peesblesure en high laser therapy

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 18:33

janderegelaa schreef:
- Misschien moet je weer eens op Pubmed gaan kijken want er zijn nu al behoorlijk wat onderzoeken waarbij High Power Laser echt bewezen is. Ik zal 1 linkje posten, de rest mag je zelf opzoeken. Dit is een onderzoek bij Whiplash: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3711700/

Kijk, dit vind ik leuk.
Dit ene onderzoek is dus voor jouw genoeg om te claimen dat High Power Laser therapeutisch werkt bij :

janderegelaa schreef:
Hoofdpijn
Peesontsteking (tendinitis)
Verrekking en verstuiking
Tenniselleboog en golferselleboog
RSI / KANS
Carpaal tunnel syndroom (CTS)
Ziekte van de Quervain (peesschedeontsteking bij de duim)
Overbelastingsklachten
Lage rugklachten
Bulging disc en hernia
Slijmbeursontsteking (bursitis)
Gewrichtsontsteking (osteoarthritis)
Iiliotibialis syndroom
Jumpers knie / springersknie
Meniscus klachten
Hielspoor / Fascitis Plantaris
Abcessen
Anaalklierontstekingen
Arthrose
Blaasontsteking
Chronische gingivitis
Stomatitis complex
Fracturen
Geinfecteerde wonden
Hotspots Leggers
Lumbosacrale instabiliteit
Maagdarmklachten
Niesziekte
Oorontsteking
Othematomen
Peesbeschadiging
Spierbeschadiging
Tandvleesontsteking
Trombose vena cava wonden
Nabehandeling bij operaties
Wond- en littekenbehandeling
Slecht helende wonden zoals beschadigde mondhoeken
Huidproblemen
Pees, ligament en gewrichtsblessures
Spierblessures en verhoogde spierspanning
Bevordering van herstel na een orthopedische operatie
Rug en nekklachten
Perifere zenuwbeschadigingen


Het gaat dan nota bene om een onderzoek naar wiplash bij mensen (hoezo, peesblesures en paarden ?),
en dan heb je ook nog het lef om te beweren dat "alles evidence based" is.

Maar goed, er zijn al "behoorlijk wat andere onderzoeken" op PubMed. Juist ?
Dan wil ik die nu wel heel graag zien.

il faut d'abord durer


LisaaSophie

Berichten: 622
Geregistreerd: 17-02-13
Woonplaats: Naaldwijk(westland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 18:43

Wat fijn om ervaring te lezen hier! Ook intressante meningen en onderzoeken!
Ik heb ook een pard met een ernstige peesblessure en ga binnenkort beginnen met lasertherapie. Ze heeft het al een tijdje en ik wou pas beginnen na de verhuizing zodat ik dan bij een dierenarts kan blijven.

Ze staat nu in Rucphen (tussen Breda en Roosendaal in), kennen jullie toevallig een goede dierenarts met goede laser die op locatie komt daar?

Trotse eigenaar van Adjuna <3 (Trento b x gribaldi)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15906
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 21:13

BigBen schreef:
janderegelaa schreef:
- Misschien moet je weer eens op Pubmed gaan kijken want er zijn nu al behoorlijk wat onderzoeken waarbij High Power Laser echt bewezen is. Ik zal 1 linkje posten, de rest mag je zelf opzoeken. Dit is een onderzoek bij Whiplash: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3711700/

Kijk, dit vind ik leuk.
Dit ene onderzoek is dus voor jouw genoeg om te claimen dat High Power Laser therapeutisch werkt bij :

janderegelaa schreef:
Hoofdpijn
Peesontsteking (tendinitis)
Verrekking en verstuiking
Tenniselleboog en golferselleboog
RSI / KANS
Carpaal tunnel syndroom (CTS)
Ziekte van de Quervain (peesschedeontsteking bij de duim)
Overbelastingsklachten
Lage rugklachten
Bulging disc en hernia
Slijmbeursontsteking (bursitis)
Gewrichtsontsteking (osteoarthritis)
Iiliotibialis syndroom
Jumpers knie / springersknie
Meniscus klachten
Hielspoor / Fascitis Plantaris
Abcessen
Anaalklierontstekingen
Arthrose
Blaasontsteking
Chronische gingivitis
Stomatitis complex
Fracturen
Geinfecteerde wonden
Hotspots Leggers
Lumbosacrale instabiliteit
Maagdarmklachten
Niesziekte
Oorontsteking
Othematomen
Peesbeschadiging
Spierbeschadiging
Tandvleesontsteking
Trombose vena cava wonden
Nabehandeling bij operaties
Wond- en littekenbehandeling
Slecht helende wonden zoals beschadigde mondhoeken
Huidproblemen
Pees, ligament en gewrichtsblessures
Spierblessures en verhoogde spierspanning
Bevordering van herstel na een orthopedische operatie
Rug en nekklachten
Perifere zenuwbeschadigingen


Het gaat dan nota bene om een onderzoek naar wiplash bij mensen (hoezo, peesblesures en paarden ?),
en dan heb je ook nog het lef om te beweren dat "alles evidence based" is.

Maar goed, er zijn al "behoorlijk wat andere onderzoeken" op PubMed. Juist ?
Dan wil ik die nu wel heel graag zien.


Je moet gewoon zoeken BigBen. Je kunt als zoekterm ook “High Intensity Laser” gebruiken dan vind je meer. Of je komt naar de dag van de fysio want ik hang ze in posterformaat in mijn stand.

En nogmaals, ik kom met plezier bij je langs. Mét laser. Maar op die uitnodiging ga je niet in. Prima, maar ga hier dan niet anoniem dingen lopen roepen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15906
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 21:41

Peetstap schreef:
janderegelaa schreef:
Dit is van alle tegenstanders wel het grootste zwamverhaal dat ik gehoord heb.

Waaruit maak je op dat ik een "tegenstander" zou zijn van deze techniek.
Ben alleen kritisch en onderzoekend naar achtergrond, feiten en fabels.
Ik vind jou niet onderzoekend als je in je eerdere post roept "zonder enig onderzoek". Die zijn er wel en je kunt niet kritisch zijn als je die onderzoeken niet kent.


Citaat:
- Warmtestraling is iets heel anders. Deze lasers werken niet fotothermisch maar fotochemisch

Zeg je hiermee dat jij een laser in handen hebt die alleen optische invloed heeft zonder enige thermische invloed ?
Je kunt de laser inderdaad zo instellen dat hij niet warm wordt.

Citaat:
- De laser op 810nm veroorzaakt Photobiomodulation en dat is evidence based.

de 810nm valt in het infrarood spectrum.
Near-infrared om precies te zijn.

Citaat:
- Misschien moet je weer eens op Pubmed gaan kijken want er zijn nu al behoorlijk wat onderzoeken waarbij High Power Laser echt bewezen is. Ik zal 1 linkje posten, de rest mag je zelf opzoeken. Dit is een onderzoek bij Whiplash: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3711700/

Staan opmerkelijke dingen in deze studie, en het maakt me zorgelijk dat deze techniek zomaar beschikbaar is voor ondeskundige mensen.
Dat is ook niet de bedoeling. Wat vind je opmerkelijk en waarom maak je je er zorgen over?


Citaat:
Ik weet de kosten van productie en buiten dat je er echt naast zit vergeet je de kosten van ontwikkeling. Iets met terugverdienmodel gebaseerd op aantallen die je verwacht te verkopen. Zeker nog nooit van gehoord :D
Zit zelf in de handel, dus ben zeker wel op de hoogte van een verdienmodel.


Net als bij BigBen kom ik graag bij je langs. Mét laser. En een hele hoop uitleg. Een PB aan mij is voldoende. Nemen we er een kop koffie bij en gaan we erover praten.

Raamzicht
Berichten: 1370
Geregistreerd: 11-01-13

Re: peesblesure en high laser therapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 22:11

Dit is toch een discussie forum? Waar online gediscussieerd wordt? Waarom kan dit nou alleen offline met koffie besproken worden?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15906
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 22:20

Raamzicht schreef:
Dit is toch een discussie forum? Waar online gediscussieerd wordt? Waarom kan dit nou alleen offline met koffie besproken worden?

Dat kan wel tot op zekere hoogte maar omdat Peetstap en BigBen blijkbaar iets dieper in deze materie zitten of in ieder geval doen alsof dat zo is en in het geval van BigBen iedere keer alleen maar negatief gereageerd kan worden lijkt me dit een betere oplossing. Alleen lijkt BigBen dat niet aan te durven. Hopelijk Peetstap wel.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 12:04

Citaat:
Ik vind jou niet onderzoekend als je in je eerdere post roept "zonder enig onderzoek". Die zijn er wel en je kunt niet kritisch zijn als je die onderzoeken niet kent.

Dat sloeg op het verdienmodel, niet inhoudelijk op de techniek zelf. ;)
Zonder gedegen en/of onderbouwde achtergrond kun je hierin geen discussie aangaan, en is het feitelijk pietpraat.
Hier is geen sprake van "het voelt goed dus.."

Citaat:
Je kunt de laser inderdaad zo instellen dat hij niet warm wordt.

Bizar, want het door je aangehaalde onderzoek spreekt dit tegen en gerenomeerde DA praktijken ook.
Of je bedoelt wat anders, maar een laser veroorzaakt op en in materialen altijd omzetting naar warmte, das een natuurkundig feit.

Citaat:
Dat is ook niet de bedoeling. Wat vind je opmerkelijk en waarom maak je je er zorgen over?

Ik maak me zorgen omdat dit laser-materiaal , medisch ongekeurd, op dieren wordt gebruikt en vrij in de handel is.
Er is bij mijn weten nog niets bekend over invloed op bv orgaan weefsel, of verdere gevolgen op hersenweefsel, aderen of effecten op bloed.

Citaat:
Net als bij BigBen kom ik graag bij je langs. Mét laser. En een hele hoop uitleg. Een PB aan mij is voldoende. Nemen we er een kop koffie bij en gaan we erover praten.

Het is niet de opzet om 1:1 met je in discussie te gaan, dan had ik wel contact met je gezocht ipv op een forum dit bespreekbaar te maken.
Ik sta zelf niet negatief tov medisch laser gebruik, stel alleen hele grote vraagtekens bij de inzet ervan op bepaalde gebieden (het lijkt wel haarlemmer olie...), de risico's en gevolgschade.

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 12:27

janderegelaa schreef:
Je moet gewoon zoeken BigBen. Je kunt als zoekterm ook “High Intensity Laser” gebruiken dan vind je meer.

Je bent nu echt rond de pot aan het draaien.

Op pubmed staat dat ene onderzoek naar whiplash, maar daar houdt het op.
Moet jij mij eens uitleggen hoe je met dat ene onderzoek naar whiplash bij mensen kunt claimen dat high intensity laser werkt bij een kleine dertig totaal verschillende aandoeningen, inclusief peesblessures bij paarden.

janderegelaa schreef:
En nogmaals, ik kom met plezier bij je langs. Mét laser. Maar op die uitnodiging ga je niet in. Prima, maar ga hier dan niet anoniem dingen lopen roepen.

Wat een nonsens.
Jij komt bij mij langs mét laser.
En dan ?
Ik kan aan dat toestel toch niet 'zien' of het enig therapeutisch effect heeft.
Je kunt net zo goed een koffiezet of een haardroger meebrengen.

il faut d'abord durer

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15906
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 13:01

BigBen schreef:
janderegelaa schreef:
Je moet gewoon zoeken BigBen. Je kunt als zoekterm ook “High Intensity Laser” gebruiken dan vind je meer.

Je bent nu echt rond de pot aan het draaien.

Op pubmed staat dat ene onderzoek naar whiplash, maar daar houdt het op.
Moet jij mij eens uitleggen hoe je met dat ene onderzoek naar whiplash bij mensen kunt claimen dat high intensity laser werkt bij een kleine dertig totaal verschillende aandoeningen, inclusief peesblessures bij paarden.

janderegelaa schreef:
En nogmaals, ik kom met plezier bij je langs. Mét laser. Maar op die uitnodiging ga je niet in. Prima, maar ga hier dan niet anoniem dingen lopen roepen.

Wat een nonsens.
Jij komt bij mij langs mét laser.
En dan ?
Ik kan aan dat toestel toch niet 'zien' of het enig therapeutisch effect heeft.
Je kunt net zo goed een koffiezet of een haardroger meebrengen.


Je zoekt niet eens BigBen. Daarmee diskwalificeer je jezelf in deze discussie. Ik zal een screenshot plaatsen van mijn laptop waar 1 pagina op zichtbaar is met de zoekterm "pubmed high intensity laser".

Afbeelding

Zoals je ziet staat het vol met onderzoeken. Maar als je gewoon te beroerd bent om ze op te zoeken discusseer hier dan ook niet mee.

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 13:26

Het eerste onderzoek op je lijstje was niet geblindeerd.
Het tweede onderzoek was al evenmin geblindeerd.
Het derde onderzoek is hetzelfde als het eerste.
Het vierde onderzoek is opnieuw hetzelfde als het eerste.
Het vijfde onderzoek had geen placebo groep.
Het zesde onderzoek is het al eerder genoemde onderzoek naar whiplash.

Kijk, het is nuttig om pubmed te gebruiken als bron van informatie,
maar je moet de resultaten wel op een behoorlijke manier evalueren.

Uiteindelijk is het heel eenvoudig.
Er is weinig of geen onderzoek gedaan naar high intensity laser therapie,
en er bestaat geen enkel, maar dan ook geen enkel wetenschappelijk bewijs
dat high intensity laser therapie een positief effect heeft bij de behandeling van peesblessures bij paarden.

il faut d'abord durer

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15906
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 13:34

Peetstap schreef:
Citaat:
Ik vind jou niet onderzoekend als je in je eerdere post roept "zonder enig onderzoek". Die zijn er wel en je kunt niet kritisch zijn als je die onderzoeken niet kent.

Dat sloeg op het verdienmodel, niet inhoudelijk op de techniek zelf. ;)
Zonder gedegen en/of onderbouwde achtergrond kun je hierin geen discussie aangaan, en is het feitelijk pietpraat.
Hier is geen sprake van "het voelt goed dus.."

Citaat:
Je kunt de laser inderdaad zo instellen dat hij niet warm wordt.

Bizar, want het door je aangehaalde onderzoek spreekt dit tegen en gerenomeerde DA praktijken ook.
Of je bedoelt wat anders, maar een laser veroorzaakt op en in materialen altijd omzetting naar warmte, das een natuurkundig feit.
Een laser in CW modus wordt warm. als het bij de mens op de huid onaangenaam wordt heeft de onderliggende tissue een graadverhoging van 1 graad. Dat mag gewoon. Oppervlakkige behandelplekken en ontstekingen heb je liever niet dat het warm wordt, dan kun je de laser in pulse mode zetten. Mijn lasers zelfs tot 20.000Hz. Nu heb je geen warmteontwikkeling.

Citaat:
Dat is ook niet de bedoeling. Wat vind je opmerkelijk en waarom maak je je er zorgen over?

Ik maak me zorgen omdat dit laser-materiaal , medisch ongekeurd, op dieren wordt gebruikt en vrij in de handel is.
Er is bij mijn weten nog niets bekend over invloed op bv orgaan weefsel, of verdere gevolgen op hersenweefsel, aderen of effecten op bloed.
Ik weet niet hoe het bij andere leveranciers is maar mijn lasers komen met een keuringsrapport en medische CE. Of bedoel je misschien medisch getest?
Het is fijn dat je zegt "bij mijn weten" want ik heb het idee dat je echt geen flauw idee hebt want een laser doet als jij het vergelijkt met een warmtelamp en denken dat het bedoeld is warmtestraling dieper te krijgen. Als je dat wel zou weten dan zou je hier ook heel anders schrijven.
Hersenweefsel heb ik wel iets moois van: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2214647416300381
Ik heb het pas net gevonden dus maar globaal doorgelezen.


Citaat:
Net als bij BigBen kom ik graag bij je langs. Mét laser. En een hele hoop uitleg. Een PB aan mij is voldoende. Nemen we er een kop koffie bij en gaan we erover praten.

Het is niet de opzet om 1:1 met je in discussie te gaan, dan had ik wel contact met je gezocht ipv op een forum dit bespreekbaar te maken.
Ik sta zelf niet negatief tov medisch laser gebruik, stel alleen hele grote vraagtekens bij de inzet ervan op bepaalde gebieden (het lijkt wel haarlemmer olie...), de risico's en gevolgschade.

De materie is te complex om iemand op een forum als Bokt helemaal te informeren. Daarom hebben de Ja/Nee discussies hier ook geen zin. Ik zou (als ik jou was) al die positieve resultaten en korte behandeltijden in dit topic eens naast elkaar leggen en mezelf dan af vragen of je jezelf niet eerst eens zou moeten verdiepen ipv kritische kanttekeningen te plaatsen.
Laatst bijgewerkt door janderegelaa op 29-10-17 14:02, in het totaal 3 keer bewerkt

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15906
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 13:38

BigBen schreef:
Het eerste onderzoek op je lijstje was niet geblindeerd.
Het tweede onderzoek was al evenmin geblindeerd.
Het derde onderzoek is hetzelfde als het eerste.
Het vierde onderzoek is opnieuw hetzelfde als het eerste.
Het vijfde onderzoek had geen placebo groep.
Het zesde onderzoek is het al eerder genoemde onderzoek naar whiplash.

Kijk, het is nuttig om pubmed te gebruiken als bron van informatie,
maar je moet de resultaten wel op een behoorlijke manier evalueren.

Uiteindelijk is het heel eenvoudig.
Er is weinig of geen onderzoek gedaan naar high intensity laser therapie,
en er bestaat geen enkel, maar dan ook geen enkel wetenschappelijk bewijs
dat high intensity laser therapie een positief effect heeft bij de behandeling van peesblessures bij paarden.

Ik laat je alleen de zoekwoorden zien. De rest moet jezelf doen. De onderzoeken die voldoen aan de norm heb ik er zelf al uitgehaald. Succes!
Tip:zoek op specifieke aandoeningen in combinatie met laser

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 13:43


Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15906
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 13:52

Peetstap schreef:
Voor als je jezelf wat neutraal zou willen inlezen: https://paardenkliniekderaaphorst.nl/be ... -therapie/

vooral linkje onderaan is boeiend.

Ik ken de site Peetstap. En geweldig dat ze ook onderzoek willen doen. Ben wel benieuwd of dat dan een case study wordt of dat er echt een aantal paarden een operatief aangebrachte peesblessure krijgen zoals nu in Gent gedaan wordt. Anders heb je er nog niets aan. Tenminste, voor mensen als BigBen.

P.S. heb je ze al een berichtje gestuurd dat ze een veredelde warmtelamp hebben van 13000 euro ;)

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 14:02

Tja als het een nee/ja , welles / nietes verhaal gaat worden is het een gemiste kans en is het beter
hier niet op in te gaan.

Maar je spreekt jezelf wel steeds tegen, en dat zit me niet lekker.
Citaat:
Een laser in CW modus wordt warm. als het bij de mens op de huid onaangenaam wordt heeft de onderliggende tissue een graadverhoging van 1 graad. Dat mag gewoon. Oppervlakkige behandelplekken en ontstekingen heb je liever niet dat het warm wordt, dan kun je de laser in pulse mode zetten. Mijn lasers zelfs tot 20.000Hz. Nu heb je geen warmteontwikkeling.


En eerder:
Citaat:
- Warmtestraling is iets heel anders. Deze lasers werken niet fotothermisch maar fotochemisch


En dit staat o.a. in aan gehaalde onderzoek toch heel duidelijk:
Group A was treated, once a day, for 5 days, with HPLT- FP3 System®. It’s a class IV laser therapy, which main characteristics are: Pins. = 12,0 Watt ± 10%, power density measured on the skin up to P = 6,5 Watt/cm2 ± 10%, triple wavelength radiations included in the therapeutic window: λ= 780 ÷ 1100 nm, temperature control system, the software checks the emission so that the increase in skin temperature does not exceed 2.5°C. The emission time is between 8 and 40 seconds, the maximum statistical probability for the effect of repolarization (ideal 20 sec.) with transfer of energy between 20 and 30 Joule.

En:
Fotothermisch effect
Naast een chemische respons treedt er ook een thermische respons op. De lokale temperatuur stijging zorgt voor verwijding van de vaten (vasodilatatie) en een verbeterde circulatie. Hierdoor neemt de hoeveelheid zuurstof en nutriënten in het weefsel toe, maar wordt bijvoorbeeld ook lactaat (wat ontstaat bij verzuring van weefsels) sneller uitgewassen. Door deze effecten zullen de cellen zich sneller kunnen herstellen en wordt oedeem sneller afgevoerd.


En hoe je het ook went, draait of keert, gebruikte golflengte valt in het infrarood spectrum.

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15906
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 14:16

Peetstap schreef:
Tja als het een nee/ja , welles / nietes verhaal gaat worden is het een gemiste kans en is het beter
hier niet op in te gaan.

Maar je spreekt jezelf wel steeds tegen, en dat zit me niet lekker.
Citaat:
Een laser in CW modus wordt warm. als het bij de mens op de huid onaangenaam wordt heeft de onderliggende tissue een graadverhoging van 1 graad. Dat mag gewoon. Oppervlakkige behandelplekken en ontstekingen heb je liever niet dat het warm wordt, dan kun je de laser in pulse mode zetten. Mijn lasers zelfs tot 20.000Hz. Nu heb je geen warmteontwikkeling.


En eerder:
Citaat:
- Warmtestraling is iets heel anders. Deze lasers werken niet fotothermisch maar fotochemisch


En dit staat o.a. in aan gehaalde onderzoek toch heel duidelijk:
Group A was treated, once a day, for 5 days, with HPLT- FP3 System®. It’s a class IV laser therapy, which main characteristics are: Pins. = 12,0 Watt ± 10%, power density measured on the skin up to P = 6,5 Watt/cm2 ± 10%, triple wavelength radiations included in the therapeutic window: λ= 780 ÷ 1100 nm, temperature control system, the software checks the emission so that the increase in skin temperature does not exceed 2.5°C. The emission time is between 8 and 40 seconds, the maximum statistical probability for the effect of repolarization (ideal 20 sec.) with transfer of energy between 20 and 30 Joule.

En:
Fotothermisch effect
Naast een chemische respons treedt er ook een thermische respons op. De lokale temperatuur stijging zorgt voor verwijding van de vaten (vasodilatatie) en een verbeterde circulatie. Hierdoor neemt de hoeveelheid zuurstof en nutriënten in het weefsel toe, maar wordt bijvoorbeeld ook lactaat (wat ontstaat bij verzuring van weefsels) sneller uitgewassen. Door deze effecten zullen de cellen zich sneller kunnen herstellen en wordt oedeem sneller afgevoerd.


En hoe je het ook went, draait of keert, gebruikte golflengte valt in het infrarood spectrum.

De gebruikte laser is een FP3 laser en die heeft 3 verschillende golflengtes. Vooral die hogere golflengte zorgt voor het grootste thermische effect.

Waar het in mijn commentaar primair om ging was dat volgens jou de High Power Laser bedoeld is om warmtestraling dieper in het weefsel te krijgen. En daar heb je geen gelijk in. Photobiomodulation is het belangrijkste proces dat je aanzet en daar heb je geen warmte voor nodig. Alleen had je voorheen de Low Level Lasers en die kwamen niet diep omdat ze te weinig vermogen hadden. Met de High Power Laser heb je dat vermogen wel. En ik kan mijn lasers zo instellen dat ik hem minutenlang zonder te bewegen op de huid kan houden. En dan heb je toch resultaat.

Het laatste stukje van jouw post komt niet uit een onderzoek maar van de website van De Raaphorst.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 10:38

Citaat:


Goeie link, met veeeel informatie met ook technische onderzoeken en info.
Ga me komende tijd maar es wat inlezen specifiek gericht op bloedcellen en weefsel.

Voor zover beschikbaar , want veel onderzoek is niet vrij toegangelijk.

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15906
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 12:17

Peetstap schreef:
Citaat:


Goeie link, met veeeel informatie met ook technische onderzoeken en info.
Ga me komende tijd maar es wat inlezen specifiek gericht op bloedcellen en weefsel.

Voor zover beschikbaar , want veel onderzoek is niet vrij toegangelijk.

Mocht je vragen hebben...PB me.

tijger
Berichten: 1441
Geregistreerd: 30-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-11-17 00:36

LisaaSophie schreef:
Wat fijn om ervaring te lezen hier! Ook intressante meningen en onderzoeken!
Ik heb ook een pard met een ernstige peesblessure en ga binnenkort beginnen met lasertherapie. Ze heeft het al een tijdje en ik wou pas beginnen na de verhuizing zodat ik dan bij een dierenarts kan blijven.

Ze staat nu in Rucphen (tussen Breda en Roosendaal in), kennen jullie toevallig een goede dierenarts met goede laser die op locatie komt daar?


Wat naar dat je paard en ernstige peesblessure heeft. Op welke plek zit het? Heel veel sterkte en beterschap voor je paard!

Pluk de dag en geniet van elk moment in het leven!

LisaaSophie

Berichten: 622
Geregistreerd: 17-02-13
Woonplaats: Naaldwijk(westland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 07:16

tijger schreef:
LisaaSophie schreef:
Wat fijn om ervaring te lezen hier! Ook intressante meningen en onderzoeken!
Ik heb ook een pard met een ernstige peesblessure en ga binnenkort beginnen met lasertherapie. Ze heeft het al een tijdje en ik wou pas beginnen na de verhuizing zodat ik dan bij een dierenarts kan blijven.

Ze staat nu in Rucphen (tussen Breda en Roosendaal in), kennen jullie toevallig een goede dierenarts met goede laser die op locatie komt daar?


Wat naar dat je paard en ernstige peesblessure heeft. Op welke plek zit het? Heel veel sterkte en beterschap voor je paard!


Dankjewel! De peeeblesure zit rechtsachter. Bij de aanhechting van de tussenpees bovenin en veder naar beneden bij de kogel het ergste.. ook nog is op twee plaatsen dus, wat het lastiger maakt...

Gaat het met die van jou nog steeds goed nu je wat meer mag doen?

Trotse eigenaar van Adjuna <3 (Trento b x gribaldi)

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 16:08

janderegelaa schreef:
Mocht je vragen hebben...PB me.


Nee hoor, mochten er vragen komen stel ik ze openlijk op dit forum, wellicht in apart topic.

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

tijger
Berichten: 1441
Geregistreerd: 30-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-11-17 17:17

Wat naar dat je paard en ernstige peesblessure heeft. Op welke plek zit het? Heel veel sterkte en beterschap voor je paard![/quote]

Dankjewel! De peeeblesure zit rechtsachter. Bij de aanhechting van de tussenpees bovenin en veder naar beneden bij de kogel het ergste.. ook nog is op twee plaatsen dus, wat het lastiger maakt...

Gaat het met die van jou nog steeds goed nu je wat meer mag doen?[/quote]

Nare plek inderdaad. Bij mijn paard zat hij ook rechts achter en dan ook bovenin. Wat het voor mijn paardje lastige maakte is dat hij in dat zelfde been ook spat heeft dus voor het 1 moet hij veel bewegen en voor het ander moet hij rustig aan en gedoseerd bewegen. Nou komt dat laatste niet helemaal in zijn woordenboek voor.

Op dit moment gaat het heel erg goed met hem. Bij de laatste scan was de dierenarts ontzettend verbaast en moest echt zoeken. eigenlijk niets meer te zien op een heel klein plekje minuscuul littekenweefsel maar dat was echt verwaarloosbaar. Het lastige was alleen dat hij op dat moment nog echt slecht liep en dat terwijl de pees er wonderbaarlijk goed uitzag. We hebben toen een schema op gesteld waarin hij steeds meer mocht bewegen om te kijken of hij dan beter ging lopen. Als dit zo was dan kwam dat slechte lopen voort uit zijn spat die stijf was geworden. En dat is dus ook zo. Je ziet het nu nog steeds een beetje aan zijn loopje als hij vers van stal komt dat hij stijf is en dat hoe langer hij loopt hoe soepeler hij word (wat ook bekend is van spat). dus eigenlijk gaat het met die van mij weer heel erg goed. :D

Pluk de dag en geniet van elk moment in het leven!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15906
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 17:30

Peetstap schreef:
janderegelaa schreef:
Mocht je vragen hebben...PB me.


Nee hoor, mochten er vragen komen stel ik ze openlijk op dit forum, wellicht in apart topic.

Je hebt gelijk, je kunt het inderdaad beter vragen aan mensen die het snappen.

Raamzicht
Berichten: 1370
Geregistreerd: 11-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 18:11

janderegelaa schreef:
Peetstap schreef:


Nee hoor, mochten er vragen komen stel ik ze openlijk op dit forum, wellicht in apart topic.

Je hebt gelijk, je kunt het inderdaad beter vragen aan mensen die het snappen.


Waarom moet dat nou weer zo?

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: peesblesure en high laser therapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 18:19

Kunnen jullie deze uiterst onaangename discussie in een apart topic gaan voeren? Jullie zijn zo verschrikkelijk vervelend bezig!

Always be yourself
Unless you could be a unicorn
Then always be a unicorn


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bo_Y, Eline_S_S, henshem, Kirrietje, MyWishMax, Nancy01, ogidni, paardnmeisje, sandra1312, SUSANNEx, wiifke en 92 bezoekers