Komt alles nog goed?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jord

Berichten: 1561
Geregistreerd: 05-09-06
Woonplaats: Betuwe

Re: Komt alles nog goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 12:41

Bloedzuigers worden vaak gebruikt om de doorbloeding te verbeteren, ik heb het zelf ook gedaan bij een paard, heeft in mijn geval niet geholpen.

DoubleD_

Berichten: 251
Geregistreerd: 15-07-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-17 10:40

Lars doet het goed op zijn hoefijzers!
Hij moet nu nog 5 weken op stal blijven en dan moeten we terug foto's laten nemen.
Aan de hand van die foto's zal er bepaald worden of hij (hopelijk) achteraan ook hoefijzers zal krijgen :)

De stal van Lars is tot bovenaan dicht, dus hij kan zijn hoofd niet naar buiten steken.
Het leek mij leuk om een stalgordijn te kopen zodat hij met zijn hoofdje op de gang kan kijken naar de merries :D
Maar helaas stond hij de eerste dag dat het stalgordijn hing al 3 keer op de gang :')
Het gordijn hing nog precies hetzelfde dus hij moet er onder zijn gekropen want springen zie ik hem nu niet doen :+
Nu ben ik een oplossing aan het bedenken zodat ik het gordijn toch kan ophangen zonder dat hij ontsnapt.

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: Komt alles nog goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 11:02

Haha die Lars! dat is knap, hij is niet wat je noemt klein volgens mij :+ . wat fijn dat hij het zo goed doet op zijn ijzers.

Weet nit watvoor stalgordijn je hebt, zo een met alleen koorden aan de bovenzijde? Dan zou je nog een koord aan de onderzijde kunnen zetten of zelf een deur timmeren?

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: Komt alles nog goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 11:40

Zorg dat het veilig is, blijkbaar wil hij graag zijn stal uit. Op de kliniek zal je niet zo maar een andere deur mogen/kunnem hangen. Maar een onderdeur met daarop een weefrek zou het veiligste zijn denk ik.
Zelf heb ik bij een brave niet ontsnapper een buis vd trailer voor haar stal gemaakt, maar s'nachts gaat de schuifdeur gewoon dicht.

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: Komt alles nog goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 11:46

Staat Lars dan nog op de kliniek? Dacht dat hij al weer thuis in zijn eigen stond? Buizen kan indd ook goed werken. Die zou je aan de binnenzijde kunnen monteren; één hoog en één laag. Lastige van die gordijnen is vaak dat ze best flexibel zijn (omhoog te drukken zijn), als je paard dat eenmaal door heeft...

Wanderers

Berichten: 876
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Komt alles nog goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 12:27

Super mooie en positieve update over Lars /3 ... keep up the good spirit !!

DoubleD_

Berichten: 251
Geregistreerd: 15-07-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-17 12:32

Lars staat niet meer op de kliniek hoor, gelukkig! Het stalgordijn hangt dus thuis aan zijn stalletje.
Zelf iets maken is geen optie aangezien de stallen niet van mezelf zijn.
Het gordijn is zowel bovenaan als onderaan aan alle hoeken vast te maken.
Echter heb ik enkel de 2 bovenhoeken en de linker onderhoek kunnen vastmaken omdat er rechtsonder niets was om het vast te maken.
Nu had ik dus eindelijk door dat die gekkerd het stukje dat los hangt dus omhoog duwt en er zo onderdoor kruipt :+
Hij moet zich wel een beetje bukken om er onder te kunnen dus het blijft vreemd :')

Voorlopig hangt het gordijn er dus niet maar ik ga zo snel mogelijk iets verzinnen om het volledig vast te maken, dan kan hij er zeker niet meer uit, tenzij hij gaat springen :D

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 14:40

DoubleD_ schreef:
Lars staat niet meer op de kliniek hoor, gelukkig! Het stalgordijn hangt dus thuis aan zijn stalletje.
Zelf iets maken is geen optie aangezien de stallen niet van mezelf zijn.
Het gordijn is zowel bovenaan als onderaan aan alle hoeken vast te maken.
Echter heb ik enkel de 2 bovenhoeken en de linker onderhoek kunnen vastmaken omdat er rechtsonder niets was om het vast te maken.
Nu had ik dus eindelijk door dat die gekkerd het stukje dat los hangt dus omhoog duwt en er zo onderdoor kruipt :+
Hij moet zich wel een beetje bukken om er onder te kunnen dus het blijft vreemd :')

Voorlopig hangt het gordijn er dus niet maar ik ga zo snel mogelijk iets verzinnen om het volledig vast te maken, dan kan hij er zeker niet meer uit, tenzij hij gaat springen :D

Ik bengeen veearts. Wel ervaringsdeskundige.Kennelijk heeft jouw paard behoefte om uit zijn stal te gaan. dat is een goed teken,ik zou hem dat laten doen,eruit dus!

DoubleD_

Berichten: 251
Geregistreerd: 15-07-09
Woonplaats: België

Re: Komt alles nog goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-17 09:30

@anjali: Lars mag spijtig genoeg niet uit zijn stal... Hij moet op een zo dik mogelijk pak krollen op stal blijven staan. Toen hij ontsnapt was liep hij meteen naar het eten, dus ik denk dat hij liever het eten opzoekt dan dat hij effectief wil rondlopen :D

DoubleD_

Berichten: 251
Geregistreerd: 15-07-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-18 10:51

Dag allemaal,

Hier weer een update:
Zondag 31 december kreeg ik een telefoontje van de staleigenaar dat Lars een hoefijzer kwijt was.
Ik heb meteen de DA gecontacteerd die dan op zijn beurt de hoefsmid op de hoogte heeft gebracht. De hoefsmid kon echter pas donderdag komen, dus is de DA die zondag nog naar stal gekomen.
Hij heeft Lars zijn ijzer er terug onder gezet met behulp van windels. Zo had hij toch tijdelijk de steun van het ijzer tot en met donderdag.

Donderdag 4 januari kreeg Lars de hoefsmid en de DA op bezoek. De DA had zijn mobiele RX bij zich.
Lars kreeg een lichte verdoving in zijn voorste voeten waarna beide ijzers verwijdert werden.
Er werden foto's gemaakt van zijn 4 hoeven.
Op de voorste hoeven was te zien dat hij al wat zool had aangemaakt en het zag er zeker niet slecht uit.
Op de foto's achteraan had hij zelfs zoveel zool aangemaakt dat zijn gipsen uit mochten en hij zelfs geen ijzers nodig heeft ;)
Door de extreem dikke laag krollen in zijn stal heeft hij genoeg steun volgens de hoefsmid en de DA.
Vooraan staat hij wel op ijzers omdat daar het meeste gewicht op staat en hem zo extra te ondersteunen.
We waren allemaal blij dat de doorbloeding terug goed zat :D

Hij moet nu terug 6 weken op stal blijven en dan komen de DA en hoefsmid nog een keer langs. Als alles goed blijft zou hij daarna af en toe in de paddock mogen. Laten we daarop hopen!

Het is uiteraard nog altijd bang afwachten of hij geen terugval krijgt. Maar voorlopig gaat hij de goede kant op! Lars is een vechter. Hij is vrolijk, heeft altijd honger, is rustig op stal en nu zijn gipsen achteraan weg zijn draait hij veel beter rond in zijn stal.

We houden de moed erin! ;)

Ik smelt altijd van zijn lieve koppie <3
Afbeelding

Ik heb ook nog foto's van zijn hoefjes. Hier zie je dat hij al nieuwe hoef aan het aanmaken is.
Vooraan is duidelijk minder dan achteraan.
Vooraan:
Afbeelding

Achteraan:
Afbeelding

Ik heb nog een vraag: zou ik iets extra kunnen doen om de doorbloeding te stimuleren? Een klei of water? Misschien dat dat wel helpt om hem er sneller bovenop te krijgen :)

sunny43
Berichten: 1063
Geregistreerd: 14-06-11

Re: Komt alles nog goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 14:11

doorbloeding van de hoef? dat kan vlgs mij alleen echt met beweging... doorbloeding van de pezen erboven kan met multimilk...

sjanien

Berichten: 2211
Geregistreerd: 13-06-06
Woonplaats: 't oosten

Re: Komt alles nog goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 15:54

Fijn dat er vooruitgang in zit. En idd hopen dat hij over 6 weken eindelijk weer naar buiten mag. Mag je nu de gipsen af zijn niet wandelen met hem aan de hand evt op zachte ondergrond? Beweging is de enigste manier om de doorbloeding te stimuleren en daardoor ook de hoef groei te activeren.

xChanelx
Berichten: 1921
Geregistreerd: 05-04-13

Re: Komt alles nog goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 16:31

Wat een fijne update! Hopelijk zet dit positieve door :)

Deeskuh88
Berichten: 289
Geregistreerd: 17-11-13

Re: Komt alles nog goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 00:53

Ginkgo biloba is een voedingssupplement wat bij mensen de doorbloeding stimuleert. Werkt bij mensen oa bij concentratieproblemen en winterhanden of -voeten. Maar ik heb geen idee of dieren, en dan in het bijzonder paarden, dat ook mogen. Maar dat zou je eventueel na kunnen vragen bij de dierenarts.

senna21

Berichten: 11850
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Komt alles nog goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 02:04

Of het echt helpt, weet ik niet zeker, maar wij smeerden vroeger regelmatig laurierzalf op de kroonrand. Dat zou de doorbloeding, en daarmee hoefgroei stimuleren.

soesie

Berichten: 757
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: twente

Re: Komt alles nog goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 09:20

Wat betreft de laurierzalf...
Doordat je het inmasseert, bevorder je de doorbloeding en dus de groei. Zo werd me ooit eens verteld door een oude rot in het vak- een hoefsmid.

Wanderers

Berichten: 876
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Komt alles nog goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 13:18

Allereerst : wat een mooie berichten ... maar vooral ook wát enorm fijn ( en onmisbaar !!) dat je DA & hoefsmid zo enorm betrokken zijn bij je paard en zijn welzijn .. kan zeker hét verschil maken tussen leven en dood ! ( herkenbare foto's overigens ;) )

Vwb. de doorbloeding : Laurierzalf op kroonrand raad ik persoonlijk af, werkt vrij heftig in .. net als klei overigens.
Ook zou ik nu heel erg voorzichtig zijn met inwendige supplementen geven .. alles zou nu net juist dat wankele evenwicht kunnen verstoren.

Als je al een supplement zou willen geven dat zou ik hooguit aan Probiotica ( bv. van Puur) denken om spijsvertering/darmwerking te optimaliseren .. maar zou ook dat eerst met DA overleggen.

Voor de doorbloeding zou je je paard kunnen 'masseren' .. met je blote handen of zachte borstel en al dan niet met massage gel of (vooral de benen) met Traumeelgel .. van onder naar boven richting hart werken.
Niet te veel en te hard/te diep willen 'werken' : gewoon borstelen helpt de doorbloeding ook al te verbeteren als lopen nog niet mogelijk of nog geen optie is ( been there ..); kroonranden en 'holtes' gebied tussen kroonrand-voorknie/achterhak zachtjes met vingertoppen 'masseren' en zeker geen agressieve middelen op kroonrand smeren! Ik heb er een enkele x pure honing opgesmeerd ten tijde van verdikking/zweer bij kroonrand maar verder niet .. té week is ook niet goed.

En uiteraard, ook bij eventuele hulp-smeersels eerst beetje en voorzichtig 24-48 uur op klein stukje proberen hoe huid reageert ..

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Re: Komt alles nog goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 14:02

Bij mijn paard hielpen de icevibe boots (ook zonder ijspacks) door de trilling stimuleerde dit de doorbloeding. Begonnen op stand 1.

En ‘s-nachts heb ik back on track stalbeschermers omgedaan.

shirleyp

Berichten: 2782
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Hengelo

Re: Komt alles nog goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 22:21

Wat een positief bericht zeg! Ik volg je topic al een tijdje stilletjes en had zo’n update wel gehoopt, maar niet altijd verwacht. Fijn dat het de goede kant op gaat!

Wat doorbloeding betreft is beweging idd het beste, maar dat is geen optie helaas. Wisselbaden kunnen helpen, warm en koud water afwisselen. Ik weet niet of hij op een wasplaats kan staan en je een slang met warm en koud water hebt? Dan openen en sluiten de bloedvaten zich waardoor je de doorbloeding stimuleert. Succes!

DoubleD_

Berichten: 251
Geregistreerd: 15-07-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-18 10:07

Ik ben dinsdag Ice Vibe Boots voor Lars gaan halen. Hij krijgt ze nu elke ochtend en avond tijdens het eten 10min om op stand 1 (zonder de icepacks).
Ook heb ik een nieuw supplement gekocht, namelijk Hoof Aid Special van Cavalor.
Aangezien Lars nog steeds niet uit stal mag hoop ik dat de Ice Vibe Boots toch iets afdoen aan de bloedcirculatie.

Deze ochtend zijn de DA en hoefsmid weer langs geweest want Lars zijn ijzer lag er nogmaals af :')
Ze hebben beide ijzers nu met extra nagels vastgezet, maar ze moeten wel voorzichtig zijn.

@Wanderers: Ik ben heel blij met mijn DA en hoefsmid! Ze stonden daarnet versteld hoe vlot Lars de stal uitkwam en door de gang liep :j
Bedankt voor de tips. Ik hoop dat de boots mijn massagewerk overnemen :D

@shirleyp: Hopelijk blijft het nu de goede kant op gaan! Momenteel beschikken wij enkel over een wasplaats met koud water... Toch bedankt voor de tip! Die ga ik zeker onthouden :)

Wanderers

Berichten: 876
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Komt alles nog goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 14:54

Klinkt goed die tip van Meiske1577 !
Heb zelf de BOT stalbandages aangeschaft ter verbetering doorbloeding ... twijfel nu aan/over aanschaf Ice Boots .. heb oa. op BOKT al wat ervaringen gelezen, hoe je ons op de hoogte wat jouw ervaringen zijn met deze Boots bij Lars DoubleD ?

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Re: Komt alles nog goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 19:34

Ik hoop dat de boots ook bij jullie helpen!
De back on track stalbeschermers zijn ook heel fijn vind ik. Gebruik ze nog af en toe bv na een beslagbeurt.

DoubleD_

Berichten: 251
Geregistreerd: 15-07-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-18 10:19

Het gaat niet goed met Lars...
Toen ik gisterenmiddag op stal aankwam vond ik al dat hij zijn linker voorbeen vreemd had staan.
Ik dacht dat hij een wat mindere dag had en aangezien hij al 2 dagen geen pijnstilling heeft gekregen hij wat gevoeliger was.

Ik ben toen op jumping vertrokken en toen ik 's avonds thuis kwam hield ik Lars even in de gaten. Hij zette nog steeds zo goed als geen druk op dat been. Toen hij ging plassen ging hij ook vreemd staan om dat been zo min mogelijk te belasten.
We hebben zijn hoef onderaan schoon gemaakt om te kijken dat we iets zagen. Maar aangezien hij speciaal beslag met zooltjes heeft konden we niet veel zien...
Toen ik zijn hoef vooraan bestudeerde voelde ik een verharde uitstulping aan zijn kroonrand. Hij trok meteen zijn been weg -O-
Er kwam ook een klein beetje vocht uit en het deed duidelijk pijn. Ik kon niet goed zien wat het was omdat zijn haren er een stukje voor hingen en hij zich daar niet goed liet aanraken.
Ik heb pijnstiller onder zijn eten gedaan zodat hij toch wat comfortabeler de nacht in kon gaan.

Ik heb meteen mijn dierenarts gecontacteerd en hij is net langs geweest.
Jammer genoeg kon ik er zelf niet bij zijn... Het ziet er niet al te rooskleurig zijn.
Het kan een bleintje zijn die aan de onderkant van zijn hoef zit en door het zooltje er langs daar niet uit kan. In het ergste geval is zijn kroonrand aan het afsterven en zal er niets meer aan te doen zijn...
Wij hopen allemaal dat het een blein is. Woensdag komt de dierenarts terug en als het dan verergerd is is het aan het afsterven. Zo niet, dan zullen er verdere stappen worden ondernomen om de blein te genezen.
Het probleem momenteel is dat Lars zijn been zoveel mogelijk ontlast en dat is niet goed. Zijn andere benen zijn door de hoefbevangenheid niet ideaal en nu zet hij alle druk daar op...
Het is belangrijk dat we hem zo snel mogelijk terug op dat linker voorbeen laten steunen.

Hij moet nu in sodawater weken en woensdag weten we hopelijk meer.

Pfff, het ging eindelijk de goede kant op en nu dit :(

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: Komt alles nog goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 10:59

Dikke knuf, geef de moed nog niet op hoor, dikke laag bedding in zijn stal en idd terug op goede pijnstilling. Kan het ook nog komen van het gipsverband misschien? Ik duim voor jullie.

xChanelx
Berichten: 1921
Geregistreerd: 05-04-13

Re: Komt alles nog goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 11:11

Nee! -O-
Ik duim mee voor een goede afloop