onregelmatig? netjes lopen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
moonfish13
Berichten: 18227
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 02:09

Ts, hoelang rijd/verzorg je al?
Ik heb het idee dat je niet echt toe bent aan een paard aan huis.
Persoonlijk denk ik dat een pensionstal beter is als het gaat om het hebben van stalgenoten, deze kreupelheid had niemand je zomaar mee door laten rijden.
Daar had echt iemand wat van gezegd.
Het niet herkennen van kreupelheden kan je een paard onherstelbaar mee kapot maken, doorrijden met een peesblessure kan je echt je paard kosten.
En eerlijk gezegd vind ik kreupelheden kunnen zien wel echt een vereiste om zonder stalgenoten te staan.
Dat je de kreupelheid herkent, maar bijvoorbeeld niet ziet welk been heb je dierenartsen voor, dat is een kwestie van de juiste hulp inschakelen.
Maar je moet mijn inziens in dit geval wel kunnen zien en voelen dat je paard niet goed loopt, kan je dat niet is het in ieder geval tijd voor goed les en begeleiding.
Ik hoop echt dat dat ook gaat gebeuren en dat je je paard inderdaad goed na laat kijken door een dierenarts.
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 06-07-17 02:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Re: onregelmatig? netjes lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 02:23

Ik heb zo'n vermoeden dat dit paard al gigantisch lang zo loopt, en dat de kreupelheid daardoor "normaal" was geworden. Praat het niet goed, dan nog zou je het moeten voelen, maar wel te begrijpen. En hoeveel amazones kunnen nou zeggen wanneer welk achterbeen wordt opgetild? Dat is bij ons stap 1, en kom zoveel mensen tegen die jarenlang les hebben gehad die geen idee hebben.

TS, super dat je het zo oppakt! Ik denk dat je de DA beter nu kunt laten komen, als hij rust voorschrijft heb je meteen al een week rust ingepland staan. Daarbij is het vermoed ik niet iets wat zich met een weekje rust oplost, dus als het al verbeterd zal die verbetering ook snel weer terugvallen als je verder niks hebt veranderd.

DA of osteopaat.... Ik neig zelf naar een goede osteopaat, eerlijk gezegd, maar die keuze is aan jou.

jetwii
Berichten: 1285
Geregistreerd: 23-08-06

Re: onregelmatig? netjes lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 03:36

super hoe je dit opgepakt hebt en hoop dat het meevalt

vickyP
Berichten: 341
Geregistreerd: 05-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-17 07:20

Jammer van enkele reacties dat ik het niet waard ben om een paard aan huis te hebben en ik beter op een pension zou moeten staan... wij zij juist verhuisd net om nog dichter bij onze paarden te zijn en ze ALLES te kunnen geven wat ze moeten hebben. Jullie hebben geen idee van hou fijn ze het hier hebben! Wij hebben overigens net onze bouwvergunning binnen om alles nog knapper en leuker te maken. Ok, ik geef toe dat onze kennis van hoe een paard loopt niet goed zit en daar sluit ik me bij aan dat dit bijgeschaafd kan worden. Maar ho... wie rijdt er met een auto en moet mama of papa bellen als er een rood lampje gaat branden en je in panne staat?? Er brandde nu eenmaal geen rood lampje op mijn paard... en dus niet opgemerkt. Hij is dan ook niet plotseling zo beginnen lopen en dus bij deze nogmaals niet opgemerkt. De de commentaar dat ik het had moeten voelen doet me pijn. Dit had ik niet gewild. Liefs.

Luca03

Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

Re: onregelmatig? netjes lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 07:50

Lieve lieve TS, je doet wat je kan voor je paard en je vraagt hulp. Dat is dan al heel veel, maar je doet ook effectief iets met de tips, super! Niet iedereen kan alles weten over paarden en als je paard al heel lang zo loopt is het wel normaal dat je het niet echt hebt opgemerkt. Fouten zijn er om uit te leren toch? Laat je niet neerhalen door de negatieve reacties he! Laat na je vakantie de DA naar je paard kijken, haal er een osteopaat bij want ik denk dat je paardje ook redelijk vast zit en neem goede les. Dan kom je al ver! Succes!

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 08:08

Rindin schreef:
Oef, daar is nogal wat te zien...

Meermaals is RA genoemd, daar is hij gewoon kreupel, maar dat is lang niet alles. LV is ook twijfelachtig, al zou dat heel goed door compensatie van RA kunnen komen.
In galop is ook heel duidelijk en flink probleem te zien; hij beweegt helemaal niet in zijn rug. De rug zou bij iedere sprong iets bol en hol moeten worden, dat gebeurt 0,0.

Dringend advies, TS. Vraag de dierenarts (kliniek) om een kreupelheidsonderzoek. Mocht daar niks uitkomen, laat hem dan onderzoeken en behandelen door een fysio. Daar is hij heel hard aan toe.

Mocht er wel iets uit het kreupelheidsonderzoek komen, laat hem dan alsnog door een fysio behandelen, want hij heeft meer problemen dan alleen een kreupelheid.

Heel veel succes!


Ik ga hier in mee..na het zien van de longe filmpjes kreeg ik juist het idee dat hij pijn heeft aan zijn voorbeen {en} en dat compenseert met zijn rug wegdrukken en achter ontlasten.

Ik zou je ook een kreupelheidsonderzoek aan willen raden en inderdaad daarna een fysio/ osteo en afhankelijk wat daar uit komt als hij weer goed is even verder kijken wat mogelijk is qua training.

En daarnaast vind ik het ook top dat je dit uberhaupt durft te plaatsen en hulp zoekt. :)

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 08:12

Paard loopt niet goed op de rechterhand. In het algemeen zijn zijn passen wat kort.
Maar verder ziet hij er best vrolijk uit, oortjes gaan zowat in alle richtingen. Hij ziet er echt niet uit alsof hij pijn heeft. De gekke sprongen in galop doet hij enkel aan de longe, dus dat kan gewoon onervarenheid en gebrek aan balans zijn.
Best laten kijken door een ervaren paardenDA, dus iemand die niet enkel naar het medische kijkt maar ook naar de manier waarop je met je paard werkt.
Eens het uitgeklaard is was er aan de hand is, zou ik af en toe een goede instructeur laten komen om jullie in de goede richting te houden.
TS, trek je de negatieve reacties niet aan. Een poosje geleden was er een topic van iemand die een aard toch gekocht had, ondanks het feit dat hij op de RX'en afgekeurd was. Dat paard liep vele malen slechter dan jouw paard, oren achteruit en zogauw hij de kans kreeg stopte hij. En dan een heleboel reacties 'Ooh, dat gaat al héél goed.' :?

Rindin

Berichten: 4301
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 08:20

Sclimpre schreef:
Paard loopt niet goed op de rechterhand. In het algemeen zijn zijn passen wat kort.
Maar verder ziet hij er best vrolijk uit, oortjes gaan zowat in alle richtingen. Hij ziet er echt niet uit alsof hij pijn heeft. De gekke sprongen in galop doet hij enkel aan de longe, dus dat kan gewoon onervarenheid en gebrek aan balans zijn.
Best laten kijken door een ervaren paardenDA, dus iemand die niet enkel naar het medische kijkt maar ook naar de manier waarop je met je paard werkt.
Eens het uitgeklaard is was er aan de hand is, zou ik af en toe een goede instructeur laten komen om jullie in de goede richting te houden.
TS, trek je de negatieve reacties niet aan. Een poosje geleden was er een topic van iemand die een aard toch gekocht had, ondanks het feit dat hij op de RX'en afgekeurd was. Dat paard liep vele malen slechter dan jouw paard, oren achteruit en zogauw hij de kans kreeg stopte hij. En dan een heleboel reacties 'Ooh, dat gaat al héél goed.' :?


Dat een paard z'n oren beweegt, betekent niet dat hij geen pijn heeft. Je wilt niet weten hoe hard die dieren voor zichzelf zijn! Dit paard heeft, hoe hard om misschien te zeggen ook, echt wel pijn.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 08:33

Hard voor zichzelf bij dieren, daar geloof ik niet in. Een paard gaat zich niet vrolijker voordoen voor een filmpje. Faken is een mensen-ding
Wat ik wel geloof is dat paarden in stress-situaties ondanks pijn of ongemak alles gaan geven, en dat een kreupel paard soms opeens perfect regelmatig wordt. Maar hier is hij niet in een stress-situatie, dus ik ga ervan uit dat je zijn lichaamstaal mag 'geloven'.

karijn

Berichten: 5400
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: onregelmatig? netjes lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 08:41

De discussie of een dier hard is voor zichzelf of niet, is hier niet van belang. TS heeft om advies gevraagd, die neemt ze aan.
TS, wacht niet te lang met hulptroepen inschakelen.

EmptyWords

Berichten: 10573
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: onregelmatig? netjes lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 08:48

Iedereen moet leren. Je hoort iets, zet het hier neer en met alle.antwoorden kun je zelf nog eren keer naar je filmpjes kijken en dan ga je het vanzelf zien.

Aan de jonge lijkt hij wat beter te lopen. Ik vind jouw plan om hem een week rust te geven en dan een dierenarts helemaal goed. Braag de da maar de hemd van zn lijf.

Post je hier ook een update?

Babootje

Berichten: 26216
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 08:55

RA is inderdaad kreupel, maar beide voorbenen ook. Kan zomaar zijn dat als je gaat uitverdoven alle 4 de benen kreupel zijn. Je kan zien dat als het paard uit galop valt zijn beweging wel ruimer zou kunnen, maar hij loopt erg erg kort. Er is denk ik heel wat mis. Je paard heeft zo te zien heel wat pijn. Zal me niet verbazen als dit een HKO klasse 4 of 5 is.
TS ik zou niet je paard eerst rust op de wei geven en dan de DA inroepen. De DA kan hem beter nu zien (zoals hij is en niet als hij eerst rust heeft gehad).

Ik vind het wel +:)+ dat je dit op bokt zet en advies vraagt. Nu nog de DA inschakelen.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 09:04

Ik zou ook direct een DA inroepen na het zien van de filmpjes los.

Voor TS, ja het kan best niet leuk zijn als mensen zeggen dat je dit had moeten voelen.
Want puntje bij paaltje is dat ook gewoon zo. En inderdaad extra als ze aan huis staan.
Die mooie verbouwing hebben ze niets aan.
Dit had je ook kunnen ondervangen door wekelijks les te nemen.
Dat raad ik je dan ook echt aan.
Dan leer je het te gaan voelen, maar voordat het zover is kan deze persoon zien als het fout gaat.
En ja een instructeur geeft dat zeker aan. En dan kan er eerder ingegrepen worden.
Dat jij je best doet geloof ik direct, dat je van hem houd al helemaal, maar soms is dat niet genoeg als je zelf expertise mist en moet je zorgen dat die vaker aan huis is.

Rizette
Berichten: 4336
Geregistreerd: 11-06-09

Re: onregelmatig? netjes lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 09:11

De week rust gaat dit niet oplossen, hooguit een beetje verbloemen maar daar heb je niets aan want je wilt weten wat er is en je paard laat het nu overduidelijk zien. Ik weet niet hoe lang dit al speelt maar ik zou dit zelf echt geen week aanzien kan er geen reden voor bedenken.

vickyP
Berichten: 341
Geregistreerd: 05-10-08

Re: onregelmatig? netjes lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-17 09:13

Misschien heeft het wel als reden dat we nu gewoon zaterdag op vakantie vertrekken en de da niet meer kan komen ze snel..

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: onregelmatig? netjes lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 09:20

Het is donderdag, slechte dierenarts die nu niet kan komen.

cobiie

Berichten: 7302
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 09:20

Ts is zelf komende week op vakantie dacht ik te lezen, dus vandaar dat de da na die week komt.

Paard loopt waarschijnlijk minimaal al maanden zo, die gaat dan echt niet opeens dood door een weekje in de wei te staan. Beter gaat die daar ook niet van worden.

Ts, zorg dat wanneer het paard straks weer gezond is je regelmatig les volgt bij iemand met veel verstand van paarden (dus niet een buurmeisje wat in de gevorderde les op de manege rijdt) zodat die je kan ondersteunen in meerdere aspecten rondom paarden houden.

Wanneer is voor het laatst de tanden en zadel nagekeken? Zou dit ook gelijk even meenemen, dan kan je hopelijk snel weer genieten van je paardje onder het zadel.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 09:25

Probleem is dat het als ruiter moeilijk is te voelen dat je paard niet rad is zonder referentiekader. Als je nooit een ander paard rijdt dan je eigen, ben je zo gewend aan de wijze van bewegen van dat paard dat je een geleidelijke verslechtering vaak niet opmerkt. Dit is, denk ik, een probleem voor veel mensen met 1 eigen paard, zeker als je die aan huis hebt staan.
Het zou voor TS een eye-opener kunnen zijn om eens te rijden op een goed getraind, gezond bewegend paard. Dan pas voelt ze hoe takt, balans en ontspanning aanvoelen en weet ze waar ze uiteindelijk met haar eigen paard (indien weer gezond) naartoe moet werken, met hulp van een goede instructeur.
Maar eerst dus die dierenarts - fijn dat die komt TS. Ik denk dat iedereen hier wel benieuwd is wat daar uit zal komen. Hopelijk iets dat met de juiste behandeling en revalidatie te herstellen is. Veel succes en sterkte TS, ik hoop dat het goed gaat komen!

Babootje

Berichten: 26216
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 09:32

vickyP schreef:
Misschien heeft het wel als reden dat we nu gewoon zaterdag op vakantie vertrekken en de da niet meer kan komen ze snel..


Dan kan ik me voorstellen dat het niet meer lukt.
Ik zou ipv de DA laten komen, je paard opladen en naar een goed bekend staande kliniek gaan, waar gelijk foto's en/of scan gemaakt kunnen worden. Ik ga ervan uit (na het zien van de beelden) dat dit nodig is.

Ps ik kan me ook voorstellen dat je het niet hebt gemerkt. Het is moeilijk voelen als je geen referentiekader hebt en mogelijk heeft je paard bij jou altijd al "zo gelopen". Als je dan je paard bij huis hebt staan, is er ook niemand die je erop kan wijzen. Gelukkig ben je bereid om ervan te leren.

Odysseus

Berichten: 22473
Geregistreerd: 15-06-07

Re: onregelmatig? netjes lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 09:34

Wat goed van jou dat je dit topic durft te openen vickyP.

Ik hoor dat je Belgisch bent :D Ik zou je zeker adviseren dan naar Tom Mariën te gaan. Een van de beste klinieken/dierenartsen in België. Uiteindelijk is naar de kliniek gaan vaak goedkoper dan je dierenarts te laten komen, en daar hebben ze ook meteen alles bij de hand voor verder onderzoek.
Succes, hou je ons op de hoogte? :)

Goof

Berichten: 28760
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 09:36

vickyP schreef:
Misschien heeft het wel als reden dat we nu gewoon zaterdag op vakantie vertrekken en de da niet meer kan komen ze snel..


Helemaal goed hoor TS. Lekker op de wei als je op vakantie bent en daarna verder kijken.
Goed dat je je inzet voor je paard. Succes, houd je ons op de hoogte? Ik ben heel benieuwd.

Fortitude

Berichten: 3085
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 09:42

Goof schreef:
Oh jeetje ts. Ik vind je paard echt heel slecht. Zoals gezegd rechtsachter. Ik schrik er eigenlijk van dat jij de indruk had dat hij zo braaf en netjes zijn rondje liep terwijl hij gewoon echt niet goed is. Je hebt dit kennelijk totaal niet gezien zelf.

Precies dat.

Ik had gisteren nog dat paard opgeladen richting de kliniek voor foto's.

Als je zo weinig kennis hebt van paarden, waarom dan niet zorgen dat er regelmatig iemand in de buurt is die die kennis wel heeft? Desnoods een kundige instructrice, waar het hier ook duidelijk aan ontbreekt. Jammer.

Wel goed van je dat je dit hier hebt geplaatst en nu actie onderneemt! Daar kunnen ook nog veel mensen wat van leren.

secricible

Berichten: 25694
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: onregelmatig? netjes lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 09:57

Na dit filmpje zeg ik ook meteen: arts erbij. Dit is geen teugelkreupelheid die je rijtechnisch op kan lossen, hier is veel meer gaande. Goed laten uitzoeken en dan met goede begeleiding oppakken als de problemen zijn opgelost.
Goed dat je hier zo open en eerlijk hebt gepost, hopelijk is dit snel opgelost!

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 09:58

Jeetje kom op zeg! Iedereen kan ook overdrijven hier zeg.
Paard gaat niet dood of zo en loopt al maanden op deze manier.
Het is geen spoedgeval en TS gaat lekker op vakantie. Van een weekje in de wei zal het dier echt niet veel slechter worden.
In elk geval wordt er na de vakantie actie ondernomen : top!

Rizette
Berichten: 4336
Geregistreerd: 11-06-09

Re: onregelmatig? netjes lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 10:11

Het gaat er ook niet beter van lopen en als TS nu al 1 nacht niet slaapt als ze hoort dat haar paard niet goed loopt dan is het denk ik beter te weten wat er aan de hand is als een week op vakantie gaan terwijl je niets kunt doen en hoe lang het paard al zo loopt weet niemand hier. Want het is TS nooit opgevallen dat het kreupel was dus kan wel bij aankoop zo zijn geweest maar kan ook 14 dagen zo zijn. Ik zou het ook niet leuk vinden als ik het paard moest verzorgen wat kreupel is en niet bekend is wat er is en die persoon gaat op vakantie.