Verstoppings koliek

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
byjou1983

Berichten: 2331
Geregistreerd: 29-05-06

Verstoppings koliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-17 17:47

Mijn paard heeft sinds vanmorgen verstoppingskoliek.

Hij is verder monter en heeft geen koorts.

DA is vanmorgen geweest en hij heeft een darmontspanner gehad en via een neussonde Paraffine olie (3 Liter)

Om half 2 nog een keer gebeld en toen heeft hij nog een pijnstiller gehad.

Er zijn een paar keutels uit gekomen maar echt heel weinig.

Die Paraffine zal toch wel een keer gaan werken? Hoe lang duurt het voordat het werkt?

Wellicht hebben jullie ervaringen hiermee.

Hij staat nu op stal waar alleen matten in liggen, geen stro of iets.

If there are no horses in heaven.....im not going.....


Caily

Berichten: 12516
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Verstoppings koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 17:51

Lopen lopen lopen, dat moet je doen. Heb met de mijne heel veel gelopen en dan kwam er vaak een beetje mest. Ze is helaas wel overleden na 5 dagen kliniek....

byjou1983

Berichten: 2331
Geregistreerd: 29-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-17 17:54

Caily schreef:
Lopen lopen lopen, dat moet je doen. Heb met de mijne heel veel gelopen en dan kwam er vaak een beetje mest. Ze is helaas wel overleden na 5 dagen kliniek....



Ow wat erg! Het vreemde is dat hij verder niet ziek is, kijkt niet naar zijn buik enz.

Ik heb de halve marathon al gelopen vandaag met hem :-)

If there are no horses in heaven.....im not going.....

Ibbel

Berichten: 49066
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Verstoppings koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 18:02

Tja, zo'n darmontspanner haalt de kramp en dus de pijn weg, maar remt ook de normale peristaltiek. Dus dat werkt eigenlijk een beetje tegenstrijdig. Tegelijkertijd heeft het echter ook het effect dat de paraffine zich een beetje kan verdelen. Zodra de buscopan een beetje is uitgewerkt zal de mest daarom wel gaan afkomen.

Caily

Berichten: 12516
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 18:03

Echt absoluut niet laten eten en 36 uur na de laatste symptomen dat zo houden, icm het wandelen. Mijne leek eerst ook niet ziek, en ik ging er zelfs snachts uit voor haar, vrij van mn werk.

Elke situatie is anders, jouwe komt en heus wel door, mijn andere paard is er ook door gekomen jaren terug (kliniek, maar veulen thuis gelaten dus die heeft zelf heel veel gelopen in de paddock daar, op zoek naar dr kind).... maar neem aub het advies ten harte, mijn ervaring is echt dat dit het enige juiste is. Mijn paard heeft t niet gered, maar we hebben haar wel een week lang stabiel kunnen houden zo...

byjou1983

Berichten: 2331
Geregistreerd: 29-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-17 18:05

Caily schreef:
Echt absoluut niet laten eten en 36 uur na de laatste symptomen dat zo houden, icm het wandelen. Mijne leek eerst ook niet ziek, en ik ging er zelfs snachts uit voor haar, vrij van mn werk.

Elke situatie is anders, jouwe komt en heus wel door, mijn andere paard is er ook door gekomen jaren terug (kliniek, maar veulen thuis gelaten dus die heeft zelf heel veel gelopen in de paddock daar, op zoek naar dr kind).... maar neem aub het advies ten harte, mijn ervaring is echt dat dit het enige juiste is. Mijn paard heeft t niet gered, maar we hebben haar wel een week lang stabiel kunnen houden zo...


Volgens mijn DA mag hij kleine beetjes hooi hebben vandaag en morgen-

Ik hoop maar zo dat hij gaat mesten

If there are no horses in heaven.....im not going.....

Dawson123

Berichten: 309
Geregistreerd: 03-08-12

Re: Verstoppings koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 18:06

Wij gaan eigenlijk bij koliek gelijk naar de kliniek toe, vind altijd zo eng en je bent vaak te laat als het niet minder wordt...

Ik zou als dit voor jullie geen optie is inderdaad zoals hierboven veel stappen. Heb je een idee waardoor de verstopping is ontstaan?

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Re: Verstoppings koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 18:14

Mest je paard als hij de trailer op moet? Uiteraard alleen doen als die niet wil liggen en of rollen Hij moet gwn alert zijn!

Chapeau2002

Berichten: 897
Geregistreerd: 18-03-15
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 18:20

Heel veel beterschap met je paardje. Soms helpt het inderdaad om rondjes in de trailer te gaan rijden 'om het los het hobbelen'. Op die manier hebben wij er wel eens een paard doorheen geholpen.

Alles wat je aandacht geeft groeit..

tengeltje11
Berichten: 7131
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 18:21

ik ging net als mijn voorganger zeggen,ga hem vervoeren.

veel paarden hebben minimaal wat stress door het vervoer,waardoor de darmen overactief worden(veel paarden mesten veel tijden het laden/vervoeren)

byjou1983

Berichten: 2331
Geregistreerd: 29-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-17 18:37

Dawson123 schreef:
Wij gaan eigenlijk bij koliek gelijk naar de kliniek toe, vind altijd zo eng en je bent vaak te laat als het niet minder wordt...

Ik zou als dit voor jullie geen optie is inderdaad zoals hierboven veel stappen. Heb je een idee waardoor de verstopping is ontstaan?


Ik heb echt geen idee, er is niets verandert.

Heb overigens net een paar mestballen uit zijn stal gehaald en met hem gelopen.

If there are no horses in heaven.....im not going.....

byjou1983

Berichten: 2331
Geregistreerd: 29-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-17 18:39

dresjoepie schreef:
Mest je paard als hij de trailer op moet? Uiteraard alleen doen als die niet wil liggen en of rollen Hij moet gwn alert zijn!


Hij mest niet op de trailer helaas.

If there are no horses in heaven.....im not going.....

8nnemiek

Berichten: 43377
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Verstoppings koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 19:53

Mijn paard kreeg destijds lijnzaad gevoerd op de kliniek. Hij had een gedraaide darm met verstopping, en gelukkig is de darm na een paar dagen op de kliniek vanzelf weer goed gaan zitten.
Ik zou zelf niet meer thuis willen aanknobbelen, bij serieuze koliek gaan ze hier meteen naar de kliniek. Daar worden ze dag en nacht in de gaten gehouden en evt geprikt en kunnen indien nodig direct geopereerd worden. Mij gaf dat toch een veiliger gevoel.

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Wiskey1
Berichten: 1675
Geregistreerd: 15-01-17

Re: Verstoppings koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 20:11

Afgelopen jaar ook dit bij mn paard gehad, veel gelopen, uiteindelijk ook via een neussonde een oplossing erin. Het was volgens de dierenarts 50/50 of hij het zou redden. Enige wat misschien ook nog zou helpem was paard op de trailer zetten en veel over hobbels rijden. Dit zou het dan los moeten schudden. En of het heeft geholpen! In de ochtend stond hij er nog, hij begon te mesten en werd weer beter! Hij heeft het 2x van stro gehad, maar dat kan het bij jou dus niet zijn. Enige extra tip die ik nog heb is dus net de trailer gaan rijden over hobbels (wel op een normale manier) zodat het wat los trilt. Verder hoop ik dat jou paard beter wordt!

Irkoon (v. Marlon)
Dressuur B+8
Springen B+2

missfalki
Berichten: 2271
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 20:12

Mijn oude paard heeft in augustus 2015 ook 3 liter parafine olie gekregen 's ochtends
dit was op de derde dag koliek
(daarvoor telkens pijnstilling en darmontspanners gehad)
maar dit kwam pas de volgende dag om 18.oo uur er weer uit, glibberige vieze billen en mest.
Daarna weer hersteld.

Heel veel sterkte gewenst!

Groet Karin.

[ITP] [FOTOVERZ]Hét oortjes topic
[VS] Eetwaar voor paardjes [&]
GEZOCHT 2 HOEFSCHOENEN VOOR BEER RENEGADE CLASSIC MAAT 0

byjou1983

Berichten: 2331
Geregistreerd: 29-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-17 20:22

missfalki schreef:
Mijn oude paard heeft in augustus 2015 ook 3 liter parafine olie gekregen 's ochtends
dit was op de derde dag koliek
(daarvoor telkens pijnstilling en darmontspanners gehad)
maar dit kwam pas de volgende dag om 18.oo uur er weer uit, glibberige vieze billen en mest.
Daarna weer hersteld.

Heel veel sterkte gewenst!

Groet Karin.



Bedankt! Dat geeft hoop.Van mij mag alles plakken zolang het er maar uit komt.Hij oogt absoluut niet ziek.Heb net nog een half uur gelopen.

If there are no horses in heaven.....im not going.....

Anoniem

Re: Verstoppings koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 22:25

Soms kan longeren oid ook helpen, maar dat moet je even overleggen met je dierenarts. Ik hoop voor je dat je morgen een zooi paraffine in je stal vind. Koliek is maar een stom iets...
Als ie verder geen symptomen vertoont, hoe kwam je er dan achter dat hij koliek heeft?

LadyDaily

Berichten: 1554
Geregistreerd: 18-01-08
Woonplaats: Overijssel

Re: Verstoppings koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 22:39

Ja, daar ben ik ook wel benieuwd naar. En wat is de oorzaak van de verstoppingskliniek?

Eventueel voor de toekomst colosan?

De belangrijkste dingen in het leven zijn geen dingen ♥

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 23:11

Mijne heeft toen vorig jaar zeker 5 dagen niet gemest en 4 dagen praktisch niet gegeten. Parafine 3x gehad, darmontspanners en pas de 5e dag kwam er wat mest.
Al die tijd geen koorts, wel darmgeluiden en een alerte indruk.
Zijn een paar keer per dag met haar een stukje gaan lopen en omdat ze wel gras wilde haar dat elke keer een beetje laten eten.
Kon de mest er echt uitkijken en eerste hoop was een feestje waard.

Het leven is als een kerstmuts

byjou1983

Berichten: 2331
Geregistreerd: 29-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-17 09:31

Joolien schreef:
Soms kan longeren oid ook helpen, maar dat moet je even overleggen met je dierenarts. Ik hoop voor je dat je morgen een zooi paraffine in je stal vind. Koliek is maar een stom iets...
Als ie verder geen symptomen vertoont, hoe kwam je er dan achter dat hij koliek heeft?


Ik ken hem al zijn hele leven, hij lag 2x in de wei , wat hij normaal nooit doet.

Hij had niet gemest op stal, als hij moet mesten kreunt hij altijd (drama queen).
Als hij wilde mesten ging het niet.
Toen wist ik dat het niet goed was en heb ik de da gebeld.

If there are no horses in heaven.....im not going.....

Fortitude

Berichten: 3085
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 10:07

Mijn paard heeft nu zo'n 3 jaar geleden ook verstoppingskoliek gehad door teveel stro eten. Ik had haar net, ze stond bij de vorige eigenaar op vlas dus ja wist ik veel :')

's ochtends trof ik haar met koliek aan, gelijk veearts gebeld omdat het best wel heftig was. Die heeft meteen paraffine erin gegooid en gezegd dat ik steeds korte stukjes met haar moest lopen, maar ik was er wel snel bij volgens hem. Hele stal moest leeg, ze mocht absoluut niks eten tot er mest af kwam. Dat was dus het begin van haar leven op zaagsel :')

De volgende ochtend kwam de eerste mest er af, mooi glimmend in al zijn glorie *\o/*
Toen voorzichtig begonnen met weer wat kuil voeren, maar eigenlijk voelde ze zich toen al weer gewoon goed. Bij die van mij ging het dus eigenlijk allemaal heel voorspoedig gelukkig.

Ik zou gewoon even goed contact met je veearts houden over de situatie. Die kunnen je veel beter advies geven natuurlijk!

Heel veel sterkte en beterschap voor je paard gewenst in ieder geval TS!

[o]

Wiskey1
Berichten: 1675
Geregistreerd: 15-01-17

Re: Verstoppings koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 10:14

Olie op het voer was ook een tip van onze DA, uiteraard nadat de koliek over was. Wij gebruiken sowieso altijd al lijnzaad olie, maar kan blijkbaar ook helpen in de darmen

Irkoon (v. Marlon)
Dressuur B+8
Springen B+2

byjou1983

Berichten: 2331
Geregistreerd: 29-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-17 10:19

Dankjewel allemaal!

Het gaat gelukkig weer wat beter, hij heeft wat gemest.

Kun je daar blij van worden van een hoopje *\o/*

If there are no horses in heaven.....im not going.....

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 10:22

byjou1983 schreef:
Dankjewel allemaal!

Het gaat gelukkig weer wat beter, hij heeft wat gemest.

Kun je daar blij van worden van een hoopje *\o/*


Yeahhhh, feestje waard.
Stom he, als we moeten uitmesten zouden we willen dat het minder was en dit soort momenten kan je maar al te blij zijn met elk hoopje wat er ligt.

Het leven is als een kerstmuts

byjou1983

Berichten: 2331
Geregistreerd: 29-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-17 10:46

nuscaniels schreef:
byjou1983 schreef:
Dankjewel allemaal!

Het gaat gelukkig weer wat beter, hij heeft wat gemest.

Kun je daar blij van worden van een hoopje *\o/*


Yeahhhh, feestje waard.
Stom he, als we moeten uitmesten zouden we willen dat het minder was en dit soort momenten kan je maar al te blij zijn met elk hoopje wat er ligt.

Dat is precies wat ik dacht :D

If there are no horses in heaven.....im not going.....


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: woel en 119 bezoekers