Zenuwsnede

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tamary

Berichten: 29182
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 15:02

pol1 schreef:
danzzz schreef:
ik snap die hysterie nooit omtrent de zenuwsnede. Als je daarmee een paard nog een paar jaar pijnvrij kan houden is het naar mijn moraal een legitieme procedure om uit te voeren. Alternatief is de slager, ook niet erg, maar wel heel definitief


Nouja en voor een pas 11 jarige die verder wel heel gezond is! Maar ik merk idd op diverse forums hysterie.. de andere keuze is idd definitief..
De mensen die ik tot nu toe spreek zijn voor..

Dit soort ingrepen eisen wel extra management en alertheid van de eigenaar + de verantwoordelijkheid om zo'n dier niet te verkopen, maar bij bijkomende problemen/niet kunnen houden/overlijden zeker zijn van slacht/inslapen. En in zekere zin de vraag of de eigenaar eigenlijk voor de ingreep kiest omdat die niet wil laten inslapen/slachten of omdat die voorlopig ruimte heeft voor een dure grasmaaier die al vast vriendje is van ander eigen paard.

Ik weet niet of ik aan dat soort trajecten zou beginnen (en of ik er toch niet weer op zou stappen). Geen probleem met dekens/graasmaskers oid, maar dat gaat dan om paarden die of wegens ouderdom wat hulp nodig hebben of dieren die door te weinig werk anders te dik worden. In beide gevallen zijn die dieren in de basis gezond. Vormen van langdurige pijnbestrijding heb ik moeite mee, dieren die dat nodig hebben zijn niet gezond en hoe jonger het nodig is, hoe ernstiger het zich kennelijk uit.

taverno

Berichten: 4216
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Zoetermeer Aladin in Stompwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 15:04

Mijn paard heefthet 2 jaar geleden gehad vanwege HKO ,kreeg het omdat hij niet goed meer reageerde op de inspuitingen,die hij overigens meerere malen met succes heeft gehaden wordt nog steeds 4x in de week gereden.

Hij is inmiddels 17 jaar .

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-17 15:10

Maar hier is sprake van een ingreep zodat het dier ( naast grasmaaier) ook nog bereden kan worden.. dat is de opzet van deze operatie!
Mijn merrie is zeer belangrijk voor mij maar ook voor de kudde waar ze in staat! En er zo voor staan is miss toch heel anders dan vanaf een scherm meedenken. Ik vind het ook een lastige overweging en probeer mij zo goed mogelijk te laten informeren alvorens ik een besluit neem.

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-17 15:11

taverno schreef:
Mijn paard heefthet 2 jaar geleden gehad vanwege HKO ,kreeg het omdat hij niet goed meer reageerde op de inspuitingen,die hij overigens meerere malen met succes heeft gehaden wordt nog steeds 4x in de week gereden.

Hij is inmiddels 17 jaar .


Wat fijn om te horen!!

Rocamor

Berichten: 10860
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Zenuwsnede

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 15:24

Ts, is de diagnose van het onderzoek en het advies zenuwsnede onlangs gefilmd en op tv uitgezonden?

De dierenartsen gaven toen ook de optie zenuwsnede. Dat verbaasde me omdat ik dacht dat dat niet meer gedaan werd.

Fout gedacht dus :+

Ik heb er dus geen ervaring mee. Ik ben er nog niet uit wat ik ervan moet denken. In het topic zullen ongetwijfeld goede reacties voor beide kanten geplaatst worden.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 15:30

bij een zenuwsnede voor het hoefbeen is het natuurlijk wel erg oppassen dat je paard geen kans krijgt hoefbevangen te worden want dat zal hij dan slecht aangeven.

De slechte naam komt vooral van vroeger toen HKO paarden een zenuwsnede kregen en terug aan het werk gingen. Dat kwam dan soms tot een abrupt akelig einde zoals totale ontschoening of een hoefbeen dat door de zool heen kwam.

Het is net als met een paard landurig op buut: goed je verstand gebruiken.

Uppojono

Berichten: 3630
Geregistreerd: 10-05-05
Woonplaats: Loppersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 15:31

Ik heb het ook bij mijn paard laten doen, ongeveer 7 jaar geleden. Het heeft hem wel geholpen, maar na ongeveer een jaar werd hij toch weer heel kort in zijn bewegingen (HKO). Inmiddels is hij al 5 jaar met pensioen en doet dienst als grasmaaier.

Voor mij was het dus niet echt een succes, maar ik ken meerdere succesverhalen.

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: Zenuwsnede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-17 17:01

Ik ga morgen eens even de gebroeders Nassau bellen..zij schijnen vele paarden te kennen die dit hebben ondergaan!

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: Zenuwsnede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-17 15:19

Verder helemaal niemand ervaringen?
Hoop toch op nog wat meer..

Vala

Berichten: 6728
Geregistreerd: 31-05-05
Woonplaats: Werkendam

Re: Zenuwsnede

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 08:18

Heb je de Van Nassaus nog gebeld? De mijne was destijds ook onder behandeling van 1 van hun en de zenuwsnede is gedaan op Visdonk in Roosendaal.

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-17 12:47

Vala schreef:
Heb je de Van Nassaus nog gebeld? De mijne was destijds ook onder behandeling van 1 van hun en de zenuwsnede is gedaan op Visdonk in Roosendaal.


Ja gesproken!! En wel een uur lang!! Was zeer informatief, stuk wijzer geworden!
Mijn eigen DA vindt t nog wat vroeg voor zenuwsnee en zoekt op t moment contact met Hofland! ( opererend arts).. afwachten maar weer!!

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-18 07:50

Het is al een ouder topic, toch ben ik benieuwd of er op het moment eigenaren zijn waarvan hun paard recent een zenuwensnee heeft ondergaan?

Mijn merrie is eergisteren geopereerd na maandenlang hier over nagedacht te hebben!

Reacties zijn zeer welkom!!!

angelpam

Berichten: 1375
Geregistreerd: 04-03-09
Woonplaats: Kruisland

Re: Zenuwsnede

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 08:45

Sterkte pol1. Hopelijk knapt je merrie snel op.

taverno

Berichten: 4216
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Zoetermeer Aladin in Stompwijk

Re: Zenuwsnede

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 08:58

Mijne is 2 jaar gelden geopereerd,de revalidatie heeft wel een tijdje geduurd.
Dacht lang wat heb ik gedaan maar het gaat sinds een jaar heel goed.

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-18 14:50

angelpam schreef:
Sterkte pol1. Hopelijk knapt je merrie snel op.


Ik hoop het ook heel erg!!

Hoe is het met jou paard angelpam?

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-18 14:50

taverno schreef:
Mijne is 2 jaar gelden geopereerd,de revalidatie heeft wel een tijdje geduurd.
Dacht lang wat heb ik gedaan maar het gaat sinds een jaar heel goed.


Dat is fijn om te horen!!

Liep de revalidatie niet volgens plan?

taverno

Berichten: 4216
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Zoetermeer Aladin in Stompwijk

Re: Zenuwsnede

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 20:00

Nee,hij had last van het littekenweefsel van de zenuwstompjes.Daar had hij veel pijn aan en had steeds een soort stroomstoten.

Hij is na 6 weken nog een keer hoog op de kogels geopereerd.En daarna is het geleidelijk aan beter gegaan.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 20:07

pol1 schreef:
Het is al een ouder topic, toch ben ik benieuwd of er op het moment eigenaren zijn waarvan hun paard recent een zenuwensnee heeft ondergaan?

Mijn merrie is eergisteren geopereerd na maandenlang hier over nagedacht te hebben!

Reacties zijn zeer welkom!!!



Beterschap met je paard!
Ken er 1 die gewoon in de sport werd uitgebracht (zullen er vast wel meer zijn), door stal die tegenwoodig redelijk gerenommeerd bekend staat, bij hun was het bekend is namelijk gemeld door vorige eigenaar. Paard is later voor de sport ook nog naar het buitenland verkocht, geen idee of er toen eerlijk is gehandeld.

Paard van kennis tijd lang goed gegaan, toen zenuwen teruggegroeid, moest nog een keer, uiteindelijk nog vrij snel ingeslapen aan ander euvel overigens (viel aan alle kanten uit elkaar zeg maar). Ken er nog wel een paar, wisselend success of doel, meesten rijden ook wel weer voor langere of kortere tijd, meesten niet heel fanatiek en zagen het als alternatief voor de slager.
Paarden staan er blij in de wei bij, dus tja!?

taverno

Berichten: 4216
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Zoetermeer Aladin in Stompwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 20:17

Ik ben geen fanatieke ruiter maar doe alles behalve springen.

Paard toont blij,staat in een grote groep.Heeft heel vaak de kliniek gezien en nu al meer dan een jaar niet meer.

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: Zenuwsnede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-18 21:11

Ik ben blij met een bosritje, wat aan de hand werken en keertje longeren! Deze hoeft niet te springen!
Ik hoop zo ontzettend dat verder leed dit paard bespaard blijft! T is wel es genoeg!
Ik ken er geen 1! Mijn ervaringen heb ik van andere moeten vernemen! Gebroeders van Nassau kennen er velen ( vaak met suc6).. en de kliniek waar ze geholpen is kennen er schijnbaar ook vele en doen dit ook vaak! Ik mag hopen met vaak toch een suc6 story ( anders zouden ze dit nooit meer moeten doen!
Aangroeien vd zenuwen kan maar komt niet veel voor volgens de kliniek!
De 1e dag thuis is goed verlopen..ze heeft zich keurig rustig gehouden!
Op naar dag 2!

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-18 21:13

taverno schreef:
Ik ben geen fanatieke ruiter maar doe alles behalve springen.

Paard toont blij,staat in een grote groep.Heeft heel vaak de kliniek gezien en nu al meer dan een jaar niet meer.


Wat fijn!!!

Welke onderliggende blessure heeft je paard?

angelpam

Berichten: 1375
Geregistreerd: 04-03-09
Woonplaats: Kruisland

Re: Zenuwsnede

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 16:21

Pol1 bedankt dat je naar haar vraagt.

Het gaat eigenlijk wel goed met haar. Hopelijk kunnen we deze stijgende lijn vast houden. Wel een kleine terug val gehad maar we geven de moed niet op

uapostara
Berichten: 9
Geregistreerd: 20-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 09:38

hoi ik lees hier voornamelijk dat het gedaan word ivm hko maar ik heb van de week een gesprek gehad met de da dat het ook gebeurt bij paarden die te steil op hun hoeven staan . juist ivm het voorkomen van problemen . ik heb nl een 2 jarige hengst die steil op zijn hoeven staat. als ik niks doe komt er van zelf een probleem , of ik moet hem als grasmaaier houden maar dat was niet de bedoeling toen ik hem fokte.

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-18 09:47

uapostara schreef:
hoi ik lees hier voornamelijk dat het gedaan word ivm hko maar ik heb van de week een gesprek gehad met de da dat het ook gebeurt bij paarden die te steil op hun hoeven staan . juist ivm het voorkomen van problemen . ik heb nl een 2 jarige hengst die steil op zijn hoeven staat. als ik niks doe komt er van zelf een probleem , of ik moet hem als grasmaaier houden maar dat was niet de bedoeling toen ik hem fokte.


Er zullen vast meer redenen zijn waarom ze t doen!

Rocamor

Berichten: 10860
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 09:52

uapostara schreef:
hoi ik lees hier voornamelijk dat het gedaan word ivm hko maar ik heb van de week een gesprek gehad met de da dat het ook gebeurt bij paarden die te steil op hun hoeven staan . juist ivm het voorkomen van problemen . ik heb nl een 2 jarige hengst die steil op zijn hoeven staat. als ik niks doe komt er van zelf een probleem , of ik moet hem als grasmaaier houden maar dat was niet de bedoeling toen ik hem fokte.


En welke problemen zou dat moeten voorkomen dan?