[MD] Diastase

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

[MD] Diastase

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-17 21:54

Bij mijn merrie van 7 heeft de tandarts onlangs zeer ernstige Diastase vastgesteld. Beide onderkaken op meerdere kiezen.
Merrie ziet er dondersgoed uit, genoeg spek op het lijf. Groeit goed sinds ik haar heb. Nu 6 weken. Enige wat mij opviel was dat ze knoeit met niks en veel met haar tong bezig was. Af en toe een prop makend van haar hooi.
Dat was voor mij een rede om de tandarts te laten komen.
En dat was even een domper.

Alles wat ik tot nu toe deed was goed.
Ze krijgt kurkdroog hooi, (grove stengels laat ze liggen), niks en dagelijks weidegang. Daar doet ze het goed op.

Over 3 maanden moet ze op controle en gaan we kijken of we de ruimte tussen haar kiezen groter kunnen/moeten maken.

Ik ben nu vooral op zoek naar ervaringen en tips. Hoe onderhoud je je paard met deze diagnose, waar let je extra op, etc.

troi
Berichten: 17005
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 23:58

Zorg elke 6 maand voor een goede tandarts die elektrisch werkt met sedatie, geen kuil voeren (maar dat doe je al) en verder kun je niet zoveel behalve goed blijven opletten vrees ik..

Ik kocht mijn ruin met diastasen op 6 jarige leeftijd (ook meerdere aan beide zijden in de onderkaak) en het is nu flink verbeterd. Heeft zelden klachten behalve wat proppen af en toe. Maar over gaat het waarschijnlijk nooit (hij is nu 8). In de afgelopen jaren is het steeds bijgewerkt (naar binnen staande randjes zijn weg gehaald en gebit is weer vlak gemaakt) en 1 keer is het uitgeboord.

scrabbel

Berichten: 946
Geregistreerd: 25-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 00:30

Nooit groter laten maken!!!! Voor meer info stuur maar pb zit nu niet achter de computer die wil geen heel verhaal typen

fleurtjeuh
Berichten: 10314
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 00:32

quickie schreef:
Nooit groter laten maken!!!! Voor meer info stuur maar pb zit nu niet achter de computer die wil geen heel verhaal typen

Hier heb ik juist wel goede ervaringen van gezien en meegemaakt.
Maar het moet goed gebeuren, met rust, gesedeerd en electrisch van een goede tandarts/dierenarts.
Sommige kunnen ze ook vullen, maar dit pakt niet altijd even goed

SayaJones

Berichten: 11928
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Almere

Re: [MD] Diastase

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 08:10

Ik zou meer ruimte creëeren écht heel hard afraden.

Ik zie dat je in Drenthe woont, wie heeft jouw paard behandeld?
Een hele grote aanrader is Roos Stoop, zij heeft mijn paard behandeld voor diastases en zij kan deze zelf opvullen.
Zij heeft anderhalf jaar geleden aan allebei de kanten de diastases opgevuld, afgelopen weekend weer tandarts erbij gehad en nu was 1 diastase helemaal dichtgegroeid en de ander is bijna dicht.

Met groter maken krijg je 9 van de 10 keer alleen maar meer problemen!

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Re: [MD] Diastase

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 08:14

Mijn merrie had dit ook. Belgische tandarts bij geweest en er is een nieuwe methode toegepast.
Ze moest na een halfjaar terug. Helaas vanwege een zeer heftige behandeling tegen een sarcoïd kon dit niet en is ze uiteindelijk precies na een jaar terug gekomen...

Probleem verholpen... Tandarts was bijzonder verbaasd en erg enthousiast.

https://ilsevandenbroeck.be/afwijkingen/diastema

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-17 08:55

quickie schreef:
Nooit groter laten maken!!!! Voor meer info stuur maar pb zit nu niet achter de computer die wil geen heel verhaal typen


Ik ontvang graag een Pb maar als het in het topic past net zo lief. Dan hebben andere er wellicht ook wat aan.

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-17 08:57

SayaJones schreef:
Ik zou meer ruimte creëeren écht heel hard afraden.

Ik zie dat je in Drenthe woont, wie heeft jouw paard behandeld?
Een hele grote aanrader is Roos Stoop, zij heeft mijn paard behandeld voor diastases en zij kan deze zelf opvullen.
Zij heeft anderhalf jaar geleden aan allebei de kanten de diastases opgevuld, afgelopen weekend weer tandarts erbij gehad en nu was 1 diastase helemaal dichtgegroeid en de ander is bijna dicht.

Met groter maken krijg je 9 van de 10 keer alleen maar meer problemen!


Ik heb niet roos.
Hoe groot was het gat wat ze hebben opgevuld?
En hoe kan het dicht gegroeid zijn?

SayaJones

Berichten: 11928
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Almere

Re: [MD] Diastase

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 09:02

Diastases kunnen zichzelf oplossen met de juiste behandeling. Dat is doorwijls niet groter maken van de ruimte.
Ik weet niet precies hoe groot de ruimte was.

7 jaar is trouwens erg jong voor diastases heb ik mij laten vertellen, mijn paard was 8 toen deze ontdekt werden.
Op zo'n jonge leeftijd is de kans erg groot dat ze weer dichtgroeien.

Ik vond het ook maar een raar en wat onwerkelijk idee dat zo'n ruimte dicht kan groeien, maar het kan dus wel :j

Belangrijk is wel om elk half jaar een controle te doen en eventueel opnieuw te laten opvullen als dit nodig is. Is niet altijd nodig, soms blijven de vullingen netjes zitten.
Met opvullen hoef je verder ook niet aan speciale behandelingen te denken qua voer oid. Ze kunnen alles eten zonder er last van te hebben.
Als je de ruimtes groter maakt, dan blijft hier op den duur toch voer tussen zitten.

Als jouw tandarts niet kan opvullen, zou ik zeker eens contact opnemen met Roos. Advies vragen is altijd gratis :)

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: [MD] Diastase

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 09:39

Mijn paard had juist voor het wisselen van de kiezen diastases. Hij heeft het nu niet meer.
Mijn paard is super behandeld bij DAP krommerijnstreek. Door Jan Kroes. Hij iets met een zuurstofbehandeling gedaan.
Na het wisselen was hij ervan af.

troi
Berichten: 17005
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: [MD] Diastase

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 10:23

Bij mijn paard was uitboren noodzakelijk omdat de diastasen er als een omgekeerde pyramide uitzag en er dus dikke ontstekingen onderin zaten dankzij al het vastzittend voedsel. En de volgende controles zag het er flink beter uit, het heeft voor treas dus goed gewerkt.

Ik begreep van mijn da dat opvullen niet werkt omdat het niet goed blijft zitten tussen de achterste kiezen maar jullie hebben goede ervaringen dat dat wel blijft zitten?

SayaJones

Berichten: 11928
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Almere

Re: [MD] Diastase

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 10:27

:j
De diastases bij mijn merrie zaten helemaal achterin, de vullingen zijn netjes blijven zitten.

troi
Berichten: 17005
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 10:36

SayaJones schreef:
:j
De diastases bij mijn merrie zaten helemaal achterin, de vullingen zijn netjes blijven zitten.



Hmm interessant zeg! Misschien toch deze roos maar eens bellen wanneer dit wel of niet mogelijk is.

fleurtjeuh
Berichten: 10314
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Re: [MD] Diastase

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 10:40

Naar mijn weten heeft het zittenblijven van de vullingen te maken met de beweegbaarheid van de kiezen.
Gezonde kiezen bewegen niet. Maar zit er een ontsteking tussen, waar ook nog een tijd eten tussen heeft gesopt en geduwd dan kan het zijn dat de kies wat los is gekomen.
Normaal is dit geen ramp, paardenkiezen zijn heel goed gemaakt doordat ze doorgroeien en kunnen dus ook weer vast groeien.
Soms is het handig om eerst de diastases uit te boren en schoon te spoelen voor een aantal keer om de ontsteking tegen te gaan en dan na een tijdje pas te vullen voor meer slagingskans van de vullingen.

paddraigh
Berichten: 3694
Geregistreerd: 10-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 12:20

ik zou het zeker weten groter laten maken , ik heb het ook meegemaakt en ben hoelang aan het martelen geweest... vreselijk ja groeide wel weer dicht kwam weer op, jaja mooi niet , ruimer laten maken en ik had mijn oude paard weer terug!!
wel zaak dat je om het half jaar even laat checken, is toen door reinier gedaan, verder niks meer aan hoeven doen! toen het dicht zou groeien *wat ze zeiden* alleen maar ellende gehad.

*lang verhaal*

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: [MD] Diastase

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 21:41

De meningen zijn nogal verdeeld. Ik ben ook niet zo voor het openmaken ervan, maar in sommige gevallen, zeker bij piramidevorm, kan het wel verlichting geven. Opvullen kan maar door de grote krachten in de mond, floept zoiets er al weer snel uit. Veel geld.... door de plee gespoeld.

scrabbel

Berichten: 946
Geregistreerd: 25-04-14

Re: [MD] Diastase

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 22:25

Afbeelding

Hierboven een foto van het gebit van een paard. Je kunt zien dat de achterste kiezen scheef naar voren staan. Deze kiezen drukken dus langzaam de diastase weer dicht. Vergroot jij de ruimte, dan zul je over een tijdje weer precies hetzelfde probleem hebben omdat deze ruimte weer kleiner wordt.

De tweede reden is de opbouw van de kies

Afbeelding

Ik kon op internet zo snel niet een betere foto vinden. Deze foto kun je een beetje zien hoe weinig ruimte je rondom weg kunt halen voordat je in het leven komt. De kans is dus zeer groot dan het een pijnlijke aangelegenheid wordt met ontstekingen tot gevolg.

N4N4
Berichten: 1108
Geregistreerd: 15-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 22:28

Mijn paard heeft helaas ook diastases ..

een "flut gebitsverzorger " is ermee bezig geweest ( zonder lamp , spiegel oid ), paard maakte proppen , deed raar met haar tong , kwijlde en stonk vreselijk uit d'r murf ..
die verzorger heeft het gebit schoongemaakt van het voer wat vastzat tussen de diastases wat flink aan het rotten was ( vandaar de geur ) beetje gevijld en gezegd dat we maar moesten spoelen met Zweedse kruiden :+ ..

Omdat ze maar last bleef houden , er toch maar eens een echte veearts /tandarts erbij gehaald die mag verdoven en elektrisch werkt ..
Zij schrok van wat ze aantrof ..Idd de diastases en 2 kiezen die elkaar overlapten en een hele fikse haak ..
Heeft het gebit weer op orde gekregen en getracht de diastases op te vullen met een soort pasta .. dat ging voor geen meter .. het viel er gelijk weer uit ..

Nu gaat ze elk half jaar naar de tandarts en ze doet het super , geen proppen meer en geen stank uit d'r mond

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: [MD] Diastase

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-17 22:59

Bedankt voor je uitleg Quickie. Kan je me ook vertellen wat voor tijdsbestek je daar voor rekend? Neem aan dat het een aantal jaren duurt? Zo snel groeien tanden niet denk ik?

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: [MD] Diastase

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 23:04

Pony bij ons op stal had ook diastasen; beest was 9, meen ik en er was nog nooit naar de tanden gekeken. Pony is behandeld door Jan Kroes (Krommerijnstreek); een maand of 9 later kwam Jan opnieuw voor andere pony's en heeft hij deze nog even gecontroleerd. De diastasen waren toen zo goed als weg. Ik weet niet precies hoeveel ruimte er was tussen de kiezen, maar hij kon iig de 'hogedrukspuit' (niet zo een waar je de stoep mee doet) er goed tussen zetten om de voedselresten weg te krijgen.

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 23:25

Bij mijn merrie hebben we het ontdekt op 6 jarige leeftijd. Merrie heeft eerst een veulen gehad en is met 5,5 ingereden. In de winter werd ze erg schraal. We dachten in eerste instantie dat het kwam door de arbeid maar ze begon ook proppen te maken. Toen hebben we bij de DA aan de bel getrokken. Ze was enorm ingevallen en we kregen haar een tijd lang niet dik. Na een tijdje was ze wel op gewicht maar zat ze erg slecht in haar vacht.

Inmiddels ziet ze er super uit. Verhuisd naar een stal waar haar voedingsbehoefte beter wordt gemonitord. Paarden met diastasen hebben meer moeite om dezelfde energie en voedingsstoffen uit voedsel te halen dan paarden met een normaal gebit.

Merrie gaat ieder half jaar naar de tandarts en twee maanden geleden (merrie is nu 13) is er helaas toch een kies getrokken. Deze was toch gaan ontsteken.

We proberen zo lang mogelijk gras aan te bieden maar zeker in het najaar wanneer de voedingswaarde achteruit gaat merk je dat ze sneller behoefte heeft aan aanvulling dan anderen. Dat was ook het probleem op de oude stal. Er werd te sober gevoerd. Merrie heeft zeker qua ruwvoer extra nodig.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 07:19

Hilary schreef:
Pony bij ons op stal had ook diastasen; beest was 9, meen ik en er was nog nooit naar de tanden gekeken. Pony is behandeld door Jan Kroes (Krommerijnstreek); een maand of 9 later kwam Jan opnieuw voor andere pony's en heeft hij deze nog even gecontroleerd. De diastasen waren toen zo goed als weg. Ik weet niet precies hoeveel ruimte er was tussen de kiezen, maar hij kon iig de 'hogedrukspuit' (niet zo een waar je de stoep mee doet) er goed tussen zetten om de voedselresten weg te krijgen.


Hij doet met een soort zuurstof hogedruk behandeling. Jan Kroes is echt een aanrader om naar toe te gaan.

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-17 16:54

Ik schop mijn topic weer even omhoog.
Proppen vallen mee als ze overdag en 's nachts hooi eet. En waarschijnlijk goed de tijd neemt om te kauwen. In de ochtend voordat ze naar buiten gaan is het een en al proppen. Ze valt helaas wel wat af maar stinkt niet meer uit haar mond.

Hoe waren jullie paarden met rijden? Hadden ze last van het bit? Maakte het soort bit nog uit?