Ervaringen Athrodese kroongewricht

Moderators: Nicole288, Pistasche, C_arola, Coby, Dyonne, Apple

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

HorseFriend5

Ervaringen Athrodese kroongewricht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-17 13:51

Goedemiddag allemaal,

Sinds deze week weten wij dat onze haflinger Patty van 13 jaar ernstige atrose heeft in haar voorbenen.
Wij hebben röntge foto's laten maken en het blijkt dat de atrose bij haar kroongewricht zit.

Wij zijn ons aan het oriënteren op een eventuele operatie en zijn dan ook benieuwd of hier mensen zijn
die ervaring hebben met deze operatie bij hun eigen paard.
Het gaat om de volgende operatie: athrodese van het kroongewricht.

Wij vinden het heel erg lastig om een keuze te maken uit de verschillende klinieken. Ook zijn wij benieuwd hoe andere paarden die deze operatie zijn ondergaan hier uit gekomen zijn.

Het gaat ons erom dat onze haflinger eventueel na de operatie een pijnloos leven zou kunnen leiden.

Is er iemand die ervaring heeft met deze specifieke operatie, en zo ja in welke kliniek? En hoe is uw paard na de operatie er uit gekomen?

Alvast bedankt voor de reacties!
Laatst bijgewerkt door HorseFriend5 op 29-08-17 14:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Dees

Re: Ervaringen Athrodese kroongewricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 13:57

Niet alles in de wereld is maakbaar.
Je doet je paard zo wel wat aan... tegen welke kosten voor jullie en welke kosten voor het dier?
Zou je het ook doen als rijden er nooit weer in zou zitten?

Ik denk dat er weinig dieren worden onderworpen aan een dergelijke operatie. Simpelweg omdat de uitkomsten onzeker zijn, de herstelperiode zwaar zal zijn en de kosten hoog zullen zijn. Voor mij heeft het iets onethisch om een gewricht van een dier te fixeren met ijzerwerk.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 14:00

Zelf ben ik van mening dat een ernstige artrose niet te genezen valt en alleen maar erger wordt en is niet pijnloos. Zelf voldoende van gezien bij de paarden van stalgenoten door de jaren heen in mijn leven.

Aangezien het ernstig is en jouw paard het ook nog eens in beide voorbenen heeft.........zou ik maar niet meer teveel aan gaan laten doen, zonde van je geld.

Maar kijk liever naar het hier en nu naar je eigen paard van hoe die het heeft.

Liever leuk en kwaliteit van leven maar dan korter dan een lang leven vol pijn en ongemak en operaties met vele lange herstelperioden en die zijn niet altijd leuk voor het dier.

Gewrichten zijn er niet voor niets he, ze moeten buigen om te kunnen bewegen, lopen en niet gaan fixeren.....dan zal ie het weer gaan compenseren en weer een ander probleem mee gaan ontwikkelen in het lijf.

De prognose is ook zeer onzeker en per dier verschillend.

Ik persoonlijk zou er niet voor gaan kiezen maar het dier laten slapen als het pijn heeft.
Niet leuk voor de eigenaar maar wel het beste en eerlijkste naar het dier toe.

HorseFriend5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-17 14:33

Bedankt voor jullie reactie.

Het is helemaal niet mijn insteek om ooit weer op haar te rijden, het gaat mij er om dat zij misschien na een eventuele operatie nog een pijnloos leven zou kunnen lijden.

De arts van de kliniek gaf aan dat er een slagingskans van 80% is bij deze operatie. Onze eigen arts gaf ook aan dat in het kroongewricht al minder beweging zit dan in andere gewrichten en dat deze operatie daardoor ook mogelijk is. Vandaar dat ik ook op zoek ben naar ervaringen, en wat de uitkomst bij andere paarden is.

Als dit mogelijk is, en de uitkomst goed zal zijn ben ik ook niet van mening dat inslapen het eerlijkst of het beste is. Indien zij na een operatie een pijnloos leven kan leven, vind ik dit persoonlijk zelf het beste en het eerlijkste naar haar toe.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 18:17

Het is jouw paard en jouw eigen beslissing.

Ben zeer benieuwd hoe het zal gaan na een tijdje, maar ik geloof er niet in, behalve dan dat het leuk is voor de portemonee van de dierenartsen.

Het zal het dier gaan beperken in beweging en blijvend kreupel zijn, en kreupel betekend pijn.......zeker als het aan beide voorbenen zijn en het zal moeilijk zijn ivm het grazen op het land en dat leunt toch wel meer op de voorhand en dus de voorbenen tijdens het grazen.

Maar dat is omdat ik hier lees dat het ernstig is bij jouw paard en dat het aan de beide voorbenen zijn.....

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie