Hoeven kappen bij een oud paard.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Veertjuhh23
Berichten: 1
Geregistreerd: 19-09-17

Hoeven kappen bij een oud paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-17 11:08

Hallo,

Ik heb een vraag. Ik heb een grote (1.72m) KWPN'er paard van 27 jaar oud met slechte achterbenen met actrose. Nou is het dus erg moeilijk geworden om zijn achterhoeven te laten bekappen. Wanneer je zijn been op tilt, houd hij zijn evenwicht en/of de pijn niet meer in zijn andere been, en valt hij om. Ik heb via de DA al geprobeerd met pijnstillers zijn been op te tillen. Maar meestal tilt hij hem niet op en als hij het wel doet valt hij alsnog om.

Heeft iemand hier ideeen over? Iemand ervaring hiermee en/of heeft missschien tips?

Alvast dank!


IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Re: Hoeven kappen bij een oud paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 11:09

Wij hebben een hele oude pony gehad die lieten we tegen de muur leunen dan was het een stuk makkelijker.

Ties 3/6/2015 <3

meggiemeg

Berichten: 12185
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Hoeven kappen bij een oud paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 11:10

Onze smid gebruikt dan een bekaphulp waarop het paard kan steunen, is dat niet iets?

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.

MarliesV

Berichten: 15148
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 11:10

Hoe is het paard verder, kan hij nog wel pijnvrij door het leven?

Als ik je bericht zo lees is het dier op en is het klaar maar dat is wel een erg harde conclusie misschien.

Kan je hem anders niet op de kliniek laten helpen en dan ondersteunen met banden oid om zijn lichaam?

Life is short....SMILE while you still have teeth!

Anoniem

Re: Hoeven kappen bij een oud paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 11:19

Nou idd, ik vind het niet echt normaal dat een paard omvalt van de pijn als je zijn been op tilt. DAt betekent dat hij dat ook heeft als hij loopt. Elke pas doet hem dan zeer.
Ligt hij nog wel?

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 11:21

friesam schreef:
Wij hebben een hele oude pony gehad die lieten we tegen de muur leunen dan was het een stuk makkelijker.

Zo heb ik er ook een gehad. Die liet je dan tegen de muur leunen en ging het prima.
Dat paard lag ook nog, kon ook gewoon omrollen. Galoppeerde ook nog door de wei. Maar had met bekappen dan toch moeite zijn evenwicht te houden.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Mizora

Berichten: 18071
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Hoeven kappen bij een oud paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 11:41

Kan hij zijn voet nog wel op rust zetten?

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Hoeven kappen bij een oud paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 12:06

Leren op rust zetten en zo te blijven staan.
Dat lukt vaak beter dan echt optillen.

Ideaal is het niet, maar voor veel paarden is dit redelijk lang haalbaar.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Koper

Berichten: 30097
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 22:55

Artrose :o

Vraag je smid om het paard uit de hand te bekappen. Dat is makkelijker voor het paard dan wanneer je smid het been tussen zijn benen houdt (voor je smid wel lastiger). Als je een smid met veel geduld hebt zou je ook kunnen vragen om het been tussendoor vaker neer te zetten.

Andere kant van de achterhand steun geven aan bij voorbeeld een muur kan ook.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 23:18

Veertjuhh23 schreef:
Heeft iemand hier ideeen over?

Ja, hoor, maar ik vermoed dat je ze niet wil horen.... :+


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: callass, GrapeshotBot, IASCrawler, Iris_Casper, kreekie, pluklief en 23 bezoekers