onregelmatig? netjes lopen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
vickyP
Berichten: 341
Geregistreerd: 05-10-08

onregelmatig? netjes lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-17 10:06

Enkele filmpjes van een paard dat ik vind dat dit wel netjes en rustig liep...
tot gisteren mij iemand heel eerlijk vertelde dat dit helemaal niet netjes was en er een heleboel 'mis' aan zag, aan mij paard.
(voor alle duidelijkheid: ik aprecieer hééééél erg de eerlijkheid !!!!)

Nu heb ik er heel de nacht van wakker gelegen dat er dus wel degelijk iets 'mis' mee is en ik wil héél graag dat dit niet zo is.

Graag even jullie mening... en dit mag echt alles zijn... van rijtechnisch, tot kreupel lopen, vast zitten van rug... etc...

Ik ben wel een recreatief ruiter en doe dus absoluut niet aan wedstrijden mee. Ook helemaal niet mijn ambitie en dus lekker wat rondhobbelen is ons tijdverdrijf.

Toch vind ik dat dit nog wel moet op een vriendelijke manier zonder pijn en dus als er wat scheelt dat er zeker een DA of iets anders aan bod mag en kan komen!

liefs.

https://youtu.be/tT6mcT2nJm0

https://youtu.be/HbunvQhaPWM
Laatst bijgewerkt door vickyP op 05-07-17 10:11, in het totaal 1 keer bewerkt

You can't make everybody happy..... you're not a jar of Nutella


xxwienekexx
Berichten: 3131
Geregistreerd: 26-05-13

Re: onregelmatig? netjes lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 10:08

Ik zie je filmpjes niet :) Misschien kan je een linkje plaatsen?

vickyP
Berichten: 341
Geregistreerd: 05-10-08

Re: onregelmatig? netjes lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-17 10:11

gedaan. :-)

You can't make everybody happy..... you're not a jar of Nutella

mayadeby
Berichten: 224
Geregistreerd: 07-12-12
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 10:14

Ik zie vooral dat het tempo zeer laag ligt. Probeer je paard eerst actiever te krijgen. Op die manier kan de rug beter gebruikt worden.

Is het zadel gecontroleerd? Ik vind hem vrij ver op de schouder liggen.

Dancerstar van de Hoge Dijken

vickyP
Berichten: 341
Geregistreerd: 05-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-17 10:17

Klopt. Tempo ligt te laag. Daar ga ik dus aan moeten werken om voorwaarts te rijden. Ben ik mee eens.

You can't make everybody happy..... you're not a jar of Nutella

faytjefay

Berichten: 186
Geregistreerd: 04-10-16
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 10:17

Vooral in de galop kan je goed zien dat je paard zn achterhand niet goed eronder zet. Je zou iets meer van achter naar voren kunnen rijden (been geven, en opvangen aan de voorkant). Ik vind niet dat ie kreupel loopt
Laatst bijgewerkt door faytjefay op 05-07-17 10:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Loved you yesterday. Love you still. Always have. Always will.

Celiien

Berichten: 13248
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 10:19

paard loopt heel erg onder zijn tempo, lijkt alsof hij bijna geen ruimte krijgt om naar voren te gaan. verder drukt hij z'n rug weg en loopt hij op eieren. in het tweede filmpje zie je in de eerste paar seconden bij het wegdraven een rare, krampachtige pas voorbij schieten.
Ik vind daarnaast het zadel ook niet lekker liggen, maar dat is moeilijk te bepalen vanaf zo'n filmpje. Maar dat zou wel de rug wegdrukken en het op eieren lopen kunnen verklaren.
Ga er straks wel wat dieper op in, even vlug gekeken voor nu :j

A girl from Nashville sings... And the whole world listens <3

MerleSimone

Berichten: 5710
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 10:19

Hij lijkt links achter niet lekker neer te willen zetten/onregelmatig te zijn. Zeker in je tweede filmpje is dit goed te zien. Ook ligt het tempo erg laag, maar ik vraag me af of je die hoger wil op dit moment..
Hoe loopt het paard los? Aan de longe? Wil hij dan ruim draven of ook zo kort?

Alex B+10 -> L1+17 -> L2+22 -> M1+10! <3
Volg ons op INSTAGRAM: @alex.the.kwpn
[ITP] Alex in de sneeuw!

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 10:19

Niet zozeer ongeregelmatig maar lijkt (vanaf flimpje altijd lastig) wegdrukken van de rug en achterhand weinig gebruiken (achterhand oogt wat stijf).
Ik denk dat de juiste instructeur hier zeker wat mee kan.

Ties 3/6/2015 <3

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 10:20

Kom actie er in is het eerste wat ik dacht.
Zo langzaam daarin kan een paard niet fijn lopen.
En om hem zo traag te krijgen ben je steeds met druk op de hand aan het rijden.

Overgangen naar voor is tjak hup wegen dan actief laten lopen.
Ook in die galop. Hup hup sprongen maken.
Na de galop niet meteen stap nee eerst actief draf.
Terug in gangen niet met de hand maar met de zit.

Ik denk niet dat je les krijgt want zo traag laat niemand je rijden.
Tip ga die wel halen. :)

quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 10:21

ik vind hem achter zeker niet goed lopen. in de stap is het ok, maar in de draf is het heel duidelijk (kreupel) en in de galop zie je ook dat hij de achterhand niet gebruikt.
dit is naar mijn mening niet een simpel rijtechnisch probleempje wat je zo oplost.
ik zou hem laten bekijken door een goede dierenarts (eentje die kan scannen en fotos kan maken).
ik ben geen dierenarts, maar het lijkt mij te zitten bij de knieen/bekken of rug.
dit komt niet gewoon door een zadel of is in ieder geval niet op te lossen met alleen een ander zadel of anders rijden. je paard heeft er duidelijk last van als hij loopt.

mijn advies: 1e stapt goede dierenarts (of kliniek)
daarna mogelijk iom de dierenarts osteopaat. maar een goede osteopaat zal je in dit geval ook eerst naar een da verwijzen voor hij eraan gaat sleutelen.

succes!

100% Reiner

Libera

Berichten: 3960
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 10:23

Hij is achter onregelmatig in alle gangen... En dat ligt niet aan het tempo :n

Volg ons project in Washington!
Van overwoekerde bende naar paarden paradijsje :D

crazycactus

Berichten: 10927
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Mussel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 10:24

Sorry ik vind hem ook niet lekker lopen. Rechts achter lijkt de pas in draf korter, en verder drukt hij idd zijn rug weg. Je hebt in dit zadel ook een stoelzit, ik kan niet goed zien of je een dressuurzadel hebt, maar ik zou er zeker een keer naar laten kijken.

Deel met de mensen van wie je houdt. Deel je muziek, je eten, je recepten, je talenten. Door de mooie dingen in het leven te delen met anderen verspreid je meer geluk en. liefde.

Moonlight17
Berichten: 2339
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 10:24

Kreupel vind ik hem in ieder geval niet op de filmpjes. Een van de achterbenen maakt wel duidelijk een kortere pas, zichtbaar in stap.

Rijtechnisch ga ik niet te veel over zeggen, ben geen instructeur.
Naar mijn persoonlijke mening mag er wel met wat meer Go gereden worden. Vond het zo heel lastig te oordelen.

Moonlight drs: L2+10 spr: L+9 cross: B+5 Met pensioen
Vita drs: B+10 spr: L+2 Naar Italië
Diva drs: B +14 spr B +1 cross B +2

Jibbel

Berichten: 7268
Geregistreerd: 21-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 10:27

Protractie (de beweging naar voren) rechtsachter is flink verkort. In stap zie je het al, in draf nog meer, zou het haast kreupel willen noemen.

Vind dat er weinig over te zeggen is zo. Je kunt je paard wel meer voorwaarts gaan rijden, maar als er iets mis is, word je daar ook niet blij van. Hoe loopt het paard onbelast? En is het beide kanten op hetzelfde?

Persoonlijk zou ik iig je paard een keer door een osteo/fysio laten nakijken. Mocht die het niet vertrouwen kun je altijd nog een dierenarts laten aanrukken om te kijken waar het vandaan komt, maar ik vind dit wel iets waarmee je aan de slag moet. Het is iig onregelmatig en als het niets lichamelijks is, dan kun je het dmv training wel oplossen. Anders eerst fysiek oplossen en dan pas weer aan rijden denken.

..•|| I am mine. Before I am ever anyone else's. ||•..

Rocamor

Berichten: 10695
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 10:28

bruintje123 schreef:
Kom actie er in is het eerste wat ik dacht.
Zo langzaam daarin kan een paard niet fijn lopen.
En om hem zo traag te krijgen ben je steeds met druk op de hand aan het rijden.

Overgangen naar voor is tjak hup wegen dan actief laten lopen.
Ook in die galop. Hup hup sprongen maken.
Na de galop niet meteen stap nee eerst actief draf.
Terug in gangen niet met de hand maar met de zit.

Ik denk niet dat je les krijgt want zo traag laat niemand je rijden.
Tip ga die wel halen. :)


Ben het hiermee eens. Ik zie jouzelf heel erg verkrampt rijden. Ongetwijfeld onbewust en dit heel erg doorschieten naar je paard.

Probeer het volgende eens (handigste als je iemand bij je hebt):
ga op je paard zitten en voel alleen jezelf. Welke spier span je aan? Maar dan ook elke spier in je lichaam voelen. Kaakspier? Grote rugspier? Billen? Scheenbenen?

als ik je paard zo zie lopen, zou ik zeggen kaken, nek en schouders.

Als je die strak voelt worden --> even heeeeeel strak aanspannen en direct LOS. Hoe voelt dat? Waar voel je dan spanning? Riedeltje herhalen. Is je vinger ontspannen? Net zo lang tot je het herkent.

Beweeg mee met je paard. Jij zegt waarheen en je paard voert jou verder. Laat haar dat doen.

In gallop vooral meer ruimte geven voor. Laat haar de galopsprong spingen en afmaken. Van achteruit. Ik heb nu het idee dat het van voor naar achter wordt vastgehouden.

Maar werk vooral in eerste instantie aan jouw houding en jouw spierspanning. daar is denk ik veel eer aan te behalen. Of je paard dan constant op "dat mooie plekkie loopt met zijn kop", maakt even wat minder uit. Ontspannen naar voren. Dus niet gaan verkrampen om harder te gaan. Nee, vanuit ontspanning passen laten afmaken, spanning laten afvloeien en laat je meenemen door je paard.

Rockes <3

karijn

Berichten: 5387
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 10:29

Op basis van deze twee filmpjes, zie ik dat je paard met name rechtsachter korter stapt dan linksachter. Bij de overgang naar draf verkort hij zijn pas rechtsachter en komt gewoon niet weg vanuit de stap naar draf. Hij ontlast de druk/het gewicht op zijn achterbeen om vooruit te kunnen gaan. Om die reden zou ik hem eens na laten kijken. Ik zou dit eens willen zien als hij wat actiever is. Denk je een filmpje te kunnen maken waarin je wat overgangen van stap naar draf rijdt vanuit een hoger basistempo?
Rijtechnisch geef ik geen commentaar, daar schiet je niks mee op nu.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 10:53

Kreupel rechtsachter. Na laten kijken dus en vooral de adviezen van meer voorwaarts rijden , actie, gas erop naast je neerleggen.

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 10:53

Paard loopt met korte stijve pasjes, maar het lijkt wel alsof hij actiever zou willen lopen.
Kan je geen filmpje plaatsen waar hij aan de longe loopt? Lekker ontspannen maar wel vooruit?

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 10:58

Askja schreef:
Kreupel rechtsachter. Na laten kijken dus en vooral de adviezen van meer voorwaarts rijden , actie, gas erop naast je neerleggen.

Je vergeet dat als je een paard zo laat lopen je hem ook kreupel lijkend kunt rijden.
Dit paard wil wel voorwaarts maar word tegen gehouden, daarop kan het ook goed zijn dat hij verkort dat word immers van hem gevraagd. En dat lijkt dan op kreupel.

Natuurlijk is na laten kijken nooit verkeerd, tevens het zadel.
Maar om te stellen dat hij perse kreupel is, nee.

Ik zou wel eens een filmpje aan de longe willen zien waar hij op normaal tempo loopt.
Zonder hulpteugels, gewoon zo.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 10:59

bruintje123 schreef:
Askja schreef:
Kreupel rechtsachter. Na laten kijken dus en vooral de adviezen van meer voorwaarts rijden , actie, gas erop naast je neerleggen.

Je vergeet dat als je een paard zo laat lopen je hem ook kreupel lijkend kunt rijden.
Dit paard wil wel voorwaarts maar word tegen gehouden, daarop kan het ook goed zijn dat hij verkort dat word immers van hem gevraagd.

Natuurlijk is na laten kijken nooit verkeerd, tevens het zadel.
Maar om te stellen dat hij perse kreupel is, nee.

Ik zou wel eens een filmpje aan de longe willen zien waar hij op normaal tempo loopt.
Zonder hulpteugels, gewoon zo.


Ja eens. Er zijn veel meer paarden die kreupel/onregelmatig lopen met een weggedrukte rug en voor tegengehouden. (vroeger toen ik nog jong was kregen die de stempel teugelkreupel)

Ties 3/6/2015 <3

quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 11:00

hoe hij achter loopt heeft niks met het tempo te maken. het is niet goed...
een paard gaat pas echt kreupel lopen als hij niet meer anders kan... het is een vluchtdier/prooi dus hij laat lichamelijke ongemakken niet zo snel zien.
als hij al zo loopt is er echt wel wat aan de hand...

laat ik het omdraaien: waarom zou je er NIET een goede DA bij halen? wat heb je te verliezen buiten wat geld? ze schrijft het gaat om de gezondheid van haar paard, dus waarom dan allerlei rijtipjes proberen terwijl duidelijk is dat het paard achter niet goed loopt.

100% Reiner

Rocamor

Berichten: 10695
Geregistreerd: 21-11-02

Re: onregelmatig? netjes lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 11:04

Een goede VA / osteo / cranio vind ik altijd belangrijk. Maar goede ondersteuning ook. Kijk hoe het paard wegkrabbelt als het weet dat het moet galopperen. Op de linkerhand wil het zelfs gaan bokken. En ik heb het vermoeden dat het paard door de manier van rijden zich volledig vast heeft gezet.

Als dit mijn paard was?
1) mijn cranio / osteo erbij halen
2) zadel goed laten controleren
3) les nemen van iemand die niet alleen voor het mooie plaatje gaat, maar vooral kijkt naar de invloed van de ruiter.

Rockes <3

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 11:05

Wie zegt dat er wat aan de hand is?
Een mislukte piaffe daar lijkt een paard ook onregelmatig.
Daar gaat ook het ene been meer omhoog, dan weer een stap wat actiever.
Puur omdat de ruiter mis communiceert.
Zelf vind ik dat je dat hier ook ziet, een ruiter die nergens het paard eens echt zelf een tempo laat lopen.

Ik kan het helemaal mis hebben, maar dat weet ik ook pas als hij eens een paar rondjes normaal mag lopen.
Zou ik zo'n paard in de bak hebben zou ik dat ook als advies geven.
teugels los, draven en dan pas kijken wat er gebeurt.
Loopt hij dan nog zo direct stoppen en dierenarts bellen.

Maar goed, dat zou je in de wei zelfs al zien en dan komt er al geen zadel meer op.
Stalgenoten of wie ook moet dat daar toch al opvallen?

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Elisa2

Berichten: 36490
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 11:09

Heb je les?

Wat ik zie is een paard die niet fijn gereden word {sorry} en daardoor scheef is/loopt. { daarom zie je een achterbeen wat er niet onder gezet word en waardoor hij kreupel lijkt}
Hij drukt zijn rug weg en zit waarschijnlijk daarom ook vast in de rug..en zijn hoofd krampachtig omhoog.

Als hij kreupel zou zijn door pijn in zijn benen dan zou je een hoofd knik beweging zien..dat zie je niet dus daarop baseer ik bovenstaande.

Wat ik je zou willen aanraden is: laat een goede osteopaat komen en zijn rug helemaal losmaken. Controleer of je zadel goed past en neem les waarin je leert je paard correct nageeflijk leert te rijden/ longeren zodat hij de juiste spieren leert te gebruiken en waardoor je wel vriendelijk recreatief kunt rijden.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Femia, Googlebot, noviceh en 33 bezoekers