Paard loopt na training plots kreupel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
suikermeisje

Berichten: 8346
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Paard loopt na training plots kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-17 18:44

Ik heb vandaag 40 minuten mijn paard getraind. Eerst ruim 5 minuten gestapt. Toen wat draf en galop gedaan en na 15 minuten pas wat zwaarder werk (loopt ZZL en zijn bezig met ZZZ). Ik heb toen wat arbeidspirouette geoefend en wat verzameling. Tijdens de training heb niks gevoeld.
na de echte training heb ik nog even de dijk op en af gestapt en heb ik dus ruim 10 minuten uitgestapt.

Toen ik afgezadeld had en hem in de paddock wilde zetten hoorde ik aan zn stappen dat ie onregelmatig liep. Dus ik kijk naar zijn benen en zie dat hij linksachter niet eronder wil plaatsen.


Mijn vraag:
Iemand die deze plotse kreupelheid herkent?

Ik geef hem even niet zn krachtvoer ivm eventuele verzuring.
En hij loopt vanavond nog even een poosje in de paddock zodat ie wat blijft bewegen.

Iemand verder nog tips behalve de da bellen? Hij is namelijk gewoon vrolijk en valt niet om oid.
Ik hou hem goed in de gaten en mocht het niet verbeteren binnen enkele dagen laat ik hem wel checken.

MerleSimone

Berichten: 5727
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Re: Paard loopt na training plots kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 18:46

Verstapt? Spier verrekt? Daar zou ik aan denken..

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Paard loopt na training plots kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 18:47

Paar daagjes wachten, voelen of er plekken warm zijn en die eventueel koelen.
Bij geen verbetering gewoon even bellen en afspraakje maken ja.

Wat rot zeg. :(

VanHuisUit

Berichten: 6679
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 18:50

Gevalletje broekspier verrekt? Zou idd paar dagen aanzien. OPletten op harde knopen in spieren op achterhand/broek... maar denk dat DA er zo ook niet veel van kan zeggen anders dan zit er niets in hoeven of zoiets :o?

suikermeisje

Berichten: 8346
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Re: Paard loopt na training plots kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-17 18:52

Alle hoeven gecontroleerd.
En broekspier kijkt ie wel wat lelijk maar tilt m niet op.

Nergens warm of dik.

Gelukkig zit Mn gevoel dan goed met een paar dagen rust.

Anoniem

Re: Paard loopt na training plots kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 19:09

Lijkt zo eerder bewegingskreupelheid dan belasting, dus denk niet dat het een hoefzweer is. Dan zou hij nl niet op zn been willen staan.
Ik zou het ook even aankijken, maar als ie morgen slechter staat, zou ik wel direct een da laten komen.

suikermeisje

Berichten: 8346
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Re: Paard loopt na training plots kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-17 19:39

Net even laten lopen. Hij is echt super blij maar kan dat niet uitten in gek doen.

Maar eerste 5 passen zijn niet best. Daarna ging ie wel beter lopen dan in het filmpje. Hij staat nu buiten even kuil te eten zodat ie niet teveel binnen staat.

petraaken

Berichten: 44205
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Paard loopt na training plots kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 07:56

MD --> BEH

suikermeisje

Berichten: 8346
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-17 08:30



Dit is een half uur geleden.. beetje rot gefilmd maar als ik hem losliet stond ie gras te eten.

Gelukkig geen da die te pas moet komen. Gister echt zo beroerd in acute fase en nu weer gewoon alsof er niks is geweest. Op het filmpje liepen we zelfs een dijkhelling op.

jepsica

Berichten: 2963
Geregistreerd: 14-08-04

Re: Paard loopt na training plots kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 08:52

Gelukkig maar Suikermeisje.

Popstra
Berichten: 13745
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 13:33

Je schrijft dat je bezig bent met training voor ZZZ,
Laat je je paard wel eens (preventief) checken door een sport arts? Knietjes, sprongen enz? Wellicht er wat ontstoken is door overbelasting.

suikermeisje

Berichten: 8346
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-17 13:57

Popstra schreef:
Je schrijft dat je bezig bent met training voor ZZZ,
Laat je je paard wel eens (preventief) checken door een sport arts? Knietjes, sprongen enz? Wellicht er wat ontstoken is door overbelasting.


Dit is de eerste keer in zn leven dat ie kreupel liep. Hij heeft als 5 jarige een blessure gehad aan een pees aan zn voorbeen maar nooit meer last van gehad en is toen extra gecheckt op de echo, dit was helemaal goed hersteld.

En 2x per jaar komt de osteopaat. Ik ga hem niet ieder jaar op röntgen of echo zetten want dan is de paardensport niet meer te betalen. Osteopaat is 2 maanden geleden geweest en komt eind oktober nog eens.

Aangezien die vandaag weer normaal rondwandelde ga ik er verder niets mee doen. Komt het binnen de kortste keren terug dan zal ik verder laten kijken ernaar. Nu eerst een paar dagen vrij/rustig aan doen (beetje wandelen etc) en dan weer eventjes opbouwen.

suikermeisje

Berichten: 8346
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-17 13:59

Ik zeg wel osteopaat maar ze heeft ook fysiotherapie voor mens en dier, chiropractie en nog wat van die dingen in die richting. Dry needling etc. Ik ben er niet in thuis maar is wel een goede peut.

Shenavallie
Berichten: 11576
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 14:01

Voor zover dat met een kort filmpje/vanuit deze hoek gefilmd te zien is, vind ik het er nog niet helemaal vlekkeloos uitzien. Toch nog even een paar dagen rust geven, lijkt mij het beste momenteel.

suikermeisje

Berichten: 8346
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-17 14:07

Shenavallie schreef:
Voor zover dat met een kort filmpje/vanuit deze hoek gefilmd te zien is, vind ik het er nog niet helemaal vlekkeloos uitzien. Toch nog even een paar dagen rust geven, lijkt mij het beste momenteel.


Rust heeft ie hoor. En stap alleen aan de hand of even op een volte. Hij stapte direct met zulke passen weg uit stal terwijl hij gister echt een pas of 10 nodig had om zn been verder naar voren te zetten. Er zit verbetering in.

En filmpje lukte niet beter want was alleen en liep eventjes de dijk op op dit punt van het filmpje want daar ligt de weg niet bezaaid met kastanjes en grind. Wel zo fijn voor hem :))

CoolCorrie

Berichten: 169
Geregistreerd: 05-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 14:15

Een kleine tip, als je kreupelheid goed wilt beoordelen, moet je het gehele paard kunnen zien, zonder deken op.
En zodat je ook de hals en rug, en broek kunt zien.
Op het tweede filmpje ziet het inderdaad beter uit, maar je kunt nog altijd niet goed beoordelen.

suikermeisje

Berichten: 8346
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-17 17:24

Hij loopt nog niet goed. Dat had ik zelf direct al gezien eigenlijk.

Ben alleen benieuwd of iemand hier meer de vinger op kan leggen. Spieren voelen niet hard aan. Zijn niet pijnlijk (met harde borstel geborsteld).

Vind het zelf vooral stijf en vast ogen.


Udo2001

Berichten: 3380
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Rosmalen

Re: Paard loopt na training plots kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 17:41

Sportartsen zijn helaas zo vaak van de quickfit methodes. Vind ik jammer. Soms heeft een paard gewoon herstel tijd nodig. Overbelasting bij een mens is vaak ook rustig aan doen..

Suikermeisje, sterkte met Dakar. Dit komt vast goed. Luister goed naar je gevoel.. en anders een paar dagen extra rust.

suikermeisje

Berichten: 8346
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-17 17:42

Udo2001 schreef:
Sportartsen zijn helaas zo vaak van de quickfit methodes. Vind ik jammer. Soms heeft een paard gewoon herstel tijd nodig. Overbelasting bij een mens is vaak ook rustig aan doen..

Suikermeisje, sterkte met Dakar. Dit komt vast goed. Luister goed naar je gevoel.. en anders een paar dagen extra rust.


Ik geloof niet in dat soort dingen. Masseren heeft sowieso geen zin dus liever gewoon even rust en gedoseerde beweging zoals stap.

Denk ook wel dat het goed komt. Mn les van zaterdag afgezegd met Dakar. Nou mag Mn jonkie mee.

CoolCorrie

Berichten: 169
Geregistreerd: 05-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 17:50

Weet het niet zeker, maar zou vanuit de lendenen kunnen komen.

Mooi paard trouwens.

Kabayo

Berichten: 13976
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Paard loopt na training plots kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 17:55

Overbelast?

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 17:56

Ik vind het eruit zien alsof hij, ondanks het uitstappen, met verzuurde spieren zit. Het is natuurlijk moeilijk te beoordelen bij een paard dat je niet kent.
Maar het verbetert duidelijk.

suikermeisje

Berichten: 8346
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-17 17:58

Ja dat is wat ik zelf ook al eigenlijk aangaf en daarom hem weidevrij geef.
Maar welk deel overbelast was meer m’n vraag :Y)


Sclimpre schreef:
Ik vind het eruit zien alsof hij, ondanks het uitstappen, met verzuurde spieren zit. Het is natuurlijk moeilijk te beoordelen bij een paard dat je niet kent.
Maar het verbetert duidelijk.


Ja leek mij gister ook idd. Daarom toen ook direct van krachtvoer afgehaald en alleen hooi en water.
Nu wel iets gegeven maar niet veel. Even kijken hoe die erop reageert.

Het is een wat flegmatiek paard dus zn benen mooi optillen doet ie ook niet zonder verzuring :+

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Paard loopt na training plots kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 18:11

Heb je de zwaarste oefeningen in het midden van de training gedaan, of eerder naar het einde? Zou het kunnen dat de cooling-down onvoldoende was?

mala26

Berichten: 5001
Geregistreerd: 05-02-13

Re: Paard loopt na training plots kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 18:20

Ziet er voor mij uit dat ie meer spierpijn heeft dan wat anders.

Merrie die ik rij was 2 maand geleden ook dik 3 weken niet zuiver. Da er natuurlijk bij gehaald (Na 1 week niet 3 voor de duidelijkheid) en die had gewoon spierpijn. Iets te fanatiek getraind. Gisteren nog even de osteo er bij gehad maar die voelde niks terug in het lijf gelukkig.

Ik zou gewoon nog even wat dagen stappen, beetje magnesium geven
En ik smeer ze ook nog wel eens in met witte olie.