Bloedonderzoek voor pijn aan achterhand/heupen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Vitalie
Berichten: 15
Geregistreerd: 26-10-14

Bloedonderzoek voor pijn aan achterhand/heupen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-17 08:49

Hi!

Ik ben op aanraden van een vriendin gisteren met mijn paard bij WDV in Londerzeel geweest.
Dit is een dierenarts die zich (ook) richt op homeopathie en actupunctuur.
Aanleiding hiervan was dat mijn paard al 7 weken op rust staat met last aan de kogel achteraan en heupen. Hij loopt als een oudje van 35 en is er 8. Hij kreeg van een andere dierenarts zware ontstekingsremmers (N*aproxen) maar die hebben het probleem niet verholpen. En drie weken stalrust, wat het in mijn ogen enkel erger maakte, dus na 2 weken buiten gegooid op de wei.

Na een bloedafname heeft WDV een spuit gezet en me supplementen meegegeven met de mededeling dat ik over een maand nog eens moest terugkomen. Nu heb ik geen idéé wat er in die supplementen zit en dat verontrust me een beetje? Ik kreeg wel een uitleg maar die ben je na een dag al half vergeten natuurlijk :? Ik heb momenteel niet echt een goede "standaard" dierenarts om een 2de opinie te vragen.

En is het op zich logisch dat hij nog niks aan de pijnlijke heupen deed? Volgens hem was het paard te zwak momenteel. Paard mag wel gewoon stappen (onder zadel)...
Dit zijn z'n afwijkende bloedwaarden, de goede waarden tussen haajes.

HCT: 28.2% (30.0-47.0)
HGB: 10.6 g/dl (10.7-16.5)
MONO: 0.19 x10^9/L (0.20-0.60)
MPV: 4.9 fL (5.6-10.4)
CA: 2.52 mmo/L (2.60-3.22)
MCV: 41.9 (41.1-52.4)

Wat is jullie mening? Shoot :)


Anoniem

Re: Bloedonderzoek voor pijn aan achterhand/heupen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 13:24

Misschien nog even hem opbellen of mailen met de vraag over de supplementen. Lijkt me idd wel fijn om te weten wat je geeft.
Maar een paard met pijn in de heupen belasten vind ik wel een vreemd advies...

Maghreb

Berichten: 171
Geregistreerd: 14-12-11

Re: Bloedonderzoek voor pijn aan achterhand/heupen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 14:16

Goed dat je kritisch bent over de supplementen en over de behandeling. Uit eigen ervaring weet ik dat dierenartsen soms niet genoeg onderzoeken en te snel een conclusie trekken. Vooral nog eens na vragen wat erin zit en hoe dit de problemen gaat aanpakken.

Zijn ook foto's gemaakt van de kogel en heup? Misschien laten de foto's meer zien, bijvoorbeeld of hij artrose heeft in zijn gewrichten.

Vitalie
Berichten: 15
Geregistreerd: 26-10-14

Re: Bloedonderzoek voor pijn aan achterhand/heupen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-17 14:20

Foto's zijn er niet genomen. Ik vond ook dat we er snel buiten stonden met een factuur van 250EUR voor een bloedafname en supplementen waarvan we dus niet weten wat erin zin...
En dat gaan we ook niet weten want wilt hij blijkbaar niet zeggen (en dan nog kunnen ze je alles wijsmaken)

Alle ervaringen ermee zijn positief, maar ik ben een beetje een controlefreak.
En nu kan ik dus ook niks meer bijvoeren, want wie weet werkt dat mekaar tegen of….

Anoniem

Re: Bloedonderzoek voor pijn aan achterhand/heupen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 14:27

Mmm dat vind ik wel vreemd hoor, klinkt imo als oplichterij :=
Ik zou toch nog eens naar een andere kliniek gaan, gewoon een reguliere. Omdat je ook nog niet weet wat het is en hij (wat ik begrijp) nog niet beter loopt.
Weet je ook waardoor het komt? Is hij gevallen ofzo?

Vitalie
Berichten: 15
Geregistreerd: 26-10-14

Re: Bloedonderzoek voor pijn aan achterhand/heupen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-17 14:48

Neen geen idee hoe het komt. Hij had ineens een warme kogel en stond mank.
Daar valt nu niks meer aan te zien, hij heeft meer last nu van de heupen en slechte algemene gezondheid. Toen ik hem op een dag uit stal haalde zakte hij gewoon zo door z'n achterhand. Voor het stilstaan was hij wél goed in vorm, voorwaarts, glanzend. Nu is het net een opaatje.
Een reguliere kliniek ga ik nu niet doen, wel even afwachten wat die supplementen doen en dan kan ik nog altijd voor een andere aanpak gaan.

har166

Berichten: 2031
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Re: Bloedonderzoek voor pijn aan achterhand/heupen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 15:05

Ik zou het toch echt beide op de foto laten zetten. Als bloedonderzoek niets bijzonders/specifieks aangeeft dan kun je wel allemaal poeders en supplementen gaan aanschaffen maar dat neemt de oorzaak niet weg. Ik zou toch verder gaan zoeken naar de oorzaak, beetje vreemde actie van de dierenarts.

I can please only one person a day, today is not your day and tomorrow does not look good either.

Maghreb

Berichten: 171
Geregistreerd: 14-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 15:22

Wat een vervelende situatie voor jullie :(:) Het lijkt me in elk geval een goede zet dat je paard nu weer buiten staat.

Wat heeft de arts je verteld over de bloeduitslag? Alle lage waarden in het lijstje dat je liet zien hebben, als ik het goed zie te maken met de rode bloedcellen. Duidt dit volgens hem op bloedarmoede of cushing? Heeft hij wormen?

Begrijpelijk dat je eerst dit wil proberen. Je zou binnen twee a drie weken al verbetering moeten zien.
Mocht je erg twijfelen over het supplement, dan zou je ook de bloeduitslag kunnen bespreken met een dierenartspraktijk. Je zou hun ook kunnen vragen of ze dit supplement kennen en of zij je er meer over kunnen vertellen.

Als er na twee tot drie weken geen verbetering te zien is, zou ik toch ook naar een reguliere kliniek gaan en foto's laten maken. Met het bloedonderzoek heb je helaas nog geen volledige informatie, waardoor het kan zijn dat het supplement geen/weinig effect heeft.

Om het nog moeilijker te maken, de pijn in de heupen kan ook komen door pijn ergens anders in het lichaam...

Ibbel

Berichten: 48928
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 15:29

Ik heb ernstig het gevoel dat je op z'n zachts gezegd een oor bent aangenaaid. Je hebt ongeveer 50 euro betaald voor een consult plus bloedafname, en 200 euro voor een supplement waarvan je niet weet wat er in zit, en waarvan de arts niet wil zeggen wat er in zit, plus je hebt geen duidelijk diagnose.

En dan zeg je zelf dat je niet verder wilt zoeken. Is dat nou gewoon je hoofd in het zand steken en hopen op het wonder dat het supplement een onbekende miracle cure is?

Wat klopt er niet aan dit plaatje?

Overigens is het enige aan het bloedbeeld at mij echt zorgen zou baren de lage Ca. Dat is echt link. Ca ligt niet voor niets tussen hele nauwe grenzen. Te weinig betekent een verstoring van de zenuwgeleiding. Dat heeft effect op de spieren inclusief de hartspier

nien81
Berichten: 56
Geregistreerd: 02-09-10

Re: Bloedonderzoek voor pijn aan achterhand/heupen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 15:52

Van waar ben je?
Ik heb misschien een contact van een zeer kundige, duidelijke dierenarts (hij windt er geen doekjes om, dus daar moet je natuurlijk ook tegen kunnen)

Eerlijk gezegd zou ik eerst een duidelijke diagnose wensen, alvorens mysterieuze supplementen toe te dienen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 17:57

Ibbel schreef:
Ik heb ernstig het gevoel dat je op z'n zachts gezegd een oor bent aangenaaid. Je hebt ongeveer 50 euro betaald voor een consult plus bloedafname, en 200 euro voor een supplement waarvan je niet weet wat er in zit, en waarvan de arts niet wil zeggen wat er in zit, plus je hebt geen duidelijk diagnose.

En dan zeg je zelf dat je niet verder wilt zoeken. Is dat nou gewoon je hoofd in het zand steken en hopen op het wonder dat het supplement een onbekende miracle cure is?

Wat klopt er niet aan dit plaatje?

Overigens is het enige aan het bloedbeeld at mij echt zorgen zou baren de lage Ca. Dat is echt link. Ca ligt niet voor niets tussen hele nauwe grenzen. Te weinig betekent een verstoring van de zenuwgeleiding. Dat heeft effect op de spieren inclusief de hartspier

Kan dat laatste vrij vertaald worden naar neurologische problemen zoals ataxie bijv?

Vitalie
Berichten: 15
Geregistreerd: 26-10-14

Re: Bloedonderzoek voor pijn aan achterhand/heupen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-17 21:29

Ik steek zeker m'n hoofd niet in het zand, ik weet gewoon niet meer wie geloven.

Dit is de 3de dierenarts die ik hiervoor consulteer. Volgens dierenarts 1 was het enkel een overbelasting door zijn bouw. Hij kreeg een ontstekingsremmer ingespoten en wat acupunctuurpunten werden behandeld. Dit is 2x gebeurd op 4 maanden.
Tweede dierenarts zag enkel de gezwollen kogel en volgens hem was bloed nemen niet nodig en hij gaf zware ontstekingsremmers, zalf en de mededeling dat hij wel eens een foto kwam nemen als het niet beterde.

Intussen ging het paard dus achteruit, zakte door zijn achterhand en verloor zichtbaar spieren en gewicht.

De derde waar ik nu geweest ben is inderdaad 'geen reguliere' maar wel degelijk een officiële dierenarts die al veel positieve resultaten heeft behaald. Volgens hem moest eerst het bloed in orde voor hij verder kon, vandaar de supplementen. De tekorten kwamen voort uit een ontsteking waardoor het lichaam de calcium niet zou opnemen.

Verder is volgens mij de enige manier om erachter te komen wat het supplement is om het te laten ontleden in een labo...

Ik kijk het max twee weken aan en als het niet verbeterd ga ik ermee naar de kliniek in Gent denk ik

Koper

Berichten: 30089
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 21:35

En een dierenarts die is onderlegd in acupunctuur heeft niet als aller-allereerste de Bai Hui van je paard gepakt? Merkwaardig...

Iemand die geen deugdelijk en duidelijk verhaal heeft en die ook niet wil/kan melden wat voor supplementen je nou ook alweer mee hebt gekregen (waarom staat dat nergens op papier?) zou ik niet verder mee in zee gaan. De supplementen zou ik ook niet durven geven. Éérst weten wat het is en wat het doet.

Eigenlijk komt het nu op mij over dat geen van de drie veeartsen weet wat er is met je paard.
Laatst bijgewerkt door Koper op 14-07-17 21:41, in het totaal 1 keer bewerkt

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Vala

Berichten: 6728
Geregistreerd: 31-05-05
Woonplaats: Werkendam

Re: Bloedonderzoek voor pijn aan achterhand/heupen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 21:39

Je kan die dierenarts toch even bellen wat je nu precies mee hebt gekregen en vragen of je zijn bevindingen via de mail kan krijgen? Voordat er allerlei conclusies getrokken worden?

Anoniem

Re: Bloedonderzoek voor pijn aan achterhand/heupen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 21:53

Als je morgen naar je paard gaat, doe eens wat testjes met hem. Ga naast hem staan en trek hem rustig aan de staart. Als hij tegen gaat hangen is het goed, kun je hem omtrekken, is er wellicht iets neurologisch. Daarnaast, draai je paard eens rustig maar krap om de achterhand. Kijk daarbij of hij zijn achterbenen verplaatst of laat staan. Als hij ze laat staan kan dat ook wijzen op neurologische problemen.

Vitalie
Berichten: 15
Geregistreerd: 26-10-14

Re: Bloedonderzoek voor pijn aan achterhand/heupen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-17 22:17

Staart trekken deed ik al regelmatig en hij gaat inderdaad serieus tegenhangen. Stalgenote die osteopathie heeft gedaan had dit ook al nagekeken.

Vitalie
Berichten: 15
Geregistreerd: 26-10-14

Re: Bloedonderzoek voor pijn aan achterhand/heupen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-17 22:21

@koper, klopt inderdaad, ik vind het ook niet oké dat ik nu niet weet wat hij krijgt. Dat wist ik op voorhand natuurlijk niet dat het zo zou zijn, en op het moment zelf was er teveel info en heb ik dit laten passeren.

Hoe dom seg en nu ben ik er natuurlijk niet gerust in. Niet dat ik echt vrees dat het rommel is, gewoon de onwetendheid...

Koper

Berichten: 30089
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 22:28

Precies. Wie weet werkt 't supplement supergoed. Maar niet weten wat je je paard geeft... zou ik ook niet zomaar doen. Zeker niet als twee veeartsen al dingen hebben geprobeerd die niet werkten.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

scrabbel

Berichten: 931
Geregistreerd: 25-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 22:33

Zit er helemaal geen etiket op waar iets op vermeld staan?

Teach me how to fight and I will show you how to win :)

Vitalie
Berichten: 15
Geregistreerd: 26-10-14

Re: Bloedonderzoek voor pijn aan achterhand/heupen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-17 22:36

Nee niks, enkel de naam van de kliniek, een batch nummer en de toediening.

genja
Berichten: 3937
Geregistreerd: 12-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 22:40

Staat er helemaal niks op de pot met supplementen? Geen etiket of wat dan ook? dan zou ik gewoon mailen dat je wilt weten wat erin zit omdat je graag weet wat je in je paard stopt.
Als er wel iets sop staat kan jr hier een foto plaatsten wie weet kan iemand het verduidelijken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 22:54

Vitalie schreef:
Staart trekken deed ik al regelmatig en hij gaat inderdaad serieus tegenhangen. Stalgenote die osteopathie heeft gedaan had dit ook al nagekeken.

Ah ok, dat is redelijk ok.

Vitalie
Berichten: 15
Geregistreerd: 26-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-17 09:28

Update: We zijn intussen in Merelbeke in de kliniek geweest, want de pijn verminderde niet.
Paar ging er wel beter uitzien na het innemen van de fameuze supplementen.

De diagnose van Merelbeke;

De slechte heupbeweging kwam voort uit de pijn in zijn kogel en zijn hals
Na echo, Rx en gericht verdoven zijn we uitgekomen op een ontsteking van de slijmbeurs achter het straalbeen;
Er werd ook een echo van zijn hals genomen omdat zijn hals aan de ene kant veel buigzamer was dan de andere kant.
Daar zien ze een verbreding dus ook een ontsteking tussen de wervels; die zal geïnfiltreerd worden.

Het enige wat ze nog voorstelden was een MRI van de voet, om verdere letsels uit te sluiten, maar hij moet sowieso rusten.
Dus dat gaan we voorlopig niet doen (kost van 1200EUR extra).
Vanavond gaan we hem ophalen, maar eerst nog een paddock zoeken want in de weide doet hij te wild.

Steppe

Berichten: 2793
Geregistreerd: 15-11-05

Re: Bloedonderzoek voor pijn aan achterhand/heupen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 09:48

Ik wilde net reageren is je paard niet aan het compenseren in het bekken door de pijn aan zijn been en lees de bevindingen van Merelbeke.
Zit er ook vocht tussen de hals wervels

Vitalie
Berichten: 15
Geregistreerd: 26-10-14

Re: Bloedonderzoek voor pijn aan achterhand/heupen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-17 09:49

Ja er zit dacht ik ook vocht want ze zagen duidelijk een verbreding tussen de wervels; Ze waren heel snel aan de telefoon met hun uitleg; Ik vraag het straks allemaal nog eens na en krijg dan ook het verslag.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: aniekjee7, Fleuribelle, germie, Knolselder, Mowgli4, Xandyandme, XladyX en 23 bezoekers