peesblesure en high laser therapy

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Niello
Berichten: 824
Geregistreerd: 22-12-12

Re: peesblesure en high laser therapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 10:32

Ben niet voor of tegen laser, maar de feiten moeten wel kloppen.


janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15861
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 13:27

Niello schreef:
janderegelaa schreef:
Nee, dezelfde foto met tekst staat óók op de FB pagina van die dierenartspraktijk. De tekst is ook van de dierenarts. Zolang jij niet bekend maakt wie je bent kan ik niet anders dan de uitleg van die betreffende dierenarts als zijnde enige juiste aanmerken. Overigens hebben meer dierenartsen deze scan’s gezien en die zeggen, gelijk met wat jij zegt, op basis van deze scan kan ik niet vaststellen of het 7cm is. Ze zeggen wel dat er een behoorlijke schade is. Wat dat betreft is het afwijkend van jouw mening. Ik vind het wel leuk dat je nu eindelijk eens onderbouwd je mening geeft.

Dat een checkligament een betere prognose heeft dan bijv. een interosseus is zo, maar deze dierenarts is er blij mee, de klant is er blij mee, en het paard heeft een hele gunstige start van zijn revalidatieproces.

Regel anders eens een paard met een letsel aan de interosseus dan kom ik zelf,doen we het samen en gaan we de uitkomst zien.

Als je niet weet of het gat 7 cm is, moet je dat ook niet in je bericht zetten. Dat schept verkeerde verwachtingen.

Ik heb de letterlijke tekst overgenomen zoals ik die gekregen heb. Dat gat kan best 7cm zijn alleen zie je dat waarschijnlijk niet op deze scan. En als de dierenarts zegt dat dat zo is waarom zou ik er dan aan twijfelen?

BigBen
Berichten: 2072
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 10:05

janderegelaa schreef:
Ik heb de letterlijke tekst overgenomen zoals ik die gekregen heb. Dat gat kan best 7cm zijn alleen zie je dat waarschijnlijk niet op deze scan. En als de dierenarts zegt dat dat zo is waarom zou ik er dan aan twijfelen?

Nee, natuurlijk kun je dat niet zien op deze scan.
Om te beginnen is er geen echt "gat", maar het beeld geeft ook nog eens een dwarse doorsnede.
Om een inschatting van de lengte van de beschadiging te maken heb je een overlangse doorsnede nodig.

Maar goed, eigenlijk zijn dat soort beelden allemaal kul.
Met tijd en geduld geneest nagenoeg iedere peesblessure,
en je zult bij ieder paard om het even wat de behandeling was zo'n beeld kunnen maken.

De million dollar question is hoe de pees genezen is.
Wat gebeurt er als de pees opnieuw belast wordt ?
Kan de pees het werk aan, of ontstaat er opnieuw ontsteking, en zwelt het been weer op ?
En houdt de "genezen" pees stand, of raakt ze opnieuw op dezelfde of een andere plaats beschadigd ?

Daar gaat het bij peesblessures werkelijk om,
en niet om dat plaatje waarbij een bloeduitstorting na drie weken opgeklaard is.

il faut d'abord durer

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15861
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 10:25

BigBen schreef:
janderegelaa schreef:
Ik heb de letterlijke tekst overgenomen zoals ik die gekregen heb. Dat gat kan best 7cm zijn alleen zie je dat waarschijnlijk niet op deze scan. En als de dierenarts zegt dat dat zo is waarom zou ik er dan aan twijfelen?

Nee, natuurlijk kun je dat niet zien op deze scan.
Om te beginnen is er geen echt "gat", maar het beeld geeft ook nog eens een dwarse doorsnede.
Om een inschatting van de lengte van de beschadiging te maken heb je een overlangse doorsnede nodig.

Maar goed, eigenlijk zijn dat soort beelden allemaal kul.
Met tijd en geduld geneest nagenoeg iedere peesblessure,
en je zult bij ieder paard om het even wat de behandeling was zo'n beeld kunnen maken.

De million dollar question is hoe de pees genezen is.
Wat gebeurt er als de pees opnieuw belast wordt ?
Kan de pees het werk aan, of ontstaat er opnieuw ontsteking, en zwelt het been weer op ?
En houdt de "genezen" pees stand, of raakt ze opnieuw op dezelfde of een andere plaats beschadigd ?

Daar gaat het bij peesblessures werkelijk om,
en niet om dat plaatje waarbij een bloeduitstorting na drie weken opgeklaard is.

Wat je zegt klopt alleen niet. Zonder laser wordt beschadigd peesweefsel vervangen door bindweefsel, vaak met een minderwaardig collageen. Dit is minder elastisch waardoor het gevoelig kan blijven en ook eerder weer blesseert. De benefit van de laser is -en dat kun je ook zien op de scan-dat er geen bindweefsel komt maar gewoon gezond peesweefsel. Natuurlijk hoort daar gewoon een revalidatieproces bij want het nieuwe peesweefsel moet ook weer sterk worden.


Deze studie meet de resultaten van gelaserde paarden die weer aan werk zijn gegaan en het uitvalpercentage.
http://www.lasertlx.com/cms/lasertlx/pd ... rts-horses

BigBen
Berichten: 2072
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 10:41

Sannnn schreef:
Misschien de knuppel in het hoenderhok gooien, maar ik vraag me dan wel af welk bewijs er tegen de lasertherapie is?

Nu draai je de zaken om.
Wie een claim maakt moet die claim bewijzen, en niet omgekeerd.

Als ik zou claimen dat ik een bijzondere stofzuiger heb ontwikkeld,
die bij dagelijkse toepassing op het paardenbeen peesblessures versneld en beter laat genezen,
zou jij dat dan zonder meer geloven ?

Natuurlijk niet.
Je zou eerst behoorlijk bewijs willen zien.
Het is met zo'n laser niet anders.

janderegelaa schreef:
Deze studie meet de resultaten van gelaserde paarden die weer aan werk zijn gegaan en het uitvalpercentage.
http://www.lasertlx.com/cms/lasertlx/pd ... rts-horses

Deze studie meet niets, want er is geen vergelijkingsgroep.
Hoe kun je dan iets zinnigs zeggen over het effect ?

Daarenboven worden alle data verzameld door 3 klinieken,
die direct samenwerken met de producent van het laserapparaat.
Blind ? Bias ?

En tenslotte gaat het om dezelfde tekst die telkens opnieuw gerecycleerd wordt.
Ik zal toegeven, het is netjes opgesteld, en het wordt aantrekkelijk gepresenteerd,
maar de wetenschappelijke relevantie is zeer beperkt.
Laatst bijgewerkt door BigBen op 22-11-17 11:01, in het totaal 1 keer bewerkt

il faut d'abord durer

BigBen
Berichten: 2072
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 11:00

Hieronder het abstract van een onderzoek naar blessures van de oppervlakkige buigpees bij renpaarden.
De auteurs wilden nagaan welke factoren de uitkomst van de blessure beïnvloedden.

Het bleek dat de behandeling (laser, inspuiten met Adequan, conservatieve behandeling) geen enkele invloed had op het herstel.
Met andere woorden, of je een peesblessure nu behandelt met laser, Adequan inspuit, of gewoon stalrust met een opbouwschema geeft, het maakt statistisch geen enkel verschil.

De enige factor die wél een sterke impact had op het herstel was ernst van de blessure.

Citaat:
Factoren die een invloed hebben op de klinische afloop van blessures aan de oppervlakkige buigpees bij National Hunt en point-to-point renpaarden.

Bij 73 National Hunt en point-to-point renpaarden met blessures aan de oppervlakkige buigpees werd echografie ingezet om de ernst van de blessure vast te stellen (licht-matig-ernstig). De factoren die een invloed hadden op de afloop van de blessure werden onderzocht. 34 Paarden (46%) keerden terug in training met een gemiddelde afwezigheid van 13.5 maanden. De graad van herval (het opnieuw optreden van de blessure) was 35%. Er bestond een verband tussen de ernst van de blessure en de afloop. Alle paarden met een lichte blessure keerden terug in training, 63% kwam opnieuw aan de start van een race, en de gemiddelde duur van het onderbreken van de training was 10.2 maanden. Van de paarden met een matige blessure kwam er 50% terug in training, 30% kwam opnieuw aan de start van een race, en de gemiddelde duur van het onderbreken van de training was 11.3 maanden. Van de paarden met een ernstige blessure kwam er 30% terug in training, 23% kwam opnieuw aan de start van een race, en de gemiddelde duur van het onderbreken van de training was 18.3 maanden. Het verschil in afloop tussen éénzijdige en tweezijdige blessures binnen iedere groep (licht-matig-ernstig geblesseeerd) was statistisch niet significant.
76% Van alle paarden behandeld met gepolysulfeerde glycosaminoglycanen (Adequan) keerden terug in training, vergeleken met 46% van de paarden die conservatief werden behandeld en 50% van de paarden die werden behandeld met lasertherapie. Deze verschillen waren echter statistisch niet signifcant. De graad van herval (het opnieuw optreden van dezelfde blessure) was 50% bij paarden die met gepolysulfeerde glycosaminoglycanen (Adequan) werden behandeld, vergeleken met slechts 31% bij paarden die conservatief werden behandeld. 70% Van de merries en 47% van de ruinen werden teruggetrokken uit de sport.


http://veterinaryrecord.bmj.com/content/132/19/476

il faut d'abord durer

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15861
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 14:12

BigBen schreef:
Hieronder het abstract van een onderzoek naar blessures van de oppervlakkige buigpees bij renpaarden.
De auteurs wilden nagaan welke factoren de uitkomst van de blessure beïnvloedden.

Het bleek dat de behandeling (laser, inspuiten met Adequan, conservatieve behandeling) geen enkele invloed had op het herstel.
Met andere woorden, of je een peesblessure nu behandelt met laser, Adequan inspuit, of gewoon stalrust met een opbouwschema geeft, het maakt statistisch geen enkel verschil.

De enige factor die wél een sterke impact had op het herstel was ernst van de blessure.

Citaat:
Factoren die een invloed hebben op de klinische afloop van blessures aan de oppervlakkige buigpees bij National Hunt en point-to-point renpaarden.



Bij 73 National Hunt en point-to-point renpaarden met blessures aan de oppervlakkige buigpees werd echografie ingezet om de ernst van de blessure vast te stellen (licht-matig-ernstig). De factoren die een invloed hadden op de afloop van de blessure werden onderzocht. 34 Paarden (46%) keerden terug in training met een gemiddelde afwezigheid van 13.5 maanden. De graad van herval (het opnieuw optreden van de blessure) was 35%. Er bestond een verband tussen de ernst van de blessure en de afloop. Alle paarden met een lichte blessure keerden terug in training, 63% kwam opnieuw aan de start van een race, en de gemiddelde duur van het onderbreken van de training was 10.2 maanden. Van de paarden met een matige blessure kwam er 50% terug in training, 30% kwam opnieuw aan de start van een race, en de gemiddelde duur van het onderbreken van de training was 11.3 maanden. Van de paarden met een ernstige blessure kwam er 30% terug in training, 23% kwam opnieuw aan de start van een race, en de gemiddelde duur van het onderbreken van de training was 18.3 maanden. Het verschil in afloop tussen éénzijdige en tweezijdige blessures binnen iedere groep (licht-matig-ernstig geblesseeerd) was statistisch niet significant.
76% Van alle paarden behandeld met gepolysulfeerde glycosaminoglycanen (Adequan) keerden terug in training, vergeleken met 46% van de paarden die conservatief werden behandeld en 50% van de paarden die werden behandeld met lasertherapie. Deze verschillen waren echter statistisch niet signifcant. De graad van herval (het opnieuw optreden van dezelfde blessure) was 50% bij paarden die met gepolysulfeerde glycosaminoglycanen (Adequan) werden behandeld, vergeleken met slechts 31% bij paarden die conservatief werden behandeld. 70% Van de merries en 47% van de ruinen werden teruggetrokken uit de sport.


http://veterinaryrecord.bmj.com/content/132/19/476


Nu laat het abstract van dit onderzoek niet zien met wat voor een laser er behandeld is. Van Low Level Laser (LLLT) weten we al dat de uitkomsten heel wisselend kunnen zijn. Simpelweg niet sterk genoeg. We weten ook dat High Power Laser in therapeutische vorm nog niet zo heel lang bestaat. Het onderzoek dat jij post is van 1993....24 jaar oud dus. Absoluut Low Level gebruikt en waarschijnlijk ook nog de verkeerde lichtkleur (hoger dan 810Nm).

We moeten nog even wachten op het onderzoek op paarden uit Gent maar ondertussen is er wel een onderzoek gepubliceerd op Tendinosis bij mensen met High Power Laser en die is gewoon positief en voldoet aan de eisen (wat jouw onderzoek overigens niet doet BigBen)

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27330704

Sannnn
Berichten: 4815
Geregistreerd: 23-10-07
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 09:27

BigBen schreef:
Sannnn schreef:
Misschien de knuppel in het hoenderhok gooien, maar ik vraag me dan wel af welk bewijs er tegen de lasertherapie is?

Nu draai je de zaken om.
Wie een claim maakt moet die claim bewijzen, en niet omgekeerd.

Als ik zou claimen dat ik een bijzondere stofzuiger heb ontwikkeld,
die bij dagelijkse toepassing op het paardenbeen peesblessures versneld en beter laat genezen,
zou jij dat dan zonder meer geloven ?

Natuurlijk niet.
Je zou eerst behoorlijk bewijs willen zien.
Het is met zo'n laser niet anders.


Je bent onschuldig tenzij je schuld word bewezen. Van beide kanten moet je je punt bewijzen. Dat lijkt me hier ook van toepassing...
Zonder meer iets geloven nee, maar humaan heeft lasertherapie wel effect gehad.

BigBen schreef:
Hieronder het abstract van een onderzoek naar blessures van de oppervlakkige buigpees bij renpaarden.
De auteurs wilden nagaan welke factoren de uitkomst van de blessure beïnvloedden.

Het bleek dat de behandeling (laser, inspuiten met Adequan, conservatieve behandeling) geen enkele invloed had op het herstel.
Met andere woorden, of je een peesblessure nu behandelt met laser, Adequan inspuit, of gewoon stalrust met een opbouwschema geeft, het maakt statistisch geen enkel verschil.

De enige factor die wél een sterke impact had op het herstel was ernst van de blessure.


Dit is ook maar 1 onderzoek.... En een heel oud onderzoek. Lasertherapie is nog niet zo oud in de mate waarin het nu gebruikt word.
Het is logisch dat de ernst van de blessure ook de afloop van de blessure bepaalt. Hoef je niet diep over na te denken.. Een breuk in het bot is ook erger dan een fissuur...
Het is erg moeilijk dergelijk onderzoek te doen. Elk paard zijn regeneratief vermogen is anders. Vergelijken met elkaar is zo lastig en er is altijd wel iets te vinden wat je er op aan kan merken.

Conservatieve behandeling kan ook zeker helpen. Enkel denk ik dan dat de kans groter is dat er littekenweefsel terug komt ipv een soort peesweefsel. Door de straling verhoog je bepaalde processen en word de regeneratie versneld. Maar bewijs dat maar eens.... Aan de andere kant is het dan ook, bewijs maar eens dat het niet zo is.
Mijn paard is 2 weken lang elke dag gelaserd en na die 2 weken kon je op de echo weer de juiste structuren zien. Nu moeten de crosslinks nog komen en het sterker worden. Maar met 2 weken conservatieve behandeling was denk ik de proliferatiefase niet zo snel verlopen... Maar goed, dat is en blijft inderdaad denken want ik heb geen vergelijkingsmateriaal. Heb aan zijn andere been niet dezelfde blessure gemaakt om het te vergelijken. ;)

Als de conservatieve behandeling zo goed is zou er ook niet gezocht worden naar andere behandelingen. Peesweefsel is en blijft moeilijk te genezen weefsel en helaas komen deze blessures veel voor. Het is dan juist fijn dat er nu eindelijk ook in de paarden onderzoek naar gedaan word en ze met mogelijke technieken komen. :)

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 14:52

janderegelaa schreef:
Nu laat het abstract van dit onderzoek niet zien met wat voor een laser er behandeld is. Van Low Level Laser (LLLT) weten we al dat de uitkomsten heel wisselend kunnen zijn. Simpelweg niet sterk genoeg. We weten ook dat High Power Laser in therapeutische vorm nog niet zo heel lang bestaat. Het onderzoek dat jij post is van 1993....24 jaar oud dus. Absoluut Low Level gebruikt en waarschijnlijk ook nog de verkeerde lichtkleur (hoger dan 810Nm).

We moeten nog even wachten op het onderzoek op paarden uit Gent maar ondertussen is er wel een onderzoek gepubliceerd op Tendinosis bij mensen met High Power Laser en die is gewoon positief en voldoet aan de eisen (wat jouw onderzoek overigens niet doet BigBen)

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27330704


Waarom haal je bovenstaande onderzoek er eigenlijk bij ?

* Het gaat hierin over pijn bestrijding van de achilles-pees (Achilles tendinosis), dat is geen weefsel schade aan pezen.
* Men gebruikt hier bovendien een 980 nm gallium arsenide laser ipv de eerder door jou zo belangerijk "aangetoonde" 810nm golflengte.

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15861
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 17:29

Peetstap schreef:
janderegelaa schreef:
Nu laat het abstract van dit onderzoek niet zien met wat voor een laser er behandeld is. Van Low Level Laser (LLLT) weten we al dat de uitkomsten heel wisselend kunnen zijn. Simpelweg niet sterk genoeg. We weten ook dat High Power Laser in therapeutische vorm nog niet zo heel lang bestaat. Het onderzoek dat jij post is van 1993....24 jaar oud dus. Absoluut Low Level gebruikt en waarschijnlijk ook nog de verkeerde lichtkleur (hoger dan 810Nm).

We moeten nog even wachten op het onderzoek op paarden uit Gent maar ondertussen is er wel een onderzoek gepubliceerd op Tendinosis bij mensen met High Power Laser en die is gewoon positief en voldoet aan de eisen (wat jouw onderzoek overigens niet doet BigBen)

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27330704


Waarom haal je bovenstaande onderzoek er eigenlijk bij ?

* Het gaat hierin over pijn bestrijding van de achilles-pees (Achilles tendinosis), dat is geen weefsel schade aan pezen.
* Men gebruikt hier bovendien een 980 nm gallium arsenide laser ipv de eerder door jou zo belangerijk "aangetoonde" 810nm golflengte.

Kun jij dat hele onderzoek lezen!? Heb je een linkje?

Heb ik voor jou een ander onderzoek. Low Level zelfs, maar zijn ook kleine beestjes die ze gebruiken:
https://www.researchgate.net/publicatio ... tal_Muscle

En nog eentje:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3635110/

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Re: peesblesure en high laser therapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 10:34

Jan: je weet niet wat er inhoudelijk in dat onderzoek staat ?

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

_Denies
Berichten: 2723
Geregistreerd: 21-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 08:18

Afgelopen vrijdag weer een echo gehad en het zag er goed uit dus we mogen weer beginnen met opbouwen! *\o/*

Heb haar gister stiekem ook verwend met een recuptex deken, nou alleen nog een keer back on track beschermers voor achter scoren.

tijger
Berichten: 1429
Geregistreerd: 30-04-04

Re: peesblesure en high laser therapy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-17 11:20

Denies Wat fijn dat je weer mag gaan opbouwen zeg! Heerlijk gevoel moet dat geven :)

Pluk de dag en geniet van elk moment in het leven!

Sannnn
Berichten: 4815
Geregistreerd: 23-10-07
Woonplaats: Gelderland

Re: peesblesure en high laser therapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 13:42

Wat fijn Denies! :)

Spenk
Berichten: 21673
Geregistreerd: 30-08-05

Re: peesblesure en high laser therapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 22:51

Mijn paard is vandaag genezen verklaard *\o/*

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 09:47

Yvank_ schreef:
Mijn paard is vandaag genezen verklaard *\o/*


He , das eindelijk goed nieuws voor jullie beide +:)+


In een discussie raakt waar het feitelijk om gaat wel es onder gesneeuwd. :o

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

_Denies
Berichten: 2723
Geregistreerd: 21-01-06

Re: peesblesure en high laser therapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 12:55

Thanks Tijger & Sannnn :)

Sannnn hoe gaat het nu met die van jou?

Wat fijn Yvank! Lekker weer aan de slag :)

Spenk
Berichten: 21673
Geregistreerd: 30-08-05

Re: peesblesure en high laser therapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 12:56

Ja heel fijn :) wij waren , uiteraard wel al aan het opbouwen hoor zat er alweer 6 weken op :j dus nu lekker verder.

Fijn dat jij ook weer mag opbouwen!

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 13:05

Mijn shet heeft aan beide voorbenen een tussen pees blessure. Een specifieke dressuur paarden blessure :+

Omdat het oude blessures zijn die op zijn gaan spelen ziet arts geen meerwaarde in het gebruik van de HPL. Arts is Franklin Lashley van de Raaphorst. Mag er denk ik toch wel van uitgaan dat hij weet waar hij over praat?

LisaaSophie

Berichten: 622
Geregistreerd: 17-02-13
Woonplaats: Naaldwijk(westland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 14:09

IngridM schreef:
Mijn shet heeft aan beide voorbenen een tussen pees blessure. Een specifieke dressuur paarden blessure :+

Omdat het oude blessures zijn die op zijn gaan spelen ziet arts geen meerwaarde in het gebruik van de HPL. Arts is Franklin Lashley van de Raaphorst. Mag er denk ik toch wel van uitgaan dat hij weet waar hij over praat?



Hi Ingrid grappig dat ik je bericht lees! Tegen mij heeft hij ook gezegd dat het geen zin heeft, maar 2 andere dierenartsen (waaronder nagevraagd bij smdc, Frans van Toor) zien hier wel zeker kansen. Ik vertrouw Franklin helemaal in zijn oordeel, maar ik zelf ga het wel proberen als 2 andere dierenartsen zeggen dat zij het ook zouden proberen!

Trotse eigenaar van Adjuna <3 (Trento b x gribaldi)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15861
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 15:24

LisaaSophie schreef:
IngridM schreef:
Mijn shet heeft aan beide voorbenen een tussen pees blessure. Een specifieke dressuur paarden blessure :+

Omdat het oude blessures zijn die op zijn gaan spelen ziet arts geen meerwaarde in het gebruik van de HPL. Arts is Franklin Lashley van de Raaphorst. Mag er denk ik toch wel van uitgaan dat hij weet waar hij over praat?



Hi Ingrid grappig dat ik je bericht lees! Tegen mij heeft hij ook gezegd dat het geen zin heeft, maar 2 andere dierenartsen (waaronder nagevraagd bij smdc, Frans van Toor) zien hier wel zeker kansen. Ik vertrouw Franklin helemaal in zijn oordeel, maar ik zelf ga het wel proberen als 2 andere dierenartsen zeggen dat zij het ook zouden proberen!

Hij heeft ook pas sinds heel kort laser. Weet ook niet hoe goed die van hem is en hoeveel hij er van weet. Ik zie die kans ook wel.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: peesblesure en high laser therapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 16:39

Mag aannemen dat hij geen oliebol in huis haalt.

Van de site:
Na een testperiode eerder dit jaar is deze week onze MLS Laser afgeleverd!
(High Power) Laser therapie kent een brede toepassing door het directe effect op ontsteking, oedeem en pijn. Ook bij peesproblemen kan laser een rol spelen in de behandeling

Sannnn
Berichten: 4815
Geregistreerd: 23-10-07
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 19:07

_Denies schreef:
Thanks Tijger & Sannnn :)

Sannnn hoe gaat het nu met die van jou?

Wat fijn Yvank! Lekker weer aan de slag :)


Die heeft vandaag al gegaloppeerd in plaats van over 3 weken. :+ Hij is zo fris. Ben benieuwd hoe zijn been morgen is, na het rijden goed. Morgen mogen we beginnen met 6 min draven. Ik heb hem nog niet in de paddock gezet omdat het zo ontzettend nat is.

Super goed nieuws dat die genezen is verklaard Yvanka! :)

_Denies
Berichten: 2723
Geregistreerd: 21-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 19:35

Haha klinkt bekend Sannnn.

Volley had gister zo'n dag en die zit pas op 2 minuten. Maar hetgeen wat dwars zat is er nu wel uit denk ik :+ Been leek gisteravond wel wat warm, maar misschoen voel en zie ik ook wel dingen omdat je er toch banger voor bent. Zag en voelde er vandaag niks geks aan. Staleigenaresse had het vandaag ook goed in de gaten gehouden maar die zag ook niks.
Vandaag maar wel weer even muisjes gegeven voor ieder zijn veiligheid...

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15861
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 20:51

IngridM schreef:
Mag aannemen dat hij geen oliebol in huis haalt.

Van de site:
Na een testperiode eerder dit jaar is deze week onze MLS Laser afgeleverd!
(High Power) Laser therapie kent een brede toepassing door het directe effect op ontsteking, oedeem en pijn. Ook bij peesproblemen kan laser een rol spelen in de behandeling

Dat is ook correct, alleen is de constante output van die laser vrij laag in combinatie met de grootte van de behandelkop. Ik zeg niet dat hij niet bij de tussenpees komt -want dat weet ik niet- maar als hij dat niet haalt vind ik het ook niet raar. En vanuit die invalshoek begrijp ik zijn antwoord.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Alfi2010, Freyr, jenneke1029, Pytje, ramasso, tengeltje11 en 30 bezoekers