Kreupel door nekklachten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Kreupel door nekklachten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-17 21:10

Hallo Bokkers,

Ik heb toch maar besloten om een topic te openen. Ik ben bang dat het een ontzettend lang verhaal word maar ik zou het heel erg fijn vinden als jullie me kunnen helpen.

Nou daar gaan we dan maar,
sinds 8 september ben ik de trotse eigenaar van mijn allereerste paard, een Haflinger, ze is op 8 september gekeurd bij Gelre dierenartsen en kwam daar zonder aanmerkingen doorheen (enkel dat ze wel wat gewicht kwijt mocht raken := maar dat is al geregeld). Dus natuurlijk helemaal blij mee naar huis. Het gaat om een haflinger merrie van 6 jaar, goede bloedlijnen en naar mijn idee veel potentie maar er is alleen nog maar recreatief mee gereden dus in de bak kan ze eigenlijk niks. Dat vond ik geen probleem ik zocht juist wel lekker een projectje waarmee ik aan de slag kon.

In het begin heb ik vooral erg veel gelongeerd, omdat ik nog geen goed zadel had, daarin viel me volgens mij vanaf het begin wel op dat ze soms wat op rechtsvoor viel, niks achter gezocht het was namelijk niet heel erg dus als het me al echt opviel ging ik uit van de zware/onregelmatige bak of misschien haar onbalans (ze heeft ook met rijden erg weinig balans). Uiteindelijk ging het me wel steeds meer opvallen en ik weet niet of dit nu komt doordat het erger is geworden of doordat ik er steeds meer op ben gaan letten. Toen moest ik een dag stage lopen van school en toen heb ik een dierfysiotherapeute gevraagd en meteen een afspraak gemaakt voor April (mijn haflinger dus) omdat het me en heel interessant leek om te kijken wat er allemaal vast zat omdat ze natuurlijk recreatief is bereden en een beetje een heethoofd dus dr hals natuurlijk steeds in standje kip. Ook kreeg ik steeds meer twijfels over de onregelmatigheid. Nou eerst dus heen en weer stappen en draven over het harde en het zachte, beide kanten om gelongeerd in stap en draf en zij kwam ook tot de conclusie dat het inderdaad wel duidelijk is dat ze op rechtsvoor valt.

Ik heb zelf al vanaf toen het me steeds meer opviel af en toe voor en na het rijden/longeren de benen gecheckt op warmte of zwellingen maar hier was niks te voelen, dit heeft de fysio ook gedaan en ook die kon niks voelen. Op zich wel een opluchting want ik dacht dan kan het nooit iets heel ergs zijn. Toen is ze haar dus overal gaan controleren waarna ze tot de conclusie kwam dat haar hals ontzettend vast zat en haar bilspieren, hiervoor hebben we een aantal afspraken gehad waarbij ze elke keer de hals en de bilspieren heeft losgemasseerd maar de rechterkant van haar hals blijft vastzitten terwijl links juist erg goed is verbeterd. Ze bleef dan ook eigenlijk net zo slecht lopen aan de longeerlijn. Toen uiteindelijk heb ik 1 weekje rustig aan moeten doen (veel stappen, niet in de bak, lekker rustig wandelen of kleine buitenritjes) en daarna 1 week van 20 minuten tot 30 minuten opbouwen in de bak waarin het grootste deel stappen en de draf steeds uitbouwen. Hierbij moet de hals in een neutrale positie blijven. Nu moet ik zeggen dat ik onder het zadel niet echt onregelmatigheid voel, heel af en toe voel ik dat ze wat opzij valt maar niet dat ik echt denk ik moet afstappen.
Nu had ik laatst bedacht dat het misschien wel ligt aan dat ze van nature natuurlijk ook nog ontzettend scheef is, dus ik dacht misschien moet ik rustig aan beginnen aan het rechtrichten en daarbij haar hals dan nog wel zoveel mogelijk ontzien want als de fysio elke keer die hals helemaal los masseerd maar ze hem net zo snel weer vastzet omdat ze zo scheef is komen we helemaal niks vooruit. Maar dit rechtrichten is wel lastig als ik niet te veel van de hals kan vragen.

Wat ik nu doe is veel binnenhoefslagen rijden waarbij ik me op een punt focus en daar recht op af rij, tussen 2 benen en 2 teugels, ik krijg les en ben nu op zoek naar nog een extra priveles om de week zodat ik van diegene echt begeleiding kan gaan krijgen om haar zo goed mogelijk op te leiden.

Nu ben ik erg benieuwd wat jullie van dit verhaal vinden, of jullie dit herkennen en of jullie tips hebben. Ik heb de keuringsarts trouwens ook al gebeld en hij zei dat hij geen overdreven scheefheid en al helemaal geen onregelmatigheid heeft gezien. Ik ben dus een beetje ten einde raad omdat het gewoon niet verbeterd.
Ze geeft (afgezien van het op rechtsvoor vallen om dus waarschijnlijk haar linkervoorbeen te ontlasten) geen tekenen van pijn, ze loopt nog steeds graag en trekt zodra ze de kans ziet nog graag een sprintje.


ik heb hier nog even 3 video's geupload zodat jullie er een beetje een beeld bij hebben, al vind ik dat er op deze filmpjes heel weinig te zien is.
dit was redelijk in het begin, had ze zin om even te showen, dit was voordat de fysio is geweest:
https://youtu.be/fcJ8_H5KT7Q

dit was nadat de fysio voor de 1e keer is geweest waarbij de opdracht was om even niet te longeren omdat je daarbij met het touw nog te veel van de hals kan vragen, gelukkig is April ook te longeren zonder touw. Dit was voor mij een hele vooruitgang omdat ze hier haar hals deed strekken en dat deed ze eerst nooit
https://youtu.be/DX0v-BTwN28

dit was voor het eerst weer in de bak na de 3e behandeling
https://youtu.be/bKF3ElPbJJ8

Ook nog belangrijk is dat me in het begin heel erg opviel dat ze nooit bokte uit vreugde ofzo (ook niet uit protest maar daar was ook geen rede toe naar mijn idee). Dit viel me op omdat tot nu toe alle paarden die even losgooide in de wei of de bak en er een keer achteraan zat ze dan toch wel een paar leuke vreugdebokjes zouden laten, dit doet ze na de behandelingen wel en niet zo'n beetje ook dus effect heeft het wel.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties en vragen stellen mag altijd!
groetjes, Faith


Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Re: Kreupel door nekklachten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-17 21:10

oei het is zeker een lang verhaal geworden :')

RyanneZarita

Berichten: 513
Geregistreerd: 02-07-12

Re: Kreupel door nekklachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 21:20

Ik zie vooral in het eerste filmpje wel duidelijk wat je bedoelt. In het tweede filmpje zie ik vooral dat ze niet mooi actief door haar lijf stapt, maar lijkt de onregelmatigheid wel verbeterd. Lastig verhaal, voor een second opinion zou je altijd even contact op kunnen nemen met Rodinde Hogenraad, zij weet alles van nek en rug problemen bij paarden.

Zarita ~ Sanne ~ Photo ~ Roosje <3

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-17 21:23

RyanneZarita schreef:
Ik zie vooral in het eerste filmpje wel duidelijk wat je bedoelt. In het tweede filmpje zie ik vooral dat ze niet mooi actief door haar lijf stapt, maar lijkt de onregelmatigheid wel verbeterd. Lastig verhaal, voor een second opinion zou je altijd even contact op kunnen nemen met Rodinde Hogenraad, zij weet alles van nek en rug problemen bij paarden.

bedankt voor je reactie,
Ik wilde inderdaad er nog bij zetten dat het heel veel beter zichbaar is als ze langzaam/niet actief loopt. Goede tip, ik zal haar morgen meteen bellen, zitten daar kosten aan verbonden?

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Re: Kreupel door nekklachten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-17 22:01

is er niemand anders die misschien tips heeft?

siskeh
Berichten: 8675
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 22:09

In mijn ogen een goed voorbeeld van een paard wat niet in balans loopt, elk paard heeft zijn eigen manier om dan wel een "balans" te vinden, dus op 1 of meerdere plekken vast zetten, en dit "type" paarden zijn daar vaak nog beter in dan andere paarden.

Wat te doen: je paard te leren in balans te lopen.
Mét een goede instructeur!
Waar woon je?

Edit: je snapt dat ik met goed bedoel dat het een heel typisch/klassiek beeld is toch :Y)

Niet alle dwalers bennen verdwaald

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-17 22:16

siskeh schreef:
In mijn ogen een goed voorbeeld van een paard wat niet in balans loopt, elk paard heeft zijn eigen manier om dan wel een "balans" te vinden, dus op 1 of meerdere plekken vast zetten, en dit "type" paarden zijn daar vaak nog beter in dan andere paarden.

Wat te doen: je paard te leren in balans te lopen.
Mét een goede instructeur!
Waar woon je?

Edit: je snapt dat ik met goed bedoel dat het een heel typisch/klassiek beeld is toch :Y)

haha jaa ik snap je!
Bedankt voor je reactie. Dit is wat ik inderdaad zelf ook al dacht, Ik woon in Millingen aan de Rijn, dit is dicht bij nijmegen, maar wel ontzettend afgelegen dus erg lastig om een goede instructeur te vinden, de instructeur die ik wilde vragen word morgen geopereerd en moet daarna sowieso 3 weken herstellen, hij is wel ontzettend goed dus ik hoop dat hij snel hersteld en het dan nog ziet zitten, hij wilde wel graag op dit moment maar dat is natuurlijk lastig met lichamelijke klachten. Nu heb ik een andere instructrice gevraagd alleen die heeft wel wat minder ervaring met jonge paarden etc.

Maar om nog even terug te komen op je reactie, jij vind dus dat ik gewoon moet beginnen met het paard in balans moeten lopen? En welke oefeningen stel jij hier voor voor? Ik doe nu veel overgangen vooral stap-draf draf-stap omdat ik vind dat ze nog te weinig balans heeft voor de galop, ook doe ik middendraf en hakt-middendraf overgangen maar hiervan vind mijn fysio dat dit te veel is, ik vind het daarom wel lastig omdat als het probleem wel echt in de balans zit het zo dus nooit beter word

BigOne
Berichten: 38181
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Kreupel door nekklachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 22:22

Voordat je allerlei massages en andere zaken van buiten er op las lat zou ik haar gewoon op de foto zetten, de bovenlijn incl schouders. Wanneer het met de botten goed zit kun je verder.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

siskeh
Berichten: 8675
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 22:28

Het "moeilijke" is dat er zoveel oefeningen zijn die goed zijn, mits juist uitgevoerd.
Je moet niet te veel vragen, maar ook zeker niet te weinig.
Dit is op afstand niet te beoordelen, zelf doe ik veel werk op de grond, longeren, aan de hand en dubbele longe.
Ik kijk dan naar hoe het paard het oppakt om te zien of ik op de juiste weg zit.

De oefeningen die je nu doet helpen nog weinig voor de balans,(wel iets afhankelijk van hoe je het uitvoert ook nog). want juist het gelijkmatig buigen van het hele lijf gaat maken dat je paard in balans gaat lopen.
Ik ben het er wel mee eens dat Galop onder zadel weinig toegevoegde waarde heeft, aan de longe kan ik vanaf hier niet beoordelen.

Niet alle dwalers bennen verdwaald

Wiske2
Berichten: 796
Geregistreerd: 08-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 22:32

Ik zou meer aan bijv hoefkatrol denken of iets anders in het voorbeen. Dit compenseren ze door die nekhouding. Ik heb een paard gehad met gelijke klachten en iedereen dacht aan de nek.
Het bleek een artrose heel diep in de voorknie te zijn. Toen dat verdoofd werd ontspande ze ook haar nek meer.
Kortom een verborgen gebrek.

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-17 22:35

siskeh schreef:
Het "moeilijke" is dat er zoveel oefeningen zijn die goed zijn, mits juist uitgevoerd.
Je moet niet te veel vragen, maar ook zeker niet te weinig.
Dit is op afstand niet te beoordelen, zelf doe ik veel werk op de grond, longeren, aan de hand en dubbele longe.
Ik kijk dan naar hoe het paard het oppakt om te zien of ik op de juiste weg zit.

De oefeningen die je nu doet helpen nog weinig voor de balans,(wel iets afhankelijk van hoe je het uitvoert ook nog). want juist het gelijkmatig buigen van het hele lijf gaat maken dat je paard in balans gaat lopen.
Ik ben het er wel mee eens dat Galop onder zadel weinig toegevoegde waarde heeft, aan de longe kan ik vanaf hier niet beoordelen.

Dat begrijp ik wel ja, daarom ben ik blij dat ik binnenkort priveles krijg van iemand die ons hierin kan gaan begeleiden. Dubbele longe wil ik opzich wel doen, longeren mag dus niet van de fysio. Ik ben nu rustigaan ook de stelling aan het introduceren op de lange zijdes omdat ik voltes nog niet te veel wil doen, dit pakt ze erg goed op, zodra dat duidelijk is en bevestigd wil ik dit gaan uitbreiden naar schouderbinnenwaarts helpen deze oefeningen wel voor de balans?

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-17 22:36

Wiske2 schreef:
Ik zou meer aan bijv hoefkatrol denken of iets anders in het voorbeen. Dit compenseren ze door die nekhouding. Ik heb een paard gehad met gelijke klachten en iedereen dacht aan de nek.
Het bleek een artrose heel diep in de voorknie te zijn. Toen dat verdoofd werd ontspande ze ook haar nek meer.
Kortom een verborgen gebrek.

maar dan zal ze hier toch al wel langer last van moeten hebben? en hoor je dit niet ook te voelen? Mijn fysio had ook veel ervaring met artrose

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-17 22:36

bigone schreef:
Voordat je allerlei massages en andere zaken van buiten er op las lat zou ik haar gewoon op de foto zetten, de bovenlijn incl schouders. Wanneer het met de botten goed zit kun je verder.

Wat zijn de kosten hiervoor?

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 22:48

Ik denk dat de houding compensatie voor ongemak in de voorbenen is en niet andersom. Zou naar een goede kliniek gaan waar ze ook eventueel onder het zadel kunnen kijken.


Faitherr schreef:
maar dan zal ze hier toch al wel langer last van moeten hebben? en hoor je dit niet ook te voelen? Mijn fysio had ook veel ervaring met artrose
Artrose is alleen met een röntgenfoto vast te stellen. Dat kun je helaas niet vanaf de buitenkant zien of voelen.

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-17 22:53

Katja schreef:
Ik denk dat de houding compensatie voor ongemak in de voorbenen is en niet andersom. Zou naar een goede kliniek gaan waar ze ook eventueel onder het zadel kunnen kijken.


Faitherr schreef:
maar dan zal ze hier toch al wel langer last van moeten hebben? en hoor je dit niet ook te voelen? Mijn fysio had ook veel ervaring met artrose
Artrose is alleen met een röntgenfoto vast te stellen. Dat kun je helaas niet vanaf de buitenkant zien of voelen.

Dat had mijn fysio inderdaad ook al gezegd bij de eerste behandeling
ze had toen gezegd dat ze de hele hals los had gemaakt en dat ze dan de dag daarna heel veel slechter of merkbaar beter zou moeten lopen.
slechter zou betekenen dat het inderdaad compensatie was voor pijn in het been die dan weg is
beter zou betekenen dat de hals het probleem is.
De volgende dag liep ze gelukkig ook echt een heel stuk beter.

Verder vind ik het heel lastig omdat het zo raar zou zijn als ze een pees blessure of artrose zou hebben, ze is 6 en er is alleen maar af en toe een buitenritje gedaan, haar complete geschiedenis is bekend en ze is van bekende bloedlijnen. Er is nooit iets raars gebeurd en nog nooit ergens last van gehad.

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Re: Kreupel door nekklachten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-17 22:57

Heel erg bedankt trouwens voor al jullie reacties! Fijn dat jullie zo meedenken. Ik wil vanzelfsprekend gewoon het allerbeste voor mijn paard en ik ben bij dat jullie daarin willen helpen.

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Re: Kreupel door nekklachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 23:14

Is Bob Wenstedt misschien wat? Die zit in Zeddam. Is niet zo ver weg.

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-17 23:21

Floortz schreef:
Is Bob Wenstedt misschien wat? Die zit in Zeddam. Is niet zo ver weg.

als instructeur? Dit ligt wel heel erg aan de prijs, mijn ouders gaan niet elke maand 100 euro neerleggen voor een les helaas

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 23:35


N4N4
Berichten: 1106
Geregistreerd: 15-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 10:56

Ik ga mee met babootje ..
eerst het paard deskundig na laten kijken op lichamelijk ongemak voordat je aan de slag gaat met instructeurs ..
Zou Idd aanraden om foto's te laten maken van de bovenlijn en dat kost echt niet de hele wereld ..
Maar je weet dan wel wat er loos is en kan dan daarna gericht aan de slag ..
Succes !

De allerliefste en het allermooiste paard van de hele wereld ... is de mijne :-)

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Re: Kreupel door nekklachten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-17 11:09

weet iemand een beetje wat dat zou kosten dan, niet dat dat me zal weerhouden, wat moet dat moet maar ik ben wel benieuwd.

BigOne
Berichten: 38181
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Kreupel door nekklachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 11:10

Mail gewoon een aantal klinieken die voor jullie in de buurt liggen, dan krijg je een veel beter idee. Misschien zijn er ook nog mobiele klinieken die aan huis komen.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-17 11:15

bigone schreef:
Mail gewoon een aantal klinieken die voor jullie in de buurt liggen, dan krijg je een veel beter idee. Misschien zijn er ook nog mobiele klinieken die aan huis komen.

mijn eigen dierenarts komt met röntgen apparaten langs, maar voor de pezen moet je toch juist echo?

BigOne
Berichten: 38181
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Kreupel door nekklachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 11:28

Eerst de bovenlijn op de foto, zit daar alles goed kun je verder zoeken. Of je moet van de voorbenen alles willen laten nakijken maar dier is gekeurd en die arts heeft het niet gezien. Pezen moet je inderdaad met echo doen en dat kan ook op locatie.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

N4N4
Berichten: 1106
Geregistreerd: 15-10-15

Re: Kreupel door nekklachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 11:36

Ik heb mijn paard d'r hals en rug op de foto laten zetten , was Inc visite en verdoving 475 kwijt ..
Zijn voldoende foto's gemaakt om de problemen te vinden ( dacht 25 per foto )
Hals artrose en Kissing spines ..

De allerliefste en het allermooiste paard van de hele wereld ... is de mijne :-)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Anne77, chocky84, Ilona__, Saaams, SunnyHorse en 71 bezoekers