeningen of tips heeft zijn die van harte welkom!!

Ik ga ook beginnen met het opbouwen van balkjes stappen en hier af en toe de dijk op lopen voor de spieren in de achterhand.