bult op pijpbeen, schiefel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Duhelo

Berichten: 28525
Geregistreerd: 29-05-03

bult op pijpbeen, schiefel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-17 11:16

een hele tijd geleden (ergens vorige winter), merkte ik dat mijn trekpaard een bult heeft, vooraan op haar pijpbeen, rechtsachter.
Paard heeft geen dag kreupel gelopen, reageerde ook niet op druk of palpatie. Ik heb het toen eens getoond aan mijn dierenarts en die zei dat ik me geen zorgen moet maken, hoogstwaarschijnlijk heeft ze een klap oid gehad en is het een botwoekering.

Echter vond ik gisteren dat de bult in relatief korte tijd (een paar weken) voor mijn gevoel groter geworden is ... Kan een schiefel blijven / meer woekeren?


Inoterry

Berichten: 4257
Geregistreerd: 20-10-07
Woonplaats: Heerlek in Heerle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 12:26

Een schieffel kan inderdaad blijven woekeren of later, bij opnieuw aantikken, weer actief worden. Mijn paard heeft vorig weekend zichzelf een schieffel geslagen en dat ben ik nu aan het behandelen met Ekyflogyl. Flink gemeen goedje maar wel effectief om het woekeren te stoppen.

Ik ben een beetje zot van mijn Od <3

De liefste en stoerste zus ter wereld? Die heb ik 8-)

Duhelo

Berichten: 28525
Geregistreerd: 29-05-03

Re: bult op pijpbeen, schiefel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-17 14:33

Dankjewel, ik zoek dat even op.
Als het te groot wordt zal er een operatie nodig zijn of kan dat niet?

Inoterry

Berichten: 4257
Geregistreerd: 20-10-07
Woonplaats: Heerlek in Heerle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 18:12

Hangt van de plek af waar hij zit. Als het tegen een pees aan zit, is een kleine al teveel. Als hij ver van alles af zit kan zelfs een grote geen kwaad. Heb er zelf 1 op de operatietafel gehad omdat de schieffel tegen de pees aan was gegroeid. De overige 4 zaten allemaal op een veilige plek :+ .

Ik ben een beetje zot van mijn Od <3

De liefste en stoerste zus ter wereld? Die heb ik 8-)

Duhelo

Berichten: 28525
Geregistreerd: 29-05-03

Re: bult op pijpbeen, schiefel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-17 19:30

product opgezocht. maar daar begin ik niet aan.Spul is blijkbaar erg irriterend voor de huid en met een paard met cpl wil ik haar huid niet meer kapot maken (of haar pijn bezorgen aan de benen. Mijn 21 jarige laat zich niet meer aanraken op de benen. In combi met cpl is dat niet handig)

De bult zit vooraan op haar pijpbeen. ze loopt perfect rad en duwen erop toont ze geen pijn.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: bult op pijpbeen, schiefel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 19:33

Ik heb de schiefel van mijn ruin (buitenkant pijpbeen rechtsvoor) behandeld met Phytonics Omni Milk en Puur Osteo, wel nadat ik hem bij de DA op de foto had laten zetten.

Oy with the poodles, already

Myrth97

Berichten: 1587
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Breda

Re: bult op pijpbeen, schiefel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 19:49

is idd wel heftig spul, maar werkt wel heel goed, maar ik snap goed dat je dat er niet op wil smeren. Je hebt ook een iets mildere variant, ik weet niet hoe dat heette. Dat moest je inmasseren en was niet zo aggresief als Ekyflogyl (dat heb ik op mijn pony's been gesmeerd, die toont nooit als ze ergens last van heeft, maar heeft toen duidelijk laten merken dat ze niet lekker in haar vel zat)

Inoterry

Berichten: 4257
Geregistreerd: 20-10-07
Woonplaats: Heerlek in Heerle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 01:11

Ik kan wel snappen dat je het in dit geval niet op de benen van je paard wil smeren. De huid gaat er inderdaad kapot van. Je moet het ook echt niet op je eigen huid krijgen, ook al was je meteen daarna je handen. Ik kijk nu ook eerst naar de huid voordat ik het er op smeer, het is rotzooi. Maar wel effectief, 1 van de schieffels van mijn vorige paard is ook weer verdwenen na behandeling met dat spul.

Ik ben een beetje zot van mijn Od <3

De liefste en stoerste zus ter wereld? Die heb ik 8-)

cobiie

Berichten: 7302
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: bult op pijpbeen, schiefel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 06:56

Mooiste is om een röntgen foto van de schiefel te maken of met een echo apparaat.
Dan kan gezien worden of er een pees last van heeft en of de schiefel er idd actief uitziet.

Met actieve schiefels is mij geleerd paard op rust zetten, niet teveel stappen op verharde ondergrond en koelen.

[o]


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 bezoekers