Mri ondervoet.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
angelpam

Berichten: 1375
Geregistreerd: 04-03-09
Woonplaats: Kruisland

Mri ondervoet.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-17 22:56

Ik ben opzoek naar ervaringen met een mri scan bij paarden omdat mijn paard deze naar alle waarschijnlijkheid zal moeten ondergaan wegens aanhoudende kreupelheid en er op foto en echo niks te zien is.

Hieronder zal ik het verhaal even kort uitleggen:

Ongeveer 3 maanden geleden trapte ze zichzelf open waardoor ze gehecht moest worden en minimaal 7 dagen boxrust. Helaas na 5 dagen trapte ze op stal de hechtingen eruit. Daarna besloten omdat ze rad liep ze op de wei te zetten en de wond zo te laten genezen. Na een week ben ik haar weer gaan oppakken met rijden. Ik merkte al snel dat het rijden moeizaam ging. Hierop besloot ik haar manueel te laten behandelen zodat ze weer los zou zijn. Omdat dit mijn eigen da dit doet en mijn paard al gevoelige hoefgewrichten heeft hebben we haar ook nog hyaluronzuur gegeven in haar bloedbaan. Na 2 dagen rust mocht ik haar weer gaan oppakken. Na een week merkte ik dat er geen verbetering was in het rijden. Hierop heb ik mijn da op nieuw gebeld. We hebben haar op de volte gezet en ze was duidelijk aan beide voor benen niet goed. Er zijn röntgenfoto's gemaakt en deze waren onveranderd ten opzichte van 4 jaar geleden. Daarna hebben we haar ondervoet uit verdoofd. Hier kwam uit dat ze problemen heeft in het hoefkatrol gebied. Daar hebben we haar in gespoten en kreeg ik een stapschema. Na 10 dagen mocht ik haar weer gaan oppakken. Het rijden ging lekker en ik had weer een wedstrijd gepland staan. Totdat ik haar uit haar box haalde en ze weer rechts voor kreupel liep. Da gebeld en opnieuw in gespoten maar dit keer met een langdurig werkend middel. Weer stappen en ze mocht op een kleine paddock. Na 6 dagen vind ik haar letterlijk op 3 benen. Weer rechts voor niet goed. Da gekomen had ze een steriele infectie van de inspuiten. Hierop hebben we haar behandeld en kreeg ik weer een stap en koel schema. Vandaag was de controle dag en helaas mijn paard is nog steeds niet goed waarop ik het advies kreeg om een mri te laten maken van haar rechter ondervoet.

angelpam

Berichten: 1375
Geregistreerd: 04-03-09
Woonplaats: Kruisland

Re: Mri ondervoet.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-17 14:31

Helemaal niemand op bokt met een soort gelijk situatie?

Mloui

Berichten: 1644
Geregistreerd: 29-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 15:05

Het allerbelangrijkste is helder hebben wat je verwacht van de MRI. Het is een prachtig diagnosticum omdat je alle structuren in beeld kan krijgen. Maar een MRI is duur, en er is nog steeds de kans dat ook daarop niets te zien is. Je paard is al uitgebreid behandeld, en waarschijnlijk zal er na MRI geen andere behandeling worden voorgesteld dan al gedaan is. Het is in mijn ogen vooral iets om een keuze te maken tussen 'langer de tijd geven' of stekker er uit. MRI verplicht door verzekering daargelaten.

Dan nog de afweging MRI onder narcose (is mooiere beelden, dus grotere kans op diagnose, maar meer risico voor paard) of staand (geen narcose, sneller, maar beelden zijn altijd iets bewogen). Succes! Als je meer vragen hebt, m'n pb box staat open!

proudmama

Berichten: 1620
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 15:09

Tja , een aantal jaren geleden had ik een 7 jarige merrie die dan wel en dan weer niet kreupel was rechtsvoor. Ook alles laten fotograferen en inspuitingen laten geven in de ondervoet maar het bleef sukkelen. Uiteindelijk is er op aanraden van kliniek Emmeloord een MRI gemaakt.
Daaruit bleek dat ze een verkorte pees had in haar voet. Ze heeft daarop shockwave behandelingen gehad om de pees wat op te rekken.
Op zich heeft dat wel iets geholpen, maar echt wedstrijden rijden kon niet meer want in de training ( wij reden Z1 met haar) werd ze toch weer onregelmatig .
MRI kan wel meer duidelijkheid geven , maar het is flink aan de prijs ...

horsiegek

Berichten: 2357
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Re: Mri ondervoet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 15:27

MRI is inderdaad prijzig. In principe kun je staand wel hele mooie beelden krijgen, in Emmeloord doen ze dat regelmatig. Paard wordt dan uiteraard wel verdoofd om zo stil mogelijk te blijven staan.
Wellicht kun je met de kliniek overleggen wat je opties zijn qua behandeling. Als de behandeling hetzelfde blijft dan voegt de MRI imo niet heel erg veel toe. Misschien kun je inderdaad starten met shock-wave therapie oid zonder daar eerst voor op de MRI te gaan. Maar ik weet niet of de shock-wave op gezonde weefsels schade kan geven.
Aan de andere kant kunnen andere behandelingen bij elkaar weer een hoop kosten waardoor je misschien met een MRI en gerichte behandeling goedkoper uit was geweest.
Persoonlijk vind ik wel dat je paard weinig rust heeft gehad na de behandelingen. Het kan zijn dat de weefsels nog niet genoeg tot rust zijn gekomen voor je haar weer aan het werk hebt gezet. Is het een idee om haar nog eens echt goed op rust te zetten voor minimaal 3-4 weken? Of is ze op dit moment ook in rust nog steeds pijnlijk?

angelpam

Berichten: 1375
Geregistreerd: 04-03-09
Woonplaats: Kruisland

Re: Mri ondervoet.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-17 16:06

Misschien nog wat meer info over het paard. Paard is nu ook 7 jaar en was op z1 nivo in training. Ze staat nu dus al inmiddels bijna 4 weken echt op boxrust met gecontroleerd stappen. Paard is na controle nog steeds kreupel aan het rechter voorbeen.

Mri is voorgesteld omdat er op de röntgenfoto niks te zien is. Verder heeft ze in het verleden goed gereageerd op de behandeling van inspuiting. En dat is nu niet het geval helaas.

Het is dus eigenlijk echt de keus of mri of stekker eruit aangezien ze in draf nog steeds kreupel is.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 16:29

Meestal krijgen paarden het advies na het inspuiten in een gewricht om ongeveer 6 weken boxrust te geven.
Ik verbaas me erover dat je telkens alweer zo snel wilt opbouwen. Geef het dier eens wat meer tijd, wellicht dat het verschil maakt.

Wat kost een mri eigenlijk? Dat het duur is, okee, dat zeggen er velen, maar wat is duur?

(ik heb overigens ooit eens ergens gelezen dat na een paar keer inspuiten, het niet meer helpt maar eerder contra-productief werkt, meer gaat bijdragen aan de schade).
Laatst bijgewerkt door Dees op 26-08-17 16:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Banyu
Berichten: 12471
Geregistreerd: 28-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 16:30

Ze staat op ijzers toch? Wat voor beslag heeft ze?

Aan ene kant zou ik mri doen. Om uit te sluiten dat je alles gedaan hebt wat je kon.
Aan andere kant, wil je jezelf dat nog aandoen? Tijd, geld, spanning, met de vraag of je daadwerkelijk verder als nu komt

Succes.

Roquefort
Berichten: 57
Geregistreerd: 16-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 16:32

Vier weken rust is echt heel erg weinig; ik zou het paard eerst eens wat langer rust geven alvorens te praten over "stekker eruit"....

knollentuin
Berichten: 10387
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 16:32

Wat ik mis in de diagnose stellen zijn scans, zijn er geen echo's van de voet gemaakt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 16:36

Ik vind ook dat je het paard (op advies van de da?) steeds wel heel snel weer aan het werk zet. Als hier een gezond paard een behandeling van de osteo krijgt dan is het advies al 5 dagen niet rijden, niet longeren, eventueel wat grondwerk of wandelen maar verder niets belastends. Ik vind het dus frappant dat je 2 dagen na een manuele behandeling + inspuiten voor gevoelige hoeven al weer mag rijden en dat ook doet. Het zijn allebei toch wel ingrepen.

Met MRI-ervaringen kan ik je helaas niet helpen, maar als je paard het boxleven volhoudt dan zou wat meer tijd geven om te genezen misschien geen verkeerde optie zijn.

Noor17
Berichten: 402
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Mri ondervoet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 16:52

Geen ervaring met een mei scan wel met een ct scan. Paard liep kreupel en er zat vocht in de kogel. Op de foto's en echo's niks te zien. Op de ct scan bleek een kleine kraakbeenbeschadiging zichtbaar. Met een aangepast ijzer en inspuiten met een soort synthetisch gewrichtsvloeistof is hij nooit meer kreupel geweest en liep weer in het Z2. Wel met aangepaste training. Veel rechte lijnen en niet te lang rijden. Ik ben erg blij dat ik de ct scan heb laten maken want anders was ik er nooit achter gekomen. Ook toen we wisten waar het zat kon je het niet zien of de foto's en echo's.

Mloui

Berichten: 1644
Geregistreerd: 29-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 16:58

Dees schreef:
Meestal krijgen paarden het advies na het inspuiten in een gewricht om ongeveer 6 weken boxrust te geven.
Ik verbaas me erover dat je telkens alweer zo snel wilt opbouwen. Geef het dier eens wat meer tijd, wellicht dat het verschil maakt.

Wat kost een mri eigenlijk? Dat het duur is, okee, dat zeggen er velen, maar wat is duur?

(ik heb overigens ooit eens ergens gelezen dat na een paar keer inspuiten, het niet meer helpt maar eerder contra-productief werkt, meer gaat bijdragen aan de schade).


6 weken boxrust na inspuiten is echt achterhaald. Vrijwel altijd is het advies tegenwoordig gecontroleerd bewegen en dat gebeurt hier ook. Wbt inspuiten; hyaluronzuur 'smeert' het gewricht en vergemakkelijkt de aanvoer van voedingsstoffen naar het kraakbeen waardoor het gewricht zelf weer gewrichtsvloeistof van betere kwaliteit kan aanmaken. Cortico's (vaak triamcynulonen) doorbreken de ontstekingsreactie maar remmen het herstellend vermogen van weefsel. Ze zijn wel fors pijnstillend en vaak noodzakelijk het lichaam uit de neerwaartse spiraal te halen. Bij herhaaldelijk inspuiten van cortico's kan er neerslag vormen waardoor gewrichtsoppervlakten juist weer ruwer worden en dus de lokale ontstekingsreactie weer opflikkert. Hyaluronzuur is niet doping positief, en kan je afgezien van het risico die elke gewrichtsinjectie met zich mee brengt, eindeloos inspuiten. Cortico's zouden zo'n 6 weken tot 2 jaar voor verbetering kunnen zorgen. Maar als het vaker dan 2-3x per jaar nodig is om je paard pijnvrij aan de praat te houden, moet je je achter je oren krabben of je dat wel moet willen.

Prijsrange MRI ondervoet: €850,- tot €1.200,-

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 17:20

Mloui schreef:
Het allerbelangrijkste is helder hebben wat je verwacht van de MRI. Het is een prachtig diagnosticum omdat je alle structuren in beeld kan krijgen. Maar een MRI is duur, en er is nog steeds de kans dat ook daarop niets te zien is. Je paard is al uitgebreid behandeld, en waarschijnlijk zal er na MRI geen andere behandeling worden voorgesteld dan al gedaan is. Het is in mijn ogen vooral iets om een keuze te maken tussen 'langer de tijd geven' of stekker er uit. MRI verplicht door verzekering daargelaten.

Dan nog de afweging MRI onder narcose (is mooiere beelden, dus grotere kans op diagnose, maar meer risico voor paard) of staand (geen narcose, sneller, maar beelden zijn altijd iets bewogen). Succes! Als je meer vragen hebt, m'n pb box staat open!


Dit dus, hebben wij ook meegemaakt. Ook hier ging het om de ondervoet. Wel een MRI laten maken en inderdaad iets wijzer, maar geen verandering in de behandeling. Ik ga een volgende keer dus ook vooraf vragen wat de MRI mogelijk toevoegt voor de behandeling (en niet alleen voor de diagnose).

angelpam

Berichten: 1375
Geregistreerd: 04-03-09
Woonplaats: Kruisland

Re: Mri ondervoet.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-17 17:34

Alles wat ik gedaan heb met haar is op advies van da. Die paar weken dat ik erop heb gezeten heb ik puur basis gereden.

Paard staat op speciaal beslag met een leren zooltje.

Laatste x dat het paard was ingespoten was voor dit alles gebeurde anderhalf jaar geleden met irap ( of hoe je dat ook schrijft).

Ik heb prijsopvraag gedaan en ik 950 euro kwijt zijn voor de mri.

Ik heb het ook met mijn da gehad om ze voor een half jaar op de wei zetten. Hij vond dit geen goed idee omdat als er wat zit weide gang misschien wel meer schade doet dan goed.

Ook mijn da zei zelf dat hij er bij haar niet over dacht om de stekker eruit te halen.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Mri ondervoet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 17:56

Je hebt DA's die domweg door willen behandelen...
Niet iedere DA maakt de balans op tussen kosten en baten vanuit het perspectief van de paardhouder.

Ik hoop dat je paard spoedig zal herstellen.

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: Mri ondervoet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 18:22

Tja hier een zelfde soort verhaal,
Echter hier is wel wat artrose gevonden op de hoefgewrichten! Paard is 3 wkn terug ingespoten..moet sowieso 10 min stappen tot 12 september!
Echo laten maken op bodegraven hierop was niets te zien.. wel t advies gekregen er ander beslag onder te laten zetten ( heeft nu zooltje+siliconen) maar volgens DA uit bodegraven kan de uitvoering beter. Ton van Zoest gaat er 12 september ander beslag onder zetten!
Voor de rest nu gecontroleerd bewegen als stappen adh, postzegelweitje en wat op de paddock..mri kan maar verandert niet veel aan de behandeling!
Maar ze is 7 en al vaker ingespoten? Dat is erg jong!

luffwinny
Berichten: 1544
Geregistreerd: 14-08-06

Re: Mri ondervoet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 18:38

Ik zou dus wel mri aanraden. Je wilt toch weten wat het is ( hopelijk komt dat eruit ). Je kan nu wel van alles gaan doen maar je weet niet of je het juiste doet zonder diagnose. Daarbij is het nog een jong paard, ik zou het de moeite wel waard vinden, mocht je het dier ooit inslapen heb je er wel alles aangedaan en kan je het vaak zelf ook beter afsluiten.

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Mri ondervoet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 19:09

@luffwinny, dat is het argument dat vak wordt gebruikt en ook vaak de reden dat mensen toch een MRI laten doen. Maar er moet wel een balans zijn tussen de kosten en wat het mogelijk oplevert. "Alles er aan doen".... Ik hoor het vaak, en meestal is het resultaat dat je achterblijft met een paard dat niet meer beter kan worden en een lege portemonnee.

luffwinny
Berichten: 1544
Geregistreerd: 14-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 19:14

Maar dat weet je dus niet, tuurlijk loop je het risico op een lege portemonnee maar niks doen is ook geen optie en je kan ook niet gaan behandelen. Paarden kosten nu eenmaal geld, wij hebben hier ook wel veel geld in een paard gestopt ( dat was maar even heel wat meer dan dit bedrag) en dat is niet goedgekomen maar wij hebben er nu wel vreemde mee, je kan het zien als zonde geld maar je altijd af blijven vragen wat die gehad zou hebben is ook niet niks. Sommige mensen trekken wel heel snel de stekker eruit ( niet aan ts gericht ) als het maar even geld kost. Praat je over een paard van 18 jaar is het een ander verhaal, ook de dierenarts raad mri aan ( weet niet wie de arts is maar onze arts is daar eerlijk in of die dat de moeite waard vind)

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: Mri ondervoet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 19:24

Tja mijn arts is er heel duidelijk in: hou die centjes maar in je zak of gebruik t voor behandelen..want ook al weet je de uitkomst t verandert weinig tot niets aan de behandeling.

angelpam

Berichten: 1375
Geregistreerd: 04-03-09
Woonplaats: Kruisland

Re: Mri ondervoet.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-17 19:27

Maar hoe kan ik dan behandelen als ik totaal niet weet wat ik moet behandelen?

Mijn da is altijd eerlijk tegen mij en zou mij nooit op extra kosten jagen. Ik heb deze arts al ongeveer 13 jaar en is altijd heel kundig geweest zonder teveel extra kosten.

luffwinny
Berichten: 1544
Geregistreerd: 14-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 19:44

Dan zou ik op advies van je arts afgaan en een mri doen. De meesten artsen adviseren dit niet als ze het niet meer zien zitten. Schijnbaar vind de arts van ts dit de moeite waard, hij kent tenslotte het paard. mocht je het geld hebben, er voor gaan. En je weet helemaal niet of het wat veranderd want je weet niet wat het dier mankeert.

Mloui

Berichten: 1644
Geregistreerd: 29-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 21:06

angelpam schreef:
Maar hoe kan ik dan behandelen als ik totaal niet weet wat ik moet behandelen?

Mijn da is altijd eerlijk tegen mij en zou mij nooit op extra kosten jagen. Ik heb deze arts al ongeveer 13 jaar en is altijd heel kundig geweest zonder teveel extra kosten.


Mocht er toch bandletsel aan een van de collateraalbanden zijn, dan kan je idd na mri gericht met shockwave aan de slag. Maar vaak komt dit met echo al naar boven. De diepergelegen structuren (hoefkatrol) zijn alleen met injectie te bereiken, en van de opties heb je heb je denk ik alleen stamceltherapie nog niet gehad. Maar dan komt er grofweg nog een MRI aan kosten extra bij...

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 21:10

Maar als het in het hoefkatrolgebied zit en de fotos zijn goed dan kan het nog in de slijmbeurs zitten of in de colaterale bandjes. Hoefbeen doet dan niet mee want die was op de foto goed! Het kan ook nog in het hoefgewricht zitten maar dat valt niet onder hko maar onder lage overhoef! Ik zou de kosten voor een mri besparen en voor een second opinion naar een goede kliniek gaan en daar je fotos laten beoordelen! Op die manier ben ik achter t euvel van mijn paard gekomen en heb ik geen mri hoeven doen.
Op het eerste zicht leken mijn fotos ook goed maar na een second opinion kwam er toch een andere beoordeling op de foto's.
Heb toen ook een echo laten maken om e.e.a uit te sluiten. Dap Bodegraven heeft mij prima geholpen!