peesblesure en high laser therapy

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: peesblesure en high laser therapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 21:59

Nee hoor dat was niet zijn invalshoek.


janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15906
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 22:06

IngridM schreef:
Nee hoor dat was niet zijn invalshoek.

Maar op oude blessures werkt het wel. Daarom zegt Frans van Toor van SMDC dat het wel zin kan hebben. Die werkt er ook al lang mee.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: peesblesure en high laser therapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 22:10

En Franklin zou dat niet weten ofzo? Lijkt mij dat hij me eerder een of ander therapietje aan wilt smeren dan niet want dat levert weer geld op. Dus dat vind ik dan vreemd.

LisaaSophie

Berichten: 622
Geregistreerd: 17-02-13
Woonplaats: Naaldwijk(westland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 23:13

janderegelaa schreef:
IngridM schreef:
Nee hoor dat was niet zijn invalshoek.

Maar op oude blessures werkt het wel. Daarom zegt Frans van Toor van SMDC dat het wel zin kan hebben. Die werkt er ook al lang mee.


Dat is ook wat ik heb gehoord, dat het JUIST handig is voor oude blessures omdat dan bijvoorbeeld shockwave geen nut meer heeft. En dat het daarbij goede resultaten zou geven.

Maar ik ga het ook maar testen en benieuwd wat het voor ons gaat doen, dat moet ik ook nog maar gaan zien natuurlijk.

Trotse eigenaar van Adjuna <3 (Trento b x gribaldi)

Sannnn
Berichten: 4815
Geregistreerd: 23-10-07
Woonplaats: Gelderland

Re: peesblesure en high laser therapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 00:17

Ik denk dat het er vooral van afhangt hoe het littekenweefsel er uit ziet daar.. Als dat er veel is en weinig peesweefsel vraag ik me wel af hoe lasertherapie daarbij helpt.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15906
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 00:28

Sannnn schreef:
Ik denk dat het er vooral van afhangt hoe het littekenweefsel er uit ziet daar.. Als dat er veel is en weinig peesweefsel vraag ik me wel af hoe lasertherapie daarbij helpt.

Laser zorgt dat, ook bij oud peesletsel, er nieuw peesweefsel gevormd wordt. Natuurlijk heb je minder snel resultaat dan bij vers letsel maar resultaat heb je zeker.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 10:14

Maandag de 18e moeten we terug en dan zullen we alles weer gaan bespreken, afhankelijk van hoe pony het doet/hoe pezen eruit zien. Vooralsnog volg ik geheel zijn adviezen op.

Sannnn
Berichten: 4815
Geregistreerd: 23-10-07
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 10:22

janderegelaa schreef:
Sannnn schreef:
Ik denk dat het er vooral van afhangt hoe het littekenweefsel er uit ziet daar.. Als dat er veel is en weinig peesweefsel vraag ik me wel af hoe lasertherapie daarbij helpt.

Laser zorgt dat, ook bij oud peesletsel, er nieuw peesweefsel gevormd wordt. Natuurlijk heb je minder snel resultaat dan bij vers letsel maar resultaat heb je zeker.


Hoe gaat dat dan? Op celniveau? Littekenweefsel breek je niet zo maar af..... En is heel stug.

besita
Berichten: 6777
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 15:48

https://www.horsefitshop.nl/over-ons/bl ... nnect.html


Hier ook super tevreden over de behandelingen met laser ( klasse 4 ) door de fysio
Onze buurman heeft een spa voor paarden en wij hebben de combinatie spa (zout water op 4 ° ) en laser toegepast en het resultaat op de scan en vooral de utc scan is verbluffend
Tuurlijk moet je je ook aan het revalidatiedchema houden en elke 5-6 week een controlescan uitvoeren om te kijken hoeveel belasting de peed / interosseus etc aan kan

_Denies
Berichten: 2723
Geregistreerd: 21-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 16:47

Hoe is het hier met alle paardjes?

We gaan a.s. donderdag terug voor een controle, net voor oud&nieuw ook al extra controle scan ingepland omdat ik het zelf niet vertrouwde, toen zag alles er goed uit. Na oud&nieuw stond ze inene met dik been, leek onder controle en nou is het sinds afgelopen donderdag ook warm :( Hoop zo dat het mee valt...

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15906
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 19:05

besita schreef:
https://www.horsefitshop.nl/over-ons/bl ... nnect.html


Hier ook super tevreden over de behandelingen met laser ( klasse 4 ) door de fysio
Onze buurman heeft een spa voor paarden en wij hebben de combinatie spa (zout water op 4 ° ) en laser toegepast en het resultaat op de scan en vooral de utc scan is verbluffend
Tuurlijk moet je je ook aan het revalidatiedchema houden en elke 5-6 week een controlescan uitvoeren om te kijken hoeveel belasting de peed / interosseus etc aan kan

Dit is ook met een laser van mij.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34590
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 20:19

Ons paard doet alles weer. Springen en dressuur. Van het voorjaar weer eventing. Hij loopt top en heeft nergens meer last van.

besita
Berichten: 6777
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 22:09


lochsong
Berichten: 118
Geregistreerd: 03-01-17

Re: peesblesure en high laser therapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 22:36

Begin november bleek op de echo dat onze pony een 4cm gat in tussenpees rechtsachter heeft. Is behandeld met Shockwave Therapie en speciaal beslag (achter) om de pezen te ontlasten. Vervolgens moesten we 5weken tweemaal daags 30 minuten stappen op verende ondergrond ivm werking hoefijzers en daarna 20-30min koelen met coolpacks (ik heb eerst icevibe gebruikt maar gebruik nu icehorse want dat kmt in ponymaat plus is flexibeler dus sluit beter aan). We mochten ook 2 keer per week aquatraining doen. Pony is meerdere keren met stappen gaan bokken en steigeren. Erg druk, veel energie. Overdag staat ze apart op heel kleine paddock naast andere paarden. Eerste controle scan na 5 weken was heel goed, gat is dicht, zwelling vrijwel niet meer waarneembaar en nieuwe vezels liggen hoe ze moeten liggen (wat ik begreep zijn de nieuwe vezels bindweefsel en niet echte peesvezels want dat krijg je kennelijk nooit meer terug). Helaas zwenkte het achterbeen nog iets uit op kleine volte in draf dus moesten wel blijven stappen, buigproef was 1/5 RA. Dus toen 5 weken lang 2 maal daags 40 min gestapt (mag ook onder het zadel) weer op licht verende bodem en weer koelen en ook weer aquatraining. Inmiddels tweede controle scan gehad. Scan heel mooi, klinisch ook goed, zwenkt heel klein beetje uit maar buigproeven waren goed. Shockwave therapie had nu geen toegevoegde waarde, pees moet sterker worden door belasting. Ook weer nieuw beslag gehad. Moeten nu 3 weken 1 maal daags 20 min stappen dan 2 min draven dan 4 min stappen weer 2 min draven weer 4 min stappen en nog een keer 2 min draven gevolgd door 4 min stappen en dan uitstappen en koelen. We doen ook nog aquatraining twee keer per week. Na drie weken wordt het 20 min stappen en dan 4 keer 3 minuten draven (na elke keer draf weer 4 min stappen) en dan uitstappen en koelen. Ze vond de eerste keer shockwave therapie heel pijnlijk, heb daarom naar lasertherapie gevraagd maar dat schijnt bij tussenpeesblessure geen toegevoegde waarde te hebben. Stamceltherapie en plasmatherapie waren wel opties.
Wij volgen dus een andere route maar lijken vooralsnog soortgelijke resultaten te hebben.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15906
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 22:56

lochsong schreef:
Begin november bleek op de echo dat onze pony een 4cm gat in tussenpees rechtsachter heeft. Is behandeld met Shockwave Therapie en speciaal beslag (achter) om de pezen te ontlasten. Vervolgens moesten we 5weken tweemaal daags 30 minuten stappen op verende ondergrond ivm werking hoefijzers en daarna 20-30min koelen met coolpacks (ik heb eerst icevibe gebruikt maar gebruik nu icehorse want dat kmt in ponymaat plus is flexibeler dus sluit beter aan). We mochten ook 2 keer per week aquatraining doen. Pony is meerdere keren met stappen gaan bokken en steigeren. Erg druk, veel energie. Overdag staat ze apart op heel kleine paddock naast andere paarden. Eerste controle scan na 5 weken was heel goed, gat is dicht, zwelling vrijwel niet meer waarneembaar en nieuwe vezels liggen hoe ze moeten liggen (wat ik begreep zijn de nieuwe vezels bindweefsel en niet echte peesvezels want dat krijg je kennelijk nooit meer terug). Helaas zwenkte het achterbeen nog iets uit op kleine volte in draf dus moesten wel blijven stappen, buigproef was 1/5 RA. Dus toen 5 weken lang 2 maal daags 40 min gestapt (mag ook onder het zadel) weer op licht verende bodem en weer koelen en ook weer aquatraining. Inmiddels tweede controle scan gehad. Scan heel mooi, klinisch ook goed, zwenkt heel klein beetje uit maar buigproeven waren goed. Shockwave therapie had nu geen toegevoegde waarde, pees moet sterker worden door belasting. Ook weer nieuw beslag gehad. Moeten nu 3 weken 1 maal daags 20 min stappen dan 2 min draven dan 4 min stappen weer 2 min draven weer 4 min stappen en nog een keer 2 min draven gevolgd door 4 min stappen en dan uitstappen en koelen. We doen ook nog aquatraining twee keer per week. Na drie weken wordt het 20 min stappen en dan 4 keer 3 minuten draven (na elke keer draf weer 4 min stappen) en dan uitstappen en koelen. Ze vond de eerste keer shockwave therapie heel pijnlijk, heb daarom naar lasertherapie gevraagd maar dat schijnt bij tussenpeesblessure geen toegevoegde waarde te hebben. Stamceltherapie en plasmatherapie waren wel opties.
Wij volgen dus een andere route maar lijken vooralsnog soortgelijke resultaten te hebben.

Jullie hebben géén soortgelijk resultaat. Met laser krijg je gezond peesweefsel terug. Geen bindweefsel zoals bij shockwave.
Daarnaast worden tussenpeesblessures juíst mét laser behandeld vanwege de goede resultaten. Als iets nou (vaak) niet werkt maar wel duur is zijn het de opties die ze jullie gegeven hebben. Ben benieuwd wie jullie dierenarts is maar ik denk dat ik het weet. Wil je het zeggen in Pb?

lochsong
Berichten: 118
Geregistreerd: 03-01-17

Re: peesblesure en high laser therapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 23:13

Mij is verteld en dat is bevestigd door alles wat ik er over lees (mbt pezen bij mensen en paarden) dat het nieuwe weefsel in de pees bindweefsel is. Normaal liggen bindweefselvezels kris kras door elkaar en daarom wordt zo'n pees dan veel zwakker dan een gezonde pees. Door de juiste belasting (te bepalen mbv echo's) gaan die nieuwe vezels allemaal in de goede richting liggen. Vervolgens moeten die vezels sterker worden - opnieuw door de juiste belasting vandaar regelmatig echo's (plus ook klinische controle, eg buigproeven).
Ik kan niet linken op de i pad, maar bij mensen schijnt het hetzelfde te zijn. Ook bij mensen is herstel tijdrovend om dezelfde redenen. Ik hoorde ook van een fysiotherapeute dat bij mensen lasertherapie enige jaren veel gebruikt werd, maar nu niet meer want het had toch niet de verwachte resultaten.
Vroeger zetten we een paard met zo'n blessure 1 jaar (of langer) op het land en vaak hielp dat (mits het paard zich redelijk rustig hield).
Zelf ben ik tot nog toe heel tevreden. Het belangrijkste voor mij is dat haar vooruitzichten als zeer goed worden ingeschat, eg sport pony (springen).

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15906
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 23:21

lochsong schreef:
Mij is verteld en dat is bevestigd door alles wat ik er over lees (mbt pezen bij mensen en paarden) dat het nieuwe weefsel in de pees bindweefsel is. Normaal liggen bindweefselvezels kris kras door elkaar en daarom wordt zo'n pees dan veel zwakker dan een gezonde pees. Door de juiste belasting (te bepalen mbv echo's) gaan die nieuwe vezels allemaal in de goede richting liggen. Vervolgens moeten die vezels sterker worden - opnieuw door de juiste belasting vandaar regelmatig echo's (plus ook klinische controle, eg buigproeven).
Ik kan niet linken op de i pad, maar bij mensen schijnt het hetzelfde te zijn. Ook bij mensen is herstel tijdrovend om dezelfde redenen. Ik hoorde ook van een fysiotherapeute dat bij mensen lasertherapie enige jaren veel gebruikt werd, maar nu niet meer want het had toch niet de verwachte resultaten.
Vroeger zetten we een paard met zo'n blessure 1 jaar (of langer) op het land en vaak hielp dat (mits het paard zich redelijk rustig hield).
Zelf ben ik tot nog toe heel tevreden. Het belangrijkste voor mij is dat haar vooruitzichten als zeer goed worden ingeschat, eg sport pony (springen).

Jouw info is helaas heel gedateerd. De laser waar jouw fysiotherapeute aan refereert is een low level laser en die hadden niet de verwachte resultaten. Maar dat is tegenwoordig niet meer. En met de huidige High Power Laser (en dat is ook zijn grote voordeel) krijg je wél gezond peesweefsel terug in plaats van bindweefsel. En die kan wél diep bij de tussenpees. Je hoeft hier alleen maar terug te lezen naar de ervaringen van anderen met High Power Laser.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: peesblesure en high laser therapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 23:27

Maar kom dan eens met ECHTE bewijzen. Met scans die tot op de millimeter van EXACT hetzelfde aangedane plekje zijn bijvoorbeeld.

Deze info is niet gedateerd die Lochsong geeft maar uit 1e hand van de Raaphorst bij mij exact 4 weken geleden. Ik heb namelijk exact hetzelfde gehoord. En heeft niets met high of low power meer te maken.

Heb in Franklin toch stuk meer vertrouwen dan in jou als producent/ verkoper:-)

besita
Berichten: 6777
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 23:33

Hier 3 paarden met tussenpees blessure net onder de voorknie
Allemaal met k-laser behandeld, 2 a 3 x per week koudwaterspa ( 30 min bij 4 °) dagelijks koelen
En stipt revalidatieprogramma gevolgd op een lichtverende bodem , niet los en niet longeren en speciaal beslag. Verder elke 6 week controle
Waren wel heel snel bij , er was geen zwelling te zien en geen zichtbare kreupelheid ..dus ook geen grote schade aan de interosseus.
Maar we zijn er bijna weer !!

lochsong
Berichten: 118
Geregistreerd: 03-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 23:36

Als je googelt krijg je trouwens dat peesweefsel bindweefsel is met de vezels in mooie rechte bundels. Misschien verwar je het met littekenweefsel. Littekenweefsel is natuurlijk problematisch, maar zelfs dat kan behandeld, desnoods operatief). Gelukkig heeft onze pony dat niet en is de focus dus op het geleidelijk sterker maken van de nieuw vezels zodat ze mooie rechte buundels worden. Zelfs als dat helemaal gelukt is, zal de kans op een blessure toch groter blijven dan als ze deze blessure nooit gehad had. Zelfde geldt voor mensen met een peesblessure, blijft een zwakke plek waar je goed mee om moet gaan.

besita
Berichten: 6777
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 23:40

Welke dierenarts /kliniek heb je lochsong ?
Je revalidatieprogramma klinkt heel bekend :=
Ik heb nog nooit zoveel "gehandwalked" met de paarden

lochsong
Berichten: 118
Geregistreerd: 03-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 23:41

besita schreef:
Hier 3 paarden met tussenpees blessure net onder de voorknie
Allemaal met k-laser behandeld, 2 a 3 x per week koudwaterspa ( 30 min bij 4 °) dagelijks koelen
En stipt revalidatieprogramma gevolgd op een lichtverende bodem , niet los en niet longeren en speciaal beslag. Verder elke 6 week controle
Waren wel heel snel bij , er was geen zwelling te zien en geen zichtbare kreupelheid ..dus ook geen grote schade aan de interosseus.
Maar we zijn er bijna weer !!


Wat fijn voor je! Hoe lang voordat ze weer alles mogen doen of is dat nog niet bekend?
Ik geloof dat er ook een verschil is tussen voor en achterbenen. Tussenpeesblessure aan achterbeen is minder gunstig heb ik gelezen in een onderzoek onder renpaarden (was Amerikaans of Engels onderzoek in het engels).

lochsong
Berichten: 118
Geregistreerd: 03-01-17

Re: peesblesure en high laser therapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 00:16

Onze pony is bij de Raaphorst en doet aquatraining bij Sport Horses Healthplan. Hoefsmid is Jim Post via De Raaphorst. Ik ben erg tevreden, want de pony gaat goed vooruit. Toen ik hoorde hoe ernstig haar blessure was heb ik het echt wel somber ingezien. Maar tot nu toe gaat het heel goed, ondanks dat ze erg druk kan zijn en daardoor niet altijd de ideale patient is.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15906
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 00:38

IngridM schreef:
Maar kom dan eens met ECHTE bewijzen. Met scans die tot op de millimeter van EXACT hetzelfde aangedane plekje zijn bijvoorbeeld.

Deze info is niet gedateerd die Lochsong geeft maar uit 1e hand van de Raaphorst bij mij exact 4 weken geleden. Ik heb namelijk exact hetzelfde gehoord. En heeft niets met high of low power meer te maken.

Heb in Franklin toch stuk meer vertrouwen dan in jou als producent/ verkoper:-)

Ik verkoop al 10 jaar lasers. Franklin heeft sinds een paar maanden een laser. En ik weet dat hij denkt dat een tussenpees niet kan. En misschien kan zijn laser (MLS) dat inderdaad niet. Het is ook best een gelimiteerde met volgens mij maar 1,5 Watt op piekvermogen maar dan zou ik hem even moeten zien.
Ik ben niet de enige die zegt dat een tussenpees gewoon kan, alle andere aanbieders die ik ken zeggen het ook. Alleen MLS niet.

Als het niets met High of Low power te maken heeft waar heeft het dan mee te maken?

Er is een hele grote studie geweest onder 150 sportpaarden.
Dat is deze studie: http://www.lasertlx.com/cms/lasertlx/pd ... rts-horses

Omdat dit een studie is onder paarden die in het dagelijkse leven een blessure opgelopen hebben is dit een hele grote case studie. De uitkomsten zijn heel erg mooi (vergeet niet de scans te bekijken waar je ziet dat er echt gewoon peesweefsel terug komt, ook bij tussenpezen) maar voldoen niet aan dubbelblind, randomized etc. Daarom is er nu een studie in Gent waar de paarden een peesblessure op kunstmatige wijze krijgen zodat ze allemaal dezelfde hebben en de resultaten meetbaar zijn. En dan is het gelukkig einde discussie.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 07:22

Zoals ik al zei:


IngridM schreef:
Heb in Franklin toch stuk meer vertrouwen dan in jou als producent/ verkoper:-)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 103 bezoekers