Taktfout of ander probleem?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Evy2001993
Berichten: 1
Geregistreerd: 07-10-17

Taktfout of ander probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-17 22:50

Hallo iedereen,

Ik ben eventjes ten einde raad en zoek wat objectieve meningen over wat ik verder kan doen.

Drie jaar geleden heb ik mijn huidig paard aangekocht op zesjarige leeftijd. Hij is toen ook gekeurd geweest door de dierenarts. Jammergenoeg heb ik nu geen tijd meer voor het rijden en verzorgen van een paard, mede door het feit dat ik een andere job heb, ik de beslissing heb genomen om nog via een werkstudententraject een universitair diploma te halen en mijn vriend recent ook een zelfstandige zaak is begonnen. Het is met veel spijt in het hart dat ik de beslissing heb genomen om hem te verkopen, maar ik kom gewoon 3u in een dag te kort.

De eerste twee jaar heb ik altijd zelf vrij dressuurmatig werk met hem gedaan, maar het laatste jaar is hij vooral door iemand anders gereden. Dit leek in eerste instantie een goed idee, omdat hij dan toch verder gewerkt werd, maar ik heb de indruk dat hij de laatste tijd niet echt goed meer wordt gereden. Paard is vooral gebruikt geweest om te springen, en niet dressuurmatig meer gereden. Dit kan ik zien doordat hij totaal geen spieren meer heeft op nek, rug en achterhand.

Het probleem dat ik heb is echter het volgende: onlangs zijn er mogelijke kopers komen kijken, en zij vertelden me dat mijn paard 'mank' was. In eerste instantie begreep ik dit totaal niet, omdat hij naar mijn gevoel en op het eerste zich volledig correct was in mijn ogen. Zij vonden echter dat hij zijn rechterachterbeen standaard minder ver naar voor zette dan linksachter. Volgens hen leek het ook niet op een probleem dat zich voordeed in de pezen, maar eerder heup/rug. Ik heb hierop nog enkele meningen gevraagd van mensen op stal, en sommigen volgden de mening in de zin van "Hij is niet mank, maar het is alsof hij iets compenseert, er is "iets"'. Anderen waren van mening dat hij correct is.

Nu had ik hem de dag voor de kopers langskwamen zelf vrij intensief gereden en heb, doordat hij niet zeer dressuurmatig meer gereden is de laatste tijd, misschien een klein beetje te veel gevraagd. Toen ik dit vroeg aan mijn vroegere instructeur, zij deze echter dat mijn paard altijd al een beetje die onregelmatigheid heeft gehad.

Ik weet dus zelf niet meer wat ik moet denken. Heb ik ofwel wat teveel gevraagd en is hij gewoon stijf? Kan hij sommige bewegingen niet ophalen omdat hij niet genoeg bespiering meer heeft, zit hij met een (chronisch) probleem of is dit gewoon een taktfout? Hij is in die drie jaar dat ik hem heb nog nooit mank geweest. Het lijkt er ook zeker niet op dat hij pijn heeft tijdens het rijden, want hij is altijd enthousiast en is makkelijk over zijn rug te rijden...

Voorlopig heb ik hem deze week stilgezet en enkel gestapt iedere dag op de harde bodem, om al zeker uit te sluiten dat het stijfheid is. Maandag check ik met enkele mensen als hij nog steeds die "onregelmatigheid" vertoond. Als hij nog steeds niet compleet zuiver is, zou ik een dierenarts bellen.

Dit is natuurlijk wel zeer vervelend, nu ik hem graag wil verkopen. Als het een te verhelpen probleem is, dan zal ik hem zeker eerst laten behandelen voordat ik hem verkoop, maar wat als dit een chronisch probleem of taktfout is? Dan kan ik bijna met zekerheid zeggen dat hij nooit goedgekeurd zal worden door een dierenarts om te verkopen, en dit terwijl hij eigenlijk nooit mank geweest is...

Ik wou gewoon graag even jullie mening weten of wat het probleem kan zijn en wat ik kan doen indien het effectief een taktfout of ander probleem is, in het kader van verkoop. Ik begin zelf een beetje in paniek te raken, omdat ik ten eerste graag wil weten wat er aan de hand is. Maar ten tweede ook om te verkopen. Het is echt een leuk paard om te rijden en super lief en verder nog nooit geen enkel lichamelijk probleem gehad. Als hij afgekeurd zou worden, dan is de kans dat ik een liefhebbende thuis zal vinden natuurlijk onmiddellijk een stuk kleiner.

Ik wil heel graag jullie mening weten!

Thanks x

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Taktfout of ander probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 23:13

Misschien eerst eens een osteopaat erbij halen, als die compenseerd in het lijf zit er ergens een kink in de kabel om het zo te zeggen. Past het tuig nog, hoe wordt die momenteel gereden, hoe is het voer beleid.
Als die zo weinig spieren heeft en toch nog veel met hem gesprongen wordt moet je je afvragen waarom die geen gram bespiering heeft.

Zonder beeld materiaal kan niemand oordelen over eventuele tact fouten.

Ibbel

Berichten: 49128
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Taktfout of ander probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 09:57

Taktfout is gewoon een 'jurywoord' voor kreupel. Een jury mag niet de diagnose kreupel stellen, dus zeggen ze 'taktfouten' als een paard onregelmatig loopt. En onregelmatig is ook gewoon een eufemisme voor kreupel.

Kortom: het is verstandig jouw paard door een DA te laten bekijken, en pas daarna eventueel een osteopaard/fysiotherapeut/hoefsmid/zadelpasser er bij te halen. Eerst een diagnose (en alleen een DA mag die stellen, en dat is bij wet vastgelegd!), dan behandelen.

Foster
Berichten: 41
Geregistreerd: 07-10-17

Re: Taktfout of ander probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 14:59

Ik zou ook een dierenarts laten komen voor bijvoorbeeld buigproeven. Zelf blijft het toch ook koffiedik kijken. Een toekomstige kijker zal het paard waarschijnlijk ook laten keuren. Dus dan kan je het zelf beter maar nu weten en er misschien nog iets aan doen :-)

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Taktfout of ander probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 15:11

Misschien een vreemde vraag maar heb je dat hele jaar niet naar je paard omgekeken? Bijna geen bespiering meer in de bovenlijn dan is er toch wel heel wat mis. Laad je paard op en ga naar een goede kliniek, maak foto's van de bovenlijn en vooral het si gewricht kan nog wel eens de oorzaak zijn van een onregelmatigheid tijdens het rijden. Maar dit is dus al heel lang aan de gang dus mocht het dat zijn dan is revalidatie ook nodig. Heb je geld om dit te doen is het mooi maar ook de enigste juiste keuze aangezien verkoop als gezond dier nu totaal geen optie is, paniek of niet.

blue_sky
Berichten: 944
Geregistreerd: 17-06-08
Woonplaats: Pelt

Re: Taktfout of ander probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 15:31

Zonder een filmpje kunnen we er eigenlijk niets zinnigs over zeggen. Als hij niet regelmatig is kan dat zo veel oorzaken hebben.

knollentuin
Berichten: 10392
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 15:34

Ibbel schreef:
Taktfout is gewoon een 'jurywoord' voor kreupel. Een jury mag niet de diagnose kreupel stellen, dus zeggen ze 'taktfouten' als een paard onregelmatig loopt. En onregelmatig is ook gewoon een eufemisme voor kreupel.

Kortom: het is verstandig jouw paard door een DA te laten bekijken, en pas daarna eventueel een osteopaard/fysiotherapeut/hoefsmid/zadelpasser er bij te halen. Eerst een diagnose (en alleen een DA mag die stellen, en dat is bij wet vastgelegd!), dan behandelen.

Ben ik het niet helemaal mee eens, een paard dat tact matig loopt is niet kreupel, maar tact fouten kunnen ook Ontstaan uit ruiter fouten, en dan hoeft 't hele paard niet kreupel te zijn.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Taktfout of ander probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 15:42

Je kan het een eindeloos verhaal laten worden of je belt gewoon morgen de DA voor een volledig klinisch onderzoek. Dan weet je ten eerste of je een probleem hebt en zo ja, hoe groot het probleem is.
Net zo goed is hij op een buigproef kats kreupel en dan heb je in iedergeval een indicatie waar het zit.

Taktfouten zonder ruiter is voor mij ook gewoon kreupel al het andere is mooi praterij. Als hij het enkel doet met ruiter is het een ander verhaal.

Ibbel

Berichten: 49128
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 15:54

Ook met ruiter is een taktfout kreupel lopen. Dan is het geen kreupelheid door pijn maar door bewegingsbeperking, en die beperking wordt dan veroorzaakt door de ruiter en/of het zadel bv. Maar het blijft kreupel.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 08-10-17 16:11, in het totaal 1 keer bewerkt

scrabbel

Berichten: 946
Geregistreerd: 25-04-14

Re: Taktfout of ander probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 16:05

Paarden die scheef zijn doen dit ook, hoeft dus niet direct iets medisch te zijn. Het is alleen lastig te beoordelen op basis van het verhaal.

Elisa2

Berichten: 37137
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Taktfout of ander probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 16:38

Bij jouw verhaal denk ik ook aan een scheef paard, die zetten altijd het ene achterbeen verder onder dan de ander waardoor je een ongelijke pas krijgt wat op de ene hand duidelijker te zien is dan op de andere hand.

Goed los laten maken door een osteo en daarna dressuurmatig weer netjes opbouwen en rechtrichten zou ik zeggen in eerste instantie.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Taktfout of ander probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 16:41

Ze heeft toch geen tijd om te rijden?
Dan is tijd nemen en rechtrichten niet echt aan de orde lijkt mij.

Gewoon een klinische keuring doen, dan weet je tenminste meteen of er eventueel nog meer verassingen zijn.
Net zo goed is het spat of zo en heb je dadelijk maanden zitten prutsen.

Diddykong

Berichten: 1471
Geregistreerd: 09-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 16:47

Hoe serieus zijn die kijkers? Willen ze het paard kopen als hij goedgekeurd wordt? Of zijn ze afgehaakt nu? Als ze nog interesse hebben kun je misschien afspreken dat hij klinisch gekeurd wordt door de kopers en bij afkeuring jij de keuring betaalt.

Als de interesse weg is dan zou ik
maandag gewoon zelf de dierenarts bellen en een kreupelheidsonderzoek doen. Nieuwe kopers willen waarschijnlijk ook keuren en je hebt er helemaal niets aan als hij dan afgekeurd wordt. Meestal spreek je af dat bij afkeuring de verkoper betaalt, zeker als er al twijfels zijn. Kun je beter weten wat er is, behandelen en dan verkopen. Mocht je straks verkopen en hij is over 2 maanden kreupel bij nieuwe eigenaren en zij horen dat er toen al twijfels waren komt hij ook terug. Dan kun je vrij terecht spreken over verborgen gebreken als jij er niets over zegt. Das veel meer stress allemaal lijkt me. Kun je beter zeggen, dat je iets onregelmatigs zag, dierenarts gekeurd heeft en wat het was.
En tot verkoop even goed voeren en hem goed doorrijden als hij ten minste gezond is, is misschien ook niet onverstandig. Desnoods op een trainingsstal of zo. Kost je voor 2 maanden misschien 600 euro, maar als hij dan weer fatsoenlijk bespierd is en goed gereden, heb je dit er zo weer uit ook in de meeste gevallen.

Amy77
Berichten: 11262
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Op de mooiste plek in Drenthe :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 20:01

Het is al een bericht van begin deze maand..maar ben erg benieuwd hoe dit is afgelopen?