Spierbevangen en nu?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ipsilonka

Berichten: 5860
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Spierbevangen en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-17 13:06

Bijna 2 weken geleden is mijn paard behoorlijk spierbevangen geraakt. Aangezien ik niet kan verklaren hoe het heeft kunnen gebeuren, wil ik mij nu richten op een mooi herstel van mijn paard. En bij deze vraag ik dus aan tips en trucs. Het betreft een 11-jarige tuigpaard merrie waar ik in de mensport actief mee ben in de klasse Z dressuur, M samengesteld en M vaardigheid. Ze heeft deze zomer wat last gehad van haar maag, verder heeft ze nog nooit iets gemankeerd. Vrijdag 13 oktober is ze spierbevangen geraakt, de dierenarts is er direct bijgeweest. Die vond haar licht spierbevangen en dacht aan de ck waarde van 10.000-20.000, echter was het 64.000. Die avond heeft ze een 10 ltr zoutoplossing infuus gehad. Die zondag is er weer bloed geprikt en maandag mocht ik naar huis. Woensdag heeft mijn dierenarts bloed geprikt voor een uitgebreid bloedonderzoek. Hieruit kwam een klein te kort aan selenium, maar daaruit had ze nog nooit zo’n bevangen paard gezien. Verder kwam er niks vreemds uit het onderzoek. Ze heeft nu paddockarrest tot 15 november dan gaan we weer bloed prikken. Wie heeft er ook een spierbevangen paard gehad en wat heb je gedaan zodat je paard goed herstelt is? Det staat met een dunne regendeken om nu en krijgt vit E en selenium bijgevoerd, dit op 2 handjes krachtvoer gemengd, verder alleen hooi.

Casarell

Berichten: 9603
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Re: Spierbevangen en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 13:15

Persoonlijk zou ik naast de vitamine e en selenium óók magnesium gaan geven om de spieren wat makkelijker te laten ontspannen.
Wat ik ook zou doen, is er een professionele sportmasseur bijhalen, die de verzuring verder de spieren uit kan masseren.

Verder is warm houden noodzakelijk, dus mocht het nou kouder gaan worden zou ik toch gaan denken aan een licht gevoerde deken.
Paddock arrest zou ik dan weer niet doen, aangezien beweging zorgt voor de doorbloeding en dus de afvoer van afvalstoffen. Ik zou haar op zijn minst 2x per dag even willen stappen, maar haar uiteraard niet gaan dwingen..

Ipsilonka

Berichten: 5860
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Spierbevangen en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-17 13:27

Vrijdag is de fysio/osteo geweest, maar ze kan nog geen massage of iets verdragen. Stappen aan de hand mag nog niet van de dierenarts. Deken pas ik uiteraard aan als het kouder word, maar ze stond nog zonder deken.

Sorro

Berichten: 1280
Geregistreerd: 19-04-04
Woonplaats: Schagerbrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 13:36

Ik heb een chronisch spierbevangen pony in combinatie met hoefbevangen aanvallen.
Tot een 2 maanden geleden waren we al in de familie in gesprek over het laten gaan van Kyra omdat dit geen leven meer was. Nu.. ze loopt weer, tot grote verbazing van ons allen. Ik voer haar wiesencobs met magnesium, sojaolie en sinds vorige week vit e + selenium.

Antonius

Berichten: 2319
Geregistreerd: 30-01-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 13:37

Mijn paard heeft ook al enkele malen spierbevangen gestaan.
Ze is nu 13, de eerste keer was toen ze 5 was. Tijdens het rijden ging ze steeds meer zweten, moeizamer lopen, niet meer buigen... Afgezadeld en in de paddock gezet, ze stond stokstijf, kon niet meer bewegen. Dierenarts erbij die buscopan gespoten heeft en een tijdje rust gegeven (24/24 op gras gedurende 3 weken, geen krachtvoer).

Sindsdien heeft mijn paard er nog last van als er 'iets' verandert of als ik iets niet goed overdenk.
Wat ik doe/rekening mee hou:
- van zodra het kouder wordt, moet ze absoluut onder een deken staan zodat de kou zich niet op haar lendenen zet.
- krachtvoer heel strikt voeren naargelang haar werk en zo weinig mogelijk. Wat ze krijgt, moet zo laag mogelijk in suiker en zetmeel zitten.
- dagelijks 200ml olie
- dagelijks schepje vitamine E+selenium en op de dagen dat ze werkt een schepje elektrolyten
- lang uitstappen
- steeds uitrijdeken tijdens het loswerken ook voor om de lendenen tegen kou te beschermen.
- zoveel mogelijk op de wei, ik zet ze alle dagen buiten van 7u tot 18u (winter) en 22u (zomer)
- tijdens intensieve trainingsperiodes of als ze toch eens licht bevangen is, geef ik ook dagelijks neutradex bij
- als ze toch bevangen geraakt is, meteen stoppen met krachtvoer geven, ik probeer dan toch 5 dagen niets te geven

Vooral het voer-verhaal is bij ons niet evident. Ik rij met het paard internationaal eventing dus hooi alleen is uiteraard niet genoeg. Ik voer 2x daags 1 schep eten speciaal ontwikkeld voor paarden die snel spierbevangen zijn (http://www.lannoo-martens.com/nl/gamma#specialiteiten > fibermix) en op de dagen dat ik rij (5x/week) geef ik 's morgens nog een halve schep sportmengeling erbij. Paard heeft echter ook hele slechte tanden, hooi eten lukt moeilijk, dus ik voer ook pulp en van diezelfde leverancier als mijn gewone eten ook fiber mash, te mengen met water, zodat ze via die weg ook genoeg ruwvoer binnen krijgt.

Onlangs stond ze nog eens bevangen, terwijl er niets veranderd was aan training of voer, veearts wijt het toch aan het veranderde weer, hoewel ze toen al onder een gevoerde regendeken stond... Sindsdien dus onder een staldeken en buiten met nog een regendeken op en nu is ze weer in orde.

Weet wel, eens een paard 1x bevangen is geweest, dat ze gevoelig zijn om het opnieuw te krijgen.
Ik heb nog bloedafnames laten doen terwijl de veearts er absoluut niets vreemd aan zag (heeft nog letterlijk een half uur naar mijn training gekeken) en dan bleek de ck waarde toch verhoogd...
Intussen ben ik er helaas al redelijk ervaren mee, kan ik het beter voorkomen en als het toch voorvalt, snel oppikken zodat er weinig schade is, maar het blijft wel heel erg opletten...

Je vitamine E zou je ook met beetje geweekte bietenpulp kunnen mengen ipv krachtvoer.

Een dag of 2 stalrust wordt wel aangeraden bij mij, maar nadien toch graag zoveel mogelijk op de wei dat ze zelf kunnen bepalen of ze willen bewegen.

Veel succes ermee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 13:37

Met het warme weer zijn er meer paarden spierbevangen geraakt is mij opgevallen. Magnesium is inderdaad goed voor het herstel van de spieren/ om de afvalstoffen goed te kunnen afvoeren.

eshz
Berichten: 189
Geregistreerd: 16-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 13:38

Onze houden we na 3x heftig spierbevangen bij vorige eigenaar nu al 3 jaar goed met elke dag magnesium, vroeg in de dekens en goede op en af bouw van training. Verder letten we op de eiwitten en suikers(krijg muesli en vitamine ipv standaard brokken met zooi) die binnen komen en prikken we elk half jaar bloed. Hij loopt nu dressuurmatig in de bak, springt wat parcoursjes en maakt buitenritten van 3-4 uur zonder problemen. Ik ben geen fan van dekens maar voel het meteen aan zn spieren als het zo rond de 12gr komt krijgt hij al een regendek op.

petitparis

Berichten: 15982
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 13:41

goh moeilijk. Paard van vriendin heeft soms acute tying-up door stresssituaties. Hij heeft eigenlijk nooit tekorten gehad en zelfs met volledig schrappen van krachtvoer en andere suiker/zetmeelbronnen en verder alleen heel "arm" hooi bleef hij last houden.
Zij geeft hem altijd 2 dagen respijt op de weide en gaat er daarmee mee stappen om de doorbloeding en bijgevolg de afvoer van de melkzuren vlotter te laten verlopen. Weliswaar op het tempo van het op dat moment gebrekkige paard.

Magnesium en natriumbicarbonaat door het voer kan ook helpen om de verzuring sneller kwijt te raken en de spieren te laten ontspannen.

Ipsilonka

Berichten: 5860
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Spierbevangen en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-17 18:49

Natriumcarbonaat zit in havens gastro toch? Daar reageert ze niet zo goed op. Ze krijgt normaal gesproken Horsefood omega power mix, 1 schep per dag en alleen richting een samengestelde wedstrijd krijgt ze iets meer.
3 weken voordat het gebeurde zijn we nog derde geworden op een smw en 2 weken ervoor hebben we nog lactaatmeting gedaan die een prima herstel liet zien.

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 21:44

Je hebt altijd vrij olierijk gevoerd, olie is volgens mij ook goed bij spierbevangenheid, misschien toch daar weer iets mee gaan doen?
Zou het mogelijk kunnen komen door het helemaal stoppen met olierijk voer?

suikermeisje

Berichten: 8344
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Re: Spierbevangen en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 21:50

Mijn paard liep 2 weken geleden opeens kort en stijf na de training. Na een aantal dagen werd het wat beter. Hij is nu weer terug in training maar ik vermoed een lichte spierbevangenheid. Zo ernstig als sommige verhalen hier was het zeker niet. Ik geef hem sindsdien selenium, vit. E en magnesium en heb het idee dat dat goed werkt.

Daarnaast als onderdeken een bucas recuptex therapy deken. Merk weldegelijk een verschil daarmee. Hij blijft een stuk losser. Vond het wel heel vreemd opeens zo stijf en stram. Hij heeft dat nog nooit gehad vanaf zijn 3e. Hij is nu 9.

Ipsilonka

Berichten: 5860
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Spierbevangen en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-17 22:25

Ik voerde meestal lucerne met de horsefood powermix. Is dat olierijk?

Suikermeisje dat heb ik ooit ook een keer met mijn fjord ook een keer gehad, maar die kreeg toen inderdaad vit E en selenium en ook neutradex.

joepy

Berichten: 39
Geregistreerd: 17-01-11
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 22:27

Lymfedrainage behandeling helpt direct bij het afvoeren van de afvalstoffen en ontspant de spieren.
Dit is een zachte rustige massage.
Voor meer info of een therapeut vinden in de buurt http://www.mldregister.nl

petitparis

Berichten: 15982
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 22:30

kan dat er natriumbicarbonaat bij inde gastro+ zit. Maar daar zitten veel andere zaken in die ervoor kunnen zorgen dat je paard het daar niet goed op doet.
Natriumbicarbonaat zit oa in het infuus dat je paard gehad heeft. Ken mensen die het per eetlepen door het voer mengen bij tying-up.

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 06:48

Ipsilonka schreef:
Ik voerde meestal lucerne met de horsefood powermix. Is dat olierijk?

Suikermeisje dat heb ik ooit ook een keer met mijn fjord ook een keer gehad, maar die kreeg toen inderdaad vit E en selenium en ook neutradex.


Omega 3 powermix is gebaseerd op omega olie ga ik vanuit

Citaat:
Topsport muesli geschikt voor vele disciplines. Met een energiewaarde van 0.97, inzetbaar als er topprestaties geleverd moeten worden. Voor paarden die zware arbeid verrichten en een groot uithoudingsvermogen nodig hebben, waarbij veel energie langzaam vrij moet komen. Voeder-, mineralen- en vitaminegehalte zijn afgestemd voor topsport. Met geëxtrudeerde lijnzaad en toegevoegde gistculturen voor de verteerbaarheid van ruwe celstof en een betere voerefficiëntie. Met deze topsport muesli wordt de melkzuurvorming beperkt gehouden, herstelt het paard sneller na zware inspanningen en blijft het paard soepel in het lijf. De Omega-3 onverzadigde vetzuren zorgen voor een werkwillige atleet!

Popstra
Berichten: 13714
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 10:35

Ik vind het vreemd dat het paard paddock arrest heeft.
Als een mens spier stijfheid heeft is bewegen juist het advies. Maar goed een mens is geen paard en ik ben geen arts maar logischerwijs vind ik beetje stappen ook geen kwaad kunnen

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Spierbevangen en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 10:48

mss eerst iets meer verdiepen in wat spierbevangenheid is.

Ik lees graag mee, heb een paar jaar geleden een extreem bevangen paard gehad, waarbij we nooit echt de oorzaak hebben achterhaald. Herstel is toen gedaan opv stalrust en dagelijks het stappen aan de hand uitbouwen, en na een aantal weken (4?) hebben we haar een week of zes (schat ik, details weet ik zo niet meer) 24/7 op de wei gezet.

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Spierbevangen en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 12:51

Ik denk dat die rust is on te voorkomen dat ernstig verzuurde spieren kapot gaan?

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Spierbevangen en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 16:12

Mijn paard is ook 2x spierbevangen geweest ooit.
1 keer na een weekend niks doen en volop aan de bak in een manege-les.
Hij was toen nog niet van mij maar een lespaard.

De 2e keer was na opbouw van een blessure, ik mocht eindelijk opbouwen heel voorzichtig en dacht een klein stukje buiten te gaan stappen. Dit ging mis, meneer werd een piafferende idioot buiten en werd acuut bevangen.

Feit blijft natuurlijk dat het meestal optreedt wanneer na een periode van rust of weinig doen er opeens veel meer gevraagd wordt.
Wanneer mijn paard vrij heeft gehad om wat voor reden dan ook en zelfs al na 1 dag "niks" doen bouw ik de volgende dag tóch rustiger op en ga daarna weer aan het werk met hem, om te voorkomen dat het weer optreedt.
Wanneer ze eenmaal bevangen zijn geweest blijven ze gevoeliger ervoor.

En spierbevangen is iets heel anders dan spierpijn.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 16:16

Popstra schreef:
Ik vind het vreemd dat het paard paddock arrest heeft.
Als een mens spier stijfheid heeft is bewegen juist het advies. Maar goed een mens is geen paard en ik ben geen arts maar logischerwijs vind ik beetje stappen ook geen kwaad kunnen


Dit is het slechtste wat je kan doen met een spierbevangen paard!

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Spierbevangen en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 16:19

Klopt, en spierbevangen paard mag absoluut niet bewegen ! Liefst ter plekke laten staan en dekens erop.
Helaas lukt dat niet altijd en moet je soms een stukje lopen maar elke meter is er 1 teveel....

Een paard met spierpijn is wat anders.... die kun je wel een beetje laten bewegen.

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Re: Spierbevangen en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 16:47

Is ze op cushing getest? Mijn merrie heeft afgelopen jaren tig keer onverklaarbare maagzweren gehad, meerdere keren lichte tying-up verschijnselen zonder aanleiding (altijd ruwvoer, geen graan en suikers enz, dagelijks weidegang) en sinds 5 weken de diagnose en aan de prascend en sinds een week weer aan het rijden en zo verbaasd over hoe soepel ze het oppakt. Het is nu gratis testen en je moet toch regelmatig bloed prikken dus zou zeggen, test dit even mee om het uit te sluiten.

Ipsilonka

Berichten: 5860
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Spierbevangen en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-17 10:15

Ze heeft de eerste 3 dagen nagenoeg alleen op de box gestaan, toen naar huis vervoerd en 2 dagen op een klein stukje paddock met stal. Dat was ze toen zat en heeft zichzelf weer toegelaten tot de hele paddock.
De dag dat het gebeurde heeft ze een tijdje op de trailer gestaan(150 km) toen even op de box en we hadden een half uur gestapt. Na een klein stukje draf was t mis. Trailerrijden kan het bijna niet van komen, dat is ze zo gewend ze staat echt wel een paar duizend km per jaar op de trailer. En altijd rustig dan he.

Ik heb even zitten kijken naar de symptomen van PPID Ethelate, maar daar zie ik voorlopig nog geen verband tussen. En met de dierenarts hadden we het er ook over gehad maar die zag ook geen aanleiding om te testen. Wellicht dat ik wel bij de volgende keer bloedprikken EMS mee wil laten testen.

Popstra
Berichten: 13714
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 10:42

Maar hoe lang moet je een spier bevangen paard laten staan dan? Toch geen dagen achtereen lijkt mij
TS, is je paard ook al op PSSM getest?

Ipsilonka

Berichten: 5860
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Spierbevangen en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-17 10:48

Thuis mocht ze dus wel los, op een beperkt stuk, zodat ze niet gaan rennen/bokken/springen. Maar eerste dagen is het gewoon stalrust. Ligt uiteraard ook aan de mate waarin ze bevangen zijn, Det had de eerste dagen echt hele strakke billen, zag je de spieren helemaal dik opgezwollen zijn. En als ik haar uit de stal nam, dan mocht ik een rondje om de stal en gauw weer terug in haar hok.