Wormkuur en mestonderzoek

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
AnnickT

Berichten: 1465
Geregistreerd: 14-07-15

Wormkuur en mestonderzoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-17 11:43

Hallo

Ik zit met een vraag/probleem en ik weet niet hoe ik dit precies kan oplossen.
Mijn 3 shetten zijn nu net fatsoenlijk uit de wintervacht gekomen en toen schrok ik toch wel even(ik zie te niet vaak, vandaar dat het meteen opviel). Ze zijn altijd vrij dik geweest (door verhuizing naar het buitenland kon ik er verder ook niet veel aan doen, behalve weide afzetten) en een paar jaar geleden ook hoefbevangen. Dit is gelukkig weer goed gekomen en de hoefsmid houdt alles ook nog in de gaten.
Waar ik van schrok was toch dat alle 3 de pony's nogal ingevallen waren. Bij de oudste van 20 was de ruggengraat zichtbaar en de ribben voelbaar, ondanks dat er nog wat wintervacht op zat. Ook de andere twee leken op de flanken wat ingevallen. Alleen de buik is nog steeds behoorlijk aanwezig, zeg maar. Vandaar dat ik wormen vermoed.

Vorig jaar heb ik een mestonderzoek laten doen en daar kwam uit dat er niets aan de hand was. Oké prima, wel wat mensen pissig omdat het dus loos alarm was en het wel geld had gekost, maar goed. Toen las ik hier een paar keer dat een mestonderzoek, en zeker éénmalig, niet echt betrouwbaar is.

Ik wil dus eigenlijk gewoon graag mijn pony's ontwormen, maar moet ik daar dan weer een mestonderzoek voor laten doen? En wat als daar dan weer niks uitkomt? Ik weet niet precies hoe dit in zijn werk gaat, vandaar dat ik het hier vraag.

Alvast bedankt voor de reacties :)

“Horses don’t love good technique. Horses love interaction that feels good to them.” ~ Lockie Philips


NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 12:06

Vorig jaar zeg je maar wanneer vorig jaar? Ik zou even de DA laten komen voor onderzoek, eventueel bloed laten trekken want bepaalde wormsoort(en) komen naar mijn weten niet naar voren in een standaard mestonderzoek. Dan kan de DA jou adviseren hoe, wanneer, hoevaak en waarmee te ontwormen.

Edit: wel een rare opmerking van de anderen trouwens, dat het geldverspilling is. Het lijkt me juist erg waardevol om te weten dat je paard wormvrij is. Hoeft er ook geen onnodige wormenkuur in waar ze resistent van zouden kunnen raken. Ook bij een beginnende besmetting ben je er dan op tijd bij. Ik heb het er in elk geval wel voor over, bij mijn DA kost het nog geen €16,-. Ookal is het geen waterdicht systeem
Laatst bijgewerkt door NinaCharlie op 14-06-17 12:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Roodvos

Berichten: 6650
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 12:06

Het schijnt dat sommige dierenartsen pas een wormkuur willen meegeven na mestonderzoek. Mijn eigen dierenarts is daar gelukkig wat pragmatischer in.

Er zijn 2 besmettingen die je niet in het mestonderzoek ziet: horzellarven en ingekapselde rode bloedworm. De horzellarven krijgen ze in de zomerperiode binnen door het oplikken van de eitjes die horzels leggen op de haren van benen en manen. De larven hechten zich aan de maagwand. Ingekapselde rode bloedwormen zitten in de darmwand, en komen in de 2e helft van de winterperiode eruit en kunnen dan behoorlijke schade toebrengen aan de darmwand. Deze beide parasieten wil je dus na de zomer bestrijden.

En dan heb je dus nog lintworm, die onregelmatig eitjes afgeeft, en je dus heel gemakkelijk kan missen bij een eenmalig onderzoek.

Om deze reden zou je dus minimaal 1x per jaar preventief moeten ontwormen met Equest Pramox en wel in de periode okt-dec. Hiermee maak je alles dood. Equest is de enige die ook de ingekapselde rode worm aanpakt, de toegevoegde praziquantel doodt de lintwormen.

Als de pony's nu al meer dan een jaar niet ontwormd zijn, zou ik er minimaal een kuur met ivermectine en praziquantel in doen. En dan in het najaar de Equest Pramox, en dan die ieder jaar herhalen.

Met katten doorgebrachte tijd is nooit verspilde tijd [Sigmund Freud]
Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]




Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]
ZOLDEROPRUIMING, ik geef van alles en nog wat weg: *KLIK* en *KLIK*

AnnickT

Berichten: 1465
Geregistreerd: 14-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-17 12:51

NinaCharlie schreef:
Vorig jaar zeg je maar wanneer vorig jaar? Ik zou even de DA laten komen voor onderzoek, eventueel bloed laten trekken want bepaalde wormsoort(en) komen naar mijn weten niet naar voren in een standaard mestonderzoek. Dan kan de DA jou adviseren hoe, wanneer, hoevaak en waarmee te ontwormen.

Edit: wel een rare opmerking van de anderen trouwens, dat het geldverspilling is. Het lijkt me juist erg waardevol om te weten dat je paard wormvrij is. Hoeft er ook geen onnodige wormenkuur in waar ze resistent van zouden kunnen raken. Ook bij een beginnende besmetting ben je er dan op tijd bij. Ik heb het er in elk geval wel voor over, bij mijn DA kost het nog geen €16,-. Ookal is het geen waterdicht systeem

Vorig jaar zomer was dat. Daar kwam toen geen besmetting uit.
Klopt, het is fijn om te weten dat er mogelijk niets is, maar toen zagen ze er ook al raar uit en vertrouwde ik het niet helemaal en onder andere mijn oma bleef roepen dat ze geen wormen hadden... Dus die vond het natuurlijk balen dat dat geld weg was terwijl zij "wist" dat ze geen wormen hadden. Mestonderzoek kostte 50 euro als ik me niet vergis.

Roodvos schreef:
Het schijnt dat sommige dierenartsen pas een wormkuur willen meegeven na mestonderzoek. Mijn eigen dierenarts is daar gelukkig wat pragmatischer in.

Er zijn 2 besmettingen die je niet in het mestonderzoek ziet: horzellarven en ingekapselde rode bloedworm. De horzellarven krijgen ze in de zomerperiode binnen door het oplikken van de eitjes die horzels leggen op de haren van benen en manen. De larven hechten zich aan de maagwand. Ingekapselde rode bloedwormen zitten in de darmwand, en komen in de 2e helft van de winterperiode eruit en kunnen dan behoorlijke schade toebrengen aan de darmwand. Deze beide parasieten wil je dus na de zomer bestrijden.

En dan heb je dus nog lintworm, die onregelmatig eitjes afgeeft, en je dus heel gemakkelijk kan missen bij een eenmalig onderzoek.

Om deze reden zou je dus minimaal 1x per jaar preventief moeten ontwormen met Equest Pramox en wel in de periode okt-dec. Hiermee maak je alles dood. Equest is de enige die ook de ingekapselde rode worm aanpakt, de toegevoegde praziquantel doodt de lintwormen.

Als de pony's nu al meer dan een jaar niet ontwormd zijn, zou ik er minimaal een kuur met ivermectine en praziquantel in doen. En dan in het najaar de Equest Pramox, en dan die ieder jaar herhalen.


Bedankt voor de info! Ik zal anders even met de dierenarts overleggen wat nu handig is. Ontwormen wil ik sowieso, goed om te weten wat daar dan in moet zitten.

“Horses don’t love good technique. Horses love interaction that feels good to them.” ~ Lockie Philips

Roodvos

Berichten: 6650
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 14:22

Roodvos schreef:
Om deze reden zou je dus minimaal 1x per jaar preventief moeten ontwormen met Equest Pramox en wel in de periode okt-dec. Hiermee maak je alles dood. Equest is de enige die ook de ingekapselde rode worm aanpakt, de toegevoegde praziquantel doodt de lintwormen.

Als de pony's nu al meer dan een jaar niet ontwormd zijn, zou ik er minimaal een kuur met ivermectine en praziquantel in doen. En dan in het najaar de Equest Pramox, en dan die ieder jaar herhalen.

Ik kan mijn bericht niet meer wijzigen.
Ik bedoel dus ingekapselde rode bloedworm.

En wees vooral niet te zuinig als je gaat ontwormen. Als je niet goed weet hoe zwaar je ponies zijn, neem dan een ruime marge naar boven. Wat overdoseren is niet zo erg, onderdoseren werkt resistentie van de wormen in de hand. En dat is pas echt een probleem.

Met katten doorgebrachte tijd is nooit verspilde tijd [Sigmund Freud]
Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]




Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]
ZOLDEROPRUIMING, ik geef van alles en nog wat weg: *KLIK* en *KLIK*


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: OmgiliBot en 53 bezoekers