iemand ervaring met implanteren *goudkorrels*?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Brandweer
Berichten: 158
Geregistreerd: 12-07-04

iemand ervaring met implanteren *goudkorrels*?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-17 16:37

Hallo, ik heb gehoord over het implanteren van goudkorrels bij paarden als pijnbestrijding. Heeft iemand hier ervaring mee? ik zoek zowel positieve als negatieve ervaringen.

fleurtjeuh
Berichten: 10314
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Re: iemand ervaring met implanteren *goudkorrels*?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 16:40

Goudkorrels???
Nog nooit van gehoord..
Zou je over de theorie erachter wat meer kunnen vertellen?
Eventueel graag met gedane onderzoeken erbij :)

fliam

Berichten: 2329
Geregistreerd: 23-07-04

Re: iemand ervaring met implanteren *goudkorrels*?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 16:47

Mensen met reuma kunnen goudinjecties krijgen omdat dat het proces zou remmen en ontstekingsremmend zou werken. Bij paarden nog niet van gehoord.

Thats_Me

Berichten: 10940
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Re: iemand ervaring met implanteren *goudkorrels*?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 17:14

Wel bij honden. Heb een dier gekent met ernstige HD die door goudkorrels weer een fijn leven heeft gekregen.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: iemand ervaring met implanteren *goudkorrels*?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 17:15

Bij paarden en honden goede ervaringen gehoord. Ik weet dat Den Hoek dit regelmatig doet, informeer daar eens.

Roodvos

Berichten: 6658
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 17:25

Ik heb er paar jaar geleden naar geïnformeerd i.v.m. een paard met KS en artrose, en besloten het niet te doen. Eén van mijn overwegingen was dat de behandeling, als het werkt, maar een beperkte periode werkt (3-4 jaar, als ik het goed onthouden heb). Daarna de behandeling herhalen was niet mogelijk. Iets met gewenning van het lichaam. Het betrof hier nog een heel jong paard, 6 jaar, dus tegen dat het dier 9-10 oud zou zijn, zou de behandeling uitgewerkt zijn.

ogidni
Berichten: 456
Geregistreerd: 16-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 17:29

Bij mijn paard zijn 10 jaar geleden goudkorrel geïmplanteerd. Ik heb toen ook aan een onderzoek meegedaan. Hier kan je er meer over lezen: https://www.holistischdierenarts.nl/gou ... onderzoek/
Mijn ervaring is iig erg goed. Paard is nu 27 en anders was hij er al lang niet meer geweest.

Odysseus

Berichten: 22473
Geregistreerd: 15-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 23:05

ogidni schreef:
Bij mijn paard zijn 10 jaar geleden goudkorrel geïmplanteerd. Ik heb toen ook aan een onderzoek meegedaan. Hier kan je er meer over lezen: https://www.holistischdierenarts.nl/gou ... onderzoek/
Mijn ervaring is iig erg goed. Paard is nu 27 en anders was hij er al lang niet meer geweest.



Helaas heb je aan zulk onderzoek helemaal niets, omdat er geen controlegroep is waarmee je de resultaten kunt vergelijken (zoals een placebo-groep).

Deze behandeling is gebaseerd op (de theorie van) acupunctuur. Helaas blijkt uit duizenden onderzoeken dat het effect van acupunctuur gebaseerd is op een placebo-effect (nep-acupunctuur waarbij iemand dénkt dat hij echt behandeld wordt werkt namelijk net zo goed als echte acupunctuur). Het is bij mensen wel de sterkste placebo die er is. Eenzelfde effect kennen we ook bij dieren (waaronder paarden), nl. het placebo-by-proxy effect.

Dit placebo-by-proxy effect heb ik (N=1 :D ) zelf gezien bij een paard op stal. Paard werd behandeld met goudkorrels bij Den Hoek, eigenaresse vond het paard enorm opgeknapt. Wij (stalgenoten) zagen geen verschil in zijn kreupelheid. De realiteit is daardoor helaas dat het paard weer in het werk werd gezet terwijl het nog steeds kreupelde (en dus pijn had). Dan schiet zo'n behandeling dus ook zijn doel voorbij.

Natuurlijk staat het iedereen vrij in zijn paard te stoppen waar hij zich goed bij voelt. Maar het is een relatief dure behandeling zonder wetenschappelijke onderbouwing én bewijs.

Anoniem

Re: iemand ervaring met implanteren *goudkorrels*?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 23:08

Als nep-acupuncturisten en nep-goudkorrels ook goedkoper zouden zijn en net zo goed werken dan zou dat een gat in de markt zijn. ;)

Ik ben zo'n 10 jaar geleden tijdens een clinic eens een Fries paard tegengekomen dat helemaal schots en scheef stond na een heftig ongeluk en daardoor ook artrose had rond het bekken als ik het me goed herinner. Die heeft toen ook goudkorrels geimplanteerd gekregen en volgens de eigenaresse was dat waarom de merrie nu niet meer kreupel liep ondanks dat ze nog steeds schots en scheef stond. Daarvoor kan ik echter alleen op het verhaal van de eigenaresse afgaan, ik weet niet hoe het paard er daarvoor bijliep.

Odysseus

Berichten: 22473
Geregistreerd: 15-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 23:10

xyzutu2 schreef:
Als nep-acupuncturisten en nep-goudkorrels ook goedkoper zouden zijn en net zo goed werken dan zou dat een gat in de markt zijn. ;)



Laat prijs nou net één van de factoren zijn die een placebo meer of minder effectief maken. Een dure placebo werkt beter dan een goedkope. Dus uit ethisch oogpunt kan die echte of neppe (maakt voor de effectiviteit toch niets uit) acupuncturist het beste héél veel vragen }:) :D

kimmie261

Berichten: 19210
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Re: iemand ervaring met implanteren *goudkorrels*?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 23:15

alleen bij een hond,en resultaat is zo goed,dat ik het zelf overweeg te gaan doen als mijn HD hond teveel last zou gaan krijgen van zijn HD.

maar ja,dat is geen paard...

ogidni
Berichten: 456
Geregistreerd: 16-10-13

Re: iemand ervaring met implanteren *goudkorrels*?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 17:13

Ach, een ieder (voor- en tegenstanders) moeten vooral doen waar men zich goed bij voelt. Voor mijn paard heeft het super uitgepakt. Ik geef alleen een mening over mijn eigen paard en eventueel over mijzelf.
Vind het alleen ontzettend jammer dat er meteen weer bokkers op moeten duiken die de werking van bepaalde behandelingen tegenspreken en vooral de alternatieve behandelingen in een negatief daglicht zetten (want het is niet bewezen), terwijl het juist een hele mooie aanvulling kan zijn op regulier. Ik trek me maar weer terug uit dit topic.